Безсполучникове складне речення Особливості інтонації безсполучникових складних речень



Дата конвертації30.05.2016
Розмір445 b.


Безсполучникове складне речення

  • Особливості інтонації безсполучникових складних речень


“Так чи ні?”



Епіграф

  • Поміж гори і долини, через тихі води,

  • На край світу тебе поведуть мерехтливі зорі,

  • Сонце в небі прокладе стежку веселкову,

  • А росою місяць змиє дрімоту ранкову,

  • Вітер радісно зустріне з дальніх країв пташку,

  • І прошелестить на вушко українську казку.



Ролі:

  • «Лексикограф» - допомагає пояснити незрозуміле слово, використовуючи при цьому словник на парті;

  • «Підсумок» - той, хто слідкує за ходом уроку і готується зробити підсумок певного етапу, всього заняття; він визначає, яка думка була головною, що було найбільш важливим;

  • «Спонсор Знань» - відмінник, до якого звертається учень, який пропустив попередні заняття через хворобу і тепер відчуває труднощі з виконанням завдань;

  • «Чомусик» - готує серію питань для фронтального опитування, сам здійснює це опитування;

  • «Охоронець Часу» - слідкує за тим, щоб відповіді не затягувались, не затягувалось виконання вправи, пояснення матеріалу тощо, нагадує про кількість хвилин до кінця уроку;

  • «Зв’язківець» - бере слово наприкінці або на початку уроку: його роль – визначити зв’язок сьогоднішньої теми з попередніми.



Творче спостереження з елементами аналізу Виразно прочитати висловлювання. Звернути увагу на інтонацію безсполучникових складних речень. Довести або спростувати твердження, що цьому текстові характерне багатство інтонаційних переходів.



Дослідження-відновлення Відновити відомі вам прислів’я і крилаті вирази. Простежити, як впливає інтонація речень на розділові знаки.



Умовні позначки



Інтонація в безсполучниковому складному реченні



Прочитайте тексти. Зробити їх лінгвістичний аналіз (з’ясувати тему і основну думку, тип і стиль мовлення). Знайти БСР і визначити вид інтонації. Дослідіть, яку роль відіграють вони у текстах

  • Текст №1

  • Український народ належить до

  • сім’ї індоєвропейських народів.

  • Його міфологія виявляється в обрядах,

  • звичаях, колядках, щедрівках,

  • веснянках, купальських піснях,

  • весняних іграх, приказках тощо.

  • Основа давньої української міфології

  • схожа з арійською: то були найбільш

  • вражаючі фантазію небесні явища і

  • зміни клімату.

  • Чорні снігові хмари, страшні холодні

  • вітри здавались народові лихими

  • силами; ясне сонце, тепло, грім і

  • блискавка здавались добрими,

  • світлими силами, створеними для

  • боротьби зі своїми темними лихими

  • ворогами. Добрі сили переважували

  • темні сили, воскресали перед

  • людськими очима, розливаючи життя

  • на землю (За І. Нечуєм-Левицьким).



Вибірково-розподільне завдання

  • Легенда про червону руту

  • 1. Давним-давно в одному з набігів в Україну чужинці забрали

  • в полон на галеру подільського хлопця. 2. Багато сліз

  • виплакала його кохана 3. Вона знала: з галери ніхто не

  • повертається. 4. У каторжній роботі невільники забували

  • Україну, матір, кохану. 5. Такі безпам’ятні раби ніколи не тікали,

  • їх навіть не заковували в кайдани. 6. Але не могла забути

  • дівчина свого коханого. 7. Попросила вона відлітаючих у вирій

  • журавлів відшукати у морі галеру і передати хлопцеві

  • стебельце червоної рути. 8. Юнак, побачивши ту квітку, згадав

  • свій край, рідних, кохану - сталося чудо. 9. Бранці напали на

  • охорону, захопили судно; полетіливони до рідного берега, мов

  • на крилах. 10. А на щоглі їхнього корабля тріпотіла рятівна квітка червоної рути.



Домашнє завдання

  • §22.

  • «6 б.» - Випишіть шість прислів’їв, виражених безсполучниковими складними реченнями.

  • «9 б.» - вправа 220

  • «12 б.» - Скласти твір у художньому стилі на тему «Чарівний дивосвіт народного епосу», використовуючи безсполучникові складні речення з різними смисловими відношеннями.




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка