Це нейропсихіатричний розлад



Дата конвертації03.06.2016
Розмір445 b.



Це нейропсихіатричний розлад

  • Це нейропсихіатричний розлад

  • Це розлад розвитку (=неповносправність)

  • Це невідповідно до віку розвитку дитини виражені гіперактивність, імпульсивність та порушення уваги

  • Ці симптоми призводять до порушення функціонування дитини в основних сферах життя



не може всидіти на місці, постійно рухається – “вовтузиться”

  • не може всидіти на місці, постійно рухається – “вовтузиться”

  • часто залишає своє місце в ситуаціях, де потрібно сидіти (наприклад, на уроці і т.п.)

  • багато бігає і „усе перевертає” там, де цього робити не варто (у підлітків та дорослих еквівалентом цього може бути відчуття внутрішньої напруги та потреби рухатися)

  • не здатен тихо, спокійно бавитися або ж відпочивати

  • діє немов „заведений” - як іграшка з ввімкненим внутрішнім „моторчиком”

  • занадто багато говорить

  • моторна гіперреактивність



їхньою поведінкою керують імпульси, а не розуміння цілей, наслідків, правил... ДЕФІЦИТ САМОКОНТРОЛЮ

  • їхньою поведінкою керують імпульси, а не розуміння цілей, наслідків, правил... ДЕФІЦИТ САМОКОНТРОЛЮ

  • діють, не думаючи про наслідки/правила: знають як поводитися, але не можуть так поводитися...

  • часто говорить наперед, не дослухавши запитання до кінця

  • нетерпеливий, має труднощі з очікуванням своєї черги, якщо щось хочуть – має бути “вже”

  • часто перериває інших і втручається у їхню діяльність/розмову – комунікативні проблеми

  • “що в голові – то на язиці”

  • надмірно ризикують

  • проблеми з плануванням майбутнього (напр., фінанси і т.п.)

  • імпульсивне мислення/спілкування – відволікаються, перескакують з однієї теми на іншу



часто не в змозі зосередитись на деталях або робить помилки через неуважність у виконанні шкільних завдань, на роботі та інших завданнях

  • часто не в змозі зосередитись на деталях або робить помилки через неуважність у виконанні шкільних завдань, на роботі та інших завданнях

  • часто має проблеми з втриманням уваги на завданні або грі

  • часто має проблеми з організацією діяльності та завдань

  • часто уникає, не любить або неохоче вступає у діяльність, яка вимагає тривалого зосередження уваги (наприклад виконання завдань на уроці чи домашніх завдань)

  • часто губить або забуває речі, необхідні для виконання завдань, або іншої діяльності (наприклад, записи домашнього завдання, книжки, ручки, інструменти, іграшки)

  • легко відволікається на сторонні подразники

  • часто не слухає, коли до нього говорять

  • часто не дотримується вказівок і не виконує до кінця або ж в належному обсязі дані доручення, домашнє завдання або ж іншу роботу (але не через опозиційність чи нездатність зрозуміти вказівку/завдання)

  • забудькуватий у щоденній діяльності



ПОВЕДІНКОВІ ПРОБЛЕМИ

  • ПОВЕДІНКОВІ ПРОБЛЕМИ

  • НЕГАТИВНІ РЕАКЦІЇ СОЦІАЛЬНОГО ОТОЧЕННЯ

  • НЕГАТИВНА САМООЦІНКА

  • ТРУДНОЩІ З НАВЧАННЯМ

  • ДЕФІЦИТ СОЦІАЛЬНИХ/КОМУНІКАТИВНИХ НАВИЧОК

  • РОЗВИТОК ВТОРИННИХ СОЦІАЛЬНИХ ПРОБЛЕМ ТА ПСИХІАТРИЧНИХ РОЗЛАДІВ





Етіологія

  • Етіологія

  • Патогенез

  • Прояви: Симптоми – наслідки – дефіцити - ускладнення

  • Віковий розвиток та прогноз, вторинні наслідки

  • Багато облич ГРДУ…

  • Коморбідності

  • Вплив на сімю

  • Підсумок: прогноз та імплікації щодо обстеження та терапії



Гіпотеза №1 – органічне ураження головного мозку (лобні долі/ підкірка (nucleus caudatus))

  • Гіпотеза №1 – органічне ураження головного мозку (лобні долі/ підкірка (nucleus caudatus))

  • ГРДУ у дітей після перенесеного вірусного енцефаліту (епідемія у 1911 році)

  • Схожість симптомів ГРДУ з синдромом лобної долі у дорослих

  • Розвиток схожих з ГРДУ симптомів у приматів з ураженням лобної долі

  • На ЕЕГ – незрілість фронтальної кори та кірково-підкіркова дисфункція

  • На ПЕТ – знижена активність фронтальної кори

  • Незначні, “мінімальні” структурні дефекти, “наслідки органічного ураження ЦНС”



Підвищений ризик розвитку ГРДУ у дітей, що народилися недоношеними, з малою на гестаційний вік масою тіла, перінатальним гіпоксично-ішемічним ураженням ЦНС, іншими факторами, що можуть призвести до органічного ураження ЦНС (менінгіт, енцефаліт, ЧМТ, отруєння свинцем та ін.)

  • Підвищений ризик розвитку ГРДУ у дітей, що народилися недоношеними, з малою на гестаційний вік масою тіла, перінатальним гіпоксично-ішемічним ураженням ЦНС, іншими факторами, що можуть призвести до органічного ураження ЦНС (менінгіт, енцефаліт, ЧМТ, отруєння свинцем та ін.)

  • Вживання матір'ю алкоголю/нікотину також пов'язане з підвищеним ризиком ГРДУ у дитини (генетика чи прямий вплив?)

  • У 5-10% дітей органічне ураження ЦНС імовірно є причиною розвитку ГРДУ



Гіпотеза №2 ГРДУ обумовлене порушенням обміну нейротрансміттерів дофаміну та норадреналіну

  • Гіпотеза №2 ГРДУ обумовлене порушенням обміну нейротрансміттерів дофаміну та норадреналіну

  • Докази: висока ефективність медикаментів, що впливають на обмін даних нейротрансмітерів

  • Виявлення специфічних генів, які пов'язані з порушенням обміну цих нейротрансмітерів

  • Штучно викликаний у тварин “синдром ГРДУ” речовинами, що блокують дофамінові рецептори



Гіпотеза №3 Порушення обміну нейротрансмітерів обумовлене генетичними причинами

  • Гіпотеза №3 Порушення обміну нейротрансмітерів обумовлене генетичними причинами

  • Генетичний фактор імовірно є головним етіологічним фактором у більшості випадків ГРДУ

  • Індекс конкордантності у близнят є за даними різних досліджень від 51 до 80%, у двійнят – 30-35%

  • Якщо у батьків або рідних братів/сестер є ГРДУ, то ризик розладу у дитини – 25-35% (для порівняння у популяції – 5%)

  • Виділено багато генів, що імовірно пов'язані з ГРДУ – більшість з них відповідають за обмін нейротрансмітерів

  • Генетично ГРДУ є поліморфним розладом

  • Імовірно імпульсивність темпераменту є генетично обумовленою і ГРДУ представляє собою крайні форми прояву імпульсивного спектру



Наслідок неадекватного застосування дисципліни батьками

  • Наслідок неадекватного застосування дисципліни батьками

  • Наслідок вживання багатої на вуглеводи/ харчові добавки дієти

  • Гормональна дисфункція (зокрема гормонів щитовидної залози)

  • Вестибулярна дисфункція

  • Вплив глистів, грибків та інших паразитів на мозок



ГРДУ у рідних дитини (а також інші коморбідні при ГРДУ розлади)

  • ГРДУ у рідних дитини (а також інші коморбідні при ГРДУ розлади)

  • Низький соціально економічний рівень сімї

  • Мама, що не має вищої освіти

  • Одинока мама

  • Вживання алкоголю/наркотичних речовин, куріння під час вагітності

  • Недостатній медичний догляд під час вагітності

  • Ускладнення вагітності/ пологів

  • Недоношенність, мала на гестаційний вік маса тіла при народженні

  • Імовірно частина цих факторів є не стільки етіологічними, як маркерами ГРДУ у батьків



Це розлад з поліморфними етіологічними факторами і суть розладу визначається не етіологічними факторами (порівн. малярія), а симптомами та їх патогенезом (порівн. пневмонія)

  • Це розлад з поліморфними етіологічними факторами і суть розладу визначається не етіологічними факторами (порівн. малярія), а симптомами та їх патогенезом (порівн. пневмонія)

  • Головні етіологічні фактори: органічне ураження фронтальної кори/ підкірки та генетично обумовлене порушення обміну нейротрансмітерів дофаміну та норадреналіну, які забезпечують передачу нервових імпульсів власне у вищезгаданих областях головного мозку

  • Кінцевий об'єднуючий патогенетичний компонент для різних етіологічних факторів – порушення функції фронтальної кори

  • Етіологічний поліморфізм визначає і поліморфізм самого розладу та коморбідностей



Етіологічні фактори – біологічні

  • Етіологічні фактори – біологічні



ГРДУ – це нейробіологічний розлад, який в одному соціальному середовищі може служити каталізатором вторинних ускладнень та проблем, а в іншому не мати негативних вторинних соціальних наслідків!

  • ГРДУ – це нейробіологічний розлад, який в одному соціальному середовищі може служити каталізатором вторинних ускладнень та проблем, а в іншому не мати негативних вторинних соціальних наслідків!

  • ГРДУ – це розлад, при якому головні етіологічні фактори біологічні, а головні прогностичні фактори психосоціальні!



Розлад є наслідком недостатньої і невідповідної віку зрілості функцій фронтальної кори головного мозку

  • Розлад є наслідком недостатньої і невідповідної віку зрілості функцій фронтальної кори головного мозку

  • “інфантилізм”, “розгальмованність” (“недостатня здатність гальмувати власні бажання/ імпульси підкірки”)

  • Біологічно обумовлений розлад розвитку самоконтролю



Центральний орган управління поведінкою: “пригальмовування” імпульсів та емоцій , аналіз інформації та контроль над поведінкою

  • Центральний орган управління поведінкою: “пригальмовування” імпульсів та емоцій , аналіз інформації та контроль над поведінкою

  • Нормально ми зупиняємося в голові перш ніж діяти, обдумуємо ситуації та можливі наслідки наших дій (різних варіантів дій) і тоді аж діємо: “Зупинись – подумай – дій!”

  • Самоорганізація та саморегуляція поведінки відповідно до попереднього досвіду, а також наших цілей, та існуючих правил.

  • Передбачення наслідків (вибір між близькими та віддаленими наслідками), планування дій



Порушення аналізу інформації, нездатність відрізнити перше, емоційне враження від об'єктивної реальності (метафора: їзда в дощ на автомобілі без склоочищувальних двірників) – емоційні, необдумані дії часто на основі помилкових оцінок ситуації

  • Порушення аналізу інформації, нездатність відрізнити перше, емоційне враження від об'єктивної реальності (метафора: їзда в дощ на автомобілі без склоочищувальних двірників) – емоційні, необдумані дії часто на основі помилкових оцінок ситуації

  • Нема часу на аналіз та синтез різних аспектів ситуації

  • Інформація про теперішню ситуацію не встигає також інтегруватися з інформацію про попередній досвід та можливий прогноз розвитку ситуації



Порушення здатності зосередити увагу на найбільш важливих аспектах ситуації (контроль уваги, селективний фокус уваги) – увага розсіяна, легко відволікається, “губиться” – порушення сприйняття ситуації (метафора: соціальна сліпота)

  • Порушення здатності зосередити увагу на найбільш важливих аспектах ситуації (контроль уваги, селективний фокус уваги) – увага розсіяна, легко відволікається, “губиться” – порушення сприйняття ситуації (метафора: соціальна сліпота)

  • Увага контролюється найбільш сенсорно насиченими аспектами ситуації та внутрішніми імпульсами, а не “центральним командним пунктом” (проблеми з зосередженням уваги на уроках у школі)



Емоції є сильним “імпульсом” – нема самоконтролю над емоціями, який є необхідний у багатьох життєвих ситуаціях – дії можуть бути надто емоційними, емоції сильні

  • Емоції є сильним “імпульсом” – нема самоконтролю над емоціями, який є необхідний у багатьох життєвих ситуаціях – дії можуть бути надто емоційними, емоції сильні

  • Емоційне сприйняття ситуацій та емоційні дії

  • Схильність “застрягати” на емоціях – не здатність вивести себе з негативних емоцій – нема “раціонального самозаспокоєння”

  • Особливо проблематичними можуть бути злість, роздратованність – ризик агресивної поведінки і відповідно негативних соціальних наслідків

  • Легко піддаються провокуванню, впливу

  • Емоційність у певних ситуаціях є також і позитивною рисою і сильною стороною дітей з ГРДУ



Імпульси: “бажання негайної насолоди”, сенсорний голод яскравих/веселих вражень, сильні емоції/ бажання приємності + бажання уникнути усього, що є нудне, неприємне, негайно невинагороджуюче

  • Імпульси: “бажання негайної насолоди”, сенсорний голод яскравих/веселих вражень, сильні емоції/ бажання приємності + бажання уникнути усього, що є нудне, неприємне, негайно невинагороджуюче

  • Ситуація керує поведінкою дітей з ГРДУ, а не їх внутрішній “командний пункт”

  • Відповідно поведінкою дитини керують імпульси, а не соціальні правила та цілі дитини і розуміння можливих віддалених негативних наслідків своєї поведінки

  • Поведінка керована правилами та цілями є недостатньою як на вік дитини



Оскільки поведінку контролюють імпульси, дитина не здатна і не встигає спрогнозувати наслідки своїх дій

  • Оскільки поведінку контролюють імпульси, дитина не здатна і не встигає спрогнозувати наслідки своїх дій

  • Дії відповідно до теперішніх ситуацій без думки про майбутнє

  • Поведінку контролюють найближчі винагороди/покарання, а не віддалені, хоч і сила та вагомість останніх може бути більш значущою

  • Розлад самоорганізації поведінки відповідно до майбутніх/віддалених цілей та наслідків

  • Життя “тут і тепер” без думки про завтра



Внутрішня мова допомагає нам притримати імпульси, нагадати правила та цілі і спланувати свої дії

  • Внутрішня мова допомагає нам притримати імпульси, нагадати правила та цілі і спланувати свої дії

  • У дітей з ГРДУ “внутрішня мова не встигає за їх діями”

  • Проблема не в тому, що вони не знають, як треба поводитися, а в тому, що вони не можуть до кінця керувати своєю поведінкою відповідно до своїх знань



Сенсорний голод/ “нудьга”/ низький поріг сенсорного насичення (“швидко знуджуються”) – надмірна рухова активність

  • Сенсорний голод/ “нудьга”/ низький поріг сенсорного насичення (“швидко знуджуються”) – надмірна рухова активність

  • Порушення здатності контролювати імпульси – неконтрольована/нестримна рухова активність (“заведений двигун”)

  • Сильні емоційні реакції – рухова гіперреактивність (“бурхливе” висловлення почутів мовою тіла)



  • ГРДУ – наслідок недостатньої функції лобної кори головного мозку

  • ГРДУ – це в першу чергу розлад розвитку контролю та організації поведінки відповідно до віддалених наслідків, цілей та соціальних правил

  • ГРДУ – це в першу чергу слабкість “центрального командного пункту” – здатності зупинитися і подумати перш ніж діяти

  • Це не є повна відсутність функцій, але суттєво менша ніж у дітей того ж віку – і це призводить до негативних наслідків у функціонуванні та розвитку дитини

  • По мірі дозрівання мозку ця функція покращується, але вона все рівно відстає від такої ж що у однолітків ( у них вона теж покращується із віковим дозріванням нервової системи)



Поведінку дитини з ГРДУ контролюють ситуативні, негайні, а не віддалені наслідки та присутні в свідомості дитини правила та цілі – тому поведінка дітей з ГРДУ є дуже варіабельною

  • Поведінку дитини з ГРДУ контролюють ситуативні, негайні, а не віддалені наслідки та присутні в свідомості дитини правила та цілі – тому поведінка дітей з ГРДУ є дуже варіабельною

  • Негативні наслідки ГРДУ будуть особливо проявлятися в ситуаціях, що вимагають дотримання правил та не мають компоненту негайного винагородження, а також в ситуаціях негативних “спокус”.

  • У багатьох інших ситуаціях симптоми ГРДУ можуть не призводити до негативних наслідків, але й навіть мати позитивні наслідки.

  • Діти з ГРДУ завдяки своєму розладу можуть мати також особливі сильні та позитивні сторони.



Позитивні аспекти:

  • Позитивні аспекти:

    • Безпосередність, щирість, спонтанність
    • Здатність імпровізувати та творчо, нешаблонно реагувати на різні ситуації
    • Уміння жити тут і тепер, радіти життю та теперішній миті без надмірних хвилювань за майбутнє
    • Здатність швидко відходити, “не тримати, не пам'ятати зла”
    • Сміливість ризикувати
    • Весела вдача, вміння веселити інших
    • Емоційність, пристрасність, позитивна театральність




У РІЗНИХ СЕРЕДОВИЩАХ ДІТИ З ГРДУ ПОВОДЯТЬСЯ ПО РІЗНОМУ

  • У РІЗНИХ СЕРЕДОВИЩАХ ДІТИ З ГРДУ ПОВОДЯТЬСЯ ПО РІЗНОМУ

  • У ХЛОПЦІ/ДІВЧАТ КЛІНІЧНА ПРЕЗЕНТАЦІЯ РОЗЛАДУ Є ДЕЩО ВІДМІННОЮ

  • У РІЗНОМУ ВІЦІ – РІЗНА КЛІНІЧНА КАРТИНА

  • РІЗНІ СУПУТНІ РОЗЛАДИ

  • РІЗНІ ПІДТИПИ ТА СТУПЕНІ ВАЖКОСТІ ГРДУ



У КЛІНІЧНІЙ ПОПУЛЯЦІЇ СПІВВІДНОШЕННЯ ХЛОПЦІВ З ГРДУ ДО ДІВЧАТ 6:1

  • У КЛІНІЧНІЙ ПОПУЛЯЦІЇ СПІВВІДНОШЕННЯ ХЛОПЦІВ З ГРДУ ДО ДІВЧАТ 6:1

  • ПРИ ЕПІДЕМІОЛОГІЧНИХ ОБСТЕЖЕННЯХ У ЗАГАЛЬНІЙ ПОПУЛЯЦІЇ ВІД 3:1 ДО 1:1

  • ГРДУ У ДІВЧАТ Є ПРИХОВАНИМ РОЗЛАДОМ, МАНІФЕСТУЄТЬСЯ ПО-ІНШОМУ НІЖ У ХЛОПЦІВ, ВТІМ ПОТРЕБУЄ НАЛЕЖНОЇ КЛІНІЧНОЇ УВАГИ ТА АДЕКВАТНОЇ ТЕРАПІЇ!



У ХЛОПЦІВ БІЛЬШЕ ВТОРИННИХ УСКЛАДНЕНЬ ПО МЕХАНІЗМУ ЕКСТЕРНАЛІЗАЦІЇ - АГРЕСИВНА ТА АНТИСОЦІАЛЬНА ПОВЕДІНКА

  • У ХЛОПЦІВ БІЛЬШЕ ВТОРИННИХ УСКЛАДНЕНЬ ПО МЕХАНІЗМУ ЕКСТЕРНАЛІЗАЦІЇ - АГРЕСИВНА ТА АНТИСОЦІАЛЬНА ПОВЕДІНКА

  • У ДІВЧАТ БІЛЬШЕ ВТОРИННИХ УСКЛАДНЕНЬ ПО МЕХАНІЗМУ ІНТЕРНАЛІЗАЦІЇ – ДЕПРЕСІЯ, СОЦІАЛЬНА ФОБІЯ ТА ІН.

  • СИМПТОМИ ГРДУ У ХЛОПЦІВ ВІДПОВІДНО ТАКОЖ БІЛЬШ “ЕКСТЕРНАЛІЗОВАНІ” – ГІПЕРАКТИВНІСТЬ, ІМПУЛЬСИВНІСТЬ – ТОМУ ЇХ ПРОБЛЕМНА ПОВЕДІНКА БІЛЬШ ПОМІТНА І МОЖЛИВО ТОМУ БАТЬКИ З НИМИ ЧАСТІШЕ ЗВЕРТАЮТЬСЯ ЗА ДОПОМОГОЮ. СВОЇ ТРУДНОЩІ У СОЦІАЛЬНИХ СТОСУНКАХ ХЛОПЦІ ЧАСТІШЕ ВИРІШУЮТЬ З ДОПОМОГОЮ АГРЕСИВНОЇ ПОВЕДІНКИ БАТЬКИ ЗВЕРТАЮТЬСЯ ЗА ПСИХІАТРИЧНОЮ ДОПОМОГОЮ РАДШЕ ТОМУ, ЩО ВОНИ ЗАНЕПОКОЄНІ АГРЕСИВНОЮ ПОВЕДІНКОЮ, АНІЖ СИМПТОМАМИ ГРДУ.

  • У ДІВЧАТ СИМПТОМИ ГРДУ ПРОЯВЛЯЮТЬСЯ МЕНШ ЕКСТЕРНАЛІЗОВАНО І НА ПЕРШОМУ ПЛАНІ СИМПТОМИ НЕУВАЖНОСТІ, ПРОБЛЕМИ З ОРГАНІЗАЦІЄЮ ДІЯЛЬНОСТІ, ТРУДНОЩІ В СПІЛКУВАННІ, ПРОБЛЕМИ З НАВЧАННЯМ. ТРУДНОЩІ У СОЦІАЛЬНИХ СТОСУНКАХ ЧАСТІШЕ ПРИВОДЯТЬ У ДІВЧАТ ДО СОЦІАЛЬНОЇ ІЗОЛЯЦІЇ І ШВИДШЕ ВЕРБАЛЬНОЇ ТА НЕПРЯМОЇ АГРЕСІЇ, АНІЖ ПРЯМОЇ ФІЗИЧНОЇ ЯК У ХЛОПЦІВ.





ГРУПА РИЗИКУ – ДІТИ З “ВАЖКИМ ТЕМПЕРАМЕНТОМ”:

  • ГРУПА РИЗИКУ – ДІТИ З “ВАЖКИМ ТЕМПЕРАМЕНТОМ”:

    • Високий рівень активності
    • Висока інтенсивність реакцій
    • Низький поріг фрустрацій
    • Домінує негативний настрій
    • Сенсорна гіперчутливість
    • Знижена здатність адаптуватися до змін
    • Нерегулярність
    • Низьке зосередження уваги


Головні симптоми:

  • Головні симптоми:

    • Гіперактивність
    • Непослух, опозиційність, істерики – неефективність дисципліни – часто найважчі роки для батьків
    • Проблеми в стосунку з ровесниками
    • Проблеми з увагою у цьому віці часто не є присутні


При легших формах ГРДУ симптоми розладу можуть не створювати серйозних проблем, а тому й не привертати до себе особливої уваги

    • При легших формах ГРДУ симптоми розладу можуть не створювати серйозних проблем, а тому й не привертати до себе особливої уваги
    • Симптоми ГРДУ у цьому віці є гіперболізацію типових для цього віку характеристик поведінки дитини, а тому й теж часто можуть сприйматися батьками, як щось “вікове”
    • Багато ж батьків здорових дітей у цьому віці можуть вважати їх “гіперактивними”, коли насправді вони такими не є.
    • Втім багато батьків дітей з ГРДУ саме в цьому віці уже починають підозрювати, “що з їхньою дитиною щось не так” і шукати допомоги.


Головний вік, коли діагностується ГРДУ – симптоми розладу перешкоджають навчанню та поведінці дитини в школі

  • Головний вік, коли діагностується ГРДУ – симптоми розладу перешкоджають навчанню та поведінці дитини в школі

  • Проблеми з шкільною успішністю:

    • 58% будуть залишені на другий рік
    • 35% не закінчуть 9 класів
  • Проблеми з поведінкою в школі

  • Проблеми в стосунках з ровесниками/ самотність/ приналежність до антисоціальних груп

  • Агресивна поведінка, розлади поведінки (30-50%)

  • Сімейні конфлікти

  • Низька самооцінка

  • Підвищений ризик нещасних випадків та травм



Симптоми моторної гіперактивності звичайно дещо помякшуються

  • Симптоми моторної гіперактивності звичайно дещо помякшуються

  • Втім у більшості випадків (70-80%) “дитяче” ГРДУ не переростається, а симптоми розладу є присутні і в підлітковому, і в дорослому віці

  • Маніфестація симптомів дещо інша:

    • Труднощі з організацією діяльності
    • Надмірна емоційність, “дитячість”, незрілість, легко піддаються провокаціям/ маніпуляціям
    • Низький поріг толерантності до фрустрацій – емоційні “вибухи”
    • Гіперактивність більше в балакучості, втручанні в розмови інших; хаотичній, незорганізованій зміні активностей
    • Порушення уваги
    • Непослух


Проблеми з навчанням

  • Проблеми з навчанням

  • Сімейні конфлікти

  • Розлади настрою, підвищений ризик суіциду

  • 30% - зловживання алкоголем, наркотиками

  • 25-35% - антисоціальна поведінка

  • Проблеми стосунків з ровесниками

  • Сексуальність – підвищений ризик венеричних захворювань, незапланованої вагітності, згвалтування

  • Ризикована поведінка – підвищений ризик нещасних випадків (у тому числі – дтп)



У цьому віці це часто прихований розлад, який непомітний за масками більш “вражаючих” розладів та проблем

  • У цьому віці це часто прихований розлад, який непомітний за масками більш “вражаючих” розладів та проблем

  • 3% дорослих мають ГРДУ, з них лише 5% отримують специфічне до ГРДУ лікування



Типова маніфестація симптомів:

  • Типова маніфестація симптомів:

    • Труднощі з організацією діяльності (“хаотичний стиль життя”)
    • Труднощі з дотриманням цілей/ зобов'язань
    • Низький опір “спокусам”
    • Запізнення, забудькуватість, часто гублять речі
    • Проблеми в спілкуванні/стосунках (не слухають, перебивають, неуважні і т.д.)
    • Імпульсивне мислення
    • Труднощі з веденням фінансів
    • Нетерпеливість
    • Надмірна емоційність
    • “Потреба діяльності, активності”
    • Мікросимптоми моторної гіперактивності
  • Позитивні аспекти: енергійність, гіперфокус, безпосередність, креативність, “сміливе мислення”, “прямота” в стосунках, “пристрасність”, почуття гумору, здорова театральність



Низький соціально-економічний стан, бідність, безробіття, низькооплачувана робота

  • Низький соціально-економічний стан, бідність, безробіття, низькооплачувана робота

  • 95% не мають вищої освіти

  • 75% проблеми в соціальних стосунках – в сімї та ін.

  • 79% - коморбідний психіатричний розлад

  • 20-45% - антисоціальна поведінка, 25% - антисоціальний розлад особистості

  • 10% - спроба самогубства

  • 12% - зловживання алкоголем/ наркотиками

  • 5% - смерть від самогубства/ нещасного випадку

  • Але 10-20% - не мають жодних супутніх психіатричних розладів, є соціально адаптовані і добре функціонують!

  • Головними прогностичними факторами є психосоціальні!







Розлади поведінки (40-60%): оппозиційна поведінка, антисоціальна

  • Розлади поведінки (40-60%): оппозиційна поведінка, антисоціальна

  • Розлади розвитку мови та шкільних навичок (25-40%)

  • Погранична інтелектуальна недостатність

  • Тривожні розлади (21-40%), соматоформні розлади

  • Депресія (16-26%), біполярний розлад

  • Тіки ( у тому числі синдром Жілля де ля Турета)

  • Розлад розвитку координації рухів (близько 50%)

  • Розлади спектру аутизму, розумова відсталість

  • Обсесивно-компульсивний розлад

  • Енурез, розлади сну



РОЗЛАДИ НАСТРОЮ ТА ТРИВОЖНІ Й СОМАТОФОРМНІ РОЗЛАДИ

  • РОЗЛАДИ НАСТРОЮ ТА ТРИВОЖНІ Й СОМАТОФОРМНІ РОЗЛАДИ

  • ЗЛОВЖИВАННЯ АЛКОГОЛЕМ ТА НАРКОТИКАМИ

  • РОЗЛАДИ ОСОБИСТОСТІ: АНТИСОЦІАЛЬНИЙ, ДЕМОНСТРАТИВНИЙ ТА ІН.

  • ЗНАЧНО ПІДВИЩЕНИЙ РИЗИК СУІЦИДУ ТА НЕЩАСНИХ ВИПАДКІВ, ТРАВМ



ОДИН ЕТІОЛОГІЧНИЙ ФАКТОР ВИКЛИКАЄ ВОДНОЧАС ДВА РОЗЛАДИ (напр., органічне ураження цнс)

  • ОДИН ЕТІОЛОГІЧНИЙ ФАКТОР ВИКЛИКАЄ ВОДНОЧАС ДВА РОЗЛАДИ (напр., органічне ураження цнс)

  • ОДНА ХВОРОБА Є УСКЛАДНЕННЯМ ДРУГОЇ (напр., розлад поведінки є ускладненням/наслідком ГРДУ)

  • ДВА РІЗНИХ ЕТІОЛОГІЧНИХ ФАКТОРИ Є ВОДНОЧАС ПРИСУТНІ І ВИКЛИКАЮТЬ ДВА РІЗНИХ ПСИХІАТРИЧНИХ РОЗЛАДИ (напр., генетичний фактор – наявність у батька ГРДУ і зловживання алкоголем матір'ю підчас вагітності)



ПРИ ГРДУ ЗАВЖДИ ТРЕБА АКТИВНО ШУКАТИ КОМОРБІДНІ РОЗЛАДИ

  • ПРИ ГРДУ ЗАВЖДИ ТРЕБА АКТИВНО ШУКАТИ КОМОРБІДНІ РОЗЛАДИ

  • ЇХ ПРИСУТНІСТЬ Є БАГАТО БІЛЬШ ВИЗНАЧАЛЬНОЮ ЩОДО ПРОГНОЗУ ДИТИНИ, НІЖ САМЕ ГРДУ

  • ПРИ ІНШИХ РОЗЛАДАХ ТРЕБА ЗАВЖДИ ПАМЯТАТИ ПРО МОЖЛИВІСТЬ ГРДУ – ВОНО ЧАСТО ХОВАЄТЬСЯ ЗА МАСКОЮ СУПУТНІХ ПРОБЛЕМ

  • ТЕРАПІЯ ПОВИННА БУТИ СКЕРОВАНА ЯК НА ГРДУ ТАК І НА КОМОРБІДНІ РОЗЛАДИ І БУТИ СПЕЦИФІЧНОЮ У КОЖНОМУ ВИПАДКУ





ХАРАКТЕРИСТИКИ СІМЇ Є ВИЗНАЧАЛЬНИМИ ЩОДО ПРОГНОЗУ ДИТИНИ

  • ХАРАКТЕРИСТИКИ СІМЇ Є ВИЗНАЧАЛЬНИМИ ЩОДО ПРОГНОЗУ ДИТИНИ

  • ІСНУЄ СИЛЬНИЙ ДВОБІЧНИЙ ВПЛИВ ЯК СІМЇ НА ДИТИНУ, ТАК І ДИТИНИ НА СІМЮ

  • УСІ ЧЛЕНИ СІМЇ, ДЕ Є ДИТИНА З ГРДУ ПЕРЕЖИВАЮТЬ ВЕЛИКИЙ РІВЕНЬ СТРЕСУ (ПО ПОКАЗНИКАХ – ЯК СІМЇ ДІТЕЙ З АУТИЗМОМ) – ОСОБЛИВО МАТЕРІ

  • ДОСЛІДЖЕННЯ БАТЬКІВ ПОКАЗАЛИ НИЗЬКУ САМООЦІНКУ СЕБЕ ЯК БАТЬКІВ

  • У БАТЬКІВ ЗНАЧНО ВИЩИЙ РІВЕНЬ РОЗЛУЧЕНЬ ТА ДЕПРЕСІЇ

  • ДЛЯ БАГАТЬОХ СІМЕЙ ВЕЛИКОЮ ПРОБЛЕМОЮ Є СОЦІАЛЬНА ІЗОЛЯЦІЯ



15-20% матерів і 20-30% татів самі мають ГРДУ

  • 15-20% матерів і 20-30% татів самі мають ГРДУ

  • 25-28% - антисоціальна поведінка/розлад особистості

  • 14-25% - алкоголізм

  • 10-27% - розлади настрою

  • Так само підвищений ризик пограничної розумової відсталості, розладів шкільних навичок, демонстративного розладу особистості та деяких інших психічних розладів.



ЗНАЧНО ПІДВИЩЕНИЙ РИЗИК ДИТИНИ З ГРДУ ЗАЗНАВАТИ ПОВТОРНОГО ФІЗИЧНОГО СКРИВДЖЕННЯ

  • ЗНАЧНО ПІДВИЩЕНИЙ РИЗИК ДИТИНИ З ГРДУ ЗАЗНАВАТИ ПОВТОРНОГО ФІЗИЧНОГО СКРИВДЖЕННЯ

  • ЧАСТІ Є ІНШІ ПСИХОПАТОЛОГІЧНІ ФОРМИ БАТЬКІВСТВА: ЗАНЕДБАННЯ/ ВІДКИНЕННЯ ДИТИНИ, НЕПОСЛІДОВНА ДИСЦИПЛІНА, АГРЕСІЯ ДО ДИТИНИ, “ПІДКУП” ДИТИНИ, ГІПЕРКОНТРОЛЬ/ ГІПЕРОПІКА



НЕАДЕКВАТНІ МЕТОДИ ПОВЕДІНКОВОГО КОНТРОЛЮ ТА ДИСЦИПЛІНИ З БОКУ БАТЬКІВ

  • НЕАДЕКВАТНІ МЕТОДИ ПОВЕДІНКОВОГО КОНТРОЛЮ ТА ДИСЦИПЛІНИ З БОКУ БАТЬКІВ

  • НАЯВНІСТЬ ПСИХІЧНИХ РОЗЛАДІВ У БАТЬКІВ

  • ДИСФУНКЦІЙНІ ПОДРУЖНІ СТОСУНКИ

  • АГРЕСИВНА/ АНТИСОЦІАЛЬНА ПОВЕДІНКА У БАТЬКІВ



ВИСНОВКИ:

  • ВИСНОВКИ:

    • СІМЕЙНИЙ КОНТЕКСТ ДИТИНИ З ГРДУ Є ДУЖЕ ВАЖЛИВИМ
    • ОБСТЕЖЕННЯ ДИТИНИ НЕОБХІДНО ПРОВОДИТИ ЗАВЖДИ В СІМЕЙНО-ЦЕНТРОВАНОМУ КЛЮЧІ
    • СІМЯ ПОВИННА БУТИ АКТИВНО ВКЛЮЧЕНА В ПРОЦЕС ТЕРАПІЇ ДИТИНИ, А ЧАСТО І САМА ПОВИННА ОТРИМУВАТИ СПЕЦИФІЧНУ ДОПОМОГУ
    • ВТІМ ВАЖЛИВО НЕ ПАТОЛОГІЗУВАТИ СІМЮ І ТАКОЖ ПАМЯТАТИ, ЩО ДЛЯ БАГАТЬОХ СІМЕЙ ДОСВІД ВИХОВАННЯ ДИТИНИ З ГРДУ МОЖЕ НЕСТИ В СОБІ БАГАТО ПОЗИТИВНОГО



База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка