Державний внутрішній фінансовий контроль



Дата конвертації02.06.2016
Розмір444 b.



  • Державний внутрішній фінансовий контроль

  • Joop.Vrolijk@oecd.org



Чи існує послідовна комплексна нормативна база, яка визначає системи, принципи та функціонування фінансового контролю?

    • Чи існує послідовна комплексна нормативна база, яка визначає системи, принципи та функціонування фінансового контролю?
    • Чи втілено відповідні системи та процедури управлінського контролю?
    • Чи існують функціонально незалежні механізми внутрішнього аудиту/ перевірок, з відповідною сферою компетенції та масштабом?


Бюджетний кодекс забезпечує належну базу для створення системи фінансового контролю. З іншого боку, вона погано сформульована і не деталізована у актах вторинного законодавства.

  • Бюджетний кодекс забезпечує належну базу для створення системи фінансового контролю. З іншого боку, вона погано сформульована і не деталізована у актах вторинного законодавства.

  • Контрольні функції в законодавчих актах Державного казначейства України (ДКУ) та Контрольно-ревізійного управління (КРУ).

  • Принцип управлінської відповідальності детально характеризується у статті 26, п. 2, але на практиці не дотримується.

  • Концепція розвитку ДВФК є кроком уперед та включає три принципові позиції ЄС щодо системи ДВФК

    • повноцінна система фінансового управлінського контролю,
    • децентралізований внутрішній аудит,
    • центральний координаційний підрозділ в Міністерстві фінансів.


ДКУ є центральним агентом у виконанні бюджету

  • ДКУ є центральним агентом у виконанні бюджету

  • Втілення казначейської системи сприяло значному покращенню виконання бюджету, а також систем фінансового обліку та звітності.

  • ДКУ та КРУ відіграють основну роль на всіх етапах процесу контролю (попереднього (ex ante), поточного та наступного (ex post))

  • Контроль за грошовим обігом з боку ДКУ не гарантує дотримання фінансової дисципліни. Порушення фінансової та економічної дисципліни досі є значними

  • КРУ – остання межа перевірки виконання бюджетних вимог



Функція внутрішнього аудиту, як у приватному, так і у державному секторах України, знаходиться на початковому етапі розвитку.

  • Функція внутрішнього аудиту, як у приватному, так і у державному секторах України, знаходиться на початковому етапі розвитку.

  • Професійної організації внутрішнього аудиту не існує.

  • З 2001 року КРУ відіграє все більш важливу роль у розвитку функцій внутрішнього аудиту.

  • КРУ – добре організований заклад із відданими та здібними працівниками.

  • Головні задачі КРУ – перевіряти виконання бюджетних вимог і, в разі виявлення невідповідностей, ініціювати процедури застосування санкцій.

  • КРУ також проводить аудити, але їх не можна вважати внутрішніми.



На сьогодні не існує законодавчої бази для ДВФК.

  • На сьогодні не існує законодавчої бази для ДВФК.

  • Системи повноцінного фінансового менеджменту та контролю, засновані на принципах управлінської відповідальності та механізмах попереднього, поточного та наступного контролю, існують частково.

  • Децентралізований внутрішній аудит знаходиться на початковому етапі розвитку.

  • Координація механізмів контролю знаходиться в руках ДКУ та КРУ.

  • Таким чином,

  • ДВФК, який відповідав би моделі ЄС, поки що не існує.



Кабінет Міністрів України нещодавно продемонстрував готовність щодо розвитку ДВФК, розробивши стратегію та план дій по створенню ДВФК, включно з трьома основними принципами системи ДВФК ЄС

  • Кабінет Міністрів України нещодавно продемонстрував готовність щодо розвитку ДВФК, розробивши стратегію та план дій по створенню ДВФК, включно з трьома основними принципами системи ДВФК ЄС



В принципі, план дій засновано на моделі ДВФК ЄС, але він містить деякі пастки:

  • В принципі, план дій засновано на моделі ДВФК ЄС, але він містить деякі пастки:

  • план не поєднується із Проектом реформування державної фінансової сфери Міністерства фінансів, який стосується якості організації ДВФК: повноцінної бюджетної системи та системи звітності

  • план не відображає поняття «управлінської відповідальності» стосовно розробки та втілення системи відділів фінансового контролю та внутрішнього аудиту

  • план не містить показників щодо майбутньої ролі ДКУ та КРУ в організації децентралізованих систем контролю та внутрішнього аудиту

  • Ще один основний компонент ДВФК – центральний координаційний підрозділ – буде створено у Мінфіні та КРУ. Подвійна роль центрального координаційного підрозділу може призвести до конфліктних ситуацій у майбутньому

  • Відповідальність за виконання цього плану не визначена: відповідальність покладено як на Мінфін, так і на КРУ

  • З урахуванням вищезазначених ризиків, запропонований календарний план виглядає занадто амбіційним і нереальним. Протягом найближчих років вирішальне значення матиме спроможність і потужності Мінфіну до виконання цієї стратегії



На короткострокову перспективу

  • На короткострокову перспективу

  • Переглянути стратегічні документи.

  • Мінфіну – визначити до потрібного рівня деталізації спроможність для запровадження та розвитку управління фінансовим контролем та внутрішнім аудитом.

  • КРУ – визначити стратегію управління змінами.

  • Мінфіну та КРУ – забезпечити підтримку та допомогу при втіленні стратегії ДВФК та здійснення змін всередині КРУ.

  • На середньострокову перспективу (у межах 2 років):

  • Створити повноцінну облікову систему у відповідності до загальноприйнятих стандартів звітності в державному секторі (IPSA Standards).

  • Задокументувати основні процедури управління видатками, обліком та звітністю у рамках процесних підходів (наскрізні перевірки).

  • Мінфіну – забезпечити співпрацю з міжнародною організацією внутрішнього аудиту (IIA) в розробці програми підготовки внутрішніх аудиторів у державному секторі України.




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка