Безсполучникове



Дата конвертації22.12.2016
Розмір445 b.


Тема уроку:


Завдання уроку:

  • домогтися засвоєння учнями смислових зв’язків між частинами речень та розділовими знаками; вивчити правила вживання коми, крапки з комою, двокрапки і тире у БСР;

  • розвивати навички синтаксичного аналізу речення;

  • виховувати в учнів почуття національної свідомості, духовної культури



  • Пам’ятаймо

  • Шевченкову

  • весну, як Весну

  • нації. Поет дав

  • себе розп’ясти

  • за народ і

  • Україну

  • Ярема Гоян



Іван Франко “Присвята”

  • Він був сином мужика – і став володарем у царстві духа. Він був кріпаком – і став велетнем у царстві людської культури. Він був самоуком – і вказав нові, світлі і вільні шляхи професорам і книжним ученим. Десять літ він томився під вагою російської солдатської муштри, а для волі Росії зробив більше, ніж десять переможних армій. Доля переслідувала його в житті, скільки лиш могла, та вона не зуміла перетворити золота його душі у ржу, ані його любові до людей в ненависть і погорду...



СЛОВНИКОВА РОБОТА: Нація (від лат. народ, плем’я)стійка історична спільність людей, що визначається соціальними зв’язками певної формації і характеризується специфічними етнічними рисами, має спільну територію, мову, побут, традиції, звичаї

  • Тарас (від грецького “тарактикос”)бунтівливий, той, хто викликає збентеження



ЗАВДАННЯ: Скласти складне (складносурядне чи складнопідрядне речення), вживши слова НАЦІЯ, ТАРАС



Зробити синтаксичний розбір речення:



Із трьох простих речень скласти і записати одне СПР з двома підрядними:

  • Надворі вже розвиднілося.

  • Я розбудив брата.

  • Він спав у сусідній кімнаті.

  • 2) Ми нашвидку поснідали.

  • Я дістав дві фоторушниці.

  • За їх допомогою ми сподівалися

  • здобути цікаві трофеї.



Відредагувати речення:

  • На стіні висів портрет Тараса

  • Шевченка прикрашений рушником

  • вишитим юними дівчатами

  • захопленими життєвим і творчим

  • подвигом поета



Відредагований варіант:

  • На стіні висів портрет Тараса

  • Шевченка, прикрашений

  • рушником, який вишили дівчата,

  • захоплені життєвим і творчим

  • подвигом поета



Орфографічна хвилинка

  • Святвечір, жар-птиця, отож-то,

  • тим-то, якось-то, Дніпро-ріка,

  • хлопець-богатир, хліб-сіль,

  • дівчина-красуня, чабрець-трава,

  • мало-помалу, повік-віки,

  • зроду-віку, більш-менш, таки так,

  • видимо-невидимо, їй-право,

  • не сьогодні-завтра, справді-бо



  • Дайте визначення складного речення з різними видами зв’язку.

  • Яка будова таких речень?

  • Які види зв’язку бувають у цих

  • реченнях?



Спостереження над мовним матеріалом:

  • Ми не лукавили з тобою, ми просто

  • йшли, у нас нема зерна неправди за

  • собою.

  • Вільну Україну не скують кайдани:

  • В оборону волі наше військо стане,

  • Заревуть гармати, закричать шаблі –

  • Не дамо в наругу рідної землі!



Питання для спостереження:

  • Підкресліть граматичні основи, зверніть увагу на розділові знаки, інтонацію.

  • Як з’єднуються прості речення у складному?

  • Речення однорідні чи неоднорідні?



БСР з однорідними простими реченнями



БСР з неоднорідними простими реченнями



  • Що відіграє важливу роль у БСР?

  • Як на письмі передається інтонація?

  • У яких стилях вживаються БСР?

  • Від чого залежить уживання розділових знаків у БСР?

  • Що спільного у БСР зі ССР і відмінного зі СПР?

  • Яка інформація про БСР є для

  • вас новою?



Інтонаційний практикум з елементами класифікації





Лінгвістична задача: розставити розділові знаки

  • Чумак іде подивиться та й

  • голову схилить чабан вранці

  • з сопілкою сяде на могилі

  • подивиться серце ниє кругом ні

  • билини!

  • 2. Шелестить пожовкле листя по

  • діброві то гуляють хмари сонце

  • спить ніде не чуть людської мови

  • звір тільки виє по селу…



Чи є подані речення БСР? Зробити синтаксичний розбір

  • Защебетав соловейко –

  • пішла луна гаєм.

  • 2. Розкажи, як за горою сонечко

  • сідає…

  • 3. Якби-то далися орлинії крила,

  • за синім би морем милого знайшла…



  • 4. Зацвіла в долині червона калина, ніби засміялась

  • дівчина-дитина…

  • 5. Дмухнув вітер понад ставом –

  • і сліду не стало.

  • 6. Поглянув я на ягнята – не

  • мої ягнята.

  • 7. Лягло сонце за горою,

  • зірки засіяли.



  • 8. Повіяв вітер по долині –

  • пішла дібровою луна.

  • 9. Умовк кобзар, сумуючи: щось руки не грають.

  • 10. Не русалонька блукає –

  • то дівчина ходить.

  • 11. Зійде сонце – утру сльози.



Уживання двокрапки в БСР

  • : (бо, тому що)

  • : (що)

  • : (тобто, а саме)

  • :



Уживання тире в БСР



Уживання тире в БСР (продовження)

  • (як, мов, немов, ніби)

  • (цей, так, такий)

  • неповна дія

  • і швидка зміна подій



Узагальнення вивченого

  • Які речення називаються БСР?

  • Якими зв’язками поєднуються частини БСР?

  • Які смислові відношення бувають між частинами БСР? Наведіть приклади.

  • Які розділові знаки вживаються у БСР?

  • Які почуття виникають у вас, коли читаєте (чуєте) поетичні рядки Тараса Шевченка?



Домашнє завдання:

  • Підготувати розповідь

  • “Розділові знаки в БСР”

  • 2. Виконати вправи:

  • 1 група: впр.120-121 (усно), 125 (п)

  • 2 група: впр.120-121 (усно), 428 (п)



ЛІТЕРАТУРА

  • Глазова О.П. Рідна мова. 9 клас: Плани-конспекти

  • уроків. – Х.: Ранок, 2005. – 288 с.

  • 2. Златів Л.М., Тимочків М.М. Уроки рідної мови.

  • 9 клас. Книга для вчителя. – Тернопіль:

  • навчальна книга – Богдан, 1999. – 128 с.

  • Кобцев Д., Приходько І. Мовленнєва діяльність

  • на уроках української мови. Дидактичні матеріали. 9 клас. Тернопіль, 2005. – 240 с.

  • 4. Омельчук С.А., Ляшкевич А.І. Усі уроки української

  • мови в 9 класі / Упорядник С.А.Омельчук. – Х.:

  • Основа, 2009. – 361 с.

  • 5. Рідна мова. 5-11 класи. – Х.: Ранок, 2005. – 224с.



Відомості про автора: Дорош Леся Миколаївна, учитель української мови, літератури і народознаства Черкаської ЗОШ № 34




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка