Формування вищої нервової діяльності в різні періоди життя



Дата конвертації02.06.2016
Розмір445 b.



Формування вищої нервової діяльності в різні періоди життя(розвиток вищих психічних реакцій, уваги, пам'яті, розвиток пускових рефлексів).

  • Формування вищої нервової діяльності в різні періоди життя(розвиток вищих психічних реакцій, уваги, пам'яті, розвиток пускових рефлексів).

  • Доц. Стеценко В.В.



Загальний рівень нервово-психічного розвитку відзеркалює дозрівання центральної нервової системи дитини. Нормальна, здорова, повноцінна дитина-ейтрофік, яку правильно доглядають, виховують і яка живе в нормальних умовах навколишнього середовища, повинна поряд з правильним фізичним розвитком мати також відповідний до її віку розвиток моторики і психіки.

  • Загальний рівень нервово-психічного розвитку відзеркалює дозрівання центральної нервової системи дитини. Нормальна, здорова, повноцінна дитина-ейтрофік, яку правильно доглядають, виховують і яка живе в нормальних умовах навколишнього середовища, повинна поряд з правильним фізичним розвитком мати також відповідний до її віку розвиток моторики і психіки.



Спадковість

  • Спадковість

  • Екологічний стан, де живуть батьки

  • Професійні шкідливості, захворювання та шкідливі звички батьків

  • Перебіг вагітності та пологів

  • Вигодовування, режим дня дитини

  • Захворювання дитини

  • Культура виховання та догляд



Відсутність повної мієлінізацїі пірамідних шляхів та черепних нервів

  • Відсутність повної мієлінізацїі пірамідних шляхів та черепних нервів

  • Дендрити короткі, малорозгалужені

  • Недостатньо розвинений мозочок

  • Найбільш незрілою є кора головного мозку (морфологічно і функціонально)

  • Переважання процесів гальмування в корі головного мозку

  • Відсутність аналізаторної та умовнорефлекторної діяльності

  • Функціональне переважання таламопалідарної системи

  • Багате кровопостачання головного мозку



Перша група – стійкі довічні автоматизми (рогівковий, кон”юнктивальний та сухожильні рефлекси кінцівок, орбікулопальпебральний(надбрівний))

  • Перша група – стійкі довічні автоматизми (рогівковий, кон”юнктивальний та сухожильні рефлекси кінцівок, орбікулопальпебральний(надбрівний))

  • Друга група – транзиторні рудиментарні рефлекси, які відображають рівень розвитку рухових аналізаторів і згодом зникають( смоктальний, ковтальний Куссмауля, хоботковий, долонно-ротовий Бабкіна, хватальний Робінсона, Моро – обхоплювальний, опори, автоматичної ходи, повзання Бауера, р-с Галанта, Переса, захисний, Бабінського, Керніга)

  • Третя група - мезенцефальні установчі автоматизми, які з”являються і формуються через деякий час після народження ( лабіринтний установчий рефлекс, прості та ланцюгові шийні і тулубові установчі рефлекси)



Голосний крик

  • Голосний крик

  • Тривалий сон

  • Напівзігнуте положення рук і ніг(ембріональна поза)

  • Наявність атетозоподібних рухів

  • Гіпертонія в групі згиначів

  • Наявність вроджених безумовних рефлексів новонароджених



Гарно тримає голівку у вертикальному положенні(у положенні лежачи на животі починає тримати в 1 міс, у вертикальному положенні – з 2 міс.)

  • Гарно тримає голівку у вертикальному положенні(у положенні лежачи на животі починає тримати в 1 міс, у вертикальному положенні – з 2 міс.)

  • Гулить( з 2 міс.)

  • Слідкує за предметами

  • Посміхається

  • Тягнеться до іграшки

  • Зникають атетозоподібні рухи, гіпертонія в згиначах , значна частина вроджених безумовних рефлексів

  • З'являється верхній рефлекс Ландау

  • Виробляються деякі умовні рефлекси ( зоровий на годування груддю, впізнавання матері, криком виражає незадоволення)

  • Сидить при підтримці за таз

  • Перевертається зі спини на бік





Розрізняє основні спектральні кольори і музикальні звуки, різниця між якими складає 4-5 тонів, повертає голову в бік його джерела

  • Розрізняє основні спектральні кольори і музикальні звуки, різниця між якими складає 4-5 тонів, повертає голову в бік його джерела

  • Повертається зі спини на бік і на живіт

  • Голосно сміється у відповідь на емоційне звернення до неї

  • Шукає поглядом іншу дитину, розглядає її

  • Гукання стає довшим, з'являються співучі і гортанні звуки





Впізнає голос матері

  • Впізнає голос матері

  • Радіє, коли бачить дитину, бере у неї з рук іграшку

  • Чітко бере іграшку з рук дорослого,утримує її в руках

  • Довго лежить на животі, піднявши тулуб і спираючись на долоні випрямлених рук

  • Може рівно стояти при підтримці під пахви

  • Їсть з ложечки напівгусту та густу їжу

  • Повертається зі спини на живіт



Емоційні, мімічні та голосові реакції стають активнішими

  • Емоційні, мімічні та голосові реакції стають активнішими

  • Починає промовляти окремі склади: “ма”, “ба”, “да” та ін.

  • Вільно бере іграшки, довго ними бавиться

  • По різному реагує на своє та чуже ім'я

  • Пересувається, переставляючи руки і трохи підповзаючи, намагається повзти

  • Добре їсть з ложечки, знімає їжу губами

  • П'є з блюдця або чашки невелику кількість рідкої їжі

  • Появляється нижній рефлекс Ландау

  • Легко формуються умовні рефлекси



Самостійно тягне до рота пляшечку, довго повторює ті самі склади типу “ба-ба-ба” або “ма-ма-ма”, лепече

  • Самостійно тягне до рота пляшечку, довго повторює ті самі склади типу “ба-ба-ба” або “ма-ма-ма”, лепече

  • Бавиться іграшкою, стукає, розмахує нею, перекладає, кидає

  • Добре повзає (багато, швидко, у різних напрямках)

  • П'є з чашки

  • На питання “де?” шукає і знаходить поглядом предмет, який неодноразово називається і постійно перебуває у певному місці



Цікавиться своїм відображенням у дзеркалі, посміхається йому

  • Цікавиться своїм відображенням у дзеркалі, посміхається йому

  • Виражає мімікою подив і цікавість при вигляді нових предметів

  • Дивиться на дії іншої дитини і сміється або лепече.

  • Самостійно сідає, сидить, лягає

  • Тримаючись за бар'єр руками, сама встає, стоїть, опускається, переступає

  • Знає своє ім'я, повертається на оклик

  • Наслідує дорослого, повторює за ним склади, які вже є в його лепеті

  • Добре п'є з чашки, яку тримає дорослий



Під танцювальну мелодію робить танцювальні рухи

  • Під танцювальну мелодію робить танцювальні рухи

  • Наслідує рухи і дії іншої дитини

  • Може переходити від одного предмета до іншого, злегка притримуючись за них руками

  • Відповідає на прохання “Дай руку”

  • Добре п'є з чашки, підтримуючи її руками

  • Стежить за падаючим предметом, шукає іграшки, сховані під пелюшкою

  • З предметами діє по-різному, залежно від їх властивостей

  • Намагається звернути увагу дорослих на себе, тягнеться до них





Дитина правильно орієнтується в назвах деяких предметів, знає імена близьких людей, повторює за дорослими різноманітні звуки, склади, окремі слова, яких немає в її лепеті

  • Дитина правильно орієнтується в назвах деяких предметів, знає імена близьких людей, повторює за дорослими різноманітні звуки, склади, окремі слова, яких немає в її лепеті

  • Бавиться поряд з іншою дитиною

  • На прохання дорослого самостійно виконує різні дії з іграшками

  • Ходить, тримаючись за руки дорослого, піднімається на невисоку поверхню або гірку

  • На прохання “дай” знаходить і дає знайомі предмети

  • При заграванні з нею дитина виконує розучені дії та рухи

  • Закріплюються навички охайності, що були набуті у віці 9 міс.



Дитина знає назви багатьох предметів, виконує невеликі доручення на прохання дорослих, показує частини тіла

  • Дитина знає назви багатьох предметів, виконує невеликі доручення на прохання дорослих, показує частини тіла

  • Розрізняє предмети за формою, впізнає фото дорослої знайомої людини

  • Протягує іншій дитині і віддає іграшку

  • Самостійно виконує розучені дії з іграшками, переносить їх на інший предмет

  • Самостійно ходить, присідає без опори. Не присідаючи, а тільки нахилившись, може підняти предмет

  • Розуміє назви кількох предметів, дії, імена дорослих і дітей, виконує окремі доручення

  • Розуміє слово “ не можна” ( припиняє дію)

  • Вимовляє 8-10 слів, розуміючи їхнє значення

  • Легко повторює нові слова

  • Самостійно п'є з чашки ( бере руками, ставить на стіл)





Удосконалюється координація рухів рук і посилюється контроль зі сторони зору

  • Удосконалюється координація рухів рук і посилюється контроль зі сторони зору

  • Дитина вільно бере пальцями предмети, намагається проводити олівцем прямі лінії, ловить м'яч

  • Довго ходить, змінює положення ( присідає, повертається, переступає перешкоду – спочатку приставним кроком, а в 2 роки чергуючим кроком)

  • У цьому віці у дитини з'являється розуміння мови. Поліпшується також активна мова, розширюється запас зрозумілих слів

  • Наприкінці 2-го року розуміє нескладне оповідання дорослого за сюжетною картинкою, відповідає на запитання дорослого про події, які були з дитиною

  • В 2 роки словарний запас 200 -400 слів

  • На 2-му році життя розвивається сенсорний розвиток ( 2, 3,4 контрасних за величиною предмети), відтворює нескладні побудови типу “ воріт”, “ лавки”

  • Самостійно їсть спочатку густу, а потім рідку їжу ложкою

  • Частково роздягається, частково одягається



Удосконалюється активна мова,говорить уже багатослівними реченнями, починає використовувати складні підрядні речення. З'являються запитання “ де?, куди?”

  • Удосконалюється активна мова,говорить уже багатослівними реченнями, починає використовувати складні підрядні речення. З'являються запитання “ де?, куди?”

  • Відбирає за зразком основні геометричні фігури, предмети 4 основних кольорів і називає ці кольори

  • З'являються елементи рольової гри

  • Самостійно робить прості сюжетні побудови і дає їм назву( конструктивна діяльність)

  • За допомогою пластиліну, олівця відображає прості предмети і називає їх ( образотворча діяльність)

  • Наприкінці 3-го року самостійно одягається, але ще не може зав'язати шнурки і застібнути ґудзики

  • Їсть охайно, використовує серветку без нагадування

  • Рухи стають удосконаленими. Переступає через палку , підняту над підлогою на 20-28 см до 35 см

  • Розширюється емоційна сфера – з!являється почуття жалю, сором'язливість, самолюбство тощо



Зростає роль гальмівних реакцій у корі великого мозку

  • Зростає роль гальмівних реакцій у корі великого мозку

  • Діяльність дітей ускладнюється

  • З'являються асоціативні зв'язки, власні судження, повністю усвідомлюється власне “я”

  • Розпочинає формуватися характер, з'являються тяга до самостійності і такі риси характеру, як упертість і свавільність.

  • Психіка дуже сприйнятлива: вони швидко запам'ятовують слова, легко засвоюють іноземні мови

  • Словниковий запас швидко збільшується, грамотно будуються фрази , використовуються всі частини мови

  • Чітко висловлюють свою думку і враження

  • Проявляються типологічні індивідуальні риси характеру, ускладнюються емоційні реакції, естетичні уявлення(співають прості пісні, малюють нескладні фігури, їх уже можна навчати музики, легко формуються складні умовні рефлекси, добре розвинена моторика, в діях переважають ігрові елементи.

  • Однак діти цього віку не здатні на тривалий час зосередитися, у них відсутні самокритика і самоконтроль.

  • З'являється прагнення до контакту з іншими дітьми, до перебування в дитячому колективі.





Формуються здібності, діти здатні до тривалої цілеспрямованої як фізичної так і розумової діяльності.

  • Формуються здібності, діти здатні до тривалої цілеспрямованої як фізичної так і розумової діяльності.

  • Хоча сила відносно невелика, діти досягають максимальних показників швидкості в простих рухах.

  • Удосконалюється нейронна організація кори великих півкуль, проявляється стриманість, контроль емоцій і поведінки, поступово звикають до самостійної творчої роботи.





Один з найскладніших періодів розвитку дитини, що вимагає ефективних методів навчання і лікування.

  • Один з найскладніших періодів розвитку дитини, що вимагає ефективних методів навчання і лікування.

  • Характерна емоційна нестійкість, швидка втома.

  • Наступає період статевого дозрівання.

  • Підвищується чутливість, нетерпимість до опіки рідних. Формується правильна координація рухів та пластичний малюнок дитини.

  • Головним способом допомоги є проява розуміння та чуйності батьків, вчителів.





Завершується морфофункціональне формування дитини, наступає психологічне і соціальне дозрівання.

  • Завершується морфофункціональне формування дитини, наступає психологічне і соціальне дозрівання.

  • Формуються міжкульові відношення у процесі розумової діяльності: права півкуля активізується при зорово-просторовій діяльності, а ліва-мовної і абстрактної.

  • Адаптація до соціального оточення, юнаки і дівчата посилено навчаються, вибирають майбутні професії.








База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка