Ідеї громадянського виховання в сучасному українському суспільстві план громадянське виховання в освітньому просторі України



Дата конвертації02.06.2016
Розмір445 b.


Ідеї громадянського виховання в сучасному українському суспільстві


ПЛАН

  • Громадянське виховання в освітньому просторі України

  • Суть громадянського виховання

  • Підходи і принципи виховання громадянина

  • Мета, завдання громадянського виховання та освіти

  • Зміст громадянського виховання

  • Форми і методи організації громадянського виховання



ГРОМАДЯНСЬКЕ ВИХОВАННЯ В ОСВІТНЬОМУ ПРОСТОРІ УКРАЇНИ

  • На виконання постанови Кабінету Міністрів України № 1697 від 15 вересня 1999 р. “Про затвердження Національної програми патріотичного виховання населення, формування здорового способу життя, розвитку духовності та зміцнення моральних засад суспільства” у 2000 р. була розроблена Концепція громадянського виховання особистості в умовах розвитку української державності



Найголовніша соціально-психологічна потреба особистості

  • Потреба в самовизначенні – знаходити, визначати своє місце в житті,

  • в суспільстві; усвідомлювати свої класові, політичні, національні та ін. інтереси



Умовою реалізації потреби особистості є:

  • Забезпечення всім громадянам рівних стартових можливостей для розвитку й застосування

  • їхніх потенційних здібностей, досягнення суб’єктивно привабливих і водночас

  • соціально значущих цілей.



Актуальність громадянського виховання в Україні зумовлюється:

  • Потребою державотворчих процесів - Закон України «Про Дошкільну освіту» від 11.07.2001 N 2628-III, Національна доктрина розвитку освіти 17.04.2002 N 347/2002 та ін.

  • Процесом відродження нації – соборність України є серцевиною української національної ідеї. На базі демократичних цінностей можливе об’єднання різних етносів і регіонів країни.



Виховання дітей конкретизується в теоріях:



Правове виховання

  • Правове виховання



Термін “виховання” вживається в педагогічній науці в чотирьох значеннях:

  • у широкому педагогічному,

  • коли мається на увазі виховання в діяльності навчальних закладів,

  • де персонал керується педагогічною теорією

  • та її практичними методичними рекомендаціями;



СУТЬ ГРОМАДЯНСЬКОГО ВИХОВАННЯ

  • ГРОМАДЯНСЬКЕ ВИХОВАННЯ

  • формування громадянськості як інтегрованої якості особистості, що дає людині можливість відчувати себе морально, соціально і юридично дієздатною та захищеною;

  • педагогічний процес становлення свідомого, відповідального і компетентного громадянина-патріота, спрямований на саморозвиток і розбудову демократичного громадянського суспільства;



Громадянське виховання,

  • поєднуючи

  • суспільну і приватну сфери,

  • п о к л и к а н е

  • виховувати особистість

  • чутливою до свого оточення,

  • залучати її до суспільного життя,

  • у якому права людини є визначальними.



Виховання громадянина має бути спрямованим на:

  • розвиток правосвідомості,

  • розвиток гуманістичної моральності,

  • національної самосвідомості,

  • політичної культури,

  • виховання ціннісного ставлення до природи і праці,

  • виховання культури міжетнічних стосунків

  • виховання культури поведінки особистості.



громадянська зрілість особистості, що складається

  • громадянська зрілість особистості, що складається



Головним критерієм ефективності громадянського виховання в Україні

  • виступають:

  • морально-етичні імперативи (беззастережні, категоричні вимоги; веління, накази)

  • і цінності, що виступають головними, визначальними на сучасному етапі розвитку суспільства.



У контексті формування рис громадянськості виховні інститути мають брати до уваги:

  • розташування навчального закладу (регіон, міський, сільський);

  • тип закладу;

  • контингент дітей (моноетнічний чи поліетнічний);

  • ступінь автономності закладу щодо влади й освітянських структур;

  • психофізіологічні особливості кожного вікового періоду розвитку дитини;

  • психосоціальні особливості дітей (соціальний статус, належність до певної конфесії);

  • сприймання національних та загальнолюдських цінностей і орієнтирів.



ПІДХОДИ ТА ПРИНЦИПИ ВИХОВАННЯ ГРОМАДЯНИНА

  • Науковий підхід;

  • Конкретно-історичний підхід;

  • Особистісно орієнтований підхід;

  • Системний підхід.



МЕТА ГРОМАДЯНСЬКОГО ВИХОВАННЯ

  • Формування свідомого громадянина, патріота, професіонала, тобто людини з притаманними особистісними якостями й рисами характеру, світоглядом і способом мислення, почуттями, вчинками та поведінкою, спрямованими на саморозвиток та розвиток демократичного громадянського суспільства в Україні



ЗАВДАННЯ ГРОМАДЯНСЬКОГО ВИХОВАННЯ

  • визнання й забезпечення в реальному житті пріоритету прав людини як гуманістичної цінності та єдиної норми всіх людей без будь-яких дискримінацій, на чому будується відкрите, демократичне, громадянське суспільство;

  • усвідомлення взаємозв’язку між ідеями індивідуальної свободи, правами людини та її громадянською відповідальністю;

  • формування національної свідомості, усвідомлення належності до рідної землі, народу, визнання духовної єдності поколінь та спільності культурної спадщини;

  • виховання почуття патріотизму, відданості в служінні Батьківщині;

  • утвердження гуманістичної моралі та формування поваги до таких цінностей, як свобода, рівність, справедливість;

  • формування соціальної активності особистості на основі таких соціальних умінь: готовності до участі в процесах державотворення, здатності до спільного життя і співпраці в громадянському суспільстві, готовності взяти на себе відповідальність; здатності розв’язувати конфлікти відповідно до демократичних принципів, здатності до самостійного життєвого вибору на основі гуманістичних цінностей;

  • працелюбності особистості, відповідальності за свої дії;

  • формування політичної та правової культури засобами громадянської освіти, яка дає знання про політичні системи і владу на всіх рівнях суспільного життя; про закони та законодавчі системи; виховання поваги до Конституції України, законодавства, державної мови;

  • розвиток критичного мислення, що забезпечує здатність усвідомлювати та відстоювати особистісну позицію в тих чи інших питаннях, уміння знаходити нові ідеї та критично аналізувати проблеми, брати участь у дебатах, уміння переосмислювати дії та аргументи, передбачати можливі наслідки дій та вчинків;

  • уміння визначати форми та способи своєї участі в житті суспільства, спілкуватися з демократичними інститутами, органами влади, захищати і підтримувати закони та права людини, бути обізнаними зі способами соціального захисту;

  • формування толерантного ставлення до інших культур і традицій;

  • виховання негативного ставлення до будь-яких форм насильства; активне запобігання виявленню деструктивного націоналізму, шовінізму, фашизму, месіанських настроїв.



ЗМІСТ ГРОМАДЯНСЬКОГО ВИХОВАННЯ

  • Розвиток патріотизму;

  • Розвиток національної самосвідомості громадян;

  • Формування культури міжетнічних відносин;

  • Розвиток планетарної свідомості;

  • Розвиток правосвідомості;

  • Розвиток політичної культури;

  • Виховання дбайливого ставлення до природи;

  • Формування моральності та культури поведінки особистості;

  • Розвиток мотивації до праці



ФОРМИ І МЕТОДИ ОРГАНІЗАЦІЇ ГРОМАДЯНСЬКОГО ВИХОВАННЯ

  • Весь освітній процес у навчальному закладі має бути насиченим різними аспектами громадянського виховання – активними методами (ситуативно-рольові ігри, соціально-психологічні тренінги, інтелектуальні аукціони, “мозкові атаки”, аналіз соціальних ситуацій з морально-етичним характером, ігри-драматизації тощо) та традиційними (бесіди, різні форми роботи з книгою, періодичними виданнями)



ГЛОСАРІЙ

  • ГРОМАДА – група людей, об’єднаних спільністю становища, інтересів і т. ін.

  • ГРОМАДСЬКИЙ, прикм. до громада – той, який виникає, відбувається в суспільстві або стосується суспільства, пов'язаний із ним, суспільний (громадський обов’язок, громадська організація, на громадських засадах, громадське доручення).

  • ГРОМАДСЬКІСТЬ – передова частина, передові кола суспільства.

  • ГРОМАДЯНИН (НКА) - особа, що належить до постійного населення якої-небудь держави, користується її правами і виконує обов’язки, встановлені законами цієї держави. Той, хто підпорядковує особисті інтереси громадським, служить Батьківщині.

  • ГРОМАДЯНСЬКИЙ – прикм. до громадянин – спрямований на користь суспільства.

  • Громадянська відповідальність – встановлені нормами цивільного права юридичні наслідки невиконання або неналежного виконання особою своїх обов’язків.

  • Громадянська непокора – відмова населення або групи осіб від виконання розпоряджень влади на знак протесту.

  • Громадянська смерть – у Франції до 1854 року – кримінальний засіб, відповідно до якого засуджений позбавлявся усіх громадянських та політичних прав.

  • Громадянська страта – в Росії 18-19 ст. – вид ганебного покарання для дворян, яких позбавляли усіх прав громадянського стану.

  • Громадянські права – основа конституційно-правового статусу громадянина держави.

  • Громадянська війна – збройна класова боротьба всередині держави.

  • ГРОМАДЯНСЬКІСТЬ – усвідомлення кожним громадянином своїх прав та обов’язків щодо держави, суспільства.



ДЯКУЄМО ЗА УВАГУ!




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка