Інтерактивні методи навчання в умовах креативної освіти Креативність



Дата конвертації02.06.2016
Розмір445 b.


Інтерактивні методи навчання в умовах креативної освіти


Креативність

  • ознака творчої особистості, яка спроможна реалізувати свій творчий потенціал за власною ініціативою і з вибором відповідних засобів



Інтерактив (з англ.)

  • inter – взаємний

  • act – діяти, тобто здатний до взаємодії, діалогу



Інтерактивні технології навчання

  • організація навчального процесу, за якої участь учня в колективному, взаємодоповнювальному, заснованому на взаємодії всіх його учасників у процесі навчального пізнання є обов’язковою.



Інтерактивне навчання

  • спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, яка має конкретну, передбачувану мету - створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність.



Принцип інтерактивності

  • підхід до процесу навчання, побудованого переважно на завданнях, які моделюють інтерактивний характер спілкування.

  • Передбачає участь обов’язково 2-х типів комунікантів, а також наявність ознак їх порозуміння.



Методи навчання, що активізують навчально-творчу діяльність учнів (Р.М. Грабовська)



Методи навчання, що активізують навчально-творчу діяльність учнів (Р.М. Грабовська)



Методи навчання, що активізують навчально-творчу діяльність учнів (Р.М. Грабовська)





Інтерактивні форми навчання:

  • дискусії з відкритою відповіддю;

  • групові форми навчання;

  • інтерв’ю;

  • мозковий штурм;

  • активні громадянські дії (листи, звернення, листівки, плакати, реклами);

  • вияв своїх думок і почуттів невербальними засобами (пантоміма, малюнки);

  • розробка власних проектів;

  • антистресові вправи.



Інтерактивні методи навчання

  • Дебати

  • Дерево рішень

  • Робота в парах

  • Мікрофон

  • Мозковий штурм

  • Рольова гра

  • Метод прес

  • Метод дискусій

  • Тренажер

  • Карусель

  • Робота в малих групах

  • Акваріум



Вправи інтерактивного навчання

  • Коректор

  • Доповни

  • “Вилучи зайве.”

  • “Мої очікування”

  • “Уявіть!”

  • “Так, ні”

  • Ситуація

  • Розгадування кросворду

  • Читання з передбаченням



Переваги рольвих ігор

  • Отриманий досвід зберігається довгий час.

  • Задоволення.

  • Розуміння того, як поводять себе інші.

  • Безпечні умови.



Недоліки рольвих ігор

  • Штучність.

  • Легковажне ставлення зі сторони учасників.

  • Елемент ризику.



Структура корекційно-розвивального казкотерапевтичного заняття



Структура корекційно-розвивального казкотерапевтичного заняття



Структура корекційно-розвивального казкотерапевтичного заняття



Етапи підготовки форум-театру



Принципи форум-театру Августо Боаля

  • Ясність у викладенні сюжету.

  • Чітко визначений протагоніст (той, кого пригнічують).

  • В ЦЕ повинно віритися.

  • ЦЕ повинно мати можливість змінюватися.

  • Гарячі точки “СТОП”.

  • Форум-театр – це театр пригнічених, а не депресивних.



Фази форум-театру

  • Розігрів (на цьому етапі може відбуватись знайомство з групою, прийняття групового контракту, актуалізація теми вистави тощо).

  • Перегляд вистави. Вистава повинна тривати 15-20 хвилин і складатися з 3-6 чітко структурованих мізансцен.

  • Форум. Це обговорення, у ході якого кожний із глядачів може запропонувати своє вирішення проблеми, змінюючи на сцені певного актора, що виконує дану роль (замінювати можна лише пригніченого - протагоніста).

  • Передача інформації.

  • Зворотній зв’язок (обговорення з акторами, аудиторією та залученими фахівцями).



Інтерактивне навчання

  • діалогічне навчання, у ході якого здійснюється взаємодія вчителя й учня.



Переваги інтерактивного навчання перед традиційним у початкових класах

  • у роботі задіяні всі учні класу;

  • учні навчаються працювати в команді;

  • формується доброзичливе ставлення до опонента;

  • кожна дитина має можливість пропонувати свою думку;

  • створюється “ситуація успіху ”;

  • за короткий час опановується велика кількість матеріалу;

  • формуються навички толерантного спілкування, вміння аргументувати свій погляд, знаходити альтернативне рішення проблеми.



Пам’ятка для уникнення труднощів під час застосування інтерактивних технологій

  • елементи інтерактивних технологій варто вводити в практику роботи поступово, враховуючи вікові особливості молодших школярів, адже ці технології передбачають зміну звичайного ходу уроку;

  • Підготовка до уроків за інтерактивними технологіями потребує від учителя і учнів значної кількості часу;

  • Інтерактивні технології не повинні стати самоціллю – вони мають бути засобом для створення комфортної атмосфери, яка дасть змогу реалізувати особистісно орієнтований підхід у навчанні.



Контроль одержаних знань та вмінь



Використання інтерактивних технологій та вправ на різних етапах уроку



Інтерактивні вправи та їх застосування на уроках читання

  • Літературний портрет.

  • Складання плану.

  • Гра “Автор”.

  • Карусель запитань.

  • Мозаїка.

  • Тонограма тексту, речення.



Літературний портрет



Складання плану

  • Розповідними реченнями

  • Питальними реченнями

  • Цитатний план

  • Малюнковий план

  • Стислий план

  • Поширений план



Гра “Автор” або читання тексту

  • Передбачення події:

  • Що на вашу думку, насправді відбувається? Які докази ви маєте?

  • Чи справдилися ваші передбачення?

  • Що сталося насправді?



“Карусель запитань”

  • (Діти ставлять запитання один одному, пара-парі, група-групі).

  • Потім колективно з’ясовують, яке і чиє запитання було найцікавіщим).



“Мозаїка”

  • (Друкований варіант твору розрізають на частини, і діти складають його, визначаючи послідовність подій).



“Тонограма тексту”

  • (Тонограма відображає емоційний стан змісту твору в певних частинах).

  • Проводиться пряма горизонтальна лінія. Потім креслиться ламана лінія: лінія йде вгору – радість, піднесення; лінія вниз – горе, сум; лінія збігається із прямою, горизонтальною лінією – звичайний перебіг подій.



Методи інтерактивного навчання

  • Дискусія

  • Мікрофон

  • Робота в парах



Методи інтерактивного навчання

  • Мозковий штурм

  • Урок-подорож

  • Урок-експедиція

  • Метод кубування

  • Друкарська машинка

  • Броунівський рух



Етапи роботи за допомогою методу «ажурна пилка»

  • Спочатку вони працювали в «домашній групі».

  • Потім в іншій групі учні виступають у ролі експертів з питання, над яким працювали в «домашній » групі, та отримують інформацію від представників інших груп.

  • Потім учні повертаються у свою «домашню » групу для того, щоб поділитися інформацією, яку їм надали учасники інших груп.



Етапи організації роботи учнів

  • І етап. Весь матеріал, що потрібно розглянути на уроці, розбивається на частини і по кожній з частин підбирається роздатковий матеріал. Це можуть бути схеми, таблиці, рисунки або звичайний текст.

  • ІІ етап. При підготовці кабінету до уроку бажано розставити всі парти попарно для полегшення роботи учнів в домашніх та експертних групах. На парти для експертних груп потрібно покласти прикметні знаки, щоб кожен учень міг побачити, де буде знаходитись його експертна група.

  • ІІІ етап. Готуються таблички з кольоровими позначками, щоб учні змогли визначити завдання для їхньої групи. Кожен учень входитиме у дві групи – „домашню” й „експертну”. Спочатку учні об’єднуються у „домашні групи” (4-5 чол. В кожній групі), а потім створюються „експертні групи”, використовуючи наприклад кольорові позначки, що їх викладач попередньо роздає учням. У кожній „домашній групі” всі її учасники повинні мати позначки різних кольорів, а у кожній „експертній” – однакові.



Етапи організації роботи учнів

  • IV етап. „Домашнім групам” дається порція інформації для засвоєння, кожній групі – свою. Завдання кожного учня „домашніх груп” – опрацювати надану інформацію та опанувати нею на рівні, достатньому для обміну цією інформацією з іншими.

  • V етап. Після завершення роботи „домашніх груп” учням пропонується розійтись по своїх „експетрних групах”, де вони стануть „експертами” з окремої теми (своєї частини інформації). В кожній „експертній групі” має бути представник із кожної „домашньої групи”.

  • VI етап. Кожна „експертна група” повинна вислухати всіх пред¬ставників домашніх груп і проаналізувати матеріал в цілому, провести його експертну оцінку за визначений час.

  • VII етап. Після завершення роботи учні повертаються «додому». Кожен учень має поділитися інформацією, отриманою в „експертній групі” з членами своєї „домашньої” групи. Завданням „домашніх груп” у цьому випадку є остаточне узагальнення та корекція всієї інформації.



Діаграма Вена

  • 1. Об'єднайте учнів у пари, дайте завдання.

  • 2. Попросіть дітей проаналізувати отриману інформацію і заповнити діаграму Венна.

  • 3. Для цього діти будують два кола, які ніби частково накладаються одне на одне так, що посередині утворюється вільний простір.

  • 4. Діти заповнюють дві частини кола, відведені для протиставлення ідей.

  • 5. У центральному секторі записують спільні риси для обох елементів.



Акваріум

  • Обрати керівників груп шляхом проведення бліцтурніру, решта учасників формується за вибором учнів.

  • Одна з груп займає місце в центрі класу, отримує завдання для обговорення, виконання (дискусія або «мозковий штурм», рольова гра, інсценізація).

  • Протягом 3-5-ти хвилин відбуваються розгляд ідеї, виконання завдання, після чого - коротке обговорення того, що почули всім класом.

  • Потім місце за центральним столом займає інша група.

  • Рефлексія: «Я робив це для того, щоб...», «Я відчував, що...».



Орієнтовний розподіл часу між етапами інтерактивного уроку:

  • мотивація - 5 %;

  • оголошення теми - 5 %;

  • інформування учнів - 10-15 %;

  • інтерактивна вправа - 50-60 %;

  • рефлексія - 15-20 %.








База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка