Контроль (фр. Controle-перевірка) – одна з функцій управління, що забезпечує досягнення системою встановлених цілей і складається з наступних елементів: Контроль



Дата конвертації27.12.2016
Розмір445 b.



Контроль (фр. Controle-перевірка) – одна з функцій управління, що забезпечує досягнення системою встановлених цілей і складається з наступних елементів:

  • Контроль (фр. Controle-перевірка) – одна з функцій управління, що забезпечує досягнення системою встановлених цілей і складається з наступних елементів:

  • встановлення стандартів діяльності, що підлягає перевірці;

  • вимірювання досягнутих і порівняння з очікуваними результатами;

  • корекція діяльності у разі, якщо досягнуті результати суттєво відрізняються від встановлених.



  • Контроль визначається як процес співвимірювання фактично досягнутих результатів із запланованими, як процес забезпечення досягнення організацією своїх цілей.



Перевіркана відміну від контролю є фіксацією кількісних показникив без їх аналізу;

  • Перевіркана відміну від контролю є фіксацією кількісних показникив без їх аналізу;

  • Облік – формування кількісної інформації про діяльність, явища, процеси, факти. Забезпечувальна щодо контролю діяльність.

  • Аудит – діяльність щодо здійснення незалежних перевірок бухгалтерської звітності, іншої розрахункової інформації, податкових декларацій та інших фінансових зобов'язань з метою встановлення достовірності бухгалтерської звітності й відповідності фінансових і господарських операцій нормативним актам.



Бенчмаркингметод контролю; особлива управлінська процедура щодо впровадження в діяльність організації технологій, стандартів і методів роботи кращих організацій-аналогів. Здійснюється пошук ефективних організацій, навчання їх методам роботи за власних умов;

  • Бенчмаркинг – метод контролю; особлива управлінська процедура щодо впровадження в діяльність організації технологій, стандартів і методів роботи кращих організацій-аналогів. Здійснюється пошук ефективних організацій, навчання їх методам роботи за власних умов;

  • Зворотній зв’язок – вплив результатів функціонування системи на характер цього функціонування – здійснюється через отримання і переробку керівником інформації, іншими словами через контроль і аналіз. Саме тому обидві функції розглядаються спільно: контрольно-аналітична діяльність.

  • Аналіз (як управлінська функція) – з'ясувати в процесі обробки інформації причини фактів і явищ, відрізняти їх від наслідків і полягає в декомпозиції об'єкту, вивченні кожного елементу і наступному синтезі.

  • Моніторинг -



Складність контролю

  • Складність контролю

  • в освітній системі зумовлена великою кількістю і різним характером об'єктів контролю.

  • Обов'язковою умовою ефективного контролю є отримання інформації про результати освітнього процесу, якість цього процесу і його (процесу) умови.



1. Умови:

  • 1. Умови:

  • Кадрові (забезпечення, рівень професійної підготовки…)

  • Матеріально-технічні (стан будівлі, виконання санітарно-гігієнічних вимог, вимог протипожежної служби, оформлення, наявність кабінетів, обладнання, підручників, тощо)

  • Фінансові (забезпеченість бюджетом, система залучення позабюджетних коштів)

  • Нормативні (статут, ліцензія, затверджений навчальний план, програми, тощо)

  • Санітарно-гігієнічні (відповідність санітарно-гігієнічним вимогам, медичне обслуговування…)

  • Психолого-педагогічні (систематична діагностика, соціально-психологічний клімат)

  • 2. Процес:

  • Рівень викладання основ наук

  • Стан методичної роботи

  • Стан виховної роботи

  • Організація роботи з батьками та громадськістю

  • 3. Результати:

  • Виконання законів, нормативних документів про освіту

  • Рівень навчальних досягнень, сформованості компетентностей учнів;

  • Рівень вихованості школярів

  • Стан здоров'я учнів



Діагностична – забезпечення інформацією про стан контрольованого об'єкту;

  • Діагностична – забезпечення інформацією про стан контрольованого об'єкту;

  • Навчально-методична – надання дієвої допомоги педагогам, сприяння зростанню професійної компетентності; виховує відповідальність за результати діяльності;

  • Стимулююча (мотиваційна) спонукає до роботи, самоосвіти, саморозвитку, самовдосконалення.



Збір и систематизація информації про фактичний стан справ і результати діяльності;

  • Збір и систематизація информації про фактичний стан справ і результати діяльності;

  • Оцінка стану і значущості отриманих результатів діяльності, выявлення відхилень від стандартів – планових завдань, норм, нормативів;

  • Аналіз причин відхилень і факторів дестабілізації, що впливають на результати діяльності;

  • Прогнозування наслідків ситуації, що склалася, обґрунтування необхідної корекції.



Нерозуміння двох важливих і задач контрольної діяльності: збір максимально об'єктивної інформації для прийняття управлінського рішення і цільового впливу на педагогів і їх діяльність способом здійснення контролю;

  • Нерозуміння двох важливих і задач контрольної діяльності: збір максимально об'єктивної інформації для прийняття управлінського рішення і цільового впливу на педагогів і їх діяльність способом здійснення контролю;

  • Переважна увага діяльності педагогів (наприклад, форми і методи їх роботи) і недостатня увага результатам цієї діяльності, її умовам;

  • Неякісне планування контрольної діяльності, недостатня широта об'єктів контрольної діяльності;

  • Невідповідність цілей освітньої діяльності і спрямованості контролю (цілі про одне, а контроль про інше);

  • Недостатнє попереднє знайомство педагога з метою контрольної діяльності, її об'єктами і способами збору інформації , що унеможливлює цільовий вплив на педагога (реалізацію навчально-методичного впливу)



Недостатнє і неадекватне використання психологічних і соціологічних методів збору інформації;

  • Недостатнє і неадекватне використання психологічних і соціологічних методів збору інформації;

  • Нерозуміння змісту аналітичної діяльності, заміна аналізу різного роду звітами;

  • Невідповідність спрямованості аналізу управлінським цілям, відмова ( під лозунгом об'єктивності і системності) від аналізу саме тих результатів освітнього процесу, що визначені управлінськими цілями і завданнями;

  • Невідповідність логіки аналізу внутрішнім закономірностям його об'єктів, недостатня актуалізація відповідних педагогічних, психологічних, соціологічних, управлінських знань керівника.



Спрямованість контролю і аналізу (КА) на цілі (чи контролюєте ви результати, які декларували як бажані; інакше контроль має фіскальний характер, ви не націлюєте педагогів на ті чи інші результати)

  • Спрямованість контролю і аналізу (КА) на цілі (чи контролюєте ви результати, які декларували як бажані; інакше контроль має фіскальний характер, ви не націлюєте педагогів на ті чи інші результати)

  • Системність (чи не носить контроль фрагментарного характеру незалежно від часу і зусиль, спрямованих на його здійснення; чи не фіксуєте ви окремі розрізнені факти, що в свою чергу унеможливлює їх аналіз; чи чітко ви усвідомлюєте яка інформація і навіщо вам потрібна? Аналіз, скільки аркушів не містив би він, не виявляє причин, не вирізняє причин і наслідків, а являє собою потік свідомості або звіт про виконану роботу)

  • Систематичність (вчасне забезпечення необхідною інформацією щоб не плентатись у хвості подій і не гасити пожеж)



Плановість (необхідність забезпечити все попереднє, інакше контроль перетворюється на лише палицю, якої вже ніхто не боїться, або якщо і боїться, то з цього мало сенсу:такий контроль не впливає позитивно на результати діяльності)

  • Плановість (необхідність забезпечити все попереднє, інакше контроль перетворюється на лише палицю, якої вже ніхто не боїться, або якщо і боїться, то з цього мало сенсу:такий контроль не впливає позитивно на результати діяльності)

  • Чіткість (не фіксувати велику кількість насправді неважливих фактів, не проводити невчасно аналіз; уникати ситуацій пошуку необхідного аналітичного матеріалу, який “не знаходиться ”)

  • Зверніть увагу; Якщо, хоча б одна із функцій управління реалізовується неякісно, то управління загалом є дефектним, не забезпечує результатів діяльності!!!



За термінами і логічною послідовністю:

  • За термінами і логічною послідовністю:

  • попередній

  • поточний

  • проміжний

  • підсумковий

  • За метою:

  • діагностичний

  • коригувальний

  • регулювальний

  • За змістом:

  • тематичний

  • проблемний

  • фронтальний



За об'єктом перевірки:

  • За об'єктом перевірки:

  • навчальний процес

  • виховний процес

  • науково - методична робота

  • громадсько-соціальна підсистема

  • управлінська діяльність

  • За виконавцем контролю:

  • адміністративний

  • самоконтроль

  • взаємоконтроль

  • колективний контроль

  • За періодичністю:

  • епізодичний

  • періодичний

  • вибірковий



За методами:

  • За методами:

  • спостереження

  • перевірка документації

  • опитування (усне, писемне)

  • психологічне тестування

  • ретроспективний розбір

  • оперативний розбір

  • За ступенем охоплення об'єкту:

  • класно-узагальнюючий

  • фронтальний

  • тематичний

  • оглядовий

  • За функціями

  • оглядово-ознайомчий

  • попереджувальний

  • узагальнюючий

  • систематувальний



Стратегічної спрямованості

  • Стратегічної спрямованості

  • Орієнтації на результат

  • Відповідності справ

  • Своєчасності контролю

  • Гнучкості контролю

  • Економічності і раціональності

  • Плановості і системності

  • Науковості, об'єктивності

  • Принцип пошуку позитивного

  • Відкритості і гласності

  • Поєднання контролю і самоконтролю



Обґрунтування контролю

  • Обґрунтування контролю

  • Формулювання цілей і задач контролю (що необхідно отримати в результаті контролю, для чого)

  • Проектування контрольної діяльності (план контрольної діяльності)

  • Збір і обробка інформації про стан об'єкту, що підлягає контролю

  • Оформлення висновків за результатами перевірки

  • констатувальна частина

  • факти – інтерпретація – оцінка (оцінка та її обґрунтування виявленими фактами)

  • розкриття причин успіху, або недоліків

  • рекомендації

  • управлінські рішення

  • терміни і види наступного контролю

  • 6. Обговорення результатів контрольної діяльності














База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка