Друзі чи сусіди іменника?



Дата конвертації02.06.2016
Розмір445 b.















Друзі чи сусіди іменника?

  • Друзі чи сусіди іменника?

  • Щасливий той, хто має вірного друга. Щасливий той, хто, не маючи друга, живе поруч доброго сусіда.

  • Долю людини повторюють слова, витворені

  • нею. Є слова щасливі на долю. Як і люди. Щасливцями,

  • приміром, часто бувають іменники.



Ви запитаєте або здивуєтесь: щоб іменники — та й

  • Ви запитаєте або здивуєтесь: щоб іменники — та й

  • щасливі? У чому ж виявляється це іменникове щастя? У

  • нерозлучності з числівником. Так-так, саме з числівником.

  • Числівник завжди стоїть напоготові, щоб допомогти

  • іменникам у вираженні кількості предметів. Будь-коли, у

  • будь-яку погоду, іменники в разі потреби тільки подивляться у

  • бік своїх побратимі або попрохають: "Будь ласка “ і відразу ж

  • з'являються числівники. Вони надійні друзі.

  • В українській мові запроваджено суворий порядок

  • розташування числівників та іменників. Це найближчі

  • сусіди. Розташовані поруч. Числівник стоїть попереду,

  • позаду — іменник. Тільки в цьому разі числівник

  • виражає точну кількість.

  • Хоча числівник звичайно стоїть попереду

  • іменника, проте головним у такій парі слів є іменник.

  • Від іменника отримує числівник граматичні значення.

  • (За І.Вихованцем)

















Кількісні й порядкові числівники часто входять до складу стійких висловів — фразеологізмів : п'яте колесо до воза, бути на сьомому небі, сім п'ятниць на тиждень, грати першу скрипку, десята вода на киселі.

  • Кількісні й порядкові числівники часто входять до складу стійких висловів — фразеологізмів : п'яте колесо до воза, бути на сьомому небі, сім п'ятниць на тиждень, грати першу скрипку, десята вода на киселі.

  • Поясніть значення фразеологізмів.



Відгадайте фразеологізми за поданими малюнками





числове лексичне

  • числове лексичне

  • значення



Знайдіть "зайве"

  • 1. Сімка, семеро, сімдесят, сімсот, сімнадцять.

  • 2. Сотня, десять, чверть, десяток, половина.

  • 3. Вдруге, вдвоє, надвоє, двійко, вдвох.

  • 4. Обоє, обидва, два, двоє, двічі.

  • 5. П'ятірка, п'ять, п'ятий, п'ятеро, п'ятсот.











Зауважте !

  • Збірні числівники не можуть бути складеними: сполучення сто двадцять п'ятеро не є нормативним в українській мові.

  • Збірні числівники мають обмежену сполучуваність з іншими словами. Вони поєднуються:

  • з іменниками чоловічого та спільного роду, що означають назви осіб: п'ятеро друзів (товаришів, однокласників, сиріт);

  • з іменниками середнього роду, що означають назви конкретних предметів (троє вікон, семеро відер) або малих істот (двоє курчат (телят, зайченят, ведмежат));

  • з множинними іменниками, що є назвами парних предметів: четверо саней (ножиць, штанів, дверей );

  • з особовими займенниками ми, ви, вони: нас троє, вас четверо, їх п'ятеро.



Зауважте !

  • Збірні числівники не сполучаються з іменниками жіночого роду, за винятком узагальнених назв, які не уточнюють статі істот; людина, дитина, гуска, курка. З усіма іменниками жіночого роду поєднується лише числівник обидві: обидві учениці, обидві парти, обидві книжки. Числівник обоє замінює обидва І обидві в непрямих відмінках, крім знахідного неістоти.

  • Збірні числівники не мають роду й числа, зберігають свої форми тільки в називному й знахідному відмінках, виступають з керованим іменником чи займенником одним членом речення:

  • Вологий вітер двоє крил

  • Поклав на білий небосхил

  • І дихає теплом,

  • Як молода жар-птиця.

  • А. Малишко









Прочитайте прислів'я, визначте розряд

  • 1.Семеро одного не ждуть. 2. У нього сім п'ятниць на тиждень. 3. П'ять днів нічого не робить, а шостий відпочиває. 4. Одному не страшно, а двом веселіше. 5. Сидить надувається, три дні в чоботи взувається. 6. Як напише один дурень, то сто розумних не розбере. 7. Сім літ минуло, як музика грала, а він ще й тепер скаче. 8. В одне вухо влізе, а в друге вилізе. 9. Кінь на чотирьох і то спотикається. 10. Краще на п'ять хвилин раніше, ніж на хвилину пізніше.





на кінці 5,6, 9 -20,30 ( Н.,З. відм.);

  • на кінці 5,6, 9 -20,30 ( Н.,З. відм.);

  • перед закінч. 3 – 6, 9 – 20, 30, 50 – 80

  • ( у непр. відмінк.);

  • чотирма ( О.відмінок) ;

  • 50-80 ( Н.відмінок) ;

  • 15,16, 19 ( у середині);







Збірні - як 1 ціле ( четверо)

  • 1) ціле число(2-20,30) + суфікси –ой-, -ер- ;

  • а) ч.р. хлопців

  • б) с.р. відер, хлоп’ят

  • в) тільки саней

  • множина дверей

  • - у непр. відм. форма

  • кількіс.числ. (двох)

  • 2)також обидва, обидві, обоє

  • ( сполуч. З імен.) ч. р. ж. р. с. р.

  • відмінюються як число 2





1. Допущено помилку у відмінюванні числівника

  • 1. Допущено помилку у відмінюванні числівника

  • А шестидесяти семи

  • Б сорока вісьмома

  • В на двохстах п'яти

  • Г вісімдесятьма одним

  • Д чотириста дві

  • Відповідь: А



2.Правильною є відмінкова форма числівника

  • 2.Правильною є відмінкова форма числівника

  • А двумстам тридцяти

  • Б тридцятьма вісьма

  • В стома десятьма

  • Г восьмидесятьом дев'ятьом

  • Д (на) чотиристах двадцятьох

  • Відповідь: Б



3.Правильною є відмінкова форма числівника

  • 3.Правильною є відмінкова форма числівника

  • А ста сімдесяти чотирьом

  • Б ста семидесяти чотирьох

  • В ста сімдесятьома чотирьома

  • Г стома сімдесятьма чотирма

  • Д (у) стах сімдесятьох

  • чотирьох

  • Відповідь: А



4.Закінчення - а має іменник у рядку

  • 4.Закінчення - а має іменник у рядку

  • А 2 квартал…

  • Б 3 товариш..

  • В 1,5 доб…

  • Г 0,5 ящик…

  • Д 4 район…

  • Відповідь: Г



Перевір себе !

  • Помилково узгоджено числівник з іменником у словосполученні

  • А двадцять п'ять апельсинів

  • Б три з половиною апельсина

  • В двадцять два апельсини

  • Г дві треті апельсина

  • Д двадцять один апельсин

  • Відповідь: Б



Зв'язок числівника з іменником



Для позначення конкретної години використовуємо порядкові числівники: дванадцята година, о п'ятій годині.

  • Для позначення конкретної години використовуємо порядкові числівники: дванадцята година, о п'ятій годині.

  • На позначення половини використовуємо прийменник на: пів на шосту, о пів на третю.



Котра година ?

  • 11.00. ( одинадцята година)

  • 10.30. пів на одинадцяту;

  • 10.15 . десята година п'ятнадцять хвилин, п'ятнадцять хвилин по десятій, п'ятнадцять хвилин на одинадцяту, чверть по десятій, чверть на одинадцяту;

  • 10.45. за п'ятнадцять одинадцята, за чверть одинадцята, чверть до одинадцятої .



Поміркуй !

  • 1.Граматично правильна відповідь на запитання « Котра година? »

  • А рівно дванадцять

  • Б десять хвилин шостої

  • В без двадцяти десять

  • Г три години п'ять хвилин

  • Д десять хвилин по шостій

  • Відповідь: Д



Поміркуй !

  • 2.Граматично правильна відповідь на запитання «Котра година?»

  • А шість годин десять хвилин

  • Б за десять восьма

  • В одинадцять двадцять

  • Г без двадцяти перша

  • Д початок десятої



Поміркуй !

  • Граматично правильна відповідь на запитання «Котра година?»

  • А чотири години п'ятнадцять хвилин

  • Б п'ятнадцять хвилин п'ятої

  • В шістнадцять п'ятнадцять

  • Г четверта година п'ятнадцять хвилин

  • Д п'ятнадцять хвилин після чотирьох



Підсумуємо вивчене, складемо схему - опору



Новий довідник: Українська мова та література. - К.: ТОВ

  • Новий довідник: Українська мова та література. - К.: ТОВ

  • « Казка» , 2005.- 864 с.

  • Українська мова та література. Комплексний довідник:

  • 2-ге вид., зі змінами./ укладачі Марченко А.С.,Марченко О.Д. та ін.- Харків: ФОП Співак В.Л. 2010.- 704 с.

  • Українська мова. Практичний довідник ./ укладач

  • Попко О.Г. .- Харків: ФОП Співак В.Л. 2009.- 404 с.

  • Шелехова Г.Т., Скуратівський Л.В., Рідна мова. Робочий зошит учня 6 клас.- К.: Абрикос.1998.- 111с.




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка