1. Поняття та риси політичної влади



Дата конвертації02.06.2016
Розмір445 b.


1. Поняття та риси політичної влади.

  • 1. Поняття та риси політичної влади.

  • 2. Суб’єкти та об’єкти політичної влади.

  • 3. Форми та механізм політичної влади.

  • 4. Поняття легітимності політичної влади.

  • 5. Поняття та види демократії. Риси демократичної організації суспільства.

  • 6. Принципи та ознаки демократії.


здатність і можливість здійснювати визначальний вплив на діяльність, поведінку людей та їх об’єднань за допомогою волі, авторитету, права, насильства.

  • здатність і можливість здійснювати визначальний вплив на діяльність, поведінку людей та їх об’єднань за допомогою волі, авторитету, права, насильства.





- інструменталістський підхід – влада як можливість використання певних засобів, зокрема насильства;

  • - інструменталістський підхід – влада як можливість використання певних засобів, зокрема насильства;

  • - теологічний підхід – влада як досягнення певних цілей і одержання результатів;

  • - структуралістський – влада як особливі відносини між тим, хто управляє, і тим, хто підпорядковується;

  • - конфліктологічний – влада як можливість прийняття рішень, які регулюють розподіл благ у конфліктних ситуаціях;

  • - біхевіористський підхід – влада як певний тип поведінки, заснований на можливості зміни поведінки інших людей;

  • - реляціоністський – влада як міжособові стосунки, які дають змогу одному індивідові змінювати поведінку іншого.











вища форма політичної влади, що спирається на спеціальний управлінсько-владний апарат і володіє монопольним правом на видання законів, інших розпоряджень і актів, обов’язкових для всього населення.

  • вища форма політичної влади, що спирається на спеціальний управлінсько-владний апарат і володіє монопольним правом на видання законів, інших розпоряджень і актів, обов’язкових для всього населення.







це добровільне визнання існуючої влади громадянами, довіра до неї з їх сторони, визнання її справедливою, прогресивною.

  • це добровільне визнання існуючої влади громадянами, довіра до неї з їх сторони, визнання її справедливою, прогресивною.





це обов’язковість виконання владних рішень (економічних, політичних, правових та ін.) усіма членами суспільства.

  • це обов’язковість виконання владних рішень (економічних, політичних, правових та ін.) усіма членами суспільства.



це здатність суб’єкта політики здійснювати вплив у певному напрямку на поведінку людей, груп, організацій, об’єднань з метою сформувати чи змінити думку людей із певного питання, врегулювати політику соціальних суб’єктів.

  • це здатність суб’єкта політики здійснювати вплив у певному напрямку на поведінку людей, груп, організацій, об’єднань з метою сформувати чи змінити думку людей із певного питання, врегулювати політику соціальних суб’єктів.



це соціальні групи, насамперед панівні класи, політичні еліти, окремі лідери.

  • це соціальні групи, насамперед панівні класи, політичні еліти, окремі лідери.



державні та інші політичні організації, органи і установи, утворені для реалізації інтересів політично домінуючих соціальних груп. Існує й інша класифікація владних суб’єктів.

  • державні та інші політичні організації, органи і установи, утворені для реалізації інтересів політично домінуючих соціальних груп. Існує й інша класифікація владних суб’єктів.



є народ – носій суверенітету і єдине джерело влади в державі. Він здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та місцевого самоврядування.

  • є народ – носій суверенітету і єдине джерело влади в державі. Він здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та місцевого самоврядування.



малі групи, представницькі колективи, партії, асоційовані групи, групи приватних, неофіційних інтересів.

  • малі групи, представницькі колективи, партії, асоційовані групи, групи приватних, неофіційних інтересів.

  • Суверенним суб’єктом політичної влади є громадянин держави, наділений конституційними правами та обов’язками.



це явища і процеси політичної сфери, на які спрямована дія суб’єктів політики.

  • це явища і процеси політичної сфери, на які спрямована дія суб’єктів політики.

  • До об’єктів політичної влади відносять також усі сфери суспільного життя – економічну, духовну, соціальну, науково-технічну тощо, суспільство загалом.



це абсолютне і відносне підкорення одних людей (соціальних груп) іншим.

  • це абсолютне і відносне підкорення одних людей (соціальних груп) іншим.



монархія – єдиновладне (абсолютне чи з конституційним обмеженням) спадкоємне правління однієї особи (монарха);

  • монархія – єдиновладне (абсолютне чи з конституційним обмеженням) спадкоємне правління однієї особи (монарха);

  • тиранія – одноосібне деспотичне правління внаслідок насильницького захоплення влади;

  • аристократія – влада кращих, тобто верхівкової, знатної, привілейованої групи;

  • олігархія – влада небагатьох багатих;

  • тимократія – особлива форма олігархії, за якою державна влада належить привілейованій більшості, яка володіє високим майновим цензом, часто – військовою силою;

  • теократія – влада церкви;

  • охлократія – влада натовпу, що спирається не на закони, а на миттєві настрої та примхи юрби, яка часто піддається впливові демагогів, стає деспотичною і діє тиранічно;

  • демократія – влада народу на основі закону та забезпечення прав і свобод громадян.



інтегративна (полягає в об”єднанні соціально-політичних сил суспільства);

  • інтегративна (полягає в об”єднанні соціально-політичних сил суспільства);

  • регулятивна (спрямовує політичну волю мас на регулювання життєдіяльності суспільства, правотворчість);

  • мотиваційна (формування мотивів політичної діяльності, передусім загальнозначущих);

  • стабілізуюча (націленість на стійкий розвиток політичної системи, громадянського суспільства).



форма підтримки, виправдання правомірності застосування влади і здійснення правління державою або окремими його структурами та інститутами.

  • форма підтримки, виправдання правомірності застосування влади і здійснення правління державою або окремими його структурами та інститутами.

  • Основними джерелами легітимності, як правило, виступають три основні суб’єкти: населення, уряд і зовнішньополітичні структури.





форма державно-політичного устрою суспільства, яка ґрунтується на визнанні народу джерелом і носієм влади, на прагненні забезпечити справедливість, рівність, добробут усіх людей, що населяють певну державу.

  • форма державно-політичного устрою суспільства, яка ґрунтується на визнанні народу джерелом і носієм влади, на прагненні забезпечити справедливість, рівність, добробут усіх людей, що населяють певну державу.

  • Термін „демократія” походить від грецького demos – народ і kratos – влада, що означає „народовладдя”.







народовладдя, яке передбачає участь усіх громадян в управлінні суспільними та державними справами;

  • народовладдя, яке передбачає участь усіх громадян в управлінні суспільними та державними справами;

  • - форма державного правління, яка дозволяє різноманітним суспільним групам брати участь в управлінні;

  • - реальна свобода для усіх.





це безпосередній вираз особою своїх політичних прав і свобод шляхом участі у підготовці, обговоренні, прийнятті важливих рішень.

  • це безпосередній вираз особою своїх політичних прав і свобод шляхом участі у підготовці, обговоренні, прийнятті важливих рішень.



відрізняється від прямої тим, що пряма демократія передбачає участь громадян в усіх стадіях політичного процесу, а при плебісцитарній можливості політичного впливу громадян обмежені і зводяться до голосування „за” чи „проти” певного законопроекту чи рішення.

  • відрізняється від прямої тим, що пряма демократія передбачає участь громадян в усіх стадіях політичного процесу, а при плебісцитарній можливості політичного впливу громадян обмежені і зводяться до голосування „за” чи „проти” певного законопроекту чи рішення.



– це опосередкована участь громадян у прийнятті рішень шляхом вибору ними в органи влади своїх представників (депутатів), які покликані виражати їхні інтереси.

  • – це опосередкована участь громадян у прийнятті рішень шляхом вибору ними в органи влади своїх представників (депутатів), які покликані виражати їхні інтереси.



можливість змінити уряд без застосування сили;

  • можливість змінити уряд без застосування сили;

  • легітимність опозиції;

  • вільна преса, відсутність цензури;

  • можливість висловлення різних ставлень, оцінок, критики органів державної влади та місцевого самоврядування;

  • високий рівень участі громадян у політичному процесі;

  • гарантовані права та свободи людини і громадянина;

  • регулярні, чесні конкурентні вибори, у яких беруть участь усі групи населення;

  • по-справжньому конкурентна боротьба за владу.





Принцип більшості. Рішення з певного питання вважається прийнятим, якщо його підтримує більшість від тих, хто бере участь у прийнятті рішення. Проте дії більшості не можуть ліквідовувати права меншості, які захищаються демократичними законами та політичними інститутами держави. Влада більшості повинна гармонійно поєднуватися з гарантіями права різноманітних меншин – етнічних, політичних, релігійних та ін.

  • Принцип більшості. Рішення з певного питання вважається прийнятим, якщо його підтримує більшість від тих, хто бере участь у прийнятті рішення. Проте дії більшості не можуть ліквідовувати права меншості, які захищаються демократичними законами та політичними інститутами держави. Влада більшості повинна гармонійно поєднуватися з гарантіями права різноманітних меншин – етнічних, політичних, релігійних та ін.



Більшість і меншість громадян рівні у своїх правах і свободах. Безвладна меншість повинна мати можливість для створення опозиції у суспільстві. Більшість не повинна використовувати свою владу з метою придушення інакодумства. Опозиція має можливість вільно розповсюджувати свої ідеї у суспільстві, а це необхідно для того, щоб громадяни могли співставляти і вибирати найефективніші програми розвитку суспільства.

  • Більшість і меншість громадян рівні у своїх правах і свободах. Безвладна меншість повинна мати можливість для створення опозиції у суспільстві. Більшість не повинна використовувати свою владу з метою придушення інакодумства. Опозиція має можливість вільно розповсюджувати свої ідеї у суспільстві, а це необхідно для того, щоб громадяни могли співставляти і вибирати найефективніші програми розвитку суспільства.



Демократія розглядається як сукупність прав і норм, спрямованих на подолання конфлікту між суб’єктами політичного процесу.

  • Демократія розглядається як сукупність прав і норм, спрямованих на подолання конфлікту між суб’єктами політичного процесу.



Демократія є стабільною лише тоді, коли у її розвитку бере активну участь значна частина громадян. Прагнучи не лише зберегти свою свободу, але й розширити її, громадяни обговорюють політичні програми, є учасниками політичних дискусій, голосують тощо. Як мінімум, громадяни повинні цікавитися тими проблемами, з якими стикається суспільство, щоб зробити компетентний вибір на виборах в органи державної влади та місцевого самоврядування.

  • Демократія є стабільною лише тоді, коли у її розвитку бере активну участь значна частина громадян. Прагнучи не лише зберегти свою свободу, але й розширити її, громадяни обговорюють політичні програми, є учасниками політичних дискусій, голосують тощо. Як мінімум, громадяни повинні цікавитися тими проблемами, з якими стикається суспільство, щоб зробити компетентний вибір на виборах в органи державної влади та місцевого самоврядування.



права і свободи, якими реально володіє кожна людина в суспільстві: свобода слова, друку, зборів, право на рівну захищеність законом тощо;

  • права і свободи, якими реально володіє кожна людина в суспільстві: свобода слова, друку, зборів, право на рівну захищеність законом тощо;

  • свобода засобів масової інформації. ЗМІ покликані оперативно й об’єктивно інформувати людей про внутрішньо- та зовнішньополітичні події для того, щоб особа могла усвідомлено розібратися у питаннях політичного життя;

  • рівність усіх громадян перед законом. Усі мають право на рівну захищеність законом. Держава покликана встановити рівноправні відносини між усіма громадянами, утверджувати рівність усіх громадян перед законом;



система стримувань і противаг. Вона включає у себе два основні елементи – федералізм і розподіл влади. Федералізм – це розподіл управлінських функцій між центральними та місцевими органами влади. Розподіл влади – це розподіл владних функцій між законодавчою, виконавчою та судовою гілками влади. У систему стримувань і противаг входить й контроль за діяльністю органів влади зі сторони виборців;

  • система стримувань і противаг. Вона включає у себе два основні елементи – федералізм і розподіл влади. Федералізм – це розподіл управлінських функцій між центральними та місцевими органами влади. Розподіл влади – це розподіл владних функцій між законодавчою, виконавчою та судовою гілками влади. У систему стримувань і противаг входить й контроль за діяльністю органів влади зі сторони виборців;

  • наявність політичного й ідеологічного плюралізму. Плюралізм передбачає багатоманіття ідей, теорій, багатопартійність. Він не дозволяє узурпувати владу одній політичній силі, що може призвести до диктатури та тиранії;



можливість громадян відкрито висловлювати та виражати свій протест проти політики уряду, дій інших політичних і суспільних структур. Форми протесту – найрізноманітніші: демонстрації, пікети, петиції, страйки, марші протесту тощо.

  • можливість громадян відкрито висловлювати та виражати свій протест проти політики уряду, дій інших політичних і суспільних структур. Форми протесту – найрізноманітніші: демонстрації, пікети, петиції, страйки, марші протесту тощо.







1. Конституція (Основний Закон) України. – К.,1996.

  • 1. Конституція (Основний Закон) України. – К.,1996.

  • 2. Закон України „Про політичні партії в Україні” ВВР, 2001 №23, ст.118

  • 3. Закон України „Про громадські організації в Україні”

  • 4. Закон України „Про молодіжні та дитячі громадські організації” ВВР, 1999, №1, ст.2

  • 5. Білоус А.О. Політичні об’єднання України. – К., 1993

  • 6.Піча В.М., Хома Н.М. „Політологія” Київ 2001р.

  • 7.Семків О.І. Політологія. – Львів, 1994




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка