2004 рік: нові випробування для економічної політики Міжнародний центр перспективних досліджень



Дата конвертації08.06.2016
Розмір532 b.


2004 рік: нові випробування для економічної політики


План презентації

  • Про Міжнародний центр перспективних досліджень

  • Оцінка економічного розвитку 2003 року

  • Державна політика та перспективи 2004–2005 років

  • Політична ситуація: припущення та ризики

  • Податкова та пенсійна реформи: результати і ризики

  • Зовнішньоторгівельна політика: завдання та випробування



Про Міжнародний центр перспективних досліджень



Міжнародний центр перспективних досліджень

  • Незалежна дослідницька організація, яку заснував 1994 року Інститут відкритого суспільства

  • Метою є впровадження в Україні концепції та процедур публічного вироблення політики

  • Ми надаємо такі послуги:

    • дослідження державної політики
    • підготовка учасників політичного процесу
    • організація суспільного діалога
    • економічні та бізнес-дослідження


Переваги прогнозу Центру

  • Центр на регулярній основі виробляє прогноз розвитку економіки з вересня 1997 року

  • Щоквартальне оновлення прогнозу дає змогу враховувати нову інформацію та зміни тенденцій

  • З 2003 року до “Квартальних передбачень” додано розділ “Політичне середовище”

  • Аналіз усієї наявної інформації

  • Незаанґажованість висновків



Регулярні публікації

  • “Квартальні передбачення” (щоквартальний огляд і трирічний прогноз розвитку економіки України, видається з 1997 року)

  • “Політичний коментар” (щомісячне видання, в якому аналізується політична ситуація, стан політичної конкуренції та якість суспільного діалога щодо політики, видається з 2003 року)

  • “Споживчі настрої” (щоквартальне дослідження очікувань домашніх господарств — єдине в Україні, видається з 2000 року)

  • “Економічна статистика” (щомісячна таблиця статистичних даних, важливих для провадження бізнесу в Україні, видається з 2000 року)

  • “Перспективні дослідження” (дослідження найважливіших проблем державної політики й щорічний аналіз впливу законодавчих змін на бізнес, видається з 1999 року)



Регулярні публікації (II)

  • “Реґіональні тенденції” (спеціальна публікація, що видавалась упродовж 2003 року, присвячена аналізу розвитку українських реґіонів протягом 1990–2002 років)

  • “Государственное управление в переходных экономиках” (видання Програми LGI, яке перекладається російською мовою та безплатно розповсюджується Центром, розглядає проблеми та перспективи державного управління в країнах з перехідною економікою, видається з 2000 року)

  • “Вісник Центру” (щотижневе безплатне видання, що інформує про діяльність Центру, зокрема реалізовані проекти, видається з 1999 року)



Оцінка економічного розвитку 2003 року

  • Андрій БЛІНОВ



ВВП, % реальної зміни



Індекс реального ВВП, сезонно згладжений, Q1’1995 = 1



Чинники швидкого зростання 2003 року

  • Прискорене зростання промислового виробництва і в секторі послуг внаслідок подальшого поліпшення цінової кон’юнктури на світових ринках

  • Посилення конкуренції на внутрішньому ринку та збільшення інвестицій

  • Збільшення приватного споживання

  • Стабільна фінансова ситуація попри прискорення інфляції наприкінці року



Особливості економічної динаміки 2003 року

  • Стрімке зростання товарного експорту (27%) та імпорту (32%)

  • Загальне піднесення в промисловості та ренесанс машинобудування

  • Низький врожай зернових і спад у сільському господарстві

  • Стовідсоткове виконання дохідної частини бюджету

  • Первинні ознаки “перегрівання” ринку кредитування



Державна політика та перспективи 2004–2005 років

  • Андрій БЛІНОВ



Припущення щодо економічної політики

  • Урядова політика 2004 року буде орієнтована на стимулювання кінцевого споживання та завершення вже розпочатих реформ

  • Непопулярні реформи у виборчий рік не розпочинатимуться

  • Посилення політичної боротьби перед президентськими виборами погіршуватиме якість державної політики та сповільнюватиме темпи приросту інвестицій

  • Вступ до СОТ відбудеться 2005 року, наміри щодо створення ЄЕП не буде реалізовано через конфлікт інтересів України та Росії



Зовнішні припущення

  • Зростання ВВП країн – торгівельних партнерів триватиме сталими темпами, близько 4% на рік

  • 2004 року світова ціна нафти становитиме до 30 $/барель, 2005 — 23–25 $/барель

  • 2004 року світові ціни на метали, продукцію хімічної промисловості, агропродукцію зростатимуть завдяки збільшенню попиту, однак меншими темпами, ніж нинішнього року; 2005 року відбуватиметься погіршення цінової кон’юнктури



ВВП країн – торгівельних партнерів України та експорт, % річної зміни



Прогноз динаміки секторів, % річної зміни



ВВП, споживання та інвестиції % реальної річної зміни



Чисті прямі іноземні інвестиції, $ млн.



Споживчі настрої поліпшуються



Сальдо платіжного балансу і бюджету, % ВВП



Обмінний курс, грн./$



Інфляція залишатиметься помірною

  • Чинники високого інфляційного тиску:

    • високі темпи економічного піднесення та імпортована інфляція
    • підвищення інфляційних очікувань громадян
    • розширення споживчого попиту
    • інфляція витрат виробників
  • Чинники сповільнення інфляції:

    • збереження регулювання деяких цін, інтервенції Держрезерву
    • відмова від підвищення цін на комунальні послуги
    • зниження ставки податку на прибуток підприємств 2004 року на тлі високої конкуренції
  • Темпи зростання споживчих цін у 2004–2005 роках на рівні 6–6,5% відповідатимуть економічній динаміці







ВВП, % реальної зміни



Необхідні реформи

  • Збільшення ефективності податкової реформи, яка сприятиме збільшенню відповідності між рівнем сплати податків і рівнем соціального забезпечення

  • Заміна пільг адресними субсидіями

  • Реформа житлово-комунального господарства

  • Поліпшення захисту корпоративних прав, зокрема міноритарних акціонерів

  • Реформа судової системи, забезпечення незалежності цієї гілки влади

  • Вступ до Світової організації торгівлі



Очікувані випробування 2004 року

  • Президентські вибори та політична реформа

  • Податкова та пенсійна реформи

  • Розширення Європейського Союзу



Політична ситуація: припущення та ризики

  • Єгор СОБОЛЄВ



Хто визначатиме державну політику 2004 року?

  • Коаліція центристських сил продовжуватиме визначати державну політику

  • Вплив на ключові рішення чотирьох провідних опозиційних сил — “Нашої України”, Комуністичної партії, Соціалістичної партії та Блоку Юлії Тимошенко залишатиметься слабким



Проблеми пропрезидентської коаліції

  • Коаліція влади потерпає від внутрішніх суперечок її учасників, які не мають спільної програми дій і конкурують за посади та контроль над великими державними підприємствами

  • Це погано впливає на можливість коаліції висунути зі своїх лав політика, який зможе реально змагатися за посаду Президента на прямих виборах 2004 року

  • Коаліція влади збереже контроль над парламентом та урядом до жовтня 2004 року

  • Склад коаліції та більшості уряду зберігатиметься, хоча зміни окремих міністрів ймовірні



Що буде після жовтня 2004 року? Базовий сценарій

  • Коаліція зможе провести зміни до Конституції, якими обмежить повноваження президента на користь парламенту

  • Шанси Віктора Ющенка бути обраним новим президентом різко зменшаться у разі передачі права обирати главу держави Верховній Раді



Що буде після жовтня 2004 року? Альтернативний сценарій 1

  • Коаліція не зможе провести зміни до Конституції та вирішить утримати владу силовим способом

  • Виникне гостре суспільне протистояння, що поставить країну на межу громадянської війни та ізоляції країнами Заходу



Що буде після жовтня 2004 року? Альтернативний сценарій 2

  • Коаліція не зможе провести зміни до Конституції та розпадеться

  • Президентом стане Віктор Ющенко, найбільш популярний у виборців політик



Податкова та пенсійна реформи: результати і ризики

  • Наталія МАРТИНЕНКО



Оцінка реформ 2003 року

  • Великі обсяги та складність роботи з реформування уряд використовув як виправдання повільних темпів реформ

  • Відсутність цілісної системи реформування зменшувала ефективність позитивних змін, що відбувалися 2003 року

  • Як і в попередні роки, процесу реформування бракувало передбачуваності

  • Не було використано сприятливі економічні умови для проведення необхідних перетворень державного сектора



Пенсійна реформа

  • Ухвалено два закони, що регулюватимуть нову трирівневу пенсійну систему України

  • Найближчим часом зміни торкнуться лише солідарної системи

  • Впровадження накопичувальної системи відбудеться лише у разі швидкого економічного зростання, підтвердженого проведенням цілісних реформ

  • Неповне фінансування пільгових пенсій з Державного бюджету гальмуватиме пенсійну реформу 2004 року



Перехід від системи пільг до адресної грошової допомоги

  • Уряд неспроможний втілити стратегію переходу, затверджену ще 2002 року:

    • початок переходу до адресної грошової допомоги перенесено на 2005 рік
    • роз’яснювальна робота з населенням не проводиться
  • Наслідки:

    • бюджетні кошти використовуються неефективно
    • продовжує існувати несправедлива система державної допомоги
    • нереформована система пільг гальмує проведення перетворень в інших сферах економіки


Відшкодування ПДВ

  • Прострочену заборгованість буде оформлено облігаціями внутрішньої державної позики

  • Проте досі не затверджено заходів, які б дали можливість припинити нагромадження заборгованості в майбутньому:

    • механізми заміни пільг зі сплати ПДВ на державні субсидії для галузей, підтримка яких економічно виправдана
    • система контролю, що дала б змогу зменшити незаконне відшкодування ПДВ найменшою ціною для ділового середовища


Податкові пільги

  • Скасовано низку пільг зі сплати ПДВ і плати за землю

  • Рішення про скорочення або подовження пільг ухвалювалися наприкінці року всупереч законодавчим нормам

  • Ефективності перетворень зашкоджувала відсутність цілісної концепції державної допомоги, зокрема непередбачуваність змін у податковому законодавстві



Що збільшуватиме надходження до бюджету 2004 року

  • Помірна детінізація економіки

  • Розширення списку доходів, що підлягають оподаткуванню

  • Збільшення надходжень від ПДВ, пов’язане зі зростанням споживання домогосподарств

  • Скасування деяких пільг зі сплати ПДВ і плати за землю

  • Зростання доходів від штрафів за адміністративні порушення



Що зменшуватиме надходження до бюджету 2004 року

  • Зниження ставок податків

  • Подовження пільг зі сплати ПДВ для сільськогосподарських виробників

  • Збільшення неоподатковуваного мінімуму з 17 грн. до 61,5 грн.

  • Зниження норм амортизації для засобів виробництва, придбаних 2004 року



Доходи та видатки Зведеного бюджету, % ВВП



Зовнішньоторгівельна політика: завдання та випробування

  • Тетяна ЩЕРБАКОВА



Досягнення і завдання зовнішньої торгівлі

  • Зовнішня торгівля — головний чинник зростання 2003 року

  • Випробування 2004–2005 років — розширення ЄС і вступ до СОТ



Динаміка експорту та імпорту % річної зміни



Наслідки розширення ЄС для зовнішньої торгівлі

  • 1 травня 2004 року відбудеться розширення ЄС, внаслідок якого 10 нових країн провадитимуть спільну з ЄС зовнішньо-торгівельну політику



Розширення ЄС: чинники впливу на зовнішню торгівлю



Експорт до країн-кандидатів, % ВВП



Переваги від розширення ЄС

  • Роль України в Європі зростатиме

  • ПІІ з ЄС збільшуватимуться

  • Розвиток західних реґіонів

  • Можливе зростання обсягів технічної допомоги



Завдання зовнішньоторгівельної політики

  • Вступ до СОТ не пізніше 2005 року

  • Виконання Угоди про партнерство і співробітництво між ЄС і Україною

  • Отримання статусу країни з ринковою економікою з боку ЄС і США

  • Виконання планів дій у рамках програм “Розширена Європа” та “Прокладаючи шлях для запровадження нового інструмента відносин з країнами-сусідами”



Дякуємо за увагу!



2004 рік: нові випробування для економічної політики

  • Міжнародний центр перспективних досліджень

  • Прес-конференція

  • 22 грудня 2003 року




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка