Консультація "Мотивація на успіх дітей з девіантною поведінкою" Підготувала



Дата конвертації22.12.2016
Розмір445 b.


Консультація “Мотивація на успіх дітей з девіантною поведінкою”

  • Підготувала Богдан Н. Г.

  • практичний психолог дитячого будинку “ЦЗД”


  • Девіантна поведінка – відхилення від загальноприйнятих норм.

  • Девіантність особистості – сукупність засвоєних особистістю асоціальних, аморальних поглядів на життя, які не відповідають соціальним очікуванням та за певний час стають її соціальною позицією, що перешкоджає самоактуалізації особистості, її особистісному зростанню, спричинює девіантний спосіб життя.



  • Діти з девіантною поведінкою мають характерні особливості емоційної та вольової сфер.

  • Це проявляється у вигляді:

  • підвищеної тривожності;

  • дефектності ціннісної системи (особливо в області цілей та сенсу життя);

  • імпульсивності;

  • агресії;

  • роздратуванні;

  • конфліктності.

  • Крім відхилень в емоційно-вольовій сфері, в таких дітей є проблеми в навчанні. Причинами цього можуть бути як педагогічна занедбаність, так і особливості розумового розвитку.



Психолого-педагогічну допомогу особистості, схильної до девіантної поведінки, розглядають як комплекс соціально-психологічних заходів, що спрямовані на:

  • виявлення і виправлення умов, які сприяють проявам девіантної поведінки;

  • створення передумов попередження відхилень у поведінці, зокрема, через пропаганду здорового способу життя;

  • створення сприятливого соціально- психологічного клімату в мікросоціальному оточенні дитини;

  • створення можливостей для самореалізації особистості у суспільстві.



Створення можливостей для самореалізації особистості в суспільстві відбувається через:

  • розхитування і руйнування девіантних настановлень, уявлень, мотивів, стереотипів поведінки та формування нових, позитивних;

  • розвиток соціальної активності, інтересу до себе і оточуючих, сприяння у здобутті певного статусу в позитивно спрямованих угрупуваннях;

  • навчання навичкам саморегуляції, співпраці, адекватному прояву активності, вмінню здійснювати правильний вибір форм поведінки;

  • розвиток інтересу і здатності до творчості;

  • створення і закріплення зразків позитивної поведінки.



Превентивна робота Превенція – попередження, профілактика

  • соціальна реклама;

  • створення негативної громадської думки щодо проявів девіантної поведінки;

  • лекції, бесіди, групові дискусії, відео і телефільми;

  • організація здорового способу життя;

  • залучення до пізнавальної діяльності, спорту, мистецтва, випробування себе у “позитивній” діяльності (подорожі, походи, спорт).



Інтервенційна робота Інтервенція – подолання, корекція, реабілітація

  • формування соціальних “зон підтримки” (громадські організації, молодіжний рух);

  • зниження вимог до підлітка аж до досягнення ним соціальної та психологічної адаптації;

  • залучення до колективних видів діяльності, стимулювання розвитку творчого потенціалу, самовираження;

  • навчання соціально-корисним навичкам (тренінги, заняття, групи спілкування);

  • демонстрація і роз'яснення позитивних зразків поведінки (через особистий приклад, образи з художньої літератури, періодики, біографії);

  • розігрування та обговорення складних ситуацій;

  • організація ситуацій успіху, розробка відповідних заходів для заохочення.



Кроки встановлення відносин

  • Усвідомити свої почуття по відношенню до “важкої” дитини (якщо вами володіють гнів, розгубленість або інші негативні почуття, то слід насамперед заспокоїтись, привести себе в рівновагу).

  • Прийняття асоціальної картини (у вас може бути відмінне сприйняття світу, ставлення до закону і прав, але ви повинні прийняти його світ, якщо хочете взаєморозуміння).

  • Пропозиція підтримки.



Психологічна підтримка

  • Відчуття дитиною любові, інтересу, уваги.

  • Зміна ставлення до дитини (відчуваючи негативне ставлення до себе дитина ставить “бар'єри” у спілкуванні).

  • Важливо залишати право вибору і відповідальність за прийняте рішення (дитину потрібно підвести до бачення своїх кращих якостей, до кращої частини свого “Я”).



Правила при роботі з учнями, що мають девіантну поведінку

  • Правило позитивного настрою.

  • Будь-яку взаємодію слід починати з себе, особливо якщо вона пов’язана з прагненням змінити іншу людину.

  • Правило довірливості взаємодії.

  • Контакт між дитиною і дорослим подібний мосту, який з’єднує дві сторони одного потоку. Немає моста - немає зв’язку, немає шляху від дорослого до дитини і навпаки.

  • Правило суб’єктивності взаємодії.

  • Перше, що необхідно домогтися при зміні девіантної поведінки, - зробити дитину зацікавленим союзником всіх позитивних змін.

  • Правило причинності.

  • Розібратися з причинами відхилень. Конкретна поведінка - це завжди наслідок чогось.

  • Правило послідовності у взаємовідносинах.

  • Навряд чи вдасться досягти бажаного результату, якщо міняти свою позицію або слова.



  • Правило позитивної взаємодії.

  • Це правило припускає:

  • постановку позитивної мети;

  • опору на позитивні якості і ресурси;

  • заохочення позитивних змін.

  • Правило привабливої альтернативи.

  • Важливо, щоб дитина не просто усвідомила негативність виниклої девіації, а й виробила форми альтернативної поведінки.

  • Правило розумного компромісу.

  • Правило гнучкості.

  • Використовувати різні форми, способи та стратегії роботи в залежності від конкретного випадку;

  • Правило індивідуального підходу.

  • Правило системності.

  • Правило превентивності.

  • Легше попередити, ніж виправити.



  • Важка дитина нагадує їжака. Активно намагаючись допомогти їй ви натикаєтесь на колючки. У відповідь на любов, пропозицію допомогти, ви можете зустріти закритість, опір, відторгнення, злобу.

  • Щоб пройти цей шлях слід запастися терпінням і вірою в успіх. Засудження і заборони в такій ситуації тільки озлоблюють дитину.

  • Потрібно пам'ятати головне:

  • діти потребують допомоги і підтримки,

  • їм гостро не вистачає розуміння, тепла, турботи,

  • їх мучить власна невизначеність, самотність.



  • “ Якщо життя підсунуло вам лимон — зробіть із нього лимонад”

  • (Сучасний вислів)

  • “ Проти всього можна встояти, але не проти доброти”

  • (Жан -Жак Руссо)




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка