Лінгвістичний двобій Який розділ науки про мову ми вивчаємо?



Дата конвертації08.06.2016
Розмір445 b.





Лінгвістичний двобій

  • Який розділ науки про мову ми вивчаємо?

  • Скільки частин мови ви знаєте?

  • На які дві групи вони поділяються?

  • Яка різниця між самостійними і службовими частинами

  • мови?

  • Чи належить дієприслівник до якоїсь із груп?

  • Це частина мови?

  • Що ж тоді називається дієприслівником?

  • Які ознаки має дієприслівник від дієслова?

  • Які ознаки має дієприслівник від прислівника?

  • На які питання відповідає?

  • Що утворює дієприслівник разом із залежними словами?

  • Що називається дієприслівниковим зворотом?

  • Які розділові знаки вживаються при дієприслівниковому звороті?

  • Одиничному дієприслівникові?

  • Яку літеру И чи І пишемо у суфіксах дієприслівників?

  • Що характерне для написання НЕ із дієприслівниками?

  • Як утворюються дієприслівники недоконаного виду теперішнього часу?

  • Як утворюються дієприслівники доконаного і недоконаного виду минулого часу?

  • Яку синтаксичну роль виконує дієприслівник у реченні?



Гра «Зайве слово»

  • 1.Зберегти, надихати, несучи, роздягати.

  • 2.Розмірковують,повідомили, оберігаючи, відповідає.

  • 3.Сказано, прикріпивши, зроблено, сформовано.

  • 4.Заквітчаний, спікши, принесений, намальований.



Словниково- розподільна робота із «ключем»

  • Даючи, набивши, обганяючи, евакуювавши, благаючи, прибравши, радіючи, розмістивши, експлуатуючи, обпікши, досягаючи, ігноруючи, переживши, літаючи, оберігаючи, акомпанувавши, добавивши, екзаменувавши.



Спостереження з елементами аналізу

  • І.Варіант

  • 1.Світить річка блукаючи заплавами зникаючи у мареві небосхилу. 2. Між рядами ходили пригинаючись. 3.Курликаючи в безгомінні пролинув журавлиний ключ. 4. Юнак випроставшись між низькими деревами стояв приголомшений і засліплений блиском вранішньої природи. 5.Марія стояла на причалі мовчки проводжаючи катер очима.





«Рекламна пауза»

  • Червона калина від ста хвороб лікує

  • Якщо вас огорнуло небажання будь-що робити, незабувайте про калину. Скуштувавши бабусиних пиріжків із калиною ви неодмінно станете бадьорішими. А може ви роздратовані? Ви одразу ж заспокоїтесь випивши відвар із кори калини. А додавши червоних плодів із цукром чи медом до гарячого чаю ви позбавитесь заздрошчів злості пихатості.

  • Також не забувайте що сік калини дуже корисний косметичний засіб. Отже посадивши калину на своєму обійсті будьте певні: ніяке лихо не переступить поріг вашої хати.



Сенкан

  • Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків. Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків. 1. Перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник). 2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметника). 3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно це дієслова). 4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного. 5. Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.



Редагування речень



Диктант із коментуванням

  • 1.Не/нагнувшись, гриба не знайдеш. 2.Не/хтуючи честю, не вбережеш совісті. 3.Не/працюючи, не будеш ситим. 4.Не/зважаючи на малесенький вітерець, парило і робилося душно. 5.Не/навидячи ближніх, оскверняєш себе. 6.Не/розтрощивши горіх, не смакуватимеш зернятком. 7.Не взявшись за сокиру, хати не зробиш. 8.Не/спитавши броду, не лізь уводу. 9. Не/працюючи, ситий не будеш. 10.Не/посіявши, не пожнеш.



Тестовий контроль знань учнів

  • 1.Дієприслівник – це особлива форма дієслова, яка вказує:

  • а) на ознаку предмета за дією;

  • б) на дію предмета;

  • в) поєднавши ознаки дієслова і прислівника, вказує на додаткову дію;

  • г) вказує на предмет;

  • 2.Від прислівника дієприслівник узяв:

  • а) незмінюваність, синтаксична роль - обставина;

  • б) вид,питання – що робити?

  • в) залежні слова;

  • г) час теперішній, минулий, майбутній;

  • 3.Дієприслівники бувають:

  • а) недоконаного виду;

  • б) доконаного і недоконаног виду;

  • в) не мають категорії виду;

  • г) доконаного виду;

  • 4.Від дієслова дієприслівник узяв:

  • а) вид, час;

  • б) вид, час, перехідність – неперехідність;

  • в) вид, час, перехідність – неперехідність, залежні слова;

  • г) вид;



Тестовий контроль знань учнів

  • 5.У якому рядку всі слова дієприслівники:

  • а) забувши, записаний, набуваючи, зліплений;

  • б) бажаючи, спаливши, засинаючи, граючись;

  • в) йдучи, стрибає, падаючи, спитавши;

  • г) соромлячись, похнюплений, стомившись, знайомлячись;

  • 6.У якому рядку всі дієприслівники доконаного виду:

  • а) уміючи, питаючи, зустрівши , переказуючи;

  • б) пишучи, бажаючи, почувши,пізнавши;

  • в) кажучи, пливучи, несучи, почепивши;

  • г) побачивши, сфотографувавши, змивши, зробивши;

  • 7.У якому рядку всі дієприслівники недоконаного виду:

  • а) зеленіючи, зоставшись, повзучи, в’янучи;

  • б) беручи, ходячи, приймаючи, танцюючи;

  • в) накривши, взявши, розтерши, плачучи;

  • г) будуючи, відкинувши,зробивши,володіючи;

  • 8.У якому рядку всі дієприслівники з НЕ пишуться окремо:

  • а) не/обстеживши, не/завівши, не/сказавши, не/розкривши;

  • б) не/оглядаючись, не/добігши, не/добачаючи, не/забувши;

  • в) не/спитавши, не/розуміючи, не/виконавши, не/навидячи;

  • г) не/зрадівши, не/вгаваючи, не/сіючи не/дочуваючи;



Тестовий контроль знань учнів

  • 9.У якому рядку всі дієприслівники з НЕ пишуться разом:

  • а) не/волячи, не/покоячись, не/хтуючи, не/дочуваючи;

  • б) не/пізнавши, не/знайшовши, не/створивши, не/перетинаючи;

  • в) не/відходячи, не/розуміючи, не/виконавши, не/передплативши;

  • г) не/прибігши, не/вітаючи, не/вмикаючи, не/почепивши;

  • 10.У суфіксах дієприслівників пишеться літера:

  • а) і;

  • б) то і, то и;

  • в) и;

  • г) е;

  • 11.Визначити речення, у якому не треба ставити кому:

  • а) Христя розпрощавшись пішла додому.

  • б) Пахне м’ята, хліба радіючи цвітуть.

  • в) Сон улетівши до хати бере Харитю під своє крило.

  • г) На всі запитання хлопець відповів не моргнувши оком.

  • 12.Дієприслівник уреченні виступає:

  • а) підметом;

  • б) додатком;

  • в) обставиною;

  • г) означенням.







Домашнє завдання

  • Повторити § 21-24,§9.

  • Скласти лінгвістичну казку «Дієприслівник як особлива форма дієслова».

  • Виписати чи скласти 10 речень із дієприслівниками.




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка