Хто там? запитує баба Капа



Дата конвертації02.06.2016
Розмір445 b.



Лунтик та дід Шер сидять за столом,  смакують чай із цукерками. Нетерплячий стукіт у двері змушує діда Шера відірватись від солодощів. Стук повторюється.

  • Лунтик та дід Шер сидять за столом,  смакують чай із цукерками. Нетерплячий стукіт у двері змушує діда Шера відірватись від солодощів. Стук повторюється.

  • Хто там? – запитує баба Капа.

  • Це я, листоноша Пєчкін, - лунає з-за дверей. - Приніс вам листа. 



Хто там? – запитує баба Капа.

  • Хто там? – запитує баба Капа.

  • Це я, листоноша Пєчкін, - лунає з-за дверей. - Приніс вам листа. 

  • А що таке лист? – здивовано запитав Лунтик і додав: - А я ніколи не отримував листів!

  • Це дуже приємно отримувати листи… Їх пишуть один одному, щоб привітати зі святом, розповісти про новини, запросити в гості, - сказав дід Шер.



Лунтик задав багато запитань діду Шеру та бабі Капі. Допоможіть, будь ласка, діти, відповісти на них. А баба Капа і дід Шер у цей час пригостять Пєчкіна чаєм і цукерками.

  • Лунтик задав багато запитань діду Шеру та бабі Капі. Допоможіть, будь ласка, діти, відповісти на них. А баба Капа і дід Шер у цей час пригостять Пєчкіна чаєм і цукерками.



Що таке лист? Які види листів ви знаєте?

  • Що таке лист? Які види листів ви знаєте?

  • Які види ділових паперів вам відомі? 

  • Хто і кому може писати приватний (особистий) лист?

  • Коли виникає потреба писати листи? Коли, на вашу думку, могло бути написано найперший лист?

  • Чи доводилося вам писати листи?

  • Як ви гадаєте, чи спроможне сьогодні електронне листування замінити традиційне поштове листування?

  • З яких частин складається текст традиційного листа?

  • Чи уявляєте ви собі лист без уживання звертання та формул етикету (слів ввічливості)? Чому?



Пригадайте художні твори, у яких цитуються (наводяться) написані персонажами листи?

  • Пригадайте художні твори, у яких цитуються (наводяться) написані персонажами листи?



«Запорожці пишуть листа турецькому султанові» І.Рєпіна, «Лист з фронту» М.Лактіонова тощо

  • «Запорожці пишуть листа турецькому султанові» І.Рєпіна, «Лист з фронту» М.Лактіонова тощо



     Листування – один із видiв письмового спiлкування. Листи бувають дiловi (службовi) та особистi (приватнi).

  •      Листування – один із видiв письмового спiлкування. Листи бувають дiловi (службовi) та особистi (приватнi).

  •  

  •      Особистi листи - це листи до рiдної та близької людини, до друга чи знайомого, до улюбленого письменника чи актора.  

  •      Лист – це писаний текст, метою якого є повiдомлення про щось адресата.

  •      Лист – це особиста творчість кожної людини.

  • Але все-таки існують загальні правила, як вести листування. До них відносяться: увічливий тон, увага до адресата (до того, кому лист чи телеграма), уміння писати про себе коротко, про інших – більш детальніше, уміння писати про цікаві факти й події, обов’язково відповідати на одержані питання.  



„Вам слід терміново з’явитися на казкові курси підвищення професійної майстерності за адресою: дрімучі хащі, 113-а просіка, гниле дупло №13”.

  • „Вам слід терміново з’явитися на казкові курси підвищення професійної майстерності за адресою: дрімучі хащі, 113-а просіка, гниле дупло №13”.



- Лист недійсний, – промовила баба Капа, подумавши кілька хвилин.

  • - Лист недійсний, – промовила баба Капа, подумавши кілька хвилин.

  •  - Як недійсний? – стрепенувся листоноша. – Ось конверт, ось марка. Усе законно.

  •  - Законно, проте безграмотно, - заперечив дід Шер. -  Лист складено всупереч правилам, неввічливо. Нікуди я не поїду. Це наші неосвічені  гусениці, напевно, вирішили пожартувати.

  •  - Зачекайте, - захвилювався Пєчкін. – Ось марка, ось конверт. Чого ж вам іще бракує?



 - Та звертання ж немає, і підпису теж! – не втрималася баба Капа.

  •  - Та звертання ж немає, і підпису теж! – не втрималася баба Капа.

  •  - Конверт є, марка є, - торочив Пєчкін, – отже, все в порядку. Ніяких там звертань і підписів не знаю і знати не хочу.

  •  - Як не знаєте? Як не хочете? – і баба Капа дала листоноші підручник з мови. - Читайте, будь ласка, про традиції у листуванні!

  • -Добре, прочитаю! А чому Ви вирішили, що автори – гусінь? Немає ж підпису.

  • - Не забувайте, що у листах, як узагалі в мовленні, проявляється характер людини, її розум, знання, рівень культури й вихованості. А наша гусінь невихована.



Спочатку автор звертається до людини, якій адресує листа.

  • Спочатку автор звертається до людини, якій адресує листа.

  • 1.Залежно від змісту, а також від ступеня близькості між тими, хто листується, у звертанні вживаються різні епітети: шановний, вельмишановний, дорогий та ін..

  • 2. Іменник, що означає людину, до якої звертаються, має стояти в кличному відмінку: брате, сестро, мамо, Галино.

  • 3. Якщо звертання виражене сполученням імен й по батькові, то обидва слова вживаються в кличному відмінку:  Іване Петровичу, Галино Дмитрівно.



4. Якщо звертання стоїть на початку речення, то після нього ставимо кому. Наприклад:  Друже, привіт! Шановний Іване Петровичу, добрий день!

  • 4. Якщо звертання стоїть на початку речення, то після нього ставимо кому. Наприклад:  Друже, привіт! Шановний Іване Петровичу, добрий день!

  • Якщо звертання стоїть в кінці речення, то ставимо кому перед звертанням. Наприклад: Доброго дня, дорогий брате!

  • 5. При листуванні до старшої людини звертаються шанобливо на Ви (займенник пишемо з великої букви), якщо звертаються до кількох людей, то ви пишемо з маленької літери.



В основній частині листа автор розповідає про своє життя (здоров’я, родинні новини, про речі, що становлять спільний інтерес). Він просить написати, що нового в того, до кого звертається, і закінчує лист побажанням здоров’я, щастя; передає вітання родичам і знайомим.

  • В основній частині листа автор розповідає про своє життя (здоров’я, родинні новини, про речі, що становлять спільний інтерес). Він просить написати, що нового в того, до кого звертається, і закінчує лист побажанням здоров’я, щастя; передає вітання родичам і знайомим.

  • Лист обов'язково починається звертанням і закінчується словами ввічливості: до побачення, до зустрічі, мої привітання всім родичам, чекаю відповіді, відгукніться на мій лист, на все добре тощо.

  • Після слів увічливості ставиться ім'я автора листа і дата написання.



-Дякую тобі, Лунтику, - промовив Пєчкін, - ось тобі у подарунок чистий конверт і вітальні листівки. Подумай, кому ти напишеш лист або відправиш привітання.

  • -Дякую тобі, Лунтику, - промовив Пєчкін, - ось тобі у подарунок чистий конверт і вітальні листівки. Подумай, кому ти напишеш лист або відправиш привітання.

  • - Дідусю, а якщо я Кузі чи Мілі захочу написати лист, на який адрес підписувати конверт?



- Лунтику, мешкаємо ми не за адресом, а за адресою.  Адрес – письмове звернення до особи. Коли ми вітали Черепаху з Днем народження, то звертались до неї з ювілейним адресом.  Адреса - напис на конверті, місце проживання особи.

  • - Лунтику, мешкаємо ми не за адресом, а за адресою.  Адрес – письмове звернення до особи. Коли ми вітали Черепаху з Днем народження, то звертались до неї з ювілейним адресом.  Адреса - напис на конверті, місце проживання особи.

  • - А ще, Лунтику. необхідно правильно надписати на конверті інформацію про адресата та адресанта, - додала баба Капа.

  • - Адресат – той, хто отримує лист, телеграму. Тобто, Міла чи Кузя. Адресант – той, хто адресує, надсилає лист. Це ти, Лунтику, - зауважив Пєчкін. – Ось подивись, як правильно підписувати конверт.



1. Адреса відправника пишеться вгорі ліворуч, а одержувача – унизу праворуч.

  • 1. Адреса відправника пишеться вгорі ліворуч, а одержувача – унизу праворуч.

  • 2. Послідовність відомостей така:

  • а) прізвище, ім’я, по батькові адресанта/адресата;

  • б) вулиця, номер будинку, квартири;

  • в) населений пункт;

  • г) район, область;

  • д) індекс;

  • е) країна (за потреби).



Які ви знаєте правила ввічливого листування?

  • Які ви знаєте правила ввічливого листування?



Сумка листоноші

  • Сумка листоноші

  • 15 жовтня 1897 року у Європі Аарон Самуель Блох, листоноша, вирішив полегшити собі працю і попросив дружину зшити спеціальну сумку через плече, щоб вона йому менше заважала при ходьбі. Жінка була дещо лінива: взяла полотняний мішок і з двох кінців пришила до нього звичайний шкіряний ремінь. Вийшло не бозна-що, але Аарону дуже сподобалося. Тепер гострі краї конвертів не тикали боляче його у стегна під час швидкого переміщення, та й тяжкість перейшла з рук на плечі. Можна було йти і насвистувати пісеньку, не згинаючись у три дуги. Ще більше «нововведення» припало до смаку колегам Блоха. Вони швидко оцінили всі переваги нової сумки.



- А як лист, який я напишу Кузі, потрапить у Вашу сумку? – спитав Лунтик Пєчкіна.

  • - А як лист, який я напишу Кузі, потрапить у Вашу сумку? – спитав Лунтик Пєчкіна.

  • - Ти віднесеш його до поштової  скриньки, яка висить на старій вербі.



Поштова скринька

  • Поштова скринька

  • Колись давно команда португальського мореплавця Бартоломео Колумба потрапила в шторм біля берегів Південної Америки. Один із офіцерів написав про всі їхні злигодні листа, помістив його в свій черевик, який повісив на дерево недалеко від берега. Через рік тут висадився інший мореплавець, знайшов листа, прочитав і поставив капличку на місці загибелі своїх співвітчизників. Пізніше там виросло селище. Іще довго черевик моряка слугував поштовою скринькою.

  • До цих пір у деяких країнах Європи та Америки залишився такий звичай: дітям у Різдвяну ніч у їхні черевики кладуть подарунки чи то Санта Клаус (у англійців), чи Дід Мороз (у росіян), чи  П’єр Ноель (у французів), чи Святий Миколай ( у нас).





Конверт

  • Конверт

  • Пошта зародилася в глибоку давнину. Тривалий час люди писали адресу на тому самому аркуші паперу, що й лист. Аркуш складали на зразок солдатського трикутника. У 1820 році в англійському місті Брайтон власник паперової крамниці придумав для листів паперові «мішечки» і почав видавати їх як безкоштовний додаток до купленого в нього паперу. Новинка сподобалася. «Мішечки» для листів стали називати «конвертами» від англійського слова «cover» - закривати. Конверти почали випускати спеціальні підприємства, і з Англії вони розійшлися по всьому світу.



Малюнки на поштових картках

  • Малюнки на поштових картках

  • Малюнки на листівках уперше з'явилися в Англії, де на початку XIX століття широко поширився звичай розсилати вітальні різдвяні картки. Перша листівка з малюнком була створена в 1794 році художником Добсоном і являла собою зображення зимового пейзажу і родини, що розташувалася біля ялинки. Художник послав цю саморобну картку другові, і тому вона дуже сподобалася.



- Ви розказали мені про правила  написання листа, а чи існують секрети підписування листівок, бабо Капо? – запитав Лунтик.

  • - Ви розказали мені про правила  написання листа, а чи існують секрети підписування листівок, бабо Капо? – запитав Лунтик.

  • - Звичайно! Наприклад, листівки із зображенням краєвидів різних країн нам присилають друзі з подорожей. У них діляться враженнями від побаченого. До свят ми отримуємо вітальні картки. Кожен адресант має знати, як правильно писати імена адресатів, географічні назви, назви свят.



- Бабо Капо, дідусю,дозвольте мені піти до школи. Я хочу навчитись писати листи, підписувати конверти і листівки.

  • - Бабо Капо, дідусю,дозвольте мені піти до школи. Я хочу навчитись писати листи, підписувати конверти і листівки.

  • - Добре, іди. Та пам’ятай, Лунтику, те,чому ми сьогодні тебе навчили.



- Іди одразу до п’ятикласників. Мені учора онук розповідав, що на уроках української мови вони будуть вивчати тему «Лист. Адреса», - порадив Пєчкін.

  • - Іди одразу до п’ятикласників. Мені учора онук розповідав, що на уроках української мови вони будуть вивчати тему «Лист. Адреса», - порадив Пєчкін.





Напесать    листа   до   вас                                          Змусили   проблеми .                                          Вчора    в   класі   говарив                                          Я   на   зборах    знову—                                          Щоб    нихто   з    нас   не   робив                                          Помілок   у   мові .                                          Я   завжди   про   це   кажу ,                                          Веступаю   всюду ,                                          Обіцяю   і  пишу—                                          Всім    за   пріклад   буду !                                          Але   учні   виступ   мій                                          Слухать   не   хотіли .                                          Тож   я   прошу   вас   одне :                                          Поможіть,   будь   ласка !                                          А   то    я,   Мекола ,                                          Не   вчив   правел   з   мови                                          І    не   можу   прочитать                                          Власної   промови ,                                          Тому   що   я   ні   бе   ні   ме                                          В   правелах   із   мови .                                          До   побачення .   Пешіть .                                          І   мене   песать   навчіть .

  • Напесать    листа   до   вас                                          Змусили   проблеми .                                          Вчора    в   класі   говарив                                          Я   на   зборах    знову—                                          Щоб    нихто   з    нас   не   робив                                          Помілок   у   мові .                                          Я   завжди   про   це   кажу ,                                          Веступаю   всюду ,                                          Обіцяю   і  пишу—                                          Всім    за   пріклад   буду !                                          Але   учні   виступ   мій                                          Слухать   не   хотіли .                                          Тож   я   прошу   вас   одне :                                          Поможіть,   будь   ласка !                                          А   то    я,   Мекола ,                                          Не   вчив   правел   з   мови                                          І    не   можу   прочитать                                          Власної   промови ,                                          Тому   що   я   ні   бе   ні   ме                                          В   правелах   із   мови .                                          До   побачення .   Пешіть .                                          І   мене   песать   навчіть .



1) Василенку Дмитрові Івановичу, що мешкає в місті Зеленодольськ в будинку № 31 по вулиці Енергетичній, пише Кравець Ірина Олександрівна з міста Канева Черкаської області, яка живе в будинку №15 (квартира №28) по вулиці Шевченка.

  • 1) Василенку Дмитрові Івановичу, що мешкає в місті Зеленодольськ в будинку № 31 по вулиці Енергетичній, пише Кравець Ірина Олександрівна з міста Канева Черкаської області, яка живе в будинку №15 (квартира №28) по вулиці Шевченка.



Запишіть своє ім'я та прізвище в називному, родовому, давальному та кличному відмінках.

  • Запишіть своє ім'я та прізвище в називному, родовому, давальному та кличному відмінках.



(д)ніпропетровська (о)бласть, (м)істо (д)ніпропетровськ, (в)вулиця (с)адова, (в)асиль (с)имоненко, (к)узя, (д)ень(п)еремоги, 8 (б)ерезня – (м)іжнародний (ж)іночий (д)ень, з (н)овим (р)оком, (р)ізво, (а)лло (с)ергієвно, (м)арія, (к)іт (в)аська

  • (д)ніпропетровська (о)бласть, (м)істо (д)ніпропетровськ, (в)вулиця (с)адова, (в)асиль (с)имоненко, (к)узя, (д)ень(п)еремоги, 8 (б)ерезня – (м)іжнародний (ж)іночий (д)ень, з (н)овим (р)оком, (р)ізво, (а)лло (с)ергієвно, (м)арія, (к)іт (в)аська







Поділіться враженнями про урок. Використайте для основної частини такі початки речень:

  • Поділіться враженнями про урок. Використайте для основної частини такі початки речень:

  • На уроці я дізнався про...

  • Ми навчилися...

  • Мені найбільше сподобалося...

  • Запам’яталося...







1. З’ясуйте, на що вказують перші дві й інші три цифри поштового індексу.

  • 1. З’ясуйте, на що вказують перші дві й інші три цифри поштового індексу.

  • 2. Ви маєте мрію? Напишіть про це Дідові Морозу чи Святому Миколаєві.  Оформіть конверт. Дайте прочитати рідним або друзям, щоб і вони потім змогли з вами поділитись своїми мріями.




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка