Когнітивний або пізнавальний домен (сфера) – знання та вміння



Дата конвертації08.06.2016
Розмір445 b.



  • Когнітивний або пізнавальний домен (сфера) – знання та вміння

  • Психомоторний домен – навички

  • Особистісний домен (ставлення)

  • Доменний (інтегрований)



Когнітивний домен або пізнавальна сфера містить цілі, що описують знання та інтелектуальні здібності тих, хто навчається.

  • Когнітивний домен або пізнавальна сфера містить цілі, що описують знання та інтелектуальні здібності тих, хто навчається.

  • Класифікація пізнавальної сфери включає шість класів цілей, що розміщуються ієрархічно за зростанням складності завдання:

  • знання,

  • розуміння,

  • застосування,

  • аналіз,

  • синтез,

  • оцінювання знань.



Визначення мети оцінювання.

  • Визначення мети оцінювання.

  • Опис домену компетентності.

  • Вибір типу тестування, що забезпечує валідність вимірювання.

  • Побудова матриці змісту тесту (специфікації).

  • Вибір форматів тестових завдань.

  • Створення тестових завдань, формування банку ТЗ, пілотування ТЗ (психометричний аналіз, вибраковка ТЗ).

  • Формування тесту та його апробація.

  • Визначення логістики тестування.

  • Вибір аргументованого прохідного балу

  • Проведення тестування.

  • Обробка й аналіз результатів.

  • Встановлення валідності методу оцінювання.



Об’єктивність – це така характеристика якості методу, яка проявляється у тому наскільки отримані результати відповідають дійсності, є достовірними.

  • Об’єктивність – це така характеристика якості методу, яка проявляється у тому наскільки отримані результати відповідають дійсності, є достовірними.

  • Валідність – (від англ. Valid) – обґрунтований, дійсний, придатний, той, що має силу. Термін “валідність” використовується для загальної характеристики тесту в аспекті відповідності меті та вимогам оцінювання.

  • Надійність - це точність діагностичних вимірювань, а також стабільність та стійкість їх результатів по відношенню до впливу різних зовнішніх факторів.

  • Точність визначає мінімальну або систематичну похибку, з якою можна провести вимірювання даним методом. Точність результатів тестування буде залежати від так званої довжини тесту. Тобто кількості ТЗ, які утворюють тест.

  • Довжина тесту – кількість тестових завдань, з яких складається тест.

  • Довжина тесту визначає точність вимірювання, яку може забезпечити даний тест.

  • 400 ТЗ забезпечує 5 % точності вимірювання

  • 100 ТЗ - 10 %

  • 25 ТЗ - 20 %



Кожне ТЗ повинно оцінювати досягнення важливої освітньої цілі.

  • Кожне ТЗ повинно оцінювати досягнення важливої освітньої цілі.

  • Кожне ТЗ повинно перевіряти відповідний рівень засвоєння знань.

  • В умові завдання для екзаменованого має бути чітко сформульоване.

  • Варіанти відповідей мають бути гомогенними.

  • Всі дистрактори (неправильні відповіді) повинні бути вірогідними.

  • ТЗ не повинні залежати один від одного. Інформація, що міститься в одному ТЗ, не повинна давати відповідь на інше ТЗ або, навпаки, незнання відповіді на перше ТЗ не може заважати екзаменованому відповісти на наступне.

  • ТЗ не можуть містити протиріч або спірних фактів (тверджень, положень).



Матриця тесту (або структура змісту тесту, специфікація тесту) – це форма структурування змісту освіти, що виноситься на оцінювання.

  • Матриця тесту (або структура змісту тесту, специфікація тесту) – це форма структурування змісту освіти, що виноситься на оцінювання.

  • Матриця – це багатовимірна таблиця, кожен вимір якої є одним зі способів структурування змісту освіти, що оцінюється. Матриця обов’язково відбиває абсолютну кількість тестових завдань за основними клітинками матриці або відносну “вагу” цих клітинок (елементів оцінювання) у тесті.

  • Найпростіша матриця складається з двох осей (вимірів), наприклад, одна вісь - структурні елементи змісту освіти, а друга – рівні засвоєння навчального матеріалу (або типи компетентності, або таксономія навчальних цілей)





Існує чотири основних форми тестових завдань:

  • Існує чотири основних форми тестових завдань:

  • з вибором правильної відповіді (однієї або декількох);

  • на встановлення відповідності;

  • на встановлення правильної послідовності;

  • з відкритою або вільно конструйованою відповіддю.

  • Формати ТЗ з високим ступенем диференціації:

  • Формат А (ТЗ з однією найкращою відповіддю).

  • Формат Х (ТЗ множинного вибору “правильно – неправильно”).

  • Формат N (ТЗ з декількома найкращими відповідями) .

  • Формат R (ТЗ розширеного вибору).

  • Ситуаційний кластер

  • Малоефективні формати ТЗ: В, D, К, С, Е, Н, І.



Найкраще діагностує 1,2,3 когнітивні рівні

  • Найкраще діагностує 1,2,3 когнітивні рівні

  • Структура тестового завдання (ТЗ):

  • Умова завдання (ситуаційна задача)

  • Ввідне запитання

  • 4-5 варіантів відповіді, один з яких найбільш правильний

  • Ідея застосування: Серед неправильних варіанті відповідей немає абсолютно неправильних. Екзаменований має оцінити кожен з варіантів і вибрати найкращий з них.



Укажіть, яким головним чинником слід керуватись під час вибору типу тестових завдань, що ви використовуватиме?

  • Укажіть, яким головним чинником слід керуватись під час вибору типу тестових завдань, що ви використовуватиме?

  • А. До якої вікової групи належать учні?

  • В. Скільки тестових завдань може учень виконати протягом певного часу?

  • С. Як можна найкраще виміряти досягнення навчальних цілей?

  • D. Яким є рівень учнів – середній, вище або нижче середнього?



Найкраще діагностує 1 когнітивний рівень – знання

  • Найкраще діагностує 1 когнітивний рівень – знання

  • Структура ТЗ ідентична структурі ТЗ формату А

  • Може бути кілька правильних відповідей

  • Кожен варіант відповіді є або абсолютно правильним, або абсолютно неправильним

  • Призначені для перевірки декларованих, а не процедурних знань

  • Ідея застосування: Відповідаючи на завдання формату Х, випробувані мусять вирішувати, наскільки правильним є кожен запропонований варіант для того, щоб бути обраним як правильна відповідь.



Укажіть, які вищі навчальні заклади надають освітньо-кваліфікаційний рівень бакалавра :

  • Укажіть, які вищі навчальні заклади надають освітньо-кваліфікаційний рівень бакалавра :

  • А. І рівня акредитації

  • В. ІІ рівня акредитації

  • С. І та ІІ рівнів акредитації

  • D. ІІІ-ІV рівнів акредитації



Найкраще діагностує 1-3 когнітивні рівні

  • Найкраще діагностує 1-3 когнітивні рівні

  • Структура ТЗ:

  • 3-4 умови завдань

  • Спільне ввідне запитання

  • 4-20 варіантів відповідей (кожен варіант відповіді може використовуватися один раз, більше одного разу або зовсім не використовуватися)



Блок тестових завдань

  • Блок тестових завдань

  • Відповіді до блоку тестових завдань - Методи оцінювання

  • A. Твір, ессе

  • B. Практично-орієнтоване оцінювання (презентація, проект тощо)

  • C. Тестування

  • D. Співбесіда До кожної з нижче зазначених цілей навчання підберіть найкращий метод із зазначених вище для оцінювання даної цілі навчання. Букву відповідного методу слід позначити біля навчальної цілі.

  • ТЗ № 1. Учні будуть вміти застосовувати знання з АБВ для розрахунку ГДЄ ._____.

  • ТЗ № 2. Учні будуть вміти співвіднести АБВ з ГДЄ._____.

  • ТЗ № 3. Учні будуть здатні відстояти свою точку зору щодо АБВ._____.

  • ТЗ № 4. Учні будуть здатні оцінити переваги та недоліки різних типів АБВ._____.

  • ТЗ № 5. Учні будуть здатні побудувати АБВ._____.

  • ТЗ № 6. Учні будуть здатні пояснити батькам, як працює АБВ._____.

  • ТЗ № 6. Учні будуть знати шість правил для визначення АБВ._____.



Структура ТЗ:

  • Структура ТЗ:

  • Загальна умова (ввідний сценарій, опис ситуації)

  • Наступні завдання, що безпосередньо стосуються цієї умови

  • Завдання не пов’язані між собою (неправильна відповідь на одне запитання не обумовлює помилкового вибору на наступних етапах)

  • До кожного сценарію ставиться два і більше запитань.

  • Ідея застосування:

  • Характер цих запитань визначають змістом та елементами компетентності, зазначеними у навчальному матеріалі, засвоєння якого виноситься на контроль.

  • Запитання мають були пов’язані зі сценарієм, але не можуть бути “зчеплені” між собою.

  • Відповіді повинні бути незалежними одна від одної.



Умова до блоку тестових завдань

  • Умова до блоку тестових завдань

  • Для тестування під час вступу до ВНЗ викладач створив серію тестових завдань формату T/F (True/False, альтернативних відповідей). Перед студентами стояло завдання оцінити правильність наведених тверджень.

  • В якості тверджень в умовах ТЗ викладач використав речення з підручника.

  • ТЗ № 1. Чи доцільно використовувати фрази з підручника при побудові тестових завдань для зазначеного іспиту?

    • A. Доцільно
    • B. Недоцільно
  • ТЗ № 2. Який когнітивний рівень перевіряється за допомогою тесту побудованого з таких тестових завдань?

    • A. Знання
    • B. Розуміння
    • C. Застосування
    • D. Аналізування
    • E. Синтезування
    • F. Оцінювання
  • ТЗ № 3. При якому найвищому критерії "склав" (вкажіть найвищий критерій із зазначених) даний іспит мають шанси скласти практично всі студенти незалежно від їх рівня знань?

    • A. 30%
    • B. 40%
    • C. 50%
    • D. 60%
    • E. 70%
  • ТЗ № 4. Визначте оптимальний спосіб розташування тестових завдань у блоці формату T/F з точки зору правильної відповіді "так" або "ні"?

    • A. систематично чергувати завдання з відповідями "так" та "ні"
    • B. спочатку розмістити блок з відповідями "так", потім блок "ні"
    • C. розмістити завдання у випадковому порядку незалежно від відповідей
    • D. розмістити завдання у логічному порядку незалежно від відповідей


Структура ТЗ:

  • Структура ТЗ:

  • 3-5 слів чи фраз, які містять завдання

  • 3-5 визначень або цифрових значень, які є варіантами відповіді

  • Особливості таких ТЗ:

  • Відсутнє єдине вступне завдання.

  • До кожного пронумерованого завдання потрібно підібрати один варіант відповіді, означений літерою.

  • ТЗ неможливо вирішити методом виключення, оскільки не всі варіанти можуть бути використані, або ж, навпаки, використовуватися кілька разів.

  • В останній час витіснений ТЗ формату R.



Завдання до блоку ТЗ на співставлення:

  • Завдання до блоку ТЗ на співставлення:

  • Ідентифікуйте критерії якості методу вимірювання з їх сутністю.

  • ТЗ № 1. Мінімізація впливу суб’єктивних факторів;

  • ТЗ № 2. Ступінь стійкості результатів;

  • ТЗ № 3. Відповідність того, що вимірюється даним методом, вимірювати;

  • ТЗ № 4. Мінімізація помилки.

    • А. Валідність
    • В. Об’єктивність
    • С. Надійність
    • D. Точність


Психометричні характеристики ТЗ

  • Психометричні характеристики ТЗ

  • Складність ТЗ (індекс складності P diff ) - величина, що встановлює, наскільки конкретне ТЗ є складним для екзаменованих. Дорівнює % екзаменованих, які правильно відповіли на ТЗ.

  • Змінюється в межах від 0 до + 1,0.

  • Наприклад, для ТЗ формату А з 5 варіантами відповідей:

  • P diff ≤ 0,20 - відгадування

  • 0,20 < P diff ≤ 0,36 - надто складне

  • 0,36 < P diff ≤ 0,84 - середньої складності

  • 0,84 < P diff - надто легке



  • Психометричні характеристики ТЗ

  • Розподільна здатність ТЗ (індекс дискримінації ID)

  • Бісеріальний індекс дискримінації – коефіцієнт кореляції між балом за весь тест і балом за дане ТЗ, що оцінюється 1 або 0. Вказує, наскільки добре дане ТЗ розрізняє екзаменованих з високим балом і екзаменованих з низьким балом. Може змінюватися від - 1 до + 1. Якщо ця величина дорівнює 0, то це означає, що усі екзаменовані відповіли однаково добре або однаково погано.

  • Найпростіший метод розрахунку – встановити різницю між складністю ТЗ для групи сильних (Hi) і групи слабких ( Lo) слухачів.

  • ID = P diff (Hi) - P diff ( Lo)

  • ID ≤ 0 - сильні студенти відповідають гірше за слабких. Це означає неможливість використання даного ТЗ та виключення його з тесту.

  • ID ≤ 0,3 – недостатньо (або зовсім погано) розподіляє слухачів

  • ID ≥ 0,3 – добра розподільна здатність



Ситуація: Індекс складності показує, що запропоноване ТЗ є складним, а індекс дискримінації – що він погано розрізняє випробуваних.

  • Ситуація: Індекс складності показує, що запропоноване ТЗ є складним, а індекс дискримінації – що він погано розрізняє випробуваних.

  • Причини: Можливо відбулося порушення при формулюванні навчальних цілей (надто завищені) та розподілі відібраного навчального матеріалу відповідно до рівнів його засвоєння.

  • Висновки:

  • 1. Такі результати свідчать про те, що сформульоване ТЗ (і тест у цілому) не призначений для вимірювання рівня навчальних досягнень слабко підготовлених слухачві.

  • 2. Використання таких ТЗ і тесту у неоднорідній за рівнями навчальних досягнень групі неефективне.

  • 3. Будь-який тест повинен добре розрізняти випробуваних, інакше втрачається основний сенс його застосування.



граматичні підказки – один чи більше дистракторів не відповідає умові ТЗ (алогічні дистрактори);

  • граматичні підказки – один чи більше дистракторів не відповідає умові ТЗ (алогічні дистрактори);

  • логічні підказки – частина варіантів відповіді вичерпує всі можливі варіанти, а інші або повторюють ці варіанти іншими словами, або містять часткові варіанти розглядуваних ситуацій, або взагалі не стосуються даного питання;

  • абсолютні терміни – використання у варіантах відповідей слів “завжди” “ніколи” або ”усі”;

  • найдовша правильна відповідь – правильна відповідь більш конкретна, більш точна чи більш повна, ніж інші варіанти відповіді та відрізняється від них насамперед довжиною;

  • повторення слів – слово чи фраза із умови ТЗ повторюється у формулюванні правильної відповіді.



  • Варіанти відповіді є довгими, складними або подвійними

  • Цифрові показники подані безсистемно (не в єдиному форматі)

  • Стилістична неоднорідність варіантів відповідей, нелогічний порядок варіантів цих відповідей

  • Використання фрази “нічого із зазначеного вище” або “усі із зазначеного вище” як одного з варіантів відповіді

  • Умова ТЗ складна і заплутана



ТЗ №1. Назвіть систему фінансування потреб органів місцевого самоврядування:

  • ТЗ №1. Назвіть систему фінансування потреб органів місцевого самоврядування:

    • A. Централізована
    • B. Децентралізована
    • C. Змішана
    • D. Всі відповіді вірні.
  • ТЗ № 2. Фінансова база місцевого самоврядування складається з:

      • A. ПДВ
      • B. Дотацій, субсидій, субвенцій
      • C. Прибутку фірми
      • D. Прибутку від місцевих податків і зборів
      • E. Дотацій, субсидій, субвенцій, прибутку від місцевих податків і зборів.


ТЗ № 3. Основними рисами, за якими характеризують стан організації педагогічних вимірювань в Україні є:

  • ТЗ № 3. Основними рисами, за якими характеризують стан організації педагогічних вимірювань в Україні є:

  • A. Відсутність стандартизованих методик вимірювання певних якостей особистості

  • B. Значна кількість професійної підготовки педагогів з цих питань

  • C. Наявність політичного рішення щодо впровадженні педагогічних вимірювань

  • D. Достатній рівень фінансування освітньої сфери

  • E. Централізованість управління освітою

  • F. Невизнання тестування об’єктивним методом вимірювання



ТЗ № 4. До труднощів організації педагогічних вимірювань у більшості країн світу можна віднести:

  • ТЗ № 4. До труднощів організації педагогічних вимірювань у більшості країн світу можна віднести:

  • A. збереження старих стереотипів щодо методів педагогічних вимірювань

  • B. відсутність стандартизованих методик вимірювання певних якостей особистості

  • C. недостатність професійної підготовки педагогів з цих питань

  • D. відсутність політичного рішення щодо впровадженні педагогічних вимірювань

  • E. недостатність фінансування освітньої сфери

  • F. централізованість управління освітою

  • J. невизнанні тестування об’єктивним методом вимірювання



ТЗ № 5: Освітньо-кваліфікаційний рівень бакалавра надають:

  • ТЗ № 5: Освітньо-кваліфікаційний рівень бакалавра надають:

  • A. вищі навчальні заклади І рівня акредитації

  • B. вищі навчальні заклади ІІ рівня акредитації

  • C. вищі навчальні заклади ІІІ-ІV рівнів акредитації

  • D. вищі навчальні заклади І та ІІ рівнів акредитації



ТЗ № 6. Найвищий рівень вимірювання властивостей досліджуваного об’єкта соціологічного дослідження забезпечують:

  • ТЗ № 6. Найвищий рівень вимірювання властивостей досліджуваного об’єкта соціологічного дослідження забезпечують:

  • A. метричні шкали

  • B. номінальна шкала

  • C. порядкова шкала

  • D. інтервальна шкала

  • E. шкала відношень

  • ТЗ № 7. Який різновид тестів можна визначити як тести, що орієнтовані на виявлення сильних і слабких якостей людини:

  • A. діагностичні

  • B. дидактичні

  • C. педагогічні

  • D. критеріально-орієнтовані

  • E. нормо-орієнтовані



ТЗ № 8. Методами моніторингу якості освіти є:

  • ТЗ № 8. Методами моніторингу якості освіти є:

  • A. Опитування

  • B. Тест

  • C. Спостереження

  • D. Експеримент



Результати виконання тестового завдання (формат А)



Результати виконання ТЗ (формат А)

  • Результати виконання ТЗ (формат А)

  • На інституційному рівні







Булах І.Є., Мруга М.Р. Створюємо якісний тест: Навч. посіб. – К.: Майстер-клас. – 2006. – 160с.

  • Булах І.Є., Мруга М.Р. Створюємо якісний тест: Навч. посіб. – К.: Майстер-клас. – 2006. – 160с.

  • Критериально-ориентированное тестирование. Модуль №1. Качество тестовых заданий: Мастер-класс. – http://www.rea.ru/portal/Departaments.nsf/

  • Лукіна Т.О. Педагогічна діагностика: завдання, методи, інструменти: Навч.-метод. матеріали. - К.: Експрес-об’ява, 2007. – 60 с.

  • Лукіна Т.О. Технології діагностики та оцінювання навчальних досягнень: Навч.-метод. матеріали. - К.: Експрес-об’ява, 2007. – 62 с.

  • Технология составления педагогического теста. - http://www.old.kspu.ru/magazine/no1/pub/15.htm.

  • Челышкова М.Б. Теория и практика конструирования педагогических тестов: Учеб. пособ. – М.: Логос, 2002. – 432 с.




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка