Ключі ефективного формування



Дата конвертації27.12.2016
Розмір445 b.


  • Ключі

  • ефективного формування

  • та розвитку лідерських якостей

  • в спортсменів

  • підліткового віку

  • Психолог РВУФК: Валентина Винар


Структурувати знання про поняття лідерства та лідерських якостей особистості підлітка;

  • Структурувати знання про поняття лідерства та лідерських якостей особистості підлітка;

  • Ознайомити з особливостями розвитку якостей особистості та основними формами і методами роботи психолога при формуванні та розвитку лідерських якостей в спортсменів підліткового віку.





  • Підготовки молодого покоління до керування власним життям та зміцнення Української держави.

  • Потреба суспільства в добре освічених з глибоко-усвідомленою громадянською позицією соціально активних молодих громадян.

  • Спортивна боротьба за першість, а спортсмен є представником та носієм культури української нації та держави.

  • Вимоги до особистості - мобільність, конкурентоспроможність.

  • Особливості підліткового віку (дорослість, розвиток Я – концепції) та заняття учнями училища спортом.

  • протиріччя: велика увага до проблем розвитку лідерства психологів, педагогів, соціологів, але надійних засобів формування та розвитку лідерських якостей як і раніше, недостатньо.











  • 1.«Позитивна інтерпритація».

  • «Ми страждаємо не від наших проблем, а від нашого відношення до них».

  • 2. « М е т а ф о р а».

  • (Притчі, історії, афоризми, образні думки, порівняння).

  • 3. «Кросс - культурный подхід».

  • Що спільного та чим відрізняємось; чого можемо навчитись один в одного.

  • «ДАО» (диференційно-аналітичний опитувальник).

  • 5. «Балансна модель».

  • Чотири сфери: тіло/відчуття, діяльність/досягнення,

  • контакти/емоції, майбутнє/фантазії/сенси.







Авторитарний —

  • Авторитарний —

  • це установка жорсткої

  • дисципліни, чіткий розподіл обов’язків,

  • лідер не вступає в дискусію,

  • не прислухається

  • до думки інших,

  • а нав’язує власну думку, рішення



  • Р. Виробник (Producing) - орієнтований на результат діяльності,

  • забезпечує функціональність.

  • А. Адміністратор (Administrating) - виконує функцію

  • адміністрування та систематизації, забезпечує

  • ефективність в короткочасному аспекті.

  • Е. Підприємець (Entrepreneur) - визначає курс, уміє працювати в

  • постійно змінюючих умовах, підходить до справи

  • творчо і готовий ризикувати.

  • І. Інтегратор (Integrating) - створює такую атмосферу і систему

  • цінностей, що спонукає інших діяти разом,

  • враховуючи їх індивідуальні властивості, таким

  • чином підвищуючи ефективність діяльності.



Завжди цілісний і гнучкий.

  • Завжди цілісний і гнучкий.

  • Знає себе, свій стиль.

  • Усвідомлює свої дії, якими впливає на інших.

  • Знає свої сильні і слабкі якості.

  • Визнає та сприймає в інших їх сильні риси особистості.

  • Здатен побачити та визнати перевагу інших.

  • Поважає сильні сторони інших.

  • Здатен вирішити конфлікт.

  • Створює атмосферу навчання та наслідування досвіду.











  • Одній жінці приснився дивний сон.

  • Вона потрапила у чарівний магазин, у якому можна було купити все, що тільки побажаєш, адже за прилавком цього чарівного магазину стояв сам Господь. Жінка дуже зраділа. Вона зайшла і з подивом поглянула на продавця: - Невже це дійсно ти, Господе? - не вірячи своїм очам, сказала вона. - Так, це я! І я можу дати тобі все, чого ти тільки побажаєш! Жінка, не довго думаючи відповіла: - Господи, дай мені, будь ласка, здоров’я, щастя, любові, фінансового благополуччя і успіха в усьому! - Добре! - посміхаючись відповів Господь і пішов за замовленим товаром. Через хвилину він повернувся, тримаючи в в руках маленький картонний коробок. - Як і це все? - розчаровано промовила жінка. - Так! - відповів Господь. - В моєму магазині продається тільки насіння…



Вивчення лідерських якостей учнів шляхом спостереження, вивчення продуктів діяльності, анкетування батьків, учителів, психодіагностики (інтелектуальний, мотиваційний компонент, лідерські здібності)

  • Вивчення лідерських якостей учнів шляхом спостереження, вивчення продуктів діяльності, анкетування батьків, учителів, психодіагностики (інтелектуальний, мотиваційний компонент, лідерські здібності)

  • Поглиблена діагностика: емоційний , психічний стан, інтереси та схильності, індивідуально-психологічні особливості темпераменту, характеру, самооцінки, соціальний статус в колективі.

  • Підсумок діагностичного етапу:

  • Створення  підлітків – спортсменів.

  • Створення інформаційної бази даних  лідерів-учнівського самоврядування.

  • Вироблення рекомендацій для всіх учасників НВП щодо психологічної підтримки та розвитку лідерських якостей.

  • Створення програми психокорекційних занять.



«Духовне Я»- Внутрішнє та суб’єктивне буття людини.

  • «Духовне Я»- Внутрішнє та суб’єктивне буття людини.

  • Набір її релігійних, політичних філософських

  • та моральних установок.

  • «Матеріальне Я»- Те, що людина ототожнює з собою

  • (інтелект, діяльність, приватна

  • власність і т.п ).

  • «Соціальне Я»- Визнання і повага, які людина отримує в

  • суспільстві, її соціальна роль.

  • «Фізичне Я» - Тіло людини, її первинні фізіологічні

  • потреби.



Фізичне Я

  • Фізичне Я

  • Тіло,

  • відчуття

  • Духовне Я

  • Сенс буття,

  • інтуіція,

  • Майбутнє.

  • Я

  • Контакти,

  • эмоції, почуття

  • Соціальне Я



Сфера фізичного та психічно здоров’я (тілесна сфера) –

  • Сфера фізичного та психічно здоров’я (тілесна сфера) –

  • уміння керувати власними емоціями та психічними станами, навчання тренінгам по релаксації та аутотренінгу. Модуль “Психокорекція”.

  • Матеріальна сфера (сфера діяльності та розуму) – психодіагностика інтелектуальних та розумових здібностей. Креативність. Творчість. Особливості розвитку пам’яті, мислення, уваги. Модуль “Самосвідомість та творчість”

  • Соціальна сфера (емоційна і чуттєва сфера) психодіагностика емоційної сфери. Дослідження проблем спілкування: конфлікти та способи їх вирішення.

  • Проведення бесід та тренінгових занять на тему комунікації: особливості вербального та невербального спілкування; поняття толерантності; розвиток навиків роботи в групі та вирішення конфліктних ситуацій. Модуль “Спілкування”.

  • Духовна (моральна сфера) (сфера інтуїції ,сенсу життя, майбутнього) - дослідження цілей, мотивів діяльності, морально – етичних якостей. Проведення тренінгів впевненості у собі. Модуль “Шлях до себе”.

  • До основних критеріїв духовного розвитку лідерських якостей відносять: виховання

  • активної потреби в пізнанні світу, себе, сенсу життя, інших людей;

  • усвідомлення феномену життя як вищої цінності, як екобезпечний тип поведінки;

  • позитивно-зацікавлене ставлення до внутрішнього світу інших людей, втілення таких духовних цінностей як: добро, любов, справедливість.



  • 1. Низька самооцінка та відсутність самоповаги до себе.

  • 2. Надмірна схильність до обману, відмовок та виправдань.

  • 3. Небажання прощати та відпускати, (схильність тримати образи).

  • 4. Невміння фантазувати та мріяти.

  • 5. Недостатнє використаня процесів уяви та уявлення.

  • 6. Байдужість по відношенню до свого творчого потенціалу.

  • 7. Низький рівень комунікативних здібностей – невміння слухати і говорити.

  • 8. Картини в свідомості, що стримують розвиток

  • (минулий досвід, психотравми).

  • 9. Відсутність любові до себе.

  • 10. Відсутність чітких цілей.

  • 11. Низький рівень відповідальності.

  • 12. Страх ризику.

  • 13. Потреба завжди бути правым.

  • 14. Втрата надії.

  • 15. Недолік мужності, сили волі.

  • 16. Гординя.

  • 17. Нездатність сприймати свої страхи.

  • 18. Нездатність приймати відповідальнісь за своє життя.



1.Допомога у проходженні індивідуального освітнього маршруту.

  • 1.Допомога у проходженні індивідуального освітнього маршруту.

  • 2. Психодіагностика особистісних та лідерських якостей.

  • 3. Корекційно-розвиваюча, тренінгова робота.

  • 4. . Психологічна підготовка учнів до участі в змаганнях, олімпіадах.

  • 5. Консультації за проблемами (самовизначення, самоорганізації,емоційної саморегуляції, тривожності, міжособистісних стосунків тощо).



1. Розробка рекомендацій по роботі з розвитку та формування лідерських якостей.

  • 1. Розробка рекомендацій по роботі з розвитку та формування лідерських якостей.

  • 2. Організація та проведення семінарів, круглих столів, консультацій, консиліумів з питання роб розвитку та формування лідерських якостей.





мотиваційний - показники інтересів підлітків розширились (раніше, в більшості - були лише спортивно орієнтовані), також збільшились комунікативні контакти;

  • мотиваційний - показники інтересів підлітків розширились (раніше, в більшості - були лише спортивно орієнтовані), також збільшились комунікативні контакти;

  • статуснийде показником є емоційний статус лідера. Змінилося відношення до явних лідерів: від заздрості – до поваги;

  • інтерактивний показники: вирішення конфліктів спрямоване в більш конструктивне русло, з використанням елементів стилю співпраці, а не лише конкуренції, як це було раніше; спостерігається уміння керувати емоційно-вольовою сферою; проявляється психологічний такт в стосунках з іншими;

  • діяльнісний - показник - організація взаємодії. Учні активніше почали включатися в соціальне життя училища: участь в роботі учнівського самоврядування, проведенні вечорів, концертів, диспутів, конкурсів.



Співпраця всіх учасників навчально-виховного

  • Співпраця всіх учасників навчально-виховного

  • процесу: педагогів, психолога, батьків і адміністрації училища.

  • 2. Структура побудови програми, дібрані форми, прийоми і методи роботи.

  • 3. Комбінація групової та індивідуальної форм проведення занять.

  • 4. Опора на ресурс підлітків: їх здібності та задатки.

  • 5.Бажання, інтерес самих підлітків.

  • 6. Психодіагностика та консультативна робота

  • («знайти і прибрати» все те, що є перепоною на шляху).

  • 7. Цілісний підхід: єдність розвитку тіла, розуму, емоцій і духу.





допомога підліткам – спортсменам розкрити вроджені задатки лідера,

  • допомога підліткам – спортсменам розкрити вроджені задатки лідера,

  • реалізувати і спрямувати у потрібне русло їх внутрішній потенціал,

  • сформувати та збалансувати ті якості, які допоможуть учням бути ефективними в діяльності,

  • бути лідером, в першу чергу, власного життя.

  • Лідерство - це робота, й ще раз робота. Насамперед, робота над собою.



  • Групові форми роботи: бесіда, розповідь, лекція, метод прикладу, групова психотерапія, аутотренінг, групи тренінгу вмінь.

  • Базові методи тренінгу: групова дискусія і ситуаційно-рольові ігри.

  • Ігрові методи: ситуаційно-рольові, дидактичні, творчі, організаційно - діяльнісні, імітаційні, ділові ігри.

  • Аутосуггестивні методи: Ідеомоторне тренування, «Наївна психорегуляція”, найпростіші.

  • Аутотренінг (аутогенне тренування).

  • 2. Індивідуальні форми роботи (консультування, коучинг)

  • Коучинг (coaching) - консультування – це ефективний спосіб консультування, спрямований на розкриття потенціалу людини, її здібностей, можливостей, ресурсів, на вироблення для людини рішень, ідей, це стимулювання до змін та саморозвитку особистості.

  • 3. Методи арт- терапії (групова та індивідуальна).

  • 4. Психодіагностика (групова та індивідуальна). 






База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка