Формування та розвиток мовленнєвої діяльності молодших школярів Атестаційний матеріал



Дата конвертації01.06.2016
Розмір445 b.


Формування та розвиток мовленнєвої діяльності молодших школярів

  • Атестаційний матеріал

  • вчителя початкових класів

  • Мельниченко Тамари Олександрівни


Купана-цілована хвилями Дніпровими,

  • Купана-цілована хвилями Дніпровими,

  • Люблена-голублена сивими дібровами,

  • З колоска пахущого, з кореня цілющого,

  • Із усмішки і сльози, сонця, вітру і грози

  • Наша мова.

  • Н. Білоцерківець



Види мовленнєвої діяльності

  • аудіювання;

  • говоріння;

  • читання;

  • письмо.



Види завдань для розвитку мовлення: (І)

  • словникова робота;

  • інтерв‘ю;

  • проекти;

  • театралізація творів;

  • обмін думками;

  • логічно-стилістичні вправи;

  • складання речень за власними спостереженнями, малюнками і т.п.;

  • редагування речень;



Формування логічних зв'язків у мовлення учнів шляхом використання різних видів вправ:

  • скоромовки



ОПИС ДОСВІДУ



Розвиток зв'язного мовлення Тематичні групи слів. 1 клас

  • Шкільне приладдя, іграшки, одгя, посуд, меблі, побутова техніка, овочі і фрукти, ягоди, квіти, рослини, птахи, звірі, пори року, явища природи, професії, транспорт, ввічливі слова.



Ранкова зустріч як додатковий засіб розвитку мовлення у першокласників

  • Компоненти ранкової зустрічі:

  • привітання (компліменти, усмішки, веселинки);

  • робота з календарем природи;

  • обмін новинами, думками, мовні та інтелектуальні ігри;

  • планування робочого дня.



Монологічне мовлення. 1 – 2 класи.

  • Збагачення лексичного запасу.

  • Побудова словосполучень, речень.

  • Усна розповідь за малюнком, серією малюнків.

  • Запис розповіді з 2 – 3 речень.



Дидактичні ігри

  • Робота з нескладною римою.

  • Робота з синонімами та антонімами.

  • Ходити – йти, плестися, шкандибати, рухатися, дибати, марширувати, шкутильгати, топати, лізти, повзти, брести

  • Утворення інших слів.

  • Скоромовка – скоро, мова, корова, морква, морока та ін.



Встановлення межі речень у тексті

  • Роман і Сашко дружили якось хлопці їхали в автобусі на зупинці зайшла бабуся Роман повернувся до вікна Сашко швидко підвівся і посадив бабусю йому було соромно за друга.

  • Поділ тексту на частини.

  • Виділення речень в кожній частині.



Твір за малюнками та запитаннями

  • Бесіда за темою.

  • Розгляд кожного епізоду на малюнку.

  • Придумування імен зображеним дітям.

  • Назва малюнка.

  • Складання розповіді за запитаннями.

  • Запис складеного твору.

  • Самоперевірка написаного.



Опис предмета за зразком і опорними словами (І)

  • Урок “Перші весняні квіти”

  • Бесіда.

  • Розгляд малюнка із зображенням весняних квітів.

  • Складання пояснень, за якими ознаками їх розпізнали.

  • Звертання уваги на особливості будови, розміру і кольору листків та квіток кожної рослини.



Опис предмета за зразком і опорними словами (ІІ)

  • 5) Зачитування опису квітки вчителем.

  • 6) Розпізнавання її за описом.

  • 7) Опис квітки за планом.

  • 1. Обрати весняну квітку.

  • 2. Дібрати слова, що

  • називають її характерні

  • ознаки.

  • 3. Описати рослину.

  • 8) Зачитування описів.



Редагування – важливий засіб формування в дітей правильного усного та писемного мовлення.

  • Редагування – важливий засіб формування в дітей правильного усного та писемного мовлення.



Формування діалогічного мовлення

  • 2 клас. За сюжетним малюнком, написаною метою та допоміжними словами.

  • 3 – 4 класи. Картки без малюнків із зазначеною ситуацією спілкування, метою, мовними завданнями.





Складання розповіді за даним початком, основною частиною та кінцівкою

  • Етапи роботи

  • Зачитування початку розповіді, основної частини або кінцівки (знайти у тексті яскраві, образні слова і вислови).

  • Ознайомлення з допоміжним матеріалом: читання запитань, словосполучень, записаних на дошці.

  • Продовження розповіді за запитаннями усно.

  • Самостійне записування розповідей учнями.

  • Зачитування розповідей.



Складання плану тексту

  • за допомогою розповідних речень



Написання листа

  • Етапи роботи

  • Бесіда.

  • Оголошення теми і мети уроку.

  • Читання листа, поданого на дошці, таблиці або в підручнику. (Звернути увагу на оформлення листа.)

  • Складання плану свого листа та записування його.

  • Самостійне складання та запис листа учнем.

  • Самостійна перевірка написаного.

  • Зачитування листів.



Складання тексту-міркування

  • 1 - твердження



Складання твору за художньою картиною

  • Завдання:

  • - збагачення і активізація словникового запасу молодших школярів;

  • - розвиток образного мислення і образного мовлення;

  • - естетичне виховання;

  • - ознайомлення учнів з кращими творами українських та зарубіжних художників.



Етапи роботи над складанням твору учнями 4 класу за картиною К. Білокур “Соняшники”

  • Вступне слово учителя.

  • Повідомлення теми і мети уроку.

  • Розповідь про українську художницю К. Білокур.

  • Розгляд репродукції картини художниці “Соняшники”.

  • Словникова робота. (Слова записані на дошці) Робота над синонімами, прикметниками, утворення словосполучень, речень.

  • Підготовча робота до написання твору. План твору (на дошці).

  • Усне складання тексту. Колективна робота.

  • Орфографічна робота.

  • Запис твору в зошити.



Написання твору “Моя улюблена телепередача”

  • Етапи роботи:

  • 1) Бесіда.

  • 2) Висловлювання думок учнів за планом.

  • 1. Як називається твоя улюблена телепередача?

  • 2. Про що вона?

  • 3. Чи є в цій передачі найцікавіший момент?

  • 4. Чи допомагає тобі ця телепередача в житті? Як?

  • 5. Чому для тебе саме ця телепередача є найулюбленішою?

  • 3) Усна побудова розповіді.

  • 4) Словникова робота.

  • Переглядаю, телепередача, подобається, повчальний зміст, спонукає до роздумів, збагачує знання, розвиває мислення, приносить задоволення, обговорюємо, сперечаємося.

  • 5) Написання творів учнями.

  • 6) Самоперевірка написаного твору.

  • 7) Читання вголос.



Робота над письмовим переказом

  • Читання тексту перший раз.

  • Колективний аналіз:

  • - поділ тексту на частини;

  • - придумування заголовків до частин;

  • - знаходження важливих для висловлювання словосполучень (записати на дошці).

  • Словникова робота.

  • Повторне читання тексту.

  • * Колективне складання плану із його записом на дошці.

  • * Складання переказу в усній формі (2 – 3 учні).

  • * Самостійне записування у зошити складених переказів.

  • 4) Заслуховування кількох переказів. Визначення кращого.



Фразеологізми та прислів'я – найяскравіші засоби мовлення



Розвиток творчої уяви на основі спостережень та екскурсій

  • Краса – повноводий струмочок, що живить добросердність і любов. Це дзеркало, в якому ти бачиш сам себе і завдяки йому так чи інакше ставишся сам до себе.

  • (В. Сухомлинський)



Висновки (І)

  • Вчитель-практик підпорядковується триєдиній меті: навчити, розвинути, виховати.

  • Кожен урок рідної мови та розвитку зв'язного мовлення має нести в собі позитивний заряд, повинен бути насичений красою, любов'ю і радістю.

  • Навчання дітей барвистому зв'язному мовленню варто проводити опосередковано через відчуття краси рідного краю на екскурсіях, у картинах художників, у власних малюнках, фотографіях, віршах.



Висновки (ІІ)

  • Вдосконалювати мовлення школярів слід шляхом підняття та розв'язання проблемних ситуацій на уроках.

  • Потрібно вчити дітей доносити своє слово до інших, шанувати звичаї та традиції нашого народу, берегти нашу рідну мову.



Дякую за увагу!




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка