Історична довідка



Дата конвертації03.06.2016
Розмір445 b.





Історична довідка

  • Поняття "портфоліо" прийшло із Західної Європи в ХV-XVI ст. В епоху Відродження архітектори представляли замовникам готові роботи і нариси своїх будівельних проектів у особливій теці, яку і називали "портфоліо". Документи, представлені в цій теці, дозволяли скласти враження про професійні якості претендента.



Що ж означає слово «портфоліо», вжите стосовно методики шкільного навчання?

  • Як методичний термін це слово вперше прозвучало в США у 80-х роках минулого століття. Пізніше технологія з такою назвою здобула популярність у Канаді, згодом її почали застосовувати в школах Японії та Європи. Відтак шкільне портфоліо охрестили одним з основних трендів сучасної шкільної освіти.



Актуальність портфоліо

  • Такий феномен як розкручування портфоліо вчителів у США пояснюється ефективністю ідей портфоліо як візитної картки викладача. Сьогодні більше 1000 американських шкіл і ВНЗ активно використовують портфоліо як міру спроможності педагога незалежно від дисципліни.



  • Мета Європейського мовного портфоліо – стандартизація вимог до вивчення, викладання й оцінювання досягнень у галузі вивчення іноземних мов громадянами європейських країн. Дуже важливою в роботі над портфоліо є взаємодія між учнем і вчителем. У процесі спільної діяльності визначаються цілі навчальної роботи школяра й виробляються критерії її оцінювання.



Вступ до структури портфоліо

  • У портфоліо вчителя повинні воєдино зливатися особисті педагогічні ідеї і переконливі засоби підтвердження їх ефективності. У жодному випадку портфоліо педагога не є безладним звалищем усіх будь-коли розроблених тестів, уроків, курсів. 



Принципи формування структури портфоліо

  • Інформація «від себе» – формулювання педагогічної філософії педагога, опис використовуваних методик, вказівка дисциплін, що розробляються, представлення освітніх цілей і завдань.

  • Інформація «від інших» – відгуки колег, учнів, батьків про курси, навчальні програми, тести, стиль проведення занять, позашкільну діяльність і так далі.

  • Приклади навчальних заходів – досягнення учнів, результати дослідницької роботи учнів, приклади есе і так далі.



Принципи формування структури портфоліо (продовження)

  • Об'єм портфоліо вчителя не повинен перевищувати 8-10 сторінок + додаток (за деякими рекомендаціями загальний обсяг сягає 70 стор.).

  • Портфоліо вчителя – це не втілення успіху, а матеріал, що відображає всі боки його роботи. Експериментальна робота, навіть не зовсім вдала, може свідчити про дослідницьку натуру педагога.

  • Організація інформації в портфоліо педагога підкоряється двом основним правилам: послідовність і ясність.

  • Усі заявлені педагогічні вміння підтверджуються прикладами здійснених викладачем заходів. 

  • Грамотно складене портфоліо вчителя відповідає в першу чергу на питання «Як?» і тільки потім на питання «Що?».



Класична структура портфоліо:

  • титульний аркуш,

  • зміст,

  • творча візитка автора,

  • стисла трудова біографія,

  • педагогічне кредо,

  • тема портфоліо,

  • мета ведення портфоліо,

  • мета й основні завдання професійної діяльності автора на конкретний період,

  • авторські документи та матеріали з досвіду роботи,

  • рефлексивні записки з аналізом процесу індивідуального або колективного розвитку, творчої активності і найраціональніших форм роботи, засобів досягнення поставленої мети.



Загальні вимоги до оформлення

  • наявність змісту –переліку матеріалів

  • наявність пояснювальної записки - вступ або мета створення та педагогічне кредо (рекомендовано 3-6 сторінок)

  • загальний обсяг матеріалів портфоліо – еквівалент 30 -70 сторінок формату А4 (шрифт 12 пт, міжрядковий інтервал 1,5)

  • кожен окремий матеріал повинен датуватися



  • Максимально структурована та формалізована інформація - у вигляді таблиць, графіків, схем тощо - сприймається найбільш швидко та є найбільш зрозумілою для сприйняття, не вимагає додаткових пояснень від автора.



Орієнтовні вимоги та рекомендації до оформлення презентації в MSPowerPоint

  • Загальна кількість слайдів 10-25 шт.

  • Наявність титульного слайду з указанням теми, автора, дати.

  • Наявність змісту презентації, бажано з відповідними гіперпосиланнями.

  • Наявність для кожного слайду: заголовків, дати, автора (розміщується у нижньому колонтитулі).

  • Чітка структура кожного слайду; зручність сприйняття інформації.

  • Оптимальність обсягу інформації на слайдах (уникати перевантаження слайдів інформацією).

  • Дотримання принципу "необхідно і достатньо" у відбору інформації для слайдів.

  • Єдиний стиль в оформленні.

  • Час на публічне представлення презентації (проговорення тексту всіх слайдів) - 10 хвилин.

  • У разі необхідності розміщення в презентації великої кількості грамот, фотографій тощо, винесіть їх до окремої презентації (тобто щоб можна було проглянути за бажанням)



Приклад структури-плану портфоліо вчителя

  • Виконувані обов'язки 

  • Формулювання педагогічної філософії викладача 

  • Цілі, стратегії, методології 

  • Опис навчальних курсів 

  • Засоби вдосконалення педагогічної діяльності (конференції, курси підвищення кваліфікації, майстер-класи) 

  • Результати діагностики учнів по заявлених навчальних програмах 

  • Приклади досягнень учнів.

  • Намічені професійні перспективи 

  • Додатки, що підкріплюють заявлені раніше положення.



На думку багатьох авторів, у більш спрощеному вигляді структура портфоліо може складатися з чотирьох розділів з приблизно такими назвами: (Варіант 1)

  • "Портрет" - призначений для надання інформації про автора портфоліо;

  • "Колектор" - у цьому розділі зібрані матеріали, автором яких не є власне автор портфоліо;

  • "Робочі матеріали" - містить всі ті матеріали, які створені й систематизовані автором портфоліо;

  • "Досягнення" - у ньому знаходяться ті матеріали, які, на думку автора, відображають його кращі результати і демонструють успіхи.



Варіант 2

  • 1. «Інновації у професійній діяльності», 2. «Творчий саморозвиток», 3. «Участь у роботі педагогічних об’єднань», 4. «Пошуково -дослідницька робота», 5. «Публікації», 6. «Авторські програми», 7. «Творчі та навчальні досягнення учнів», 8. «Узагальнення досвіду», 9. «Навчально-методичне забезпечення

  • педпроцесу», 10. «Самоосвіта», 11. «Позакласна робота»



Варіант 3

  • 1. Навчальні досягнення учнів. 2. Позаурочні предметні досягнення учнів. 3. Результати діяльності як класного керівника. 4. Результати внутрішньошкільного контролю. 5. Методична робота. 6. Узагальнення і розповсюдження власного

  • педагогічного досвіду. 7. Участь у професійних конкурсах. 8. Підвищення кваліфікації і професійна підготовка. 9. Самоосвіта. 10. Ступені професійної кар’єри внутріосвітнього

  • закладу. 11. Оцінка професійної діяльності педагога (шкільний,

  • районний, міський, обласний рівні та державні

  • нагороди).



Варіант 4

  • 1. Титульна сторінка (прізвище, ім'я, по батькові вчителя, посада)  2. Загальні відомості : дата народження, освіта, кваліфікація,

  • спеціальність, стаж роботи

  • відомості про підвищення кваліфікації, винагороди

  • 3. Творче досьє : тема самоосвіти і її реалізація

  • авторські програми й методики; методичні доробки

  • (доповіді, сценарії відкритих уроків і позакласних заходів)

  • участь в семінарах, конкурсах; публікації

  • 3. Робота з учнями: опис творчих робіт учнів

  • науково-дослідні роботи учнів; результати участі в конкурсах

  • 4. Діагностика якості освітнього процесу 

  • зрізи знань; підсумки успішності; результати олімпіад;

  • використання сучасних технологій

  • 5. Відгуки :

  • відгук про творчу роботу, виступи на серпневій конференції, педраді;

  • рецензія на статтю;

  • відгук про відкритий урок, позакласний захід;

  • висновок про якість виконаної роботи.



  • Матеріали, що підкріплюють педагогічні принципи вчителя, є такими: 

  • Свідоцтво співпраці з колегами, яка призвела до підвищення ефективності їхньої роботи.

  • Відеозапис типового заняття викладача

  • Матеріали, що підтверджують ефективне використання технічних засобів навчання, наприклад, комп'ютера, аудіо- і відеоапаратури та ін.



Загальні принципи оцінювання портфоліо

  • Творчий підхід до створення портфоліо.

  • Міра обгрунтованості матеріалів.

  • Глибина і практична значущість матеріалів.

  • Наявність вираженої авторської позиції при розробці матеріалів.

  • Спосіб подачі матеріалів.

  • Оформлення портфоліо й ін.



Ознаки ефективного портфоліо:

  • ясно відображає прогнозовані результати, що вказані вчителем у програми самоосвіти, яких він, як очікується, досягне;

  • містить зразки робіт, виконаних протягом певного періоду і в окремі відрізки часу;

  • містить роботи, що демонструють технологічну компетентність учителя;

  • містить матеріали, що оцінюють роботу вчителя з адміністрацією, учнями, батьками, громадськістю.



Орієнтовні критерії оцінювання портфоліо

  • Варіант 1

  • Повнота інформації про педагогічну діяльність

  • Логічність відбору вмісту

  • Логічність структуризації досягнень

  • Можливість шкалювання

  • Правильність оформлення матеріалів

  • Авторські знахідки



Орієнтовні критерії оцінювання

  • Варіант 2

  • Повнота і системність представлення професійних досягнень

  • Адекватність вмісту портфоліо специфіці професійної діяльності; авторський характер документа

  • Інформативність портфоліо

  • Результативність професійної педагогічної діяльності

  • Ефективність професійної педагогічної діяльності

  • Сформованість здібностей до професійної самоорганізації

  • Наявність динаміки позитивних змін у професійній діяльності педагога

  • Інноваційність професійної діяльності педагога (інноваційність освітніх результатів, засобів педагогічної діяльності, вклад у просування інновацій)

  • Культура оформлення портфоліо

  • Бачення перспектив розвитку професійної діяльності





Основні помилки при створенні портфоліо

  • Порушення принципу добровільності при зборі документів і формуванні портфоліо.

  • Копіювання змісту та структури портфоліо в колег.

  • Формалізація і змагання при зборі портфоліо.

  • Збір в портфоліо лише офіційних документів.

  • Включення в портфоліо всіх без виключення зібраних документів і матеріалів.

  • Підміна портфоліо обов’язковою атестаційною характеристикою.

  • Підміна систематичної роботи над портфоліо разовою акцією.

  • Завищені вимоги до зовнішнього оформлення портфоліо.

  • Прагнення оцінити балами всі матеріали портфоліо.

  • Відсутність єдності оцінки матеріалів портфоліо.






База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка