«Інтерактивні ігри на уроках зарубіжної літератури»



Дата конвертації01.06.2016
Розмір445 b.


«Інтерактивні ігри на уроках зарубіжної літератури»

  • Канюка Наталія Володимирівна, учитель зарубіжної літератури, ГоловківськогоНВК Чигиринського району


  • Презентації знайомлять з сучасним підходом до організації навчальної діяльності учнів на уроках зарубіжної літератури в 5-11 класах .

  • Дана коротка характеристика інтерактивних ігор та прийомів та показане практичне застосування на уроках зарубіжної літератури.

  • Цю підбірку матеріалів можна використати на уроках зарубіжної літератури та при організації позакласної роботи з предмету - проведенні літературних турнірів, вечорів відпочинку.



“Прес-конференція з автором”

  • Попередня підготовка: учні отримують домашнє завдання ознайомитися з біографією письменника та підготувати запитання на прес-конференцію , виступити в ролі журналістів. З числа учнів , які навчаються на високому рівні , учитель обирає « автора « , який дає відповіді на запитання « журналістів» , що стосуються його життя та творчості.

  • Наприклад , на уроці ознайомлення з біографією Артура Конан- Дойля у 7 класі учні задають питання :

  • Яка ваша основна професія?

  • В яких війнах , що вела Британська імперія , ви приймали участь ?

  • Який свій твір ви вважали найвдалішим ?

  • Кого ви взяли за прототип Артура Конан-Дойля?

  • Чому ви вирішили « вбити» свого героя в останньому оповіданні?

  • В чому ,на вашу думку, причина популярності образу Шерлока Холмса?

  • Чи можна уявити Шерлока Холмса – нишпорку в наші дні ? та інші.

  • В кінці прес-конференції вчитель підводить підсумки. В разі необхідності можна запропонувати одному з учнів –« журналістів « скласти звіт про конференцію.

  • Можна також запропонувати учням ,задаючи запитання, називати видання , яке вони представляють.



« Продовж речення»

  • Після ознайомлення з біографією письменника вчитель пропонує учням

  • продовжити речення типу :

  • Я знаю про Марка Твена ,що він …

  • Найбільше мене вразило те , що Марк Твен …

  • Найвидатнішою датою біографії О. Генрі я вважаю…

  • Найщасливіший період в житті М. Гоголя, на мою думку …

  • Хто бажає продовжити речення-піднімає руку . Найвищу оцінку отримує той учень , який останнім доповнить речення , тобто має найбільший багаж інформації.



« Аукціон»

  • Попередня підготовка :учні ( 9-11 кл.) отримують завдання детально ознайомитися з біографією письменника , скористатися додатковою літературою , підготувати цікаві повідомлення по лотах аукціону .

  • Наприклад , при вивченні біографії Л М. Толстого у 10 класі , пропоную наступні «лоти» :

  • Дитячі роки в Ясній Поляні ;

  • « Університети « Толстого ;

  • Участь в Кримській війні ;

  • Початок творчої діяльності ;

  • Реформаторська діяльність у Ясній Поляні ;

  • Найкращі твори Толстого;

  • Світогляд Толстого , відношення до церкви , релігії ;

  • Останні роки життя.

  • Найвищий бал отримують учні , які підготували найповніші та найцікавіші повідомлення і «викупили « декілька лотів.



« Ти мені - я тобі»

  • Робота в групах. Групи отримують завдання опрацювати текст та підготувати запитання по змісту .Учні обмінюються запитаннями ,отримують вичерпні відповіді, самі виставляють оцінки членам групи опонентів.



«Мікрофон»

  • Учні отримують завдання підготувати промову та виголосити її в уявний мікрофон.

  • Перед цим учні ознайомлюються з « Пам’яткою « як складаються промови».

  • Наприклад : при вивченні повісті Джека Лондона « Біле ікло» учням пропонується підготувати промову на захист природи.



« Якби тварини вміли говорити»

  • Учням пропонується завдання розповісти про проблеми тварин-літературних персонажів від першої особи.

  • Наприклад : при вивченні повісті Е. Сетона –Томпсона « Лобо- володар Корумпо» учень звинувачує людей від імені вовка Лобо.



« Лист літературному персонажеві»

  • Учні повинні написати «цільового листа» літературному персонажеві, в якому підтримати його або , навпаки , засудити його, допомогти порадою , висловити своє ставлення до його вчинків.

  • Наприклад: при вивченні роману М. Сервантеса « Пригоди Дон Кіхота Ламанчського» учні пишуть листа підтримки Дон Кіхоту ; при вивченні трагедії В.Шекспіра « Гамлет»допомагають розв’язати Гамлету його проблему « Бути чи не бути».



« Допоможи героям»

  • Вчитель пропонує учням втрутитися в сюжет і допомогти героям в складних ситуаціях, розробити для них план дій.

  • Наприклад , при вивченні роману Ж.Верна « П’ятнадцятирічний капітан»вчитель задає учням запитання : « Коли , на вашу думку , необхідно втрутитися в сюжет і допомогти героям уникнути помилок ,що призвели до багатьох нещасть»



« Ланцюжок»

  • Учні по черзі характеризують якогось літературного героя. Кожен промовляє одне речення.



  • « Колективна розповідь»

  • Вчитель пропонує учням скласти колективно розповідь на задану тему. Кожен промовляє одне речення , пов’язуючи його з попереднім.

  • Наприклад, при вивченні теми « Казки» у 5 класі учні складають колективно казку про пригоди героя в фантастичному світі за заданим початком: « Не за синіми морями , не за високими горами , а в нашому мальовничому селі жив хлопчик. І було у нього …»



« Літературний турнір»

  • Учень викликає до себе іншого учня, ставить якесь запитання за літературним твором. Якщо відповідь правильна , викликаний учень викликає наступного і запитання ставиться йому.

  • Наприклад, при вивченні теми « Героїчний епос» у 7класі проводиться літературний турнір , який визначає кращого знавця національних героїв різних країн.



« Таємнича валіза»

  • Робота в групах. Учитель пропонує групам вгадати якому літературному героєві належить валіза , називаючи речі , які в ній лежать.

  • Наприклад, вивчаючи тему « Пригодницькі романи» 6 класі знаходимо кому належать валізи з речами:

  • компас , карта морів та океанів, підручники по океанографії ( Дік Сенд)

  • лупа , засушені комахи , окуляри ( кузен Бенедикт )

  • вирваний зуб, засушений пацюк, огризок яблука, нитки чорні і білі(Том Сойєр )



« Таємничий герой»

  • Можна застосувати під час проведення підсумкових уроків. Вчитель пропонує учням впізнати літературного героя за його особистими прикметами .

  • Наприклад, при проведенні залікового заняття з теми «Драматургія 19 ст» учні впізнають героїв за такими характеристиками:

  • « Вона молода, непогана на вроду дівчина . Одягнена бідно. Потребує послуг дантиста. Заробляє на прожиття, продаючи квіти на вулиці. Має досить прямий, жорсткий характер , вміє відстояти свої інтереси. Розмовляє засміченою і грубою мовою « кокні».У неї є мрія- працювати в магазині квітів.» (Еліза Дулітл з « Пігмаліона» Б. Шоу.)

  • « Вона – молода , вродлива жінка. Заміжня , має двох дітей. Її палко кохає чоловік , називає її « моя пташечка , мій жайворонок». На перший погляд , вона цілком щаслива жінка , але у неї є таємниця , яку вона ревно оберігає від усіх. « ( Нора з « Лялькового дому « Г.Ібсена )



«Поєднайте серця закоханих»

  • Робота в групах .Учні отримують картки у вигляді сердечок , на яких написані імена героїв .Завдання – поєднати тих героїв, які за сюжетом творів кохають один одного.

  • Наприклад, при вивченні теми « Міфи» в 6 класі учні отримують сердечка з такими іменами: Паріс , Озіріс, Ярило, Єлена , Мати Сира Земля , Персефона , Аїд, Яма, Ямі,

  • Менелай.



« Розподіліть героїв за їх творами»

  • Робота в групах. Учні отримують картки з іменами героїв різних творів даної теми. Завдання- розподілити героїв за їх творами.

  • Наприклад: при вивченні теми « Літературні казки» учні розподіляють героїв за їх казками :

  • Попелюшка, Синя Борода, Пані Метелиця, Принц, лісничий , падчерка, чарівний ключик, кришталевий черевичок, Фея, мачуха, молода дружина та ін.



« Продовж сюжетну лінію»

  • Вчитель пропонує учням придумати своє продовження сюжетних ліній, пофантазувати , як склалися подальші долі головних та другорядних героїв.

  • Наприклад, при вивченні повісті М. Гоголя « Тарас Бульба» учні складають розповідь про долю матері після смерті її синів -Остапа та Андрія .

  • Фантазують , чи стануть в майбутньому Том Сойєр та Гек Фінн розбійниками як вони мріють .



«Впізнайте книжку»

  • Вчитель розповідає про історію створення книжки , цікаві дані про автора та інші подробиці , пропонуючи відгадати її назву.

  • Наприклад, « Ревізор»М Гоголя:

  • « Сюжет для цього твору підказав О.Пушкін , в основі його лежить кумедний випадок , що стався з ним водному з провінційних міст. На примєрі був присутній сам цар, який дав таку оцінку : « Всім дісталося , а мені найбільше .»



Зустріч літературних героїв»

  • Учні називають своїх улюблених літературних героїв , уявляють їхню зустріч , про що вони б розмовляли , які поради дали б один одному.

  • Наприклад, про що б розмовляли при зустрічі Том Сойєр та Пеппі Довгапанчоха , Гобсек та Плюшкін , Наташа Ростова та Тетяна Ларіна ?



« Карта подорожі»

  • Учні на контурних картах наносять шлях подорожі літературних героїв.

  • Наприклад, шлях подорожі шхуни « Пілігрим» з « П»ятнадцятирічного капітана Ж.Верна ,

  • дітей капітана Гранта , барона Мюнхаузена та ін.



« Заплутаний лист»

  • Учитель зачитує лист від автора або літературного героя, в якому допущено ряд помилок або пропущені слова, учні повинні виправити помилки або вставити пропущені слова.

  • Наприклад, при вивченні роману Ж.Верна « П’ятнадцятирічний капітан» учні вставляють «розмиті водою слова в листі з пляшки , виловленої на березі океану»:

  • « Ми, члени екіпажу шхуни « Пілігрим» , потерпіли …….. і опинилися на невідомому березі.

  • Нас у складі екіпажу…… чоловік, капітан - … …. . Під час подорожі у нас зіпсувався …….,

  • Ми підібрали потерпілих із шхуни «…….» . На невідомому березі ми побачили екзотичних тварин : ……., ……,……. , а також …… . Це наводить на думку , що ми опинились в ……. .»



« Символ твору»

  • Часто на уроки я прошу учнів приносити кольорові олівці або фломастери та пропоную виконати такі завдання :

  • намалюйте предмет , який символізував би твір чи був би символом літературного героя.

  • ( троянда – символ казки Г.Андерсена « Снігова королева» ; засушені квіти – символ Соні з « Війна і мир» Л. Толстого)

  • визначте колір настрою уривка поезії ;

  • намалюйте ілюстрацію до твору, допустивши помилку в зображуваному та запропонуйте своїм товаришам знайти цю помилку;

  • створіть діафільм за сюжетом твору( робота в групах).



« Кіносценарій»

  • На уроках розвитку зв’язного мовлення , розподілившись за групами, складаємо кіносценарій фільмів за вивченими творами або документальних фільмів за життєвим та творчим шляхом письменників. Обираємо режисера, оператора , художника по костюмах,

  • відомих акторів на головні ролі та ін.; придумуємо назву фільму, країну, де будуть проводитись зйомки .Кожна група представляє свій проект кіносценарію, серед яких обираємо найкращий.



  • Можна продовжити перелік інтерактивних ігор та прийомів , їх безліч, але потрібно сказати , що всі вони спрямовані на підвищення рівня пізнавальної активності у єдності її компонентів: пізнавальної самостійності, ініціативності, повноти і мобільності знань.

  • Дані відстеження рівня знань і вмінь учнів із зарубіжної літератури на початок і на кінець навчального року говорять про те, рівень інтелектуального розвитку учнів зріс у середньому на 8 %, високий рівень креативності учнів збільшився на 6 %. Рівень пізнавання в середньому по класах збільшився на 3%, розуміння – на 3 %, застосування та аналізу – на 2%.



Використана література :

  • А.Логінов « Технології розвитку літературно-творчих здібностей дітей на уроках зарубіжної літератури» « Марія»-2001р.

  • Нетрадиційні уроки зарубіжної літератури» , Харків-2004

  • « Всесвітня література» №1-2005

  • « Зарубіжна література»№4-2001




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка