Форми навчання біології



Дата конвертації02.06.2016
Розмір445 b.



Форми навчання біології

  • Форми навчання біології

  • Сучасний урок. Основні вимоги до уроку

  • Класифікація уроків

  • Структура різних типів уроків

  • Самоаналіз уроку біології



Урок

  • Урок

  • Екскурсія

  • Семінар

  • Лекція

  • Консультація

  • Дослідницький практикум



Урок – основна форма організації навчального процесу

  • Урок – основна форма організації навчального процесу

  • Урок – це цілісна, логічно завершена, обмежена у часі основна організаційна форма навчання, проводиться з постійним складом учнів у межах точно визначеного часу за сталим розкладом й чітко визначеним змістом навчання.

  • Сучасний урок – це урок демократичний, що проводиться не для учнів, а разом з учнями, глибоко продуманий, організований і керований, з урахуванням дитячих можливостей, потреб та інтересів.

  • Сучасний урок біології зумовлений стимулювати самостійну діяльність учнів, виробляти у них стійкий пізнавальний інтерес до вивчення біології, позитивні мотиви до навчання.







Три якості – широкі знання, звичка мислити й благородство почуттів – необхідні для того, щоб людина була освіченою в повному розумінні слова. У кого мало знань, той невіглас; у кого розум не звик мислити, той брутальний чи тупоумий; у кого немає благородних почуттів, той є дурнем.

  • Три якості – широкі знання, звичка мислити й благородство почуттів – необхідні для того, щоб людина була освіченою в повному розумінні слова. У кого мало знань, той невіглас; у кого розум не звик мислити, той брутальний чи тупоумий; у кого немає благородних почуттів, той є дурнем.

  • М. Г. Чернишевський



      • Дидактичні
      • Виховні
      • Психологічні
      • Гігієнічні


    • Раціональне використання часу
    • Чітке визначення освітньої мети уроку
    • Мотивація навчальної діяльності учнів
    • Розвиток пізнавальних інтересів і активності учнів
    • Формування вмінь учнів самостійно здобувати знання і застосовувати їх на практиці
    • Застосування внутрішньопредметних та міжпредметних зв'язків
    • Раціональне поєднання словесних, наочних і практичних методів навчання
    • Здійснення загальнодидактичних та специфічних принципів навчання


Принцип спрямованості навчання на реалізацію мети освіти

  • Принцип спрямованості навчання на реалізацію мети освіти

  • Науковість

  • Доступність

  • Принцип свідомості й активності

  • Принцип систематичності і послідовності

  • Наочність

  • Принцип зв'язку теорії з практикою

  • Принцип міцності знань



Мінімізація знань

  • Мінімізація знань

  • Краєзнавчий принцип

  • Вивчення загальної характеристики групи організмів на конкретному прикладі

  • Принцип екологізації



Постановка виховної мети уроку

  • Постановка виховної мети уроку

  • Врахування індивідуальних особливостей учнів

  • Формування особистості учня, громадянина України



Врахування психологічних особливостей кожного учня

  • Врахування психологічних особливостей кожного учня

  • Нормальний психічний стан і стійкий настрій учителя й учнів

  • Розумна вимогливість і доброзичливість учителя

  • Педагогічна етика і педагогічний такт

  • Організація і здійснення сприймання та усвідомлення, запам'ятовування і осмислення навчальної інформації

  • Розвиток уваги учнів, її концентрація

  • Застосування мнемонічних прийомів

  • Розумове виховання та самовиховання особистості



Забезпечення чергування методів і прийомів у ході уроку з метою попередження втоми учнів

  • Забезпечення чергування методів і прийомів у ході уроку з метою попередження втоми учнів

  • Дотримання режиму гігієни

  • (температури повітря, норми освітлення, провітрювання, відповідність шкільних меблів нормативам)

  • Стеження за станом здоров’я учнів

  • Явка вчителя на урок у здоровому стані



За змістом

  • За змістом

  • Урок української мови

  • Урок історії

  • Урок біології

  • За освітньою метою

  • Урок засвоєння нових знань

  • Урок формування вмінь і навичок

  • Урок застосування знань, умінь і навичок (практична робота)

  • Комбінований урок

  • Урок контролю і корекції знань, умінь і навичок

  • Урок узагальнення і систематизації знань

  • Інтегрований урок

  • Комбінований урок



За формою проведення

  • За формою проведення

  • Урок – конференція

  • Урок – семінар

  • Урок – залік

  • Урок – панорама

  • Урок – рольова гра



Визначення мети уроку

  • Визначення мети уроку

  • Визначення типу уроку за освітньою метою

  • Визначення форми проведення уроку

  • Визначення структури уроку відповідно до типу уроку

  • Визначення форм роботи, методів і прийомів

  • Визначення завдань для учнів

  • Відбір матеріалу з теми уроку

  • Підготовка плану-конспекту уроку

  • Апробація підготовленого уроку



Мета навчання - ідеальне передбачення кінцевих результатів навчання.

  • Мета навчання - ідеальне передбачення кінцевих результатів навчання.

  • Процес навчання передбачає три групи взаємопов'язаних цілей:

  • Освітня – надання учням наукових знань, формування загальнонавчальних та спеціальних умінь і навичок

  • Розвивальна – розвиток особистості учня: мови, пам'яті, мислення, творчих здібностей, рухової й сенсорної систем

  • Виховна – формування світогляду, моралі, естетичної культури



  • Забезпечити засвоєння (повторення, закріплення, застосування) понять, законів, теорій тощо

  • Сформувати (або продовжити формувати) уміння практичного застосування знань

  • Сформувати (або продовжити формувати) спеціальні вміння та навички



Розвиток навчальних інтересів і мотивів, здібностей школярів на основі розумових операцій

  • Розвиток навчальних інтересів і мотивів, здібностей школярів на основі розумових операцій

    • Формувати уміння порівнювати
    • Формувати уміння здійснювати синтез, аналіз, узагальнення, абстрагування
    • Формувати уміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки
    • Формувати уміння класифікувати, систематизувати
    • Формувати уміння планувати, передбачати, прогнозувати
    • Розвивати системність мислення
    • Розвивати уяву, спостережливість, увагу, пам’ять
    • Формувати уміння виділяти головне у прочитаному, складати план прочитаного
    • Формувати культуру розумової праці


Формування світогляду

  • Формування світогляду

  • Профорієнтація

  • Виховання:

    • гуманізму
    • колективізму
    • активної позиції у житті і навчанні
    • гігієнічних навичок
    • здорового способу життя


Структура уроку – комплексний перелік елементів уроку в їх послідовності й наступності.

  • Структура уроку – комплексний перелік елементів уроку в їх послідовності й наступності.

  • У структурі виділяють мікро- та макроетапи.

  • Мікроетап – елементарна одиниця системи уроку, яка поєднує в собі чергове дидактичне завдання з відповідним йому змістом навчального матеріалу, методичними прийомами і способами організації навчання. Є незавершеним циклом пізнання.

  • Макроетап складається з мікроетапів і є завершеним циклом пізнання:

      • Вивчення навчального матеріалу
      • Закріплення
      • Контроль
      • Самоконтроль


Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів

  • Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів

  • Мотивація навчальної діяльності учнів

  • Повідомлення теми, мети, завдань уроку

  • Сприйняття та засвоєння учнями нового навчального матеріалу

  • Осмислення об'єктивних зв'язків і взаємозалежності у вивченому матеріалі

  • Узагальнення і систематизація знань

  • Підсумки уроку

  • Повідомлення домашнього завдання



Актуалізація опорних знань та практичного досвіду учнів

  • Актуалізація опорних знань та практичного досвіду учнів

  • Мотивація навчальної діяльності учнів

  • Повідомлення теми, мети, завдань уроку

  • Вивчення нового навчального матеріалу

  • Первісне застосування одержаних знань

  • Застосування учнями знань і дій у стандартних умовах з метою засвоєння навичок

  • Творче перенесення знань і навичок у нові умови з метою формування умінь

  • Контрольні вправи

  • Підсумки уроку

  • Повідомлення домашнього завдання



Актуалізація опорних знань і діяльності учнів, необхідних для творчого рішення завдань

  • Актуалізація опорних знань і діяльності учнів, необхідних для творчого рішення завдань

  • Мотивація навчальної діяльності учнів

  • Повідомлення теми, мети, завдань уроку

  • Засвоєння нових знань

  • Формування елементарних навичок на основі застосування їх у стандартних умовах

  • Формування диференційованих узагальнених вмінь

  • Застосування учнями знань і дій у стандартних умовах з метою засвоєння навичок

  • Творче перенесення знань і навичок у нові умови з метою формування умінь

  • Контрольні вправи

  • Підсумки уроку

  • Повідомлення домашнього завдання



Мотивація навчальної діяльності учнів

  • Мотивація навчальної діяльності учнів

  • Контроль та оцінювання навчальних досягнень учнів

  • Повідомлення теми, мети, завдань уроку

  • Перевірка знань учнями фактичного матеріалу

  • Сприйняття та засвоєння учнями нового навчального матеріалу

  • Осмислення об'єктивних зв'язків і взаємозалежності у вивченому матеріалі

  • Узагальнення і систематизація знань

  • Підсумки уроку

  • Повідомлення домашнього завдання



Мотивація навчальної діяльності учнів

  • Мотивація навчальної діяльності учнів

  • Повідомлення теми, мети, завдань уроку

  • Узагальнення окремих фактів, явищ

  • Узагальнення понять і засвоєння відповідної їм системи знань

  • Систематизація головних теоретичних положень і провідних ідей теми

  • Підсумки уроку

  • Повідомлення домашнього завдання





Відбір змісту й обсягу знань із теми уроку

  • Відбір змісту й обсягу знань із теми уроку

  • Підбір доцільних фактів і прикладів

  • Підготовка наочних посібників, ТЗН, визначення місця, порядку і послідовності використання їх

  • Визначення колективних та індивідуальних форм роботи на уроках



Сильним, досвідченим стає педагог,

  • Сильним, досвідченим стає педагог,

  • який вміє аналізувати свою працю.

  • В. Сухомлинський

  • І. Виконання вимог програми з біології.

  • ІІ. Досягнення загальноосвітніх, виховних та розвивальних цілей уроку.

  • ІІІ. Обґрунтування вибраних форми, типу, структури уроку.

  • ІV. Обґрунтування вибраних методів, прийомів навчання.

  • V. Аналіз діяльності учнів на уроці.

  • VІ. Використання наочних засобів навчання.



І. Виконання вимог програми з біології.

  • І. Виконання вимог програми з біології.

    • Чи вдалося реалізувати поурочний план.
    • На скільки зміст уроку відповідав вимогам програми, чи були відхилення (якщо так, то з якої причини, необхідність чи випадковість).
    • Оцінка оптимальності змісту уроку: об’єм, складність, доступність, науковість тощо.
    • Чи вдалось реалізувати:
      • формування логічних умінь учнів
      • загальнонавчальних умінь і навичок
      • спеціальних умінь і навичок


  • ІІ. Досягнення загальноосвітніх, виховних та розвивальних цілей уроку

    • Чи правильно визначена мета уроку
    • Чи усвідомлена мета уроку учнями
    • Чи досягнута мета уроку, якщо ні, то з якої причини.


ІІІ. Обгрунтування доцільності вибранимх форми, типу та структури уроку

  • ІІІ. Обгрунтування доцільності вибранимх форми, типу та структури уроку

    • Покажіть взаємозв’язок між метою уроку, його формою, типом та структурою.
    • Чи витримана структура уроку, якщо ні, то з якої причини.
    • Чи вдалося під час актуалізації опорних знань продовжити формування провідних ідей курсу біології.
    • Чи використовували основні положення теорії поетапного формування поняття під час вивчення нового матеріалу.
    • Чи були використані внутрішньопредметні та міжпредметні зв’язки.
    • На якому рівні організовано закріплення та узагальнення вивченого матеріалу.
    • Чи відповідав об’єм та характер домашнього завдання віковим особливостям учнів.
    • Чи були надані учням пояснення та методичні вказівки щодо виконання домашнього завдання.
    • Чи забезпечить виконання домашнього завдання якісне вивчення нового матеріалу.


ІV. Обгрунтування вибраних методів, прийомів навчання

  • ІV. Обгрунтування вибраних методів, прийомів навчання

    • Які методи та прийоми були використані на кожному етапі уроку.
    • Які активні та інтерактивні методи були використані для розвитку творчої діяльності учнів.
    • Чи сприяли вибрані методи та прийоми навчання вирішенню завдань кожного етапу та досягненню мети уроку.
    • Використання яких методів та прийомів найкраще забезпечили вирішення завдань уроку.
    • Чи вдалося реалізувати принципи дидактики.


V. Аналіз діяльності учнів на уроці

  • V. Аналіз діяльності учнів на уроці

    • Форми організації діяльності учнів, які були використані (індивідуальні, групові, колективні) та чому.
    • Прийоми розумової діяльності учнів (аналіз, синтез, співставлення, абстрагування, конкретизація, узагальнення, пояснення причинно-наслідкових зв'язків), які були використані.
    • Чи відповідає зміст відповідей учнів поставленим запитанням.
    • Скільки учнів було оцінено.
    • Чи були аргументовані оцінки.
    • Чи застосовувався індивідуальний та диференційований підходи у навчанні учнів.
    • Чи були моменти уроку, коли учні були пасивними, якщо так, то чому.
    • Чи була втрата робочого часу на уроці, якщо так, то в чому причина.


VІ. Використання наочних засобів навчання

  • VІ. Використання наочних засобів навчання

    • Які навчально-наочні посібники були використані на кожному етапі уроку.
    • Які наочні засоби були використані на уроці.
    • Чи вдалося використовувати наочні засоби та посібники на уроці ефективно.
    • Які засоби навчання Вам необхідно придбати ще для проведення цього уроку.


Верзілін М. М. Корсунська В. М. Загальна методика викладання біології. – К.: Вища школа, 1980. – 135 с.

  • Верзілін М. М. Корсунська В. М. Загальна методика викладання біології. – К.: Вища школа, 1980. – 135 с.

  • Мойсеюк Н. Педагогіка. Навчальний посібник. Видання п'яте, доповнене і перероблене. – К., 2007. – 656 с.

  • Підласий І. П. Як підготувати ефективний урок? – К.: Радянська школа, 1989. – 159 с.

  • Ситаров В. А. Дидактика. – М.: Издательский центр «Академия», 2002.

  • Щербань П. М. Прикладна педагогіка: навчально-методичний посібник. – К.: Вища школа, 2002. – 215 с.: іл.

  • Форми навчання в школі. / За редакцією Ю. І. Мальованого. – К.: Освіта, 1992. – 159 с.




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка