Лекція для 1 курсу(1 семестр) дисципліна: Теорія І методика викладання спортивних ігор



Дата конвертації03.06.2016
Розмір445 b.


ЛЕКЦІЯ ДЛЯ 1 КУРСУ(1 семестр)




Ступар Мирослав Іванович

  • Ступар Мирослав Іванович

  • - професор кафедри спортивно- педагогічних дисциплін

  • - заслужений працівник ФВ і спорту

  • України

  • - арбітр FIFA

  • - член науково – методичної ради ФФУ

  • - член лекторської групи ФФУ

  • - голова технічного комітету ІФФФ









1. Загальні відомості і характеристика спортивних ігор.

  • 1. Загальні відомості і характеристика спортивних ігор.

  • 2. Особливості спортивних ігор як засобу фізичного виховання.

  • 3. Завдання і зміст навчально-тренувального процесу з спортивних ігор.

  • 4. Форми організації занять з спортивних ігор.



Фізична культура і спорт завжди виступали, незалежно від політичних формацій, як один з важливих засобів виховання людини, гармонійно акумулюючи в собі духовне багатство, моральну чистоту і фізичне вдосконалення.

  • Фізична культура і спорт завжди виступали, незалежно від політичних формацій, як один з важливих засобів виховання людини, гармонійно акумулюючи в собі духовне багатство, моральну чистоту і фізичне вдосконалення.



Прояв ігрової діяльності людини різноманітний. До нього наприклад відносяться різні заняття з іграшками, драматичні і музикальні ігри, кросворди і ребуси, шахи і карти, спортивні і рухливі ігри.

  • Прояв ігрової діяльності людини різноманітний. До нього наприклад відносяться різні заняття з іграшками, драматичні і музикальні ігри, кросворди і ребуси, шахи і карти, спортивні і рухливі ігри.



  • Гра - історично сформоване суспільне явище



  • Суть будь-якої спортивної гри полягає в тому, що гравці, доцільно застосовуючи ігрові прийоми, намагаються спільно зі своїми партнерами добитися переваги над суперником, який спричиняє активний супротив.



Ігрова діяльність завжди цілеспрямована.

  • Ігрова діяльність завжди цілеспрямована.

  • Вона , як мотивоване заняття, представляє певний інтерес для суспільства і для окремих осіб.



Складовою спортивних ігор являється велика різнобічність рухових якостей.

  • Складовою спортивних ігор являється велика різнобічність рухових якостей.

  • Вони сприяють розвитку сили, швидкості, витривалості, спритності, моральних і вольових якостей. Одночасно з цим в іграх вдосконалюються життєво важливі вміння і навички.



Спортивні ігри представляють спеціальний навчальний предмет, що включає:

  • Спортивні ігри представляють спеціальний навчальний предмет, що включає:

  • історію предмета

  • теорію і методику викладання,

  • практичне освоєння техніки і тактики окремих ігор,

  • виховання педагогічних навичок.









4-семестр

  • 4-семестр





6-семестр

          • 6-семестр


  • Ігри, що використовуються для ФВ можна розділити на дві великі

  • групи:

  • 1.- РУХЛИВІ ІГРИ

  • 2 .- СПОРТИВНІ ІГРИ



  • Спортивні ігри – це вища ступінь

  • розвитку рухливих ігор.



- єдині правила, які визначають склад учасників, розміри і розмітку майданчика, тривалість гри;

  • - єдині правила, які визначають склад учасників, розміри і розмітку майданчика, тривалість гри;

  • - обладнання та інвентар і т.д., що позволяє проводити змагання різного масштабу.

  • - регламент, календар змагань і т.д.;

  • - змагання з спортивних ігор носять характер спортивної боротьби, що вимагає від учасників великого фізичного і психічного напруження, значних вольових зусиль



  • 1-група- командні і некомандні:

  • Командні ігри: футбол і його різновиди, баскетбол, волейбол, гандбол, регбі, хокей і його різновиди.

  • Некомандні ігри або мікст: теніс, н/теніс, бадмінтон, шахи, шашки, городки.



2-група- з безпосереднім контактом з суперником і без контакту:

  • 2-група- з безпосереднім контактом з суперником і без контакту:

  • Контактні ігри: футбол, баскетбол, гандбол, регбі, хокей.

  • Неконтактні ігри: волейбол, бадмінтон, теніс, н/теніс, шахи, шашки.



3-група- з додатковим

  • 3-група- з додатковим

  • спорядженням(ключка, ракетка, біта):

  • -теніс, н/теніс,

  • - бадмінтон,

  • - хокей,

  • - городки.



1. Комплексна дія на організм тих, хто займається, тобто одночасне вдосконалення основних рухових якостей (сили, швидкості, витривалості, спритності) і функцій організму (дихання, кровообігу і ін.).

  • 1. Комплексна дія на організм тих, хто займається, тобто одночасне вдосконалення основних рухових якостей (сили, швидкості, витривалості, спритності) і функцій організму (дихання, кровообігу і ін.).

  • Не всі якості розвиваються в рівній мірі!



2. Колективність дій, характерна для більшості спортивних ігор. Під час навчання і змагань при правильному педагогічному керівництві спортсмени привчаються підкорити особисті інтереси інтересам команди.

  • 2. Колективність дій, характерна для більшості спортивних ігор. Під час навчання і змагань при правильному педагогічному керівництві спортсмени привчаються підкорити особисті інтереси інтересам команди.

  • Виховується відчуття взаємодопомоги (Fair play- чесна гра), дружби, відповідальності за свої дії перед колективом.



3.Раптова зміна ігрової обстановки вимагає швидких і раціональних рішень. Самостійність і ініціатива у виборі ігрових дій у поєднанні з тактичною дисципліною створюють сприятливі умови для прояву індивідуальних особливостей гравців.

  • 3.Раптова зміна ігрової обстановки вимагає швидких і раціональних рішень. Самостійність і ініціатива у виборі ігрових дій у поєднанні з тактичною дисципліною створюють сприятливі умови для прояву індивідуальних особливостей гравців.



4.Велика емоційність і захоплюючий характер спортивних ігор, створює відомі труднощі в організації педагогічного процесу.

  • 4.Велика емоційність і захоплюючий характер спортивних ігор, створює відомі труднощі в організації педагогічного процесу.

  • Бажання швидше приступити до гри часом викликає недостатньо серйозне відношення до загальної фізпідготовки, навчанню елементів техніки, навчанню тактичних комбінацій .



5. Проблема регулювання навантаження в спортивних іграх.

  • 5. Проблема регулювання навантаження в спортивних іграх.

  • 1) фізичний розвиток тих хто займається різний.

  • 2) морфологічні особливості: вага, окружність грудей і стегна, ширина плечей і т.п.).

  • 3)функціон. показники: спірометрія, гнучкість, станова сила.



6. Складні технічні і колективні тактичні дії (що вимагає узгодженості дій усіх учасників команди). Успіх приходить від злагоджених дій усіх учасників.

  • 6. Складні технічні і колективні тактичні дії (що вимагає узгодженості дій усіх учасників команди). Успіх приходить від злагоджених дій усіх учасників.

  • Велике значення в колективній грі має своєчасна і правильна взаємодопомога (страхування), створення чисельної переваги гравців над суперником.



7.Рамки ігрової діяльності визначаються Правилами, за порушення яких гравці отримують покарання. Це теж затрудняє і обумовлює діяльність учасників гри.

  • 7.Рамки ігрової діяльності визначаються Правилами, за порушення яких гравці отримують покарання. Це теж затрудняє і обумовлює діяльність учасників гри.

  • Правила гри – це кодекс, що обумовлює діяльність учасників певними вимогами і не дозволяє ігровій діяльності виходити за визначені рамки.



Під впливом спортивних ігор проходять значні позитивні зміни як в функціях органів і систем організму, так і в руховому апараті гравців.

  • Під впливом спортивних ігор проходять значні позитивні зміни як в функціях органів і систем організму, так і в руховому апараті гравців.

  • Краще працюють серцево-судинна і система дихання, стабілізуються артеріальний тиск і ЧСС.



Спортивні ігри позитивно впливають на розвиток зорового, вестибулярного , м’язового і ін. аналізаторів.

  • Спортивні ігри позитивно впливають на розвиток зорового, вестибулярного , м’язового і ін. аналізаторів.

  • Під впливом систематичних занять спортивними іграми збільшується поле зору гравців, їх організм краще переносить швидкі переміни в положенні тіла, у них розвивається точність рухів.



Спортивні ігри сприяють вихованню цілого ряду позитивних навиків і рис характеру, таких як вміння підкорити особисті інтереси інтересам команди, відчуття патріотизму, відчуття своєї повноцінності і особистого вкладу в результат, взаємодопомоги, поваги до своїх партнерів і суперників.

  • Спортивні ігри сприяють вихованню цілого ряду позитивних навиків і рис характеру, таких як вміння підкорити особисті інтереси інтересам команди, відчуття патріотизму, відчуття своєї повноцінності і особистого вкладу в результат, взаємодопомоги, поваги до своїх партнерів і суперників.



Спортивна боротьба в іграх цікава не тільки для учасників, але і для глядачів.

  • Спортивна боротьба в іграх цікава не тільки для учасників, але і для глядачів.

  • Спостерігаючи за спритними діями гравців окремі глядачі самі втягуються в систематичні заняття грою. Вплив результату команди на емоційний стан, працездатність глядачів.



1) зміцнення здоров’я і підвищення працездатності на основі всебічного, гармонійного розвитку тих хто займається;

  • 1) зміцнення здоров’я і підвищення працездатності на основі всебічного, гармонійного розвитку тих хто займається;

  • 2) оволодіння спеціальними знаннями, навичками і вміннями;

  • 3) досягнення спортивного розряду і систематичне вдосконалення в обраному виді гри;

  • 4) виховання моральних якостей.



1) фізична підготовка;

  • 1) фізична підготовка;

  • 2) технічна підготовка ;

  • 3) тактична підготовка;

  • 4) теоретична підготовка;

  • 5) психологічна (морально-вольова) підготовка.



  • Методи навчання – це способи спільної діяльності викладача і учня, з допомогою яких освоюються знання, навички, вміння і розвиваються відмінні якості (рухові, моральні, вольові).



Умовно методи поділяються на:

  • Умовно методи поділяються на:

  • - словесні;

  • - наочні;

  • - практичні.



Словесні методи : - - розповідь;

  • Словесні методи : - - розповідь;

  • - пояснення;

  • - лекції;

  • - бесіди;

  • - аналіз та обговорення .



Наочні методи зумовлюють

  • Наочні методи зумовлюють

  • дієвість процесу підготовки.

  • До них треба віднести методично

  • вірний показ окремих вправ та їх

  • елементів, навчальні фільми, відео

  • магнітофонні записи, комп’ютерні

  • програми для демонстрування тактичних

  • схем, комп’ютерні ігри.



Практичні методи (методи вправи) умовно поділяють на дві основні групи:

  • Практичні методи (методи вправи) умовно поділяють на дві основні групи:

  • 1) що переважно спрямовані на засвоєння техніки і тактики гри, тобто на формування рухових вмінь та навичок, що характерні для обраного виду спорту;

  • 2) що переважно спрямовані на розвиток рухових якостей.



Для розвитку рухових якостей застосовують наступні методи:

  • Для розвитку рухових якостей застосовують наступні методи:

  • інтервальний (швидкісно-силової витривалості)

  • повторний метод (багаторазове повторення певних вправ)

  • перемінний метод – найбільш відповідає характеру дій в іграх (чергування напруженості і інтенсивності).



Під час навчання та удосконалення техніки і тактики гри користуються :

  • Під час навчання та удосконалення техніки і тактики гри користуються :

  • цілісним методом

  • аналітичним методом

  • змішаним методом



Цілісний метод застосовується найчастіше новачками під час вивчення усього руху, після оволодіння нескладними елементами техніки і тактики гри.

  • Цілісний метод застосовується найчастіше новачками під час вивчення усього руху, після оволодіння нескладними елементами техніки і тактики гри.



Аналітичний (роздільний) метод застосовується під час вивчення складних елементів техніки та колективної (командної) тактики. Тут вправи розкладаються на окремі частини рухів. Під час освоєння техніки гри, складні елементи розділяються на окремі фази рухів, а на кінцевому етапі з'єднуються в цілі прийоми техніки.

  • Аналітичний (роздільний) метод застосовується під час вивчення складних елементів техніки та колективної (командної) тактики. Тут вправи розкладаються на окремі частини рухів. Під час освоєння техніки гри, складні елементи розділяються на окремі фази рухів, а на кінцевому етапі з'єднуються в цілі прийоми техніки.



  • Змішаний метод поєднує в собі цілісний і аналітичний.

  • На практиці це означає, що учню потрібно послідовно оволодіти елементами усієї вправи, усунути помилки, що й передбачено аналітичним методом, а потім знову повернутися до найкращого виконання вправи в цілому.



  • Змішаним методом користуються переважно під час навчання тактиці гри та удосконалення складних елементів техніки, щоб забезпечити просування спортсмена вперед в оволодінні цих компонентів гри.



У процесі проведення уроку застосовуються такі форми організації тих хто займається:

  • У процесі проведення уроку застосовуються такі форми організації тих хто займається:

        • групова;
        • командна;
        • індивідуальна.


Групова форма - заняття проводиться одночасно з усією групою, даючи загальні вправи для всіх.

  • Групова форма - заняття проводиться одночасно з усією групою, даючи загальні вправи для всіх.



Командна форма - вправи виконуються постійним складом Така форма дозволяє вивчати і вдосконалювати тактичні взаємодії гравців в залежності від їх функцій в команді.

  • Командна форма - вправи виконуються постійним складом Така форма дозволяє вивчати і вдосконалювати тактичні взаємодії гравців в залежності від їх функцій в команді.



Індивідуальна форма - використовується у випадках коли окремі учні відстають у фізичній, технічній або тактичній підготовці, є слабкі місця в цих компонентах. Тренер дає індивідуальні завдання.

  • Індивідуальна форма - використовується у випадках коли окремі учні відстають у фізичній, технічній або тактичній підготовці, є слабкі місця в цих компонентах. Тренер дає індивідуальні завдання.

  • .



Успіх у вирішенні завдання

  • Успіх у вирішенні завдання

  • навчально-тренувального процесу

  • можливий тільки за умови

  • додержання принципів, як загально

  • педагогічних (дидактичних) так

  • специфічних і методичних.



1.Загально-педагогічні (дидактичні)-

  • 1.Загально-педагогічні (дидактичні)-

  • - науковість,

  • - виховне навчання,

  • - доступність,

  • - систематичність і послідовність, --- свідомість та активність,

  • - наочність,

  • - міцність та прогресування ,

  • - колективність разом з індивідуалізацією.



Крім цього діють і загальні принципи фізичного виховання:

  • Крім цього діють і загальні принципи фізичного виховання:

  • всебічний та гармонійний розвиток особистості,

  • оздоровчий напрям занять,

  • зв'язок з трудовою діяльністю.



2.Специфічні

  • 2.Специфічні

  • спрямованість до вищих досягнень,

  • поглиблена спеціалізація,

  • єдність поступового збільшення навантаження та тенденції до максимальних навантажень,

  • хвилеподібність та варіативність навантажень,

  • циклічність тренувального процесу,

  • єдність та взаємозв’язок структур змагальної діяльності та підготовленості.



3.Методичні

  • 3.Методичні

  • – випередження (випереджаючий) відносно технічної підготовленості і розвитку фіз. якостей;

  • - розмірність (оптимальний та збалансований розвиток фізичних якостей);

  • - сполучення (пошук засобів, що дозволяють водночас вирішувати декілька завдань – поєднання технічної та фізичної підготовки);



надмірність - застосування тренувальних навантажень, які у 2-3 рази перевищують змагальні;

  • надмірність - застосування тренувальних навантажень, які у 2-3 рази перевищують змагальні;

  • засвоєння та включення до тренувальних режимів роботи рухової діяльності, що за своєю інтенсивністю перевищує змагальну;

  • моделювання - всебічне використання різноманітних варіантів моделювання змагальної діяльності у тренувальному процесі.





  • Структура уроку складається по певному плану і передбачає три частини:

    • підготовчу,
    • основну,
    • заключну.


  • Основне призначення підготовчої частини :

  • - організація і підготовка тих хто займається до подальшої роботи.



  • Основна частина - основне призначення:

  • - навчання спеціальним знанням і навичкам і їх вдосконалення.



Заключна частина-основне призначення:

  • Заключна частина-основне призначення:

  • - завершення уроку;

  • - створення умов для швидкого процесу відновлення;

  • - підготовка до наступної діяльності;

  • - підведення підсумків уроку.



Кожна з частин уроку має свої визначальні завдання, засоби і методичні вказівки.

  • Кожна з частин уроку має свої визначальні завдання, засоби і методичні вказівки.

  • Структура уроку не є стандартом, вона змінюється в залежності від завдань і змісту уроку, періоду навчання і контингенту.



В практиці використовуються різні типи уроків:

  • В практиці використовуються різні типи уроків:

  • ввідний,

  • загальної фізичної підготовки,

  • вивчення нового матеріалу,

  • удосконалення,

  • змішаний,

  • контрольний і заліковий.



Важливою складовою частиною навчально-тренувального процесу є змагання.

  • Важливою складовою частиною навчально-тренувального процесу є змагання.

  • В змаганнях визначається підготовленість спортсмена, вдосконалюються його фізичні якості і рухові навички.

  • Без участі в змаганнях неможливо по-справжньому оволодіти навичками гри.



Види змагань:

  • Види змагань:

  • - чемпіонати, першості, змагання на Кубок,

  • - скорочені, урівнюючі (фора),

  • - класифікаційні, кваліфікаційні (потрапити до основної сітки); відбіркові, плей – оф,

  • - матчеві зустрічі, товариські зустрічі,

  • - виставочні матчі;бліц - турніри (3 тайми).



Види змагань залежать від поставлених завдань

      • Види змагань залежать від поставлених завдань


Прояв ігрової діяльності людини різноманітний.

  • Прояв ігрової діяльності людини різноманітний.

  • Про популярність спортивних ігор говорить не тільки кількість змагань на всіх рівнях, а й захопленість спортивними іграми як виду активного відпочинку (в/б, б/б, стріт - бол, міні-футбол, теніс, н/теніс ).



  • ДЯКУЮ ЗА УВАГУ !!!




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка