1 Сучасний статус публічно-приватних партнерств в Україні Олена Маслюківська



Дата конвертації03.06.2016
Розмір547 b.


1.2. Сучасний статус публічно-приватних партнерств в Україні

  • Олена Маслюківська

  • 25 березня, 2009


План

  • Еволюція ППП в Україні

  • Типи угод ППП

  • Стан за типами угод по ППП



  • Що ми розуміємо під публічно-приватним партнерством?



Стан за типами контрактів по ППП

  • Операційні

    • Сервісні (вивезення відходів)
    • На управління
    • Лізінг/оренда (ВАТ або ТОВ, водоканали)
  • Інвестиційні

    • Концесії (будівництво автодоріг)
    • ВОТ


Відмінності між основними видами ППП



Еволюція ППП в Україні

  • 1991р. – початок децентралізації

  • Активи комунальних підприємств передалися муніципалітетам (територіальним громадам)

  • 1998 рік центральна влада припинила дотації об’єктам інфраструктури (напр. система водопостачання)

  • Тарифи за комунальні послуги затверджують місцеві органи влади згідно встановленого порядку формування тарифів на послуги

    • централізованого водопостачання та водовідведення
    • постачання теплової енергії
    • вивезення побутових відходів
  • Комунальна інфраструктура почала розглядатися як об’єкт уваги приватного сектору



1. Сервісні угоди

  • Привабливі, якщо дозволяють скоротити витрати та/або заощадити кошти завдяки економії на масштабі

  • Комунальні підприємства мають право на свій розсуд укладати контракти з іншими підприємствами на виконання таких функцій як

    • проведення аналізу
    • будівництво виробничих потужностей
    • виставлення рахунків
    • збирання платежів
    • експлуатація і технічне обслуговування мереж, насосних станцій, водоочисних споруд, опалювальних установок.
  • Широке застосування (підряди)

    • Напр. вивезення твердих побутових відходів


2. Угоди на управління

  • «Управнений суб’єкт господарського зобов’язання … може передати другій стороні, за її згодою, належні йому за законом, статутом чи договором права на одержання майна від третьої особи з метою вирішення певних питань щодо управління майном або делегувати права для здійснення господарсько-управлінських повноважень. Передачу (делегування) таких прав може бути зумовлено певним строком.» (Ст. 195. Госп. Кодексу України)

  • Досвід практично відсутній



3. Оренда/лізінг

  • Місто надає комунальному підприємству право експлуатувати систему комунальних послуг, за потреби робити в неї капіталовкладення і збирати платежі за спожиті послуг

    • При цьому місто залишається власником системи комунальних послуг і несе відповідальність за надання послуг
  • Не можуть бути предметом лізингу земельні ділянки та інші природні об'єкти, єдині майнові комплекси підприємств та їх відокремлені структурні підрозділи (філії, цехи, дільниці)



Різниця між управлінням і лізінгом

  • При лізінгу приватний сектор інвестує у операційну діяльність (поточний ремонт)

  • Плату за послуги при управлінні стягує державний сектор і сплачує приватній компанії плату за послуги



Різниця між управлінням і лізінгом

  • При лізінгу приватний сектор інвестує у операційну діяльність (поточний ремонт)

  • Плату за послуги при управлінні стягує державний сектор і сплачує приватній компанії

  • При лізінгу приватна збирає плату і сплачує державі – стимул до інновацій



Особливості операційних угод ППП в Україні 1/2

  • Децентралізація уможливила укладання угоди про надання послуг між муніципалітетами та приватними підприємствами

  • Напр. 14 водоканалів уклали договори з муніципалітетами на постачання послуг

    • Місто надає комунальному підприємству право експлуатувати систему комунальних послуг, за потреби робити в неї капіталовкладення і збирати платежі за спожиті послуг
    • При цьому місто залишається власником системи комунальних послуг і несе відповідальність за надання послуг
  • Не є чистими ППП

  • В більшості ці угоди політичні, аніж контрактні



Особливості операційних угод ППП в Україні 2/2

  • Не світового зразку

  • Оренда комунальних підприємств надається трудовим колективам (ВАТ або ТОВ)

    • Не є у приватній оренді
    • Знаходяться під неформальних управлінням муніципалітетів
    • За ефективністю не відрізняються від інших комунальних підприємств
  • Немає кваліфікованих приватних компаній, здатних конкурувати між собою

    • Не сформоване розуміння цінності управлінського досвіду


Існуючі угоди на управління/оперування: недоліки (Донецьк, Запоріжжя, Луцьк, Львів,)

  • Не вказані умови та процедури продовження угоди

  • В угодах не наведені планові завдання та часові рамки їх виконання

  • Винагорода оператора не залежить від показників їх діяльності

  • Не вказані строки дії угод

  • Не вказані технічні параметри надання послуг

  • Не розписані питання гарантій, арбітражу, фінансових штрафів та надзвичайних заходів

  • Не прописані процедури передачі активів після закінчення строку угоди



Приклад: Запоріжжя 1/2

  • Угода від 03.02.2003 про надання послуг між

    • Комунальним підприємством “Водоканал”
    • Запорізькою міською радою
  • Водоканал – 100% комунальне (муніципальне підприємство)

    • Власник – територіальна громада м. Запоріжжя, від імені якої виступає міська рада
    • Основні засоби передані на умовах, прописаних у статуті підприємства
    • Активи обслуговує найманих персонал, якого наймає директор підприємства
    • Директора наймає мер міста


Приклад: Запоріжжя 2/2

  • Фінансування проекту інвестицій та розвитку системи водопостачання і очищення води м. Запоріжжя - 42,5 млн. дол. США

    • Власні кошти Водоканалу – 9,3 млн. дол.
    • Кошти Запорізької міської державної адміністрації – 3 млн. дол.
    • Позика ЄБРР – 28 млн. дол.
      • Кредит ЄБРР виділено на 15 років
      • перші чотири роки виплачувати лише проценти
      • Повне повернення протягом 11 років після завершення проекту
    • Допомога міжнародних організацій донорів – 1,1 млн.дол.
    • Фінансування TACIS – 1,1 млн.дол.


4. Концесія/ВОТ 1/2

  • Концесія – надання державою приватній компанії свого виключного (монопольного) права на створення та/або експлуатацію окремих технологічних об’єктів (підприємств, споруд тощо).

    • Концесія – надання з метою задоволення громадських потреб уповноваженим органом виконавчої влади чи органом місцевого самоврядування на підставі концесійного договору на платній та строковій основі юридичній або фізичній особі (суб'єкту підприємницької діяльності) права на створення (будівництво) та (або) управління (експлуатацію) об'єкта концесії (строкове платне володіння), за умови взяття суб'єктом підприємницької діяльності (концесіонером) на себе зобов'язань по створенню (будівництву) та (або) управлінню (експлуатації) об'єктом концесії, майнової відповідальності та можливого підприємницького ризику (ЗУ «Про Концесію»)
  • Об’єкт концесії – існуюче або таке, що має бути створене відповідно до умов концесійного договору, державне (муніципальне) майно, яке передається в концесію.



4. Концесія/ВОТ 2/2

  • Використання концесій в України є обмеженим

    • цей вид договорів є відносно новим для Україні і механізм його укладання  не є достатньо опрацьованим
    • місцева влада поки що не виявляють особливого бажання та інтересу до експериментів з договорами концесії
    • постановою Кабміну розроблено типовий договір концесії, проте при кожному конкретному випадку укладання такого договору існує небезпека стосовно
      • ефективного управління підприємством,
      • недостатнього контролю або
      • неможливості достатнього контролю з боку уповноваженого органу власника.
    • діяльність з надання комунальних послуг, як правило, є нерентабельною, через що приватні інвестори незацікавлені вкладати кошти у комунальну сферу


Досвід: концесії на будівництво автомагістралей

  • 1999 р. – надана перша концесія на нову автодорогу Львів-Краковець

    • Будівництво та експлуатація нової платної автомобільної дороги Львів - Краковець протяжністю 83,4 км в межах міжнародного транспортного коридору № 3 (Берлін -Дрезден - Вроцлав - Краків - Львів - Київ)
    • Концесієдавець - Мінтранс
    • Концесіонер консорціум "Концесійні транспортні магістралі“
    • Термін концесії - 45 років (23 грудня 1999р. - 23 грудня 2044р.)
    • Фінансування будівництва автодороги передбачається здійснити за рахунок концесіонера на 60% і за рахунок коштів держави на 40%
    • Розроблено та затверджено проектно-кошторисну документацію на будівництво
    • проведено тендер на розробку проектно-кошторисної документації на будівництво автодороги;
    • завершено відведення земельної ділянки під концесійну автодорогу;
    • завершено підготовчі роботи на І черзі будівництва (ділянка Краковець-Яворів) та археологічні дослідження на всьому напрямку траси, тривають підготовчі роботи на II та III чергах.
  • 2002 р. – надана концесія на нову автодорогу Львів-Броди

    • 78,9 км, чотири смуги руху.
    • Концесіонер – ВАТ “ВНК “Розточчя СТ” (NDI S.A. - 40% і ТОВ «СIЛ» – 51,75% )


Концесія на послуги теплопостачання в м. Артемівськ

  • КП “Артемівськтепломережа” (м.Артемівськ Донецької обл.)

    • Борги КП “Артемівськтепломережа” за спожитий у 2005-2007 роках газ – 20 млн.грн
    • Дебеторська заборгованість населення (несплата за надані послуги) – 15 млн.грн
  • Артемівська міська рада

    • Міська рада Артемівська ухвалила підвищення тарифів на опалення до приходу концесіонера, восени 2006 року
  • ТОВ “Артемівськ-Енергія” - дочірнє підприємством литовської компанії Ukmerges Energija (м.Укмяргес, Литва) (група енергетичних підприємств Прибалтики E Energija).



Артемівськ хронологія подій

  • Міська рада Артемівська провела міжнародний концесійний конкурс – весна 2007

  • Переможцем стала литовська E Energija

  • Поки литовці знайомились з тепловим господарством і складали бізнес-план, влада Артемівська провела фінансовий і технологічний аудит компанії.

  • Дозвіл Антимонопольного комітету – липень 2007

  • “Артемівськ-енергія” оплатила наперед газ для опалювального сезону

  • Підписання договору концесії – серпень-вересень 2007 на 40 років



Результати:

  • За 3 місяці 2008 року жителі м.Артемівська розрахувались за тепло і гарячу воду на 98% - найкращий показник в Донецькій області

    • в інших містах проплата близько 50-70%
  • “Артемівськ-Енергія” сплатила борги за газ “Артемівськтепломережі” (позика 20 млн.грн)

  • Інформації про інвестиції поки немає



Наступні концесії в комунальному господарстві

  • У вересні 2008 р. депутати Харківської міськради дали згоду на підготовку передачі в концесію права на керування цілісними майновими комплексами комунальних підприємств

    • «Виробничо-технологічне підприємство «Вода»,
    • «Харківкомуночиствод» і
    • «Харківські теплові мережі»
  • Наступні кроки

    • провести аудит і інвентаризація
    • департамент економіки й комунального майна має розробити положення про проведення концесійного конкурсу й укладання концесійних договорів
    • конкурсна комісія повинна визначити умови конкурсу й підготувати конкурсну документацію.


Харків: чому концесія?

  • Концесія, бо підприємства мають потребу в інвестиціях

    • Мережі на всіх трьох підприємствах зношені більше ніж на 60 %.
    • Зношеність основних засобів КП «ВТП «Вода» становить 65,6 %,
    • потребують заміни абсолютно всі водозабірні споруди на річці Сіверський Донець, через які надходить вода на підприємство
    • закінчився строк експлуатації 33,3 % водогінних мереж.
    • Зношеність мереж, колекторів і трубопроводів «Харківкомуночистводу» – 75 %,


Харків: бар'єри для концесії

  • Протистояння громадян

    • Громадська організація «Харків’янин» вважає, що це рішення протирічить інтересам мешканців міста, і виступила організатором підписної протестної кампанії
  • Очікуване зростання тарифів

    • різницю між існуючими й економічно обґрунтованими тарифами комунальним підприємствам міська влада буде компенсувати з місцевого бюджету


Завдання, які можна досягнути кожним видом партнерства



Необхідні умови для успішних ППП (World Bank, 1997)




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка