Фізичний розвиток дітей



Дата конвертації02.01.2017
Розмір445 b.



Фізичний розвиток дітей - це динамічний процес зміни морфологічних і функціональних властивостей організму, а також їх стан в різні вікові періоди, що визначає запас фізичних сил, витривалість і працездатність

  • Фізичний розвиток дітей - це динамічний процес зміни морфологічних і функціональних властивостей організму, а також їх стан в різні вікові періоди, що визначає запас фізичних сил, витривалість і працездатність





Фізичний розвиток людини зумовлений: 1)біологічними факторами (спадковість, стать, вік тощо); 2)соціальними факторами (матеріальний і культурний рівень життя, використання і розподіл матеріальних благ, харчування, виховання, побут тощо).

  • Фізичний розвиток людини зумовлений: 1)біологічними факторами (спадковість, стать, вік тощо); 2)соціальними факторами (матеріальний і культурний рівень життя, використання і розподіл матеріальних благ, харчування, виховання, побут тощо).



1. Порядковий номер вагітності

  • 1. Порядковий номер вагітності

  • 2. Різноманітна акушерська патологія

  • 3. Лікарські препарати, що приймалися вагітною

  • 4. Захворювання вагітної

  • 5. Генетичні фактори

  • 6. Якісні і кількісні порушення харчування

  • 7. Порушення догляду

  • 8. Гострі та хронічні захворювання дитини



1. Структурний матеріал

  • 1. Структурний матеріал

  • 2. Нейрогуморальна регуляція

  • 3. Обмін речовин (метаболізм)

  • 4. Кінцевий орган та тканини, що ростуть.



Гомеорез – підтримання стабільності в системах, що розвиваються, здатність до компенсаторного росту після дії якого -небудь стресового фактору

  • Гомеорез – підтримання стабільності в системах, що розвиваються, здатність до компенсаторного росту після дії якого -небудь стресового фактору



ЧИННИКИ, ЩО ВПЛИВАЮТЬ НА ФІЗИЧНИЙ РОЗВИТОК ДИТИНИ

  • ЧИННИКИ, ЩО ВПЛИВАЮТЬ НА ФІЗИЧНИЙ РОЗВИТОК ДИТИНИ

  • - фактори пренатального походження (гестози, недоношеність, багатоплідність та інші);

  • - кількість і якість харчування: голодування, неправильне вигодовування;

  • - гострі і хронічні захворювання;



природжені та спадкові захворювання; вади;

  • природжені та спадкові захворювання; вади;

  • - ендокринні захворювання;

  • - органічні ураження ЦНС;

  • - біологічні фактори;

  • - соціально-економічні, побутові, порушення режиму



Збільшення маси і довжини тіла новонародженого

  • Збільшення маси і довжини тіла новонародженого

  • Більш інтенсивна прибавка у масі і рості протягом першого року

  • Більш раннє заростання тім”ячка

  • Більш раннє прорізування молочних зубів





Більш виражена прибавка в рості і масі



Більш виражена прибавка росту, довжини тулуба і маси тіла

  • Більш виражена прибавка росту, довжини тулуба і маси тіла

  • Прискорення статевого дозрівання

  • Виникнення дисонансу між раннім статевим та емоційним дозріванням, і недостатнім розумовим розвитком і соціальною незрілістю







1. Фізико-хімічні теорії:

  • 1. Фізико-хімічні теорії:

  • Геліогенна

  • Радіохвильова, магнітна

  • Вплив космічної радіації

  • Підвищення вмісту вуглекислого газу (ріст виробництва)

  • 2. Теорії окремих факторів умов життя:

  • Аліментарна

  • Підвищеного інформаційного потоку







3. Генетичні теорії:

  • 3. Генетичні теорії:

  • Циклічних біологічних змін

  • Гетерозиса

  • 4. Теорії комплексу факторів умов життя

  • Урбаністичні впливи

  • Впливи комплексу соціально-біологічних факторів





ОЦІНКА ФІЗИЧНОГО РОЗВИТКУ ПЛОДА:

  • ОЦІНКА ФІЗИЧНОГО РОЗВИТКУ ПЛОДА:

  • А. Оцінка довжини тіла плода в залежності від терміну вагітності (емпірична формула Гаазе):

  • в перші 5 міс - L = n2;

  • після 5 міс - L = n x 5, де n - кількість місяців вагітності, а L - довжина тіла плода.



Б. Максимальне збільшення маси тіла плода припадає на 34-й тиждень вагітності. Між 36-м і 40-м тижнями вагітності інтенсивність збільшення маси тіла сповільнюється.

  • Б. Максимальне збільшення маси тіла плода припадає на 34-й тиждень вагітності. Між 36-м і 40-м тижнями вагітності інтенсивність збільшення маси тіла сповільнюється.



Орієнтовні розрахунки маси тіла (25 – 42 тижні вагітності):

  • Орієнтовні розрахунки маси тіла (25 – 42 тижні вагітності):

  • маса тіла плода на 30-му тижні вагітності дорівнює 1300 г.; на кожний наступний тиждень потрібно добавити 200 г, а на кожний попередній тиждень відняти 100 г.



Обвід голови:

  • Обвід голови:

  • в 34 тижні обвід голови плода дорівнює 32 см, на кожний попередній місяць відняти 1 см, а на кожний наступний – додавати 0,5 см.



ОСОБЛИВОСТІ ФІЗИЧНОГО РОЗВИТКУ НОВОНАРОДЖЕНИХ:

  • ОСОБЛИВОСТІ ФІЗИЧНОГО РОЗВИТКУ НОВОНАРОДЖЕНИХ:

  • - маса тіла при народженні 3200-3500 г;

  • - довжина тіла - 50-52 см;

  • - обвід голови - 34-36 см;

  • - обвід грудей - 32-34 см;

  • - фізіологічна втрата маси тіла 5-8%.





Маса тіла:

  • Маса тіла:

  • Приріст за 1-й міс 600 г;

  • за 2-й міс 800 г;

  • за 3-й міс 800 г;

  • за кожний наступний місяць

  • на 50 г менше, ніж за попередній







Зріст:

  • Зріст:

  • за І кв. – по 3 см щомісячно

  • (за квартал 9 см);

  • за ІІ кв. - по 2,5 см щомісячно

  • (за квартал 7,5 см);

  • за ІІІ кв. – по 1,5 см щомісячно

  • (за квартал 4,5 см);

  • за IV кв. – по 1,0 см щомісячно

  • (за квартал 3 см).





Обвід голови:

  • Обвід голови:

  • 1. Щомісячно збільшується на 1,5 см до 6 міс,

  • після 6 міс на 0,5 см щомісячно;

  • 2. До 6 міс обвід голови = 43-1,5(6-n);

  • після 6 міс - 43+0,5(n-6), де n - вік в місяціх.



Обвід грудної клітки:

  • Обвід грудної клітки:

  • Щомісячно збільшується на 1,3 см;

  • До 6 міс ОГК= 45-2(6-n),

  • після 6 міс - 45+0,5(n-6), де n - вік дитини в місяцях.





Маса тіла:

  • Маса тіла:

  • від 2 до 10 років

  • M= 10+2n,

  • де n - вік дитини в роках.

  • Старші 10 років:

  • M = 30+4(n-10),

  • де n - вік дитини в роках.



Зріст:

  • Зріст:

  • до 4-х років :

  • L = 100 - 8 (4-n);

  • старші 4-х років:

  • L = 100+6(n-4),

  • де n - вік дитини в роках.



Обвід голови:

  • Обвід голови:

  • від 1 до 5 років

  • ОГ= 50 - 1 (5-n);

  • після 5 років

  • ОГ= 50 + 0,6(n-5),

  • де n - вік дитини в роках.



Обвід грудей:

  • Обвід грудей:

  • від 1 до 10 років :

  • ОГр = 63 - 1,5 (10-n);

  • старші 10 років :

  • ОГр = 63 + 3(n - 10),

  • де n - вік дитини в роках.



Оцінка антропометричних даних:

  • Оцінка антропометричних даних:

  • - середні - відхилення показників в межах

  • 7 % від середньої величини;

  • - вище або нижче середнього –

  • в межах 8-20 %

  • -  низькі або високі - понад 20 % від середньої величини за епмпіричними формулами.                                                                         



Індекс вгодованості Л.І.Чулицької (характеризує ступінь вгодованості дитини):

  • Індекс вгодованості Л.І.Чулицької (характеризує ступінь вгодованості дитини):

  • 3 обводи плеча (см) + обвід стегна (см) + обвід гомілки (см) - зріст (см);

  • Норма: до року - 20-25 см;

  • при гіпотрофії - менше 20 см;

  • при паратрофії - більше 25 см .

  • 2-3 роки - 20 см;

  • 6-7 років - 15-10 см;

  • 7-8 років - 6 см.



Індекс Ф.Ф. Ерісмана (ІЕ) характеризує розвиток грудної клітки дитини і частково її вгодованість:

  • Індекс Ф.Ф. Ерісмана (ІЕ) характеризує розвиток грудної клітки дитини і частково її вгодованість:

  • ІЕ = обвід грудей (см) – 1\2 зросту

  • Норма: 1-й рік - 13,5 - 10 см;

  • 2-3 роки - 9 - 6 см;

  • 6-7 років - 4-2 см;

  • 7-8 років до 15 років ІЕ = 1-3 см;

  • дорослі - 5-6 см.



Індекс О.Ф.Тура:

  • Індекс О.Ф.Тура:

  • - різниця показників обводу голови та обводу грудної клітки;

  • Норма: від 1 до 7 років обвід грудей

  • перевищує обвід голови на стільки см,

  • скільки років дитині.



Індекс пропорційності Л.І.Чулицької:

  • Індекс пропорційності Л.І.Чулицької:

  • 3 обводи плеча = обводу грудної клітки =

  • обвід стегна + обвід гомілки.



Коефіцієнт фізичного розвитку (Q)

  • Коефіцієнт фізичного розвитку (Q)

  • показує, який відсоток від нормальної

  • становить маса тіла дитини:

  • фактична маса тіла(кг) Q = ------------------------------------------- х 100,

  • належна маса тіла (кг)

  • норма - 100%.



Масо-ростовий коефіцієнт:

  • Масо-ростовий коефіцієнт:

  • відношення маси до зросту (лише для новонароджених). Норма 60-64.



МЕТОД АНТРОПОМЕТРИЧНИХ СТАНДАРТІВ.

  • МЕТОД АНТРОПОМЕТРИЧНИХ СТАНДАРТІВ.

  • Є найбільш точним, оскільки індивідуальні антропометричні дані дітей порівнюють з віковими, статевими і регіональними антропометричними таблицями стандартів двох типів: параметричного (сигмального) і непараметричного (центильного) типів.



Принцип сигмальних таблиць

  • Принцип сигмальних таблиць

  • При нормальному розподілі показників фізичного розвитку (зріст, маса тіла тощо) у 68,3% дітей значення цих параметрів знаходяться в межах одного середнього квадратового відхилення (Х±1ð), у 95,5% дітей – у межах (Х±2ð), у 99,7% - в межах (Х±3ð).





Якщо показники зросту, маси тіла, периметрів (обводів) та антропометричних індексів не відрізняються від середніх і при цьому маса тіла і обвід грудей відповідають зросту, то фізичний розвиток дитини вважають гармонійним.

  • Якщо показники зросту, маси тіла, периметрів (обводів) та антропометричних індексів не відрізняються від середніх і при цьому маса тіла і обвід грудей відповідають зросту, то фізичний розвиток дитини вважають гармонійним.

  • Якщо ці показники мають різницю більшу, ніж 1 σ регресії - це дисгармонійний фізичний розвиток (вказують, за рахунок чого ця дисгармонія, враховуючи соматоскопічні показники).



2. Центильний метод.

  • 2. Центильний метод.

  • Принцип центильних таблиць полягає в тому, що центилі ділять значення показників фізичного розвитку на 100 рівнозначних інтервалів, найчастіше використовують 3-, 10-, 25-, 50-, 75-, 90- і 97-й центилі.





Оцінка:

  • Оцінка:

  • 25-75-й центилі - середні показники;

  • 25-10-й, 75-90-й - тенденції до зниження

  • або зростання показника;

  • 9-3-й, 91-97-й центилі - явне зниження

  • або явне зростання показника.



При оцінці антропометричних даних застосовують наступні критерії:

  • При оцінці антропометричних даних застосовують наступні критерії:

  • СЕРЕДНІ- якщо відхилення показників знаходяться в межах:

  • а) за емпіричними формулами х  7 %;

  • б) за сигмальними таблицями х  1;

  • в) росто-масові показники знаходяться в межах середньої центильної зони від 25 до 75 центиля.



ВИЩЕ або НИЖЧЕ СЕРЕДНЬОГО - якщо відхилення показників знаходяться в межах:

  • ВИЩЕ або НИЖЧЕ СЕРЕДНЬОГО - якщо відхилення показників знаходяться в межах:

  • а) за емпіричними формулами х  8-20 %;

  • б) за сигмальними таблицями х  -2;

  • в) зони центилів займають проміжки відповідно від 75 до 90 і від 25 до 10 центилів.



ВИСОКІ або НИЗЬКІ - якщо відхилення показників знаходяться в межах:

  • ВИСОКІ або НИЗЬКІ - якщо відхилення показників знаходяться в межах:

  • а) за емпіричними формулами величини  20 %;

  • б) за сигмальними таблицями  2;

  • в) величина показника попадає в зони від 10 до 3 або від 90 до 97 центилів.



Форми порушення фізичного розвитку:

  • Форми порушення фізичного розвитку:

  • - гіпотрофія;

  • - затримка зросту;











  • ПАРАТРОФІЯ (до 1-річного віку)

  • - з переважанням маси над зростом;

  • - рівномірний надлишок маси і зросту;

  • - нормальна маса і зріст дитини.



  • ОЖИРІННЯ (після 1-річного віку):

  • І ст. надлишок ваги

  • 15-25%;

  • ІІ ст. - 26-50%;

  • ІІІ ст. - 51-100%;

  • IV ст. – надлишок

  • більше 100%.



1. За дітьми з гіпотрофією:

  • 1. За дітьми з гіпотрофією:

  • -тривалість одночасного неспання не більше 2-3 год;

  • -часта зміна положення тіла;

  • -профілактика охолодження кінцівок;

  • -щоденний огляд шкіри та слизових;

  • -подовжений денний сон;

  • -попередження попрілостей;

  • -застосування одягу та пелюшок без грубих швів, з простих тканин;

  • -поступове введення масажу та ЛФК;

  • -повітряні ванни; -перебування на свіжому повітрі;

  • -контроль за харчуванням.



2. За дітьми з надлишковою масою тіла:

  • 2. За дітьми з надлишковою масою тіла:

  • -дієтичне харчування;

  • -тривале перебування на свіжому повітрі;

  • -режим підвищеної рухової активності;

  • -масаж, ЛФК;

  • -гігієнічні та лікувальні ванни;

  • -попередження попрілостей.



Загартовування

  • Загартовування

  • один із найважливіших методів цілеспрямованого підвищення функціональних резервів організму та його опірності до несприятливих умов навколишнього середовища.



1. ПОВІТРЯНІ ВАННИ:

  • 1. ПОВІТРЯНІ ВАННИ:

  • - початок в 2-3 міс;

  • - температура в кімнаті не менше 21-220, поступово знижуючи до 18-20С;

  • -зміна положення тіла дитини під час процедури;

  • -масаж, ЛФК;

  • -влітку на відкритому повітрі температура 17-220

  • в затінку;

  • - тривалість до 6 міс з 1-2 до 15-20 хв, після 6 міс - до 20-30 хв.



2. ОБТИРАННЯ:

  • 2. ОБТИРАННЯ:

  • початок в 2-3 міс;

  • перші 2 тиж сухі обтирання;

  • вода для вологих обтирань (з 1ч.л. солі або горілки на 500 мл);

  • температура води взимку 35-360, влітку 33-350, з поступовим зниженням кожні 5-7 днів до 30-320;

  • -тривалість обтирань 5 хв.



ЗАГАЛЬНІ ГІГІЄНІЧНІ ВАННИ:

  • ЗАГАЛЬНІ ГІГІЄНІЧНІ ВАННИ:

  • - тривалість 5 хв;

  • - температура води 37-360 (І півріччя),

  • 35-340 (ІІ півріччя);

  • - обливання наприкінці ванни водою ,

  • температура якої на 1-20 нижче, ніж у

  • ванні.



4. СОНЯЧНІ ВАННИ:

  • 4. СОНЯЧНІ ВАННИ:

  • - протипоказані прямі сонячні промені;

  • - у сонячній тіні - спочатку 3-4 хв, щодня подовжуючи на 30-40 сек, доводять до 8-10 хв.






База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка