Друга іноземна мова Різкий зріст зацікавленості до багатомовності в Європі за останнє 10річчя



Дата конвертації01.01.2017
Розмір445 b.


Друга іноземна мова


  • Різкий зріст зацікавленості до багатомовності в Європі за останнє 10річчя.

  • У документах Ради Європи робиться акцент на паралельному вивченні декількох іноземних мов, знання яких є засобом, що об'єднує народи і держави.

  • У 1995 році озвучено пропозицію для громадян Європейського Союзу: володіти трьома європейськими мовами, рідною та двома іноземними, для забезпечення мультилінгвізму як значимої характерної риси європейської ідентичності.



  • У 2005/2006 н.р. МОН України ініційовано введення ІМ2 з 5-го класу в навчальні плани ЗНЗ.

  • З 2013/2014 н.р. – вивчення ІМ2 є обов'язковим у всіх ЗНЗ України.

  • З 2014-2015 н.р. - вивчення ІМ2 продовжується за бажанням та за умови забезпечення навчальних закладів кадрами для викладання другої іноземної мови



Умови для вивчення

  • Кадрове забезпечення

  • Готовність вчителів до викладання другої іноземної мови (семінари,тренінги, консультації)

  • Навчально-методичний супровід навчального процесу (НМК)



Типові навчальні плани

  • нові Типові навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня (Наказ Міністерства від 29.05.2014 №664) розроблені на виконання Закону України «Про загальну середню освіту» та постанови Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1392 «Про затвердження Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти».



Типові навчальні плани

  • додаток № 10 – для української школи з вивченням двох іноземних мов;

  • додаток № 12 ─ типовий навчальний план для української школи з вивченням мови національних меншин;

  • типовий навчальний план з вивченням лише однієї іноземної мови.



Державний стандарт повної і загальної середньої освіти

  • ґрунтується на засадах

  • - особистісно зорієнтованого,

  • - компетентнісного і

  • - діяльнісного підходів.



Державний стандарт повної і загальної середньої освіти

  • Особистісно зорієнтований підхід до навчання

  • забезпечує розвиток

  • академічних,

  • - соціокультурних,

  • - соціально-психологічних та ін. здібностей учнів.



Державний стандарт повної і загальної середньої освіти

  • Компетентнісний підхід сприяє формуванню ключових і предметних компетентностей.

  • Ключові компетентності:

  • … уміння вчитися, спілкуватися державною, рідною та іноземними мовами, …

  • Предметні компетентності:

  • … комунікативна (здатність особистості застосовувати у конкретному виді спілкування знання мови, способи взаємодії з людьми, що оточують її та перебувають на відстані, навички роботи у групі, володіння різними соціальними ролями) …



Державний стандарт повної і загальної середньої освіти

  • Діяльнісний підхід спрямований на

  • розвиток умінь і навичок учня,

  • застосування здобутих знань у практичних ситуаціях,

  • пошук шляхів інтеграції до соціокультурного та природного середовища.



Державний стандарт повної і загальної середньої освіти

  • Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів

  • Освітня галузь “Мови і літератури”

  • Іноземні мови

  • 4 змістові лінії:

  • Мовленнєва лінія

  • Мовна лінія

  • Соціокультурна лінія

  • Діяльнісна лінія



Основні завдання навчання ІМ2 (за концепцією навчання другої іноземної мови АПН України)

  • Сприяти формуванню сучасної особистості, готової до діалогу культур

  • Ознайомити учнів із способом і стилем життя однолітків, мова яких вивчається

  • Розвивати в учнів уміння соціальної взаємодії

  • Ознайомити учнів з молодіжною субкультурою, яка перебуває за межами їхнього власного мовного простору

  • Формувати толерантне ставлення до народів, мова яких вивчається

  • Розвивати готовність до досягнення взаєморозуміння, знаходження компромісів



Етапи навчання ІМ2 в ЗНЗ (за концепцією навчання другої іноземної мови АПН України)

  • Перший (початковий) 5-6 класи

  • Великого значення набуває проблема формування в учнів мотивації оволодіння ІМ2, що потребує створення психологічних і дидактичних умов для розвитку бажання її вивчати, комунікативної мети, а також бажання мати за кордоном друзів тощо.



Етапи навчання ІМ2 в ЗНЗ (за концепцією навчання другої іноземної мови АПН України)

  • Другий (середній) 7-9 класи

  • Більше уваги приділяється послідовному і системному формуванню в учнів тримовної (рідна, ІМ1, ІМ2) мовленнєвої, соціокультурної і мовної компетенцій; розвитку вмінь міжкультурного спілкування ІМ2.

  • Третій (завершальний) 10-11 класи

  • Систематизація набутих мовних і соціокультурних знань,а також розвиток умінь відповідно до потреб і ситуацій використовувати ІМ2 як інструмент міжкультурного спілкування.



Навчально-методичне забезпечення

  • Навчання другої іноземної в 6-му класі реалізується через навчально-методичне забезпечення вивчення предмета.

  • Викладання АМ2, НМ2, ФМ2, ІМ2 в 6 класі у 2014/2015 н.р. здійснюватиметься за програмами ”Іноземні мови. 5-9 клас.”(2-га іноземна мова)”



Навчально-методичне забезпечення

  • та підручниками:

  • Англійська мова: 6(2) клас авт. Пахомова Т.Г. (вид. “Методика”, 2014 р.);

  • Німецька мова: 6(2) авт. Сотникова С.І., Білоусова Т.Ф., (вид. “Ранок”, 2014р.);

  • Французька мова: 6(2) авт.Сидоренко М.М., Палій О.А., (вид. “Ранок”, 2014р.);

  • Іспанська мова: 6(2) авт. Клименко Ю.М.,

  • (вид. “Методика”, 2014р.).



Основні труднощі

  • психологічні труднощі, зумовлені переходом до нового навчального предмету - труднощі, пов’язані з впливом на процес навчання рідної і першої іноземної мови (міжмовна інтерференція) - труднощі, зумовлені відмінністю у фонетичному, орфографічному аспектах першої і другої іноземних мов.



Основні способи подолання труднощів

  • визначення форм роботи і способи активізації мовленнєвої діяльності відповідно до вікових особливостей учнів; - раціоналізація процесу навчання за рахунок використання вже набутого мовного і мовленнєвого досвіду у вивченні рідної мови та першої іноземної; - вибір оптимальної технології навчання, яка врахувала б взаємодію нового іншомовного механізму рідної і першої іноземної мови;



Основні способи подолання труднощів

  • послаблення впливу міжмовної інтерференції;

  • - визначення спільного та схожого в рідній, першій і другій іноземних мовах у всіх видах мовленнєвої діяльності і у зв’язку з цим використанні мовного переносу як важливого чиннника раціоналізації навчального процесу



Принципи навчання другої іноземної мови

  • Принцип комунікативної спрямованості

  • Принцип міжкультурної спрямованості навчання

  • Принцип соціокультурної спрямованості навчання

  • Принцип когнітивно-інтелектуальної спрямованості навчання

  • Принцип взаємопов’язаного навчання видів мовленнєвої діяльності



Рівень володіння мовою

  • На кінець повного курсу вивчення другої іноземної мови у ЗНЗ рівень володіння кожним видом мовленнєвої діяльності буде дещо нижчим, ніж при вивченні першої іноземної мови – В1, згідно загальноєвропейських рекомендацій з мовної освіти.



Підготовлено за матеріалами:

  • Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання. К.: Ленвіт, 2003 р.

  • Лист МОН від 24.05.13 № 1/9-368 ”Про організацію навчально-виховного процесу у 5-х класах загальноосвітніх навчальних закладів і вивчення базових дисциплін в основній школі”, www.mon.gov.ua, науково-методичний журнал ”Англійська мова та література”, №22-23, серпень 2013 р.



Підготовлено за матеріалами:

  • Лист МОН від 01.07.14 № 1/9-343 ” Про організацію навчально-виховного процесу у загальноосвітніх навчальних закладах і вивчення базових дисциплін в основній школі”.

  • Методисти Івано-Франківського ОІППО

  • Ю.Косенко, О.Кондрат

  • тел.(03422) 3-25-35




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка