Формування й розвиток інформаційно-комунікаційної компететності вчителя української мови та літератури



Дата конвертації30.05.2016
Розмір445 b.


ФОРМУВАННЯ Й РОЗВИТОК ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНОЇ КОМПЕТЕТНОСТІ ВЧИТЕЛЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ


«У діяльності навчальних закладів усіх типів і рівнів акредитації проблемам інформатизації повинна приділятись першочергова увага». В. Биков

  • «У діяльності навчальних закладів усіх типів і рівнів акредитації проблемам інформатизації повинна приділятись першочергова увага». В. Биков



За результатами опитування вчителів, що проходять навчання на курсах підвищення кваліфікації

  • 30 % учителів вважає, що володіє ІКТ на достатньому рівні,

  • 30 % учителів не використовують ІКТ у професійній діяльності, оскільки не володіють методикою використання ІКТ на своїх уроках,

  • решта тому, що відсутні умови для використання комп’ютерів та ІКТ у навчальному процесі.









ІК-компетентність педагога – це

  • здатність педагога розв’язувати професійні завдання з використанням сучасних засобів і методів інформатики та інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ);

  • його уже стала, особистісна якість, характеристика, що відбиває реально досягнутий рівень підготовки в галузі використання засобів ІКТ у професійній діяльності;

  • особливий тип організації предметно-спеціальних знань, що дозволяють правильно оцінювати ситуацію і приймати ефективні рішення в професійно-педагогічній діяльності, використовуючи ІКТ.

  • Панина Т.С., Дочкин С.А., Клецов Ю.В., «Уровни информационно-коммуникационной компетентности педагогических работников», ГОУ ДПО «Кузбасский региональный институт развития профессионального образования», [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.krirpo.ru/etc.htm?id=744



Складові ІК-компетентності



Загальна компетентність

  • – це здатність учителя використовувати інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) у викладанні навчального предмету і для забезпечення навчально-виховного процесу створювати:



Діагностична компетентність

  • допомагає вчителям аналізувати досягнення учнів під час навчання, особливо враховуючи те, що за останні роки змінився вектор навчального процесу – він став насиченим тестовими завданнями.

  • Учителі повинні мати здатність здійснювати:

  • моніторинг результатів навчальної діяльності;

  • проміжне діагностування;

  • електронне тестування;

  • прогнозування тощо.



Основний змістовний аспект ІК-компетентності педагога полягає у:

  • наявності знань щодо особливостей інформаційних потоків у своїй предметній галузі;

  • володінні основами аналітико-синтетичної переробки інформації;

  • засвоєнні технологій підготовки педагогічної інформаційної продукції;

  • володінні конкретними навичками з використання технічних засобів в освітньому процесі та в самостійній роботі з підвищення професійної кваліфікації.



Компоненти ІК-компетентності педагога:

  • знання системи послуг для здобуття поточної та ретроспективної інформації й регулярного звернення до неї, у тому числі через глобальної мережу Інтернет;

  • здатність оцінити для задоволення різних інформаційних потреб цінність, ефективність і надійність інформації, отриманої з різних джерел;

  • володіння основними навичками здобуття інформації в автоматизованих системах і зберігання власної інформації,









Функції ІК-компетентності педагога:

  • пізнавальна, спрямована на систематизацію знань, на пізнання і самопізнання людиною самої себе;

  • комунікативна, носіями якої є семантична компонента, носії інформації;

  • адаптивна, що дозволяє адаптуватися до умов життя та діяльності в інформаційному суспільстві;

  • нормативна, що проявляється системою моральних та юридичних норм та вимог в інформаційному суспільстві;

  • оціночна, котра передбачає уміння орієнтуватися в потоках різноманітної інформації, виявляти й відбирати відому і нову, оцінювати значиму і другорядну;

  • інтерактивна, спрямована на активну самостійну і творчу роботу людини, що призводить до саморозвитку та самореалізації.



Етапи оволодіння ІК-компетенціями



Рівні володіння ІК-компетенціями:

  • педагогічний (психолого-педагогічний, методичний, творчий);

  • предметно-орієнтований;

  • базовий.



Базові ІК-компетенції включають:

  • наявність загальних уявлень у сфері ІКТ;

  • наявність уявлень про електронний освітній ресурс;

  • володіння інтерфейсом операційної системи;

  • наявність загальних уявлень у сфері мультимедіа;

  • володіння технікою підготовки графічних ілюстрацій на основі растрової графіки;

  • володіння навичками користувача офісних технологій у контексті підготовки дидактичних засобів з предметної галузі та робочих документів;

  • володіння базовими Інтернет-сервісами і технологіями;

  • володіння основами технології побудови web-сайтів.



Мінімальні інваріантні навички інформатичної діяльності вчителя містять:

  • уміння застосовувати комп’ютер і периферійне устаткування;

  • уміння застосовувати прикладне програмне забезпечення та графічний інтерфейс на рівні користувача,

  • уміння застосовувати комунікаційні засоби (електронна пошта, Інтернет) на рівні користувача;

  • уявлення про правові та етичні норми роботи з інформацією;

  • уміння застосовувати санітарні норми та правила при роботі з комп’ютером;



Мінімальні інваріантні навички інформатичної діяльності вчителя містять:

  • уміння застосовувати санітарні норми та правила при роботі з комп’ютером;

  • уявлення про інформаційні та освітні ресурси (електронні педагогічні ЗМІ, освітні портали та колекції цифрових освітніх ресурсів) і вміння ними скористатися;

  • уміння використовувати презентаційне обладнання та засоби;

  • уміння працювати з різними видами інформації на рівні користувача.



На предметно-орієнтованому рівні педагог має:

  • вибірково використовувати ІКТ-ресурси в професійній діяльності (текстові, графічні, обчислювальні, мультимедійні середовища, пошукові системи);

  • мати повну уяву про існуючі медіаресурси та освітні ресурси в Інтернет для використання в освітньому процесі з предмета, уміти ними користуватись;

  • уміти оцінювати основні педагогічні властивості електронних освітніх продуктів, визначати педагогічну доцільність їх використання в навчальному процесі;



На предметно-орієнтованому рівні педагог має:

  • уміти вибірково застосовувати в професійній діяльності різні моделі використання ІКТ у навчальному процесі залежно від реального оснащення закладу освіти;

  • уміти використовувати в процесі викладання предмета інформаційно-комунікаційні технології та цифрове обладнання;

  • застосовувати на практиці мережні технології для участі в мережних педагогічних спільнотах;

  • уміти технологічно представити свій педагогічний досвід засобами ІКТ.



Неможливо уявити діяльність учителів без:

  • електронних енциклопедій;

  • демонстраційних програм;

  • готових навчальних програмних педагогічних засобів;

  • електронних підручників;

  • самостійно створених мультимедійних дидактичних матеріалів.



Використовуючи ІКТ, учитель має враховувати, який здійснюють ці технології вплив на особистість учня та його навчально-пізнавальну діяльність

  • Використовуючи ІКТ, учитель має враховувати, який здійснюють ці технології вплив на особистість учня та його навчально-пізнавальну діяльність



Вплив ІКТ на формування особистісних якостей учнів:

  • До прямого впливу відносять становлення та фіксацію позитивних якостей особистості учня в процесі роботи з сучасними комп’ютерними та телекомунікаційними системами: акуратність та точність дій, зібраність та дисциплінованість, уміння планувати роботу та аналізувати її хід, комунікативні навички, бажання знаходити оптимальні рішення, впевненість в своїх силах та ін.

  • Непрямим впливом слід вважати вивільнення часу викладача для ведення виховної роботи традиційними методами, а також можливість побудови її на основі об’єктивних даних психофізиологічної діагностики.



Упровадження ІКТ у повсякденну діяльність учителя з метою підвищення рівня його ІК-компетентності передбачає таку поетапну послідовність:

  • переведення в електронну форму документації, яка готується щорічно (освітня програма, поурочне планування, конспекти навчальних занять);

  • створення загальної бази завдань учням (усе, що раніше видавали їм на паперовому носії, може бути занесено в комп’ютер і систематизовано за темами);

  • використання для ілюстрації на навчальних заняттях електронних ресурсів (пам’яток і т.ін.);



Упровадження ІКТ у повсякденну діяльність учителя з метою підвищення рівня його ІК-компетентності передбачає таку поетапну послідовність:

  • підготовка до навчальних занять в електронній формі (маємо на увазі поурочне планування і власні презентації, «приготовлені» з електронних «інгредієнтів»);

  • організація проектної роботи з предмету засобами інформаційно-комунікаційних технологій (створення тематичних сайтів, електронних посібників та їх каталогізація);

  • використання мультимедійних дисків та ресурсів Інтернет для самостійної роботи учнів;

  • організація автоматизованого контролю знань (тести, контролюючі програми, вікторини та ін.)





Формується ІК-компетентність учителів за умови:

  • готовності вчителя до використання ІКТ у своїй роботі;

  • створення тренінгової системи навчання;

  • забезпеченні неперервної освіти впродовж усього життя;

  • системного використання набутих навичок у педагогічній практиці;

  • постійного підвищенні рівня сформованості інформаційно-комунікаційної культури шляхом переходу від базового рівня володіння ІКТ-компетенціями до професійного рівня.



Формування ІК-компетентності сприяє

  • всебічному розвитку вчителів-предметників;

  • самовдосконаленню;

  • бажанню вчитися впродовж усього життя; розумінню інформаційно-комунікаційних процесів;

  • здатності застосовувати опановане у професійній діяльності;

  • удосконалювати професійну майстерність;

  • застосовувати набуті знання у педагогічній практиці.



Інформаційно-комунікаційна компетентність вчителів філологічної спеціальності –

  • це здатність автономно і відповідально застосовувати набуті ними теоретичні і фактологічні знання, уміння та навички в галузі ІКТ для розв’язання суспільно значущих завдань, зокрема професійних, з опанування учнями мовами i вивчення літератури, і задоволення власних потреб.

  • (Н.Сороко)



Складові ІК-компетентності вчителів філологічної спеціальності

  • 1. Когнітивний блок:

  • знання вимог, системи та основ інформаційного суспільства;

  • знання в галузі інформатики;

  • знання можливостей ІКТ для розв’язання філологічних завдань;

  • знання варіантів пошуку, використання, передавання, зберігання інформації;

  • знання інформаційної безпеки й авторського права в мережі Інтернет.



Складові ІК-компетентності вчителів філологічної спеціальності

  • 2. Діяльнісно-рефлексивний блок: здатність, уміння і навички

  • застосовувати ІКТ для розв’язування філологічних завдань й у педагогічній діяльності;

  • аналізувати і доцільно використовувати інформацію у професійній діяльності і для самоосвіти;

  • організовувати процес навчання в галузі філологічних дисциплін за допомогою ІКТ;

  • організовувати комунікацію з метою розв’язання філологічних і педагогічних завдань за допомогою ІКТ;



Складові ІК-компетентності вчителів філологічної спеціальності

  • 2. Діяльнісно-рефлексивний блок: здатність, уміння і навички

  • створювати нові засоби навчання для розв’язання філологічних і педагогічних завдань за допомогою ІКТ;

  • створювати, передавати та зберігати за допомогою ІКТ нові інформаційні ресурси відповідно до педагогічних та філологічних потреб навчання учнів та самоосвіти;

  • незалежно від мови, знаходити необхідну навчальну інформацію за допомогою свого мовного досвіду і перекладачів, що пропонуються як у мережі Інтернет, так і на електронних носіях.



Складові ІК-компетентності вчителів філологічної спеціальності

  • 3. Ціннісно-мотиваційний блок:

  • емоційна вихованість вчителя, що пов’язана з етичними нормами поведінки, стосунків, взаємодії в мовно-літературному середовищі і формування такої поведінки в учнів;

  • відповідальність учителя за навчання і розвиток учня відповідно до вимог інформаційного суспільства;

  • володіння вчителем методами особистісно орієнтованого, диференційного навчання;



Складові ІК-компетентності вчителів філологічної спеціальності

  • 3. Ціннісно-мотиваційний блок:

  • уміння діяти цілеспрямовано в інформаційному середовищі;

  • уміння діяти цілеспрямовано на розвиток мовленнєвої культури учня з використанням доцільних ІКТ;

  • ініціативність, рішучість та принциповість вчителя-філолога в розробці і здійсненні навчальних проектів на основі ІКТ відповідно до потреб і вимог учнів й освіти впродовж життя.



Складові ІК-компетентності вчителів філологічної спеціальності

  • 4. Блок творчих здібностей: здатність і вміння

  • доцільно використовувати ІКТ на уроках з метою розвитку творчості в учнів;

  • розробляти навчальні проекти з мови і літератури у співпраці з іншими вчителями-предметниками з використанням ІКТ;

  • створювати нову філологічну інформацію і дидактичні матеріали за допомогою ІКТ;

  • розміщувати філологічні відомості за допомогою соціальних сервісів у мережах Інтернет так, щоб зацікавлювати відвідувачів.



Складові ІК-компетентності вчителів філологічної спеціальності

  • 5. Адаптивний блок: здатність

  • пристосовуватися до нових ІКТ;

  • розуміти дидактичні функції нових ІКТ у професійній діяльності;

  • використовувати нові ІКТ для самоосвіти.



Критерії володіння вчителем-філологом ІК-компетентністю

  • Когнітивний:

  • має системні знання щодо вимог, системи та основ інформаційного суспільства;

  • має загальні інформативні знання, які включають знання в галузі інформатики;

  • обізнаний щодо можливостей ІКТ для розв’язання філологічних завдань;

  • уміє здійснювати варіанти пошуку, використання, передавання, зберігання інформації;

  • володіє знаннями і застосовує засоби інформаційної безпеки й авторського права у мережі Інтернет.



Критерії володіння вчителем-філологом ІК-компетентністю

  • Діяльнісно-рефлексивний:

  • застосовує ІКТ для розв’язання філологічних завдань у педагогічної діяльності;

  • аналізує та доцільно використовує інформацію у професійній діяльності і для самоосвіти;

  • організовує процес навчання у галузі філологічних дисциплін за допомогою ІКТ;

  • організовує комунікацію з метою розв’язання філологічних і педагогічних завдань за допомогою ІКТ;



Критерії володіння вчителем-філологом ІК-компетентністю

  • Діяльнісно-рефлексивний:

  • створює нові засоби навчання для розв’язання філологічних і педагогічних завдань за допомогою ІКТ;

  • створює, передає та зберігає за допомогою ІКТ нові інформаційні ресурси відповідно до педагогічних і навчальних філологічних потреб учнів і для самоосвіти;

  • незалежно від мови, знаходить необхідну навчальну інформацію за допомогою власного мовного досвіду і перекладачів, що пропонуються як у мережі Інтернет, так і на електронних носіях.



Критерії володіння вчителем-філологом ІК-компетентністю

  • Ціннісно-мотиваційний:

  • виявляє емоційну вихованість, що пов’язана з етичними нормами поведінки, стосунків, взаємодії в мовно-літературному середовищі і формує таку поведінку в учнів;

  • відповідально ставиться до навчання й розвитку учня відповідно до вимог інформаційного суспільства;

  • володіє методами особистісно орієнтованого, диференційного навчання;



Критерії володіння вчителем-філологом ІК-компетентністю

  • Ціннісно-мотиваційний:

  • діє цілеспрямовано в інформаційному середовищі;

  • діє цілеспрямовано на розвиток у учнів мовленнєвої культури;

  • проявляє ініціативність, рішучість та принциповість у розробці й здійсненні навчальних проектів на основі ІКТ відповідно до потреб і вимог учнів та освіти впродовж життя.



Критерії володіння вчителем-філологом ІК-компетентністю

  • Творчий:

  • доцільно використовує ІКТ на уроках з метою розвитку творчості в учнів;

  • розробляє навчальні проекти з мови і літератури з використанням ІКТ у співпраці з іншими вчителями;

  • виробляє стратегії і тактики педагогічної діяльності з метою оптимального виконання завдань всебічного розвитку особистості з використанням ІКТ;



Критерії володіння вчителем-філологом ІК-компетентністю

  • Творчий:

  • створює нові філологічні відомості (вербальні засоби комунікації) і дидактичні матеріали за допомогою ІКТ;

  • розміщує філологічні відомості за допомогою соціальних сервісів у мережах Інтернет так, щоб зацікавлювати нею відвідувачів.



Критерії володіння вчителем-філологом ІК-компетентністю

  • Адаптивний:

  • швидко реагує на появу нових ІКТ і розуміє їх функціональні можливості для своєї професійної діяльності;

  • доцільно використовує нові ІКТ у професійній діяльності і самоосвіті.






База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка