Чому і як розпочалося стратегічне планування



Дата конвертації24.12.2016
Розмір445 b.



Чому і як розпочалося стратегічне планування

  • Чому і як розпочалося стратегічне планування

  • Параметри планування

  • Стратегія інтегрованого поводження з ТПВ

  • - Зміст

  • Контекст та базова ситуація на цільовій території

  • Стратегічна рамка

  • Прогнозні розрахунки

  • Мета та цілі

  • Компоненти: технічний, фінансовий, організаційний, інформаційний

  • Запровадження та моніторинг Стратегії

  • Модель розширення: двохфазовий процес





Поводження з відходами в Тульчинському районі:

  • Поводження з відходами в Тульчинському районі:

  • Зростання кількості відходів

  • Організоване вивезення ТПВ лише в 5 населених пунктах, спеціалізоване комунальне підприємство – лише в Тульчині

  • Громади діють самостійно

  • Стихійні сміттєзвалища

  • Небезпечні практики поводження з відходами

  • Тульчинське міське сміттєзвалище переповнене



Ініціативи влади

  • Ініціативи влади

  • 2008 - Суворовська сільська рада погодила відведення земельної ділянки площею 3,0 га із земель запасу для будівництва нового полігону м.Тульчина

  • 2010 - Об’єднання зусиль – проект трьох громад

  • 2010 – звернення в DESPRO – прохання підтримати технічні поліпшення в сфері поводження з ТПВ

  • 2011 – новий проект трьох громад – переможець конкурсу



В 2010 році Тульчинська районна та міська влада звернулися в DESPRO з проханням підтримати технічні поліпшення в сфері поводження з ТПВ

  • В 2010 році Тульчинська районна та міська влада звернулися в DESPRO з проханням підтримати технічні поліпшення в сфері поводження з ТПВ

  • Відгук DESPRO – після експертної оцінки зроблені висновки що необхідно зробити аналіз ситуації в секторі та запровадити довгострокове стратегічне планування; розроблений документ повинен бути основою для технічної модернізації галузі.



Час планування - лютий 2011 – вересень 2012

  • Час планування - лютий 2011 – вересень 2012

  • Охоплені громади – Тульчинська міська, Суворовська та Кинашівська сільські = Тульчинський цільовий регіон

  • Територія - 13 593 га

  • Населення – 26 034 чол.

  • Часове охоплення – 2012 – 2016 рр., також погляд на розширення системи на весь Тульчинський район

  • Організаційні умови – Місцева робоча група та Керівний комітет, експерти

  • Методологія – інтегрований підхід, покрокова процедура планування

  • Підтримка – DESPRO та Муніципальна програма врядування та сталого розвитку ПРООН





Передмова

  • Передмова

  • Контекст розробки Стратегіії та базова ситуація

  • Стратегічна рамка – принципи, базові параметри, бачення

  • Прогнозні розрахунки

  • Загальна мета. Стратегічні цілі. Специфічні цілі

  • Компоненти

  • - Збирання різних типів відходів, утилізація, захоронення

  • - Покриття витрат та фінансова стійкість

  • - Організація та управління системою ПТПВ, інституційний розвиток

  • - Інформація та участь, підвищення рівня знань

  • 6. Запровадження Стратегії (юридичні та програмні рамки, механізми реалізації)

  • Очікувані результати, індикатори та моніторинг виконання Стратегії

  • План дій

  • Використані джерела

  • Додатки



В 2011 р. охоплено послугами збирання та вивезення ТПВ 31,5% юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (ФОП) та 35,6% населення у м.Тульчин.

  • В 2011 р. охоплено послугами збирання та вивезення ТПВ 31,5% юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (ФОП) та 35,6% населення у м.Тульчин.

  • Згідно з розрахунками збирається та вивозиться не менш як 80-90% усіх створених ТПВ міста; т.ч. один платник покриває вивезення ТПВ приблизно ще від двох мешканців

  • Одним з найбільших платників з юридичних осіб залишається міська рада.

  • Населені пункти сільських рад незначно охоплені вивезенням (від 3% до 10% всього ТПВ); т.ч. в цільовому регіоні в цілому вивезення охоплює близько 60% від усіх утворюваних ТПВ

  • На даний час тариф для населення: 1 м3 коштує 15,86 грн.; у місяць людина сплачує 4,44 грн., у рік - 53,28 грн.









Базова ситуація в сфері поводження з ТПВ в трьох громадах

    • Базова ситуація в сфері поводження з ТПВ в трьох громадах
  • В 2011 р. проведено соціологічне опитування

  • Більшість мешканців багатоквартирних будинків задоволені існуючою системою збирання ТПВ

  • Більшість мешканців приватних будинків не задоволені існуючою системою збирання ТПВ

  • 85% опитуваних готові сортувати відходи



Ініціативи щодо покращення поводження з ТПВ

  • Ініціативи щодо покращення поводження з ТПВ

  • Розроблено проект рекультивації існуючого полігону ТПВ, заплановано виділення із обласного фонду ОНПС 1,5 млн.грн.

  • розроблено проект нового полігону, його подано на державну експертизу

  • проект «Впровадження сучасної оптимальної моделі поводження з ТПВ на території Тульчинського району» став переможцем Всеукраїнського конкурсу органів місцевого самоврядування та виконується в 2012 році, загальний бюджет проекту – 1072 тис.грн.

  • У 2012 р. в м.Тульчині за підтримки МПВСР ПРООН виконується пілотний проект для тестування системи роздільного збирання ТПВ Внесок МПВСР ПРООН - 60 тис.грн, внесок Тульчинської міської ради - 38 тис.грн.





Принципи

  • Принципи



Сталого розвитку (система ПТПВ безпечна для довкілля, соціально прийнятна, економічно ефективна; не задає шкоди наступним поколінням, забезпечує ефективне використання ресурсів)

  • Сталого розвитку (система ПТПВ безпечна для довкілля, соціально прийнятна, економічно ефективна; не задає шкоди наступним поколінням, забезпечує ефективне використання ресурсів)

  • Гармонізація з законодавством та підходами ЄС

  • Посилення контролю та поширення відчуття “моя система ПТПВ”

  • Ієрархія поводження з відходами

  • Самодостатність

  • Просторова близькість

  • Міжмуніципальне співробітництво

  • Принцип “забруднювач платить”

  • Відкритість та прозорість

  • Повне відшкодування витрат

  • Доступність оплати





2012 – 2016 – три громади (Тульчинський цільовий регіон)

  • 2012 – 2016 – три громади (Тульчинський цільовий регіон)

  • З 2017 – також інші громади району

  • Початок роботи нового полігону – 2015

  • Рекультивація старого сміттезвалища – з 2015

  • Послуги – роздільний збір, компостування зелених відходів, захоронення залишкових вдходів, 100% покриття послугами

  • Типи відходів – ТПВ, включаючи будівельні, великогабаритні, небезпечні



Чисельність населення не змінюється (26 000)

  • Чисельність населення не змінюється (26 000)

  • Доход зростає на 4% кожен рік (зростати кількість відходів,що переробляються)

  • Продукування відходів зростає на 0,8% кожен рік

  • Продукування відходів:



Мета: забезпечення екологічного та санітарного благополуччя шляхом розробки і впровадження у районі сучасної (стійкої) системи поводження з ТПВ

  • Мета: забезпечення екологічного та санітарного благополуччя шляхом розробки і впровадження у районі сучасної (стійкої) системи поводження з ТПВ

  • Збережіть для нащадків чисті барви довкілля!



Результативно реалізувати ІПТПВ, ефективно використовуючи фінансові ресурсі, на основі моделі міжмуніціпального співробітництва

  • Результативно реалізувати ІПТПВ, ефективно використовуючи фінансові ресурсі, на основі моделі міжмуніціпального співробітництва

  • Впровадити регулярний збір та вивезення 100% відходів, що утворюються

  • Впровадити роздільне збирання та відправку на переробку відходів, що переробляються, біологічно розкладаються, небезпечних відходів

  • Забезпечити експлуатацію полігону ТПВ у спосіб, що не спричиняє негативного впливу на навколишнє середовище

  • Зменшити обсяг утворення відходів із розрахунку на душу населення токсичних відходів та тих, що не переробляються.



Розробити та впровадити технічну модель поводження з ТПВ

  • Розробити та впровадити технічну модель поводження з ТПВ

  • Розробити та впровадити фінансовий план створення інтегрованої системи ПТПВ , у т.ч. підвищення рівня охоплення населення договорами не менш як 90%.

  • Створити організаційну модель ПТПВ, базуючись на міжмуніципальному співробітництві.

  • Забезпечити підтримку з боку населення в реалізації Стратегії ПТПВ на основі підвищення обізнаності та участі.

  • Створити систему моніторингу та оцінки як базису для сталості системи ПТПВ та її інтегрування.



Зелені відходи

  • Зелені відходи

  • (1220 т на рік) – компостування



Загальна площа під розширення становить 3,0, безпосередньо під полігон 2,6 га.

  • Загальна площа під розширення становить 3,0, безпосередньо під полігон 2,6 га.

  • Проектна потужність (місткість) полігону становить 194 489 м3 ТПВ.

  • Система збирання фільтрату

  • Система збирання біогазу

  • Постійний моніторинг впливу на навколишнє середовище

  • Полігон буде заповнюватися по картам, кожна карта розрахована на 2 роки прийому відходів.





Проект рекультивації міського сміттєвалища

  • Проект рекультивації міського сміттєвалища

  • закриття звалища – початок 2015 року (після відкриття нового полігону),

  • стабілізація - 2015-2016 рр.,

  • виконання робіт по рекультивації (технічний етап) – січень-березень 2017 р.

  • рекультивація (біологічний етап) – 2017 -2019 рр.

  • Протягом 2013-2015 рр. усі сільські сміттєзвалища цільової території будуть обстежені, розроблені проекти щодо рекультивації. У 2015-2016 рр. ці сміттєзвалища планується закрити та території рекультивувати.



Фінансова сталість означає надання достатнього обсягу коштів на покриття усіх витрат на збирання, переробку та вивезення відходів, а також на попередження загроз довкіллю та здоров’ю населення.

  • Фінансова сталість означає надання достатнього обсягу коштів на покриття усіх витрат на збирання, переробку та вивезення відходів, а також на попередження загроз довкіллю та здоров’ю населення.

  • Фінансова сталість може бути досягнута шляхом:

    • - Скорочення/збереження на постійному рівні собівартості послуг;
    • - Визначення тарифів, що стягуватимуться за послуги за збирання відходів на основі повної самоокупності, доступності та принципу «забруднювач платить».


Середній дохід в 2011 році в Вінницької області – 18 679,9 грн. на рік на душу населення; поріг доступності (1%) – 186,8 грн. в рік, 15,57 грн. в місяць

  • Середній дохід в 2011 році в Вінницької області – 18 679,9 грн. на рік на душу населення; поріг доступності (1%) – 186,8 грн. в рік, 15,57 грн. в місяць

  • 2012 рік – тариф для населення: 1 м3 коштує 15,86 грн.; у місяць людина сплачує 4,44 грн., у рік - 53,28 грн. (0,29% від середнього доходу)











Для виконання цієї схеми головними умовами є

  • Для виконання цієї схеми головними умовами є

  • - збільшення кількості населення, охопленого договорами до 60% від всього населення цільової території в 2013 році та до 90% - в 2014 році,

  • тариф для населення має бути підвищений в 2013 р. (до 7,25 грн. в місяць з ПДВ) та у 2015 р. (до 10,49 грн. в місяць з ПДВ).

  • Схема повного відшкодування витрат є доступною для населення. Тариф (з ПДВ) буде складати в 2013 р. 45% від порогу доступності, у 2015 р. – 60% від порогу доступності;



Збереження тарифу на рівні 2013 р. можливе за умови підвищення рівня збирання та реалізації вторинної сировини до 50% або охоплення послугою 75% населення всього Тульчинського району.

  • Збереження тарифу на рівні 2013 р. можливе за умови підвищення рівня збирання та реалізації вторинної сировини до 50% або охоплення послугою 75% населення всього Тульчинського району.





Ціль компоненту: забезпечити підтримку з боку населення в реалізації Стратегії ПТПВ на основі підвищення обізнаності та свідомої участі.

  • Ціль компоненту: забезпечити підтримку з боку населення в реалізації Стратегії ПТПВ на основі підвищення обізнаності та свідомої участі.





Формування громадської думки

  • Формування громадської думки

  • Рівень поінформованості щодо Стратегії

  • Регулярні консультації з населенням

  • Пілотні проекти з поліпшення ПТПВ



www.tulchyn-rada.org.ua/TPV

  • www.tulchyn-rada.org.ua/TPV



http://tulchlb.blogspot.com

  • http://tulchlb.blogspot.com



http://tulchin-rada.org.ua

  • http://tulchin-rada.org.ua



Рішення районної ради – затвердження Стратегії, створення Координаційного (керівного) комітету для забезпечення виконання Стратегії

  • Рішення районної ради – затвердження Стратегії, створення Координаційного (керівного) комітету для забезпечення виконання Стратегії

  • Між трьома громадами укладається Меморандум (договір) про співпрацю, щодо створення спільної системи ІПТПВ

  • 2) РДА та місцеві ради розробляють Програми поводження з ТПВ (в рамках Стратегії); ради їх затверджують

  • 3) Місцеві ради створюють робочі групи для впровадження Стратегії та програм на їх території

  • 4) КП „Тульчинкомунсервіс” розробляє інвестиційну програму підприємства у сфері поводження з ТПВ. Інвестиційна програма схвалюється Координаційним комітетом та затверджується Тульчинської міською радою, що є засновником КП „Тульчинкомунсервіс”.





Розширення ПТПВ з 3 громад на увесь район

  • Розширення ПТПВ з 3 громад на увесь район



Стратегія інтегрованого поводження з твердими побутовими відходами (ТПВ)

  • Стратегія інтегрованого поводження з твердими побутовими відходами (ТПВ)

  • в Тульчинському цільовому регіоні

  • затверджена рішенням Тульчинської районної ради 15 листопада 2012 року







  • План дій щодо виконання Стратегії розроблено на період 2012-2014 роки (Додаток 5). В Плані дій для кожного компоненту та специфічної цілі сформульовані завдання та заходи, виконання яких забезпечую досягнення цілей. Заходи розбито по рокам, на 2012-2013 рр. – ще і по кварталах, що допомагає більш детальніше спланувати дії. Вказані кошти, що необхідні, плановані та можливі джерела фінансування, відповідальні за виконання заходів.

  • Додаток до Плану дій – таблиця планування інвестицій в систему ПТПВ на 2012 – 2014 рр.





Стратегічна планувальна рамка Стратегії передбачає процес розширення системи поводження з ТПВ з метою охоплення всього Тульчинського району. Межі охопленої системою території розширяються до меж району. Планований термін початку процесу розширення – 2017 рік; з цього року можливо використання побудованого нового полігону для захоронення залишкових відходів всього району. Але на території району ще до 2017 року повинна розпочатися підготовка до роздільного збирання та вилучення з потоку відходів, що прямують на полігон, вторинної сировини та зелених відходів.

  • Стратегічна планувальна рамка Стратегії передбачає процес розширення системи поводження з ТПВ з метою охоплення всього Тульчинського району. Межі охопленої системою території розширяються до меж району. Планований термін початку процесу розширення – 2017 рік; з цього року можливо використання побудованого нового полігону для захоронення залишкових відходів всього району. Але на території району ще до 2017 року повинна розпочатися підготовка до роздільного збирання та вилучення з потоку відходів, що прямують на полігон, вторинної сировини та зелених відходів.



Параметри території відносно поводження з ТПВ будуть значно збільшені:

  • Параметри території відносно поводження з ТПВ будуть значно збільшені:

  • населення збільшується в 2,2 рази (від 26 000 до 58 000 тисяч),

  • площа території – в 8,3 рази,

  • кількість відходів зростає не менше чим в 2 рази.

  • Кількість населення збільшується за рахунок сільського населення, що мешкає переважно в приватних будинках.

  • Процес розширення може розвиватися поетапно, охоплює все більше громад на протязі декількох років.



Ще один контейнеровоз

  • Ще один контейнеровоз

  • Контейнери

  • Контейнерні майданчики

  • Пакети

  • Перевантажні станції – (великі контейнери для накопичення)

  • Збільшення витрат на паливо

  • Зменшення життя нового полігону (15 -16 років)

  • Збільшення штату



У зв’язку з значним збільшенням масштабу послуги та кількості громад, що охоплені послугою (від 3 до 26), буде змінена організаційна модель – від комунального підприємства, створеного однією громадою та діючого на основі договору з іншими громадами, до «спільного» підприємства на праві власності громад-учасниць. Це дозволить громадам впливати на «своє» підприємство, а з іншого боку, полегшить вкладання в нього коштів.

  • У зв’язку з значним збільшенням масштабу послуги та кількості громад, що охоплені послугою (від 3 до 26), буде змінена організаційна модель – від комунального підприємства, створеного однією громадою та діючого на основі договору з іншими громадами, до «спільного» підприємства на праві власності громад-учасниць. Це дозволить громадам впливати на «своє» підприємство, а з іншого боку, полегшить вкладання в нього коштів.



Чим далі розташовані громади району від полігону, тим вище будуть витрати на вивіз відходів. Щоб запобігти значної різниці в тарифах для різних громад, слушно визначити єдиний тариф «вирівнювання», який дозволить відшкодувати витрати в рамках єдиної районної системи.

  • Чим далі розташовані громади району від полігону, тим вище будуть витрати на вивіз відходів. Щоб запобігти значної різниці в тарифах для різних громад, слушно визначити єдиний тариф «вирівнювання», який дозволить відшкодувати витрати в рамках єдиної районної системи.



Розширення потребує попереднього створення сприятливого відношення населення району до планів побудови системи ІПТПВ в районі. Для цього вже в рамках реалізації Стратегії інтегрованого поводження з ТПВ передбачається частину інформаційних заходів виконувати на території всього району. Це стосується інформування через ЗМІ, втілення програм в освітніх закладах (для середніх шкіл це програма «Уроки для сталого розвитку»), інформування відносно результатів пілотних проектів.

  • Розширення потребує попереднього створення сприятливого відношення населення району до планів побудови системи ІПТПВ в районі. Для цього вже в рамках реалізації Стратегії інтегрованого поводження з ТПВ передбачається частину інформаційних заходів виконувати на території всього району. Це стосується інформування через ЗМІ, втілення програм в освітніх закладах (для середніх шкіл це програма «Уроки для сталого розвитку»), інформування відносно результатів пілотних проектів.



Склад Місцевої робочої групи та Керівного комітету

  • Склад Місцевої робочої групи та Керівного комітету

  • Розширення системи інтегрованого поводження з ТПВ на Тульчинський район

  • Аналіз нормативно-правової бази щодо поводження з ТПВ та тенденції її розвитку

  • Логічна структура та матриця управління ризиками

  • Плані дій









- Збирання різних типів відходів, утилізація, захоронення

  • - Збирання різних типів відходів, утилізація, захоронення

  • - Покриття витрат та інвестиції, фінансова стійкість

  • - Організація та управління системою ПТПВ, інституційний розвиток

  • - Інформація та участь, підвищення рівня знань



 роздільне збирання

  •  роздільне збирання

  • Компостування зелених відходів

  • Поліпшення зібраних відходів – вторинної сировини

  • Будування нового полігону

  • Закриття та рекультивація старого міського сміттезвалища та сільських сміттезвалищ

  • Необхідно у 2013-2014 рр. провести визначення рівня продукування відходів та розробити нові норм; необхідно розробити окрему схему щодо збирання та вивозу небезпечних відходів



Частота збирання (згідно з п.2.14 Державних санітарних норм та правил утримання територій населених місць):

  • Частота збирання (згідно з п.2.14 Державних санітарних норм та правил утримання територій населених місць):

    • Залишкові відходи - щоденно протягом теплої пори року (середньодобова температура +5С та вище, що приблизно триває у цільовому регіоні 210 днів на рік) та один раз в три доби в холодну пору року (середньодобова температура нижче чим +5С що приблизно триває 155 днів на рік)
    • відходи, що підлягають переробці – один раз на тиждень, але по мірі накопичення.


Залишкові (змішані) відходи: в металеві контейнери місткістю 0.75 м3, що використовуються зараз,

  • Залишкові (змішані) відходи: в металеві контейнери місткістю 0.75 м3, що використовуються зараз,



Обсяг зелених відходів, що підлягають компостуванню, у Тульчинському цільовому регіоні, складає 1 220 т/рік.,

  • Обсяг зелених відходів, що підлягають компостуванню, у Тульчинському цільовому регіоні, складає 1 220 т/рік.,



Центр вторинної сировини має бути обладнаний чотирма-шістьма великогабаритними пересувними контейнерами.

  • Центр вторинної сировини має бути обладнаний чотирма-шістьма великогабаритними пересувними контейнерами.

  • Роздільно зібрані відходи вивантажуватимуться, і окремі категорії сировини відокремлюватимуться, пресуватимуться та тимчасово зберігатимуться до моменту транспортування до місця подальшої переробки.




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка