Філософія середніх віків І відродження основні ідеї християнського світогляду



Дата конвертації03.06.2016
Розмір445 b.


ФІЛОСОФІЯ СЕРЕДНІХ ВІКІВ І ВІДРОДЖЕННЯ

  • Основні ідеї християнського світогляду.

  • Основні риси епохи Середньовіччя.

  • Проблема періодизаціїі і середньовічний спосіб філософствування.

  • Джерела філософії Середньовіччя.

  • Апологетика. Гностицизм.

  • Патристика. Визрівання основної проблематики філософії Середньовіччя.

  • Схоластика як завершення середньовічної філософії.

  • Значення середньовічної філософії для філософії і культури.

  • Основні риси філософії епохи Відродження.

  • Романське і германське Відродження.


ОСНОВНІ ІДЕЇ ХРИСТИЯНСЬКОГО СВІТОГЛЯДУ СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ

  • Ідея троїстості Бога як Творця, Спасителя і Святого Духа.

  • Ідея свободи вибору Добра або зла.

  • Ідея посмертної віддяки і Божественного милосердя.

  • Ідея апокаліптичного завершення світової історії.



ХАРАКТЕРНІ РИСИ ФІЛОСОФІЇ СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ

  • Теоцентризм – будь-яка проблема розглядається в контексті Бога

  • Теодицея – вченн, що розв”язує протиріччя між ідеєю Бога і світового зла

  • Телеологіям – принцип, відповідно до якого все у світі є доцільним

  • Персоналізм – вчення про Бога як абсолютну особистість



ПЕРІОДИЗАЦІЯ ФІЛОСОФІЇ СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ (2-ге ст. – 14-15 ст.)

  • Апологетика – період союзу між філософією і богоодкровенням

  • Патристика – розробка зусиллями отців церкви християнського вчення

  • Рання схоластика – суперечка про універсалії

  • Висока схоластика – поєднання аристотелізму і християнської

  • філософії

  • Пізня схоластика – філософська і релігійна істини мають різне застосування







МЕТОД ЕКЗЕГЕЗИ

  • Нижчий ступінь - семантичний або етимологічний аналіз, тобто аналіз слів, з яких складається текст

  • Вищий ступінь - концептуальний аналіз, де предметом тлумачення є не слова, а думка тексту, що коментується

  • Найвищий ступінь - системно-творчий ступінь, коли вибрані місця тексту стають тільки приводом для розвитку автором власних філософських ідей і побудов



  • ГНОСТИЦИЗМ

  • Гностицизм - релігійно-філософське вчення, що поєднувало елементи християнства, іудаїзму, античного язичництва, а також вавилонських, перських, єгипетських, індійських філософських уявлень.

  • Завдання - спокута, досягнення порятунку, прагнення звільнитись від кайданів матеріального світу



ПАТРИСТИКА

  • Епоха патристики - це епоха релігійно-філософських доктрин так званих отців церкви, час утвердження догматів християнського віровчення і основних мотивів середньовічної філософії.

  • Августин Аврелій (Блаженний) – автор основ християнської філософії, філософських творів „Сповідь” (вчення про пам”ять, роздуми про пізнання, про свідомість, про час, про самопізнання, про істину, про ідеї,, про любов, про свободу, про „град земний” і „град небесний”), „ Про царство Боже” ( вчення про теологію історії).





ПРОБЛЕМА УНІВЕРСАЛІЙ У СЕРЕДНЬОВІЧНІЙ ФІЛОСОФІЇ

  • Універсалії – загальні родові поняття

  • Реалісти – вважають, що загальні поняття не менш реальні, як як усі одиничні речі ( Еріугена, Ансельм Кентерберійський, Фрма Аквінський)

  • Номіналісти – вважають, що реально існують лише конкретні речі, а універсалії – лише в людській свідомості ( Росцелін, Оккам)



РАННЯ СХОЛАСТИКА (Іоанн Скот Еріугена, „Про поділ природи”)

  • - природа, яка творить і не є створена : Бог як творець

  • - природа, яка створена і творить : божественні ідеї

  • - природа, яка створена і не творить :індивідуальні речі (творіння)

  • - природа, яка і не творить, і не створена: Бог у стані спокою припинив творити (кінцевої мети досягнуто)



АНСЕЛЬМ КЕНТЕРБЕРІЙСЬКИЙ („Діалог про істину”)



П”ЄР АБЕЛЯР ( номіналізм – концептуалізм )



ВИСОКА СХОЛАСТИКА (ФОМА АКВІНСЬКИЙ – „Сума теології”, „Сума проти язичників”, „Питання”)

  • віра і розум не можуть суперечити одне одному, бо обоє походять від Бога, хоча розрізняються методами;

  • одкровення повідомляє людині істини, котрі є необхідними для спасіння, але завжди залишається простір для самостійного дослідження речей;

  • Існує докорінна відмінність між дійсністю і можливістю;

  • Істина – це відповідність речі й розуму











ЗНАЧЕННЯ СЕРЕДНЬОВІЧНОЇ ФІЛОСОФІЇ

    • відкрило вчення про безсмертну людську особистість, яка прагне до поєднання з Творцем, але не до розчинення в ньому;
    • дало початок герменевтиці ( сучасна наука про тлумачення тексту);
    • дало початок екзистенціалізму ( вченню про сутність існування)


ОСНОВНІ РИСИ ФІЛОСОФІЇ ЕПОХИ ВІДРОДЖЕННЯ

    • антропоцентризм – принцип, відповідно до якого людина є завершенням еволюції світобудови і головною категорією філософствування;
    • пантеїзм – принцип розуміння Бога як безособового начала, яке розчинене у світі і спонукає його до розвитку;
    • гуманізм – принцип, відповідно до якого людина, її вільний творчий розвиток є вищою цінністю світобудови;






  • ГЕРМАНСЬКЕ ВІДРОДЖЕННЯ ( Альбрехт Дюрер, Ієронім Босх, Пітер Брейгель)

  • Містицизм - віра домінує над розумом, містичне – первинне, логічне – вторинне, Бог є більше реалістичним, ніж людина.

  • Фаталізм – спостерігання глибинних недосконалостей і вад людини, вихід із потойбічних сил.



  • МАРСІЛІО ФІЧІНО: творче злиття з Богом

  • Утвердження богоподібності людини, творча активність людини в процесі злиття з Богом.

  • Вчення про „всезагальну релігію” : релігійна істина – сукупне надбання людства.



КОЖНА ЛЮДИНА НЕСЕ В СОБІ ВСЮ ПОВНОТУ ФОРМ ЛЮДСЬКОЇ ПРИРОДИ (Мішель Монтень)



Тебе не стримують жодні непоборні межі,, тобі самій доведеться визначати свою природу... Я поставив тебе в центрі світу, щоб ти поглянула звідти кругом себе і побачила все, що є у цьому світі... Тобі вільно опуститися до нижчого світу і стати на рівні з худобою. Але тобі так само вільно піднятися... у світ божественного... Піко делла Мірандола, „Промова про гідність людини”



  • ФУНДАМЕНТАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ МАРТІНА ЛЮТЕРА

  • Домінанта віри.

  • Можливість особистого спілкування з Богом.

  • Абсолютний авторитет Біблії.

  • Проголошення збагачення як угодної Богу справи.

  • Ідея поєднання свободи волі і рабства волі.




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка