Церковний спів. Партесний концерт. Максим Березовський



Дата конвертації29.05.2016
Розмір445 b.


Церковний спів. Партесний концерт.

  • Максим Березовський

  • Артемій Ведель

  • Дмитро Бортнянський.


Тема і мета уроку. Духовна музика. Церковний спів. Партесний концерт.

  • На сьогоднішньому уроці ми з вами дізнаємось про таке:

  • Яку музику ми відносимо до духовної ?

  • Звідки прийшов до нас церковний спів?

  • Закріпимо поняття “літургія” , ”меса”, “партесний концерт”.

  • Прослідкуємо історію становлення та розвитку церковного співу в Україні.

  • Познайомимося з творчістю блискучого тріо український композиторів М.Березовського,

  • А . Веделя і Д.Бортнянського .

  • Прослухаємо кращі зразки духовної музики -”Херувимська” , ” Не отвержи мене во время старости” , ”Хоровий концерт №24.



  • Церковна музика прийшла до слов'ян з Візантії. Разом з грецьким духовенством спроваджували тоді на Русь і грецьких професійних музик «домественників» , що організовували у нас церковно-співочу справу, були першими вчителями музики та диригентами церковних хорів. З ХІ ст.. запроваджується та поширюється українська церковна музика, що з першого вогнища церковного співу – Києво-Печерської лаври – швидко поширилася на церкви та монастирі всієї Русі



Духовність українського народу.

  • Ідеї Відродження та Реформації не обминули Україну. Період 14-16 ст. називають східнослов’янським Відродженням.

  • Становлення культурних зв’язків з сусідніми державами, прийняття християнства – ось головні чинники, що сприяли розквіту духовної.



Тема духовності завжди була в центрі уваги митців. Відомі іконописці та малярі створювали високохудожні духовні образи на полотнах чи стінах храмів, у скульптурно-архітектурних ансамблях.

  • Тема духовності завжди була в центрі уваги митців. Відомі іконописці та малярі створювали високохудожні духовні образи на полотнах чи стінах храмів, у скульптурно-архітектурних ансамблях.



Духовна музика

  • Духовна музика – це музика релігійного змісту, що звучить як у храмах, так і в побуті.

  • Духовна музика – це вокальні, інструментальні, вокально-інструментальні твори на релігійні тексти чи сюжети.

  • Вона має давні традиції та глибокий емоційно-духовний вплив на людину.

  • Століттями духовну музику писали кращі представники музичної культури.



Церква – центр музичного професіоналізму.

  • Упродовж Х-ХУІІ ст. церква була центром формування музичного професіоналізму. В історії української церковної музики умовно можна виділити 2 періоди й стилі виконання, які були притаманні цьому періоду –

  • монодичний(одноголосний) і багатоголосний.



“Золотий вік української музики”

  • У цей період класичних вершин досягає духовна хорова творчість –

  • М. Березовського А.Веделя, Д.Бортнянського.

  • Здійснено важливий прорив у галузі світських музичних жанрів – опери, симфонії, концерту , сонати, пісні-романсу.



Основні види богослужіння

  • Одним із основних видів християнського богослужіння є літургія

  • У католицькому обряді - меса,

  • В православному – обідня, яку складають характерні хороспіви .

  • Останньою частиною святкової православної літургії може бути хоровий концерт.



Музичний словник

  • Літургія – це християнське богослужіння, що супроводжується співом та інструментальною музикою.

  • Меса – це багато частинний твір для хору та солістів, написаний на духовний текст для виконання під час католицького богослужіння.

  • Хоровий концерт – це старовинних жанр духовної музики, поліфонічний, вокальний або вокально-інструментальний твір.

  • За літературну основу, як правило , брали одне з найдавніших джерел – псалми царя Давида.



Партесний концерт

  • Наприкінці ХУІ ст.. виник новий хоровий жанр, що став провідним в українській професійній музиці козацької доби – партесний концерт.

  • Слово «партесний» походить від латинського pагtes, що означає спів за партіями з нот.



Основном жанром тогочасної фахової музики був партесний концерт. Це — багатоголосний одночастинний хоровий твір. Поряд з концертом розвивалися й інші жанри: кант, псальма, одноголосна пісня з інструментальним супроводом.

  • Основном жанром тогочасної фахової музики був партесний концерт. Це — багатоголосний одночастинний хоровий твір. Поряд з концертом розвивалися й інші жанри: кант, псальма, одноголосна пісня з інструментальним супроводом.

  • Відомо також , що великого розквіту набувають на Україні у XVI—XVII ст. думи та народні пісні: ліричні, жартівливі, танцювальні, історичні. Між згаданими жанрами існували зв'язки. На кант і псальму впливала народна пісня, кант, в свою чергу, впливав на партесний концерт.





Максим Березовський

  • Основоположником жанру духовного хорового концерту циклічної структури в українській музиці був Максим Березовський(1745-1770.

  • Хорова спадщина охоплює концерти, літургії та інші його твори. 4ч.з літургії «Вірую», стала одним з найпопулярніших церковних творів.

  • Справжньою перлиною духовної музики є драматично-трагедійний концерт «Не отвержи мене во время старости». Новаторство цього твору полягає в зіставленні 4 частин циклу, ансамблевому та хоровому виконанні. Глибокий зміст тексту розповідає про життя і смерть, цінності людського буття, ніби перегукуються із сповненою трагізму біографією митця. Творчість М.Березовського, що поєднала традиції італійської музики з елементами мелодики українських пісень, мала велике значення для подальшого становлення вітчизняного професійного музичного мистецтва.



М.Березовський “Не отвержи мене во время старости”

  • Аналіз твору.

  • Які почуття викликала у вас ця музика?

  • Який характер твору?



Артемій Ведель (1767-1808)

  • Композитор, хоровий диригент, співак, скрипаль - увійшов в історію музичної культури як митець, який писав виключно сакральну хорову музику.

  • Він розвивав багатовікові традиції української хорової культури, народної творчості.

  • Нам відомо близько 30 хорових концертів, серед них – «Доколе. Господи…», а також частини з «Літургії”, ”Всеношна”, ”Покаянне тріо” ..

  • Діапазон концертів А Веделя – від скорботних до урочисто величальних. Його музика вирізняється експресивністю мелодики. Неабиякий вплив на митця мала українська пісенно-романсова лірика.



Творчий шлях А.Веделя

  • У творчості А.Веделя, що охоплює сферу духовної музики, дуже дійсно відчутний вплив української народної пісенності. Усі твори створені композитором для виконання хором а капела , тобто без інструментального співу.

  • Цей різновид духовного співу відомий ще з 6 століття.

  • Яскрава самобутня творчість композитора-лірика. відображала гуманістичні ідеали епохи.



Музичний словник

  • “Херувимська”- урочисті пісне співи православної церкви, що входять до літургії;

  • назва походить від початкових слів « Іже херувими».



Іконописне мистецтво християнського світу Вишгородська Богоматір.

  • Зображення Святої Марії-Богоматері були найулюбленішими в іконописному мистецтві . Однією з найвідоміших ікон є образ Богородиці Клауса, відома як Вишгородська (Володимирівська) Богоматір. Композиція зображає Богоматір із маленьким Ісусом, які тісно притулилися і торкаються щоками. Ікони такого типу називалися «Замилування». За давніми легендами та переказами ця ікона прославилася великою чудотворною силою, оскільки захищала людей від лиха й надихала їх на подвиги



“Херувимська” А.Веделя.

  • Аналіз прослуханого твору.

  • Який характер твору?

  • Які почуття викликала у вас ця музика?



Дмитро Бортнянський

  • Класик хорової музики 18 ст. знаменитий український і російський композитор.

  • Педагог і диригент, родом із Глухова, столиці українського козацтва.

  • Батько знаючи про музичне обдарування сина – чудовий голос, у 7 років відвезли до Придворного хору в Петербурзі .

  • Він співав у хорі, з 11 років виконував сольні партії в опері.

  • Співу та манери тримання на сцені навчився у видатних музикантів в Італії.

  • Тут Дмитро вперше виявив свій композиторський талант.

  • Деякі опери молодого композитора йшли на італійських сценах.



Творчий шлях Д.Бортнянського

  • У 1796 році став першим керівником придворної капели в Петербурзі. На цій посадів залишався до самої смерті.

  • Д.Бортнянський – майстер хорового письма ассареlla . Він дуже добре знав людські голоси і вмів надавати звучанню хору особливої виразності, шляхетності та краси .

  • Існує припущення, що композитор спочатку писав музику, а потім вже підбирав до неї текст.

  • В історію світової культури Д.Бортнянський ввійшов як реформатор церковного співу.

  • Він створив понад 100 хорових творів Серед них – 2 літургії, хорові концерти для одного двох хорів(4,8 голосних).



Музичний словник.

  • Хоровий концерт – це старовинних жанр духовної музики, поліфонічний, вокальний або вокально-інструментальний твір.

  • За літературну основу, як правило , брали одне з найдавніших джерел – псалми царя Давида.

  • Хоровий концерт №24 Д.Бортнянського є яскравим прикладом типової пісенної розспвності. Його мелодична лінія нагадує протяжну ліричну народну пісню.



Хоровий концерт №24 Д.Бортнянського

  • Аналіз твору.

  • Який характер твору?

  • Які почуття, спогади викликала у вас ця музика ?



У Нью-Йорку в соборі св. Іоанна Богослова встановили статую Дмитру Бортнянському.



Тестові завдання.

  • Д.Бортнянський – майстер написання

  • Балетів

  • Симфоній

  • Хорових концертів

  • Опер.



2.Виберіть правильне твердження –

  • 1.Хоровий концерт – багато частинний твір для хору та солістів, написаний на духовний текст, для виконання під час католицького богослужіння

  • 2. Хоровий концерт – це тип музики. В якому всі голоси рівноправні і мають самостійні мелодії.

  • 3. Хоровий концерт – це старовинний жанр духовної музики, поліфонічний вокальний або вокально-інструментальний .



3. Виберіть правильне твердження -

  • 1. Літургія – це старовинний жанр духовної музики, поліфонічний вокальний або вокально-інструментальний

  • 2.Літургія – це старовинний жанр духовної музики.

  • 3. Літургія – це християнське богослужіння, що супроводжується співом та інструментальною музикою.



4.Духовна музика – це

  • Музичний твір , що складається з 4-х частин

  • Вокальні, інструментальні, або вокально-інструментальні твори на релігійні тексти чи сюжети.

  • Музично-хореографічна вистава.



4.Позначте правильне твердження.

  • Херувимська - це вокальна музика з інструментальним супроводом.

  • Херувимська – це духовний вокальний твір для хору



5.Закінчіть речення. Артемій Ведель писав …

    • Естрадну музику
    • Симфонічну музику
    • Духовну музику.


Підсумок.

  • Упродовж Х-ХУІІ ст. церква була центром формування музичного професіоналізму.

  • У творчості А.Веделя, що охоплює сферу духовної музики, дуже відчутний вплив української народної пісенності.

  • Реформи в церковній музиці були спрямовані на формування різних різновидів церковного співу.

  • Отже здобутки української духовної музики впливали на формування та становлення загальноєвропейської культури



Творче завдання:

  • Створити презентацію –

  • А.Ведель, Д.Бортнянський,

  • М.Березовський –

  • майстри хорової духовної музики.



Урок закінчено.

  • Урок закінчено.

  • Всім дякую за роботу!

  • До зустрічі.

  • Дудка Л.Г. Березняківська ЗОШ І_ІІІ ступенів,

  • Смілянський район. 2010 рік.




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка