Магістерська робота: вдосконалення виборчого законодавства україни в частині формування виборчих комісій



Дата конвертації01.06.2016
Розмір445 b.


МАГІСТЕРСЬКА РОБОТА: ВДОСКОНАЛЕННЯ ВИБОРЧОГО ЗАКОНОДАВСТВА УКРАЇНИ В ЧАСТИНІ ФОРМУВАННЯ ВИБОРЧИХ КОМІСІЙ


Актуальність теми: Головна роль в організації і проведенні виборів належить виборчим комісіям. Правовий статус виборчих комісій в Україні та процедура їх формування протягом останніх років зазнали істотних змін. Цим обумовлена необхідність наукового аналізу системи виборчих комісій, процедури їх формування та рівня професійної підготовки членів комісій.

  • Актуальність теми: Головна роль в організації і проведенні виборів належить виборчим комісіям. Правовий статус виборчих комісій в Україні та процедура їх формування протягом останніх років зазнали істотних змін. Цим обумовлена необхідність наукового аналізу системи виборчих комісій, процедури їх формування та рівня професійної підготовки членів комісій.

  • Мета дослідження - комплексний аналіз політико-правового досвіду формування та функціонування виборчих органів в Україні, характеристика основних елементів, що визначають організацію їх роботи та вироблення практичних рекомендацій щодо вдосконалення законодавства про вибори в Україні.

  • Для досягнення поставленої мети необхідно розв’язати наступні завдання:

  • дослідити еволюцію виборчих комісій в Україні;

  • проаналізувати будову системи виборчих комісій та порядок їх утворення;

  • визначити основні проблеми українського виборчого законодавства щодо правового регулювання процедури формування виборчих комісій;

  • проаналізувати міжнародно-правові норми і рішення міжнародних організацій щодо регулювання процедури формування виборчих комісій;

  • порівняти досвід правового забезпечення організації виборів у країнах Європи;

  • виробити рекомендації щодо вдосконалення існуючої процедури формування виборчих комісій в Україні.



Об’єктом дослідження є міжнародний та національний досвід, тобто нормативно-правова база та практика застосування, правового регулювання процедури формування виборчих комісій.

  • Об’єктом дослідження є міжнародний та національний досвід, тобто нормативно-правова база та практика застосування, правового регулювання процедури формування виборчих комісій.

  • Предметом дослідження є конкретні елементи процедури формування виборчих комісій, такі як, система виборчих комісій, суб’єкти формування комісій, суб’єкти подання кандидатур, кваліфікаційні вимоги до членів комісій.

  • Джерельною базою дослідження є виборчі Закони України, законодавство країн Європи, акти міжнародного права, праці дослідників, матеріали наукових конференцій, статті з періодичних та Інтернет-видань.

  • Новизна роботи полягає у комплексному підході до вивчення проблеми, а саме в дослідженні її причин та в розробці конкретних практичних кроків для її вирішення.

  • Дослідження цієї теми має безпосереднє практичне значення для державного управління та місцевого самоврядування. Адже адміністрування виборів є обов’язком й органів державної влади та місцевого самоврядування. Отримані результати можуть стати поштовхом до розвитку ідеї про створення в місцевих органах влади та органах місцевого самоврядування спеціальних підрозділів, відповідальних за організацію та проведення виборів.



ВСТУП

  • ВСТУП

  • РОЗДІЛ 1. АНАЛІЗ ВИБОРЧОГО ЗАКОНОДАВСТВА УКРАЇНИ ТА ПРАКТИКИ ЙОГО ЗАСТОСУВАННЯ ЩОДО ФОРМУВАННЯ ВИБОРЧИХ КОМІСІЙ

  • 1.1. Еволюція становлення виборчих органів в Україні

  • 1.2. Правове регламентування процедури формування виборчих комісій в українському законодавстві

  • 1.3. Практика застосування українського виборчого законодавства в частині формування виборчих комісій

  • РОЗДІЛ 2. АНАЛІЗ ЗАРУБІЖНОГО ДОСВІДУ АДМІНІСТРУВАННЯ ВИБОРІВ

  • 2.1. Міжнародні стандарти адміністрування виборів

  • 2.2. Моделі органів адміністрування виборів

  • 2.3. Адміністрування виборів на прикладі країн ЄС

  • РОЗДІЛ 3. НАПРЯМКИ ВДОСКОНАЛЕННЯ ВИБОРЧОГО ЗАКОНОДАВСТВА УКРАЇНИ ЩОДО РЕГУЛЮВАННЯ ПРОЦЕДУРИ ФОРМУВАННЯ ВИБОРЧИХ КОМІСІЙ

  • 3.1. Позиції експертів щодо проблем правового регулювання процедури формування виборчих комісій

  • 3.2. Альтернативна модель формування виборчих комісій

  • ВИСНОВКИ



РОЗДІЛ 1. АНАЛІЗ ВИБОРЧОГО ЗАКОНОДАВСТВА УКРАЇНИ ТА ПРАКТИКИ ЙОГО ЗАСТОСУВАННЯ ЩОДО ФОРМУВАННЯ ВИБОРЧИХ КОМІСІЙ

  • Правове регулювання процедур адміністрування виборів в Україні, зокрема процедури формування виборчих комісій, здійснюється трьома виборчими законами:

  • "Про вибори Президента України“ (2004 р.),

  • "Про вибори народних депутатів України“ (2005 р.),

  • "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів“ (2004 р.).

  • Виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів Президента України, виборів депутатів, місцевих виборів та забезпечувати повне й однакове дотримання законодавства України щодо виборів.

  • Система виборчих комісій України, складається з кількох підсистем:

  • а) по виборам Президента України;

  • б) по виборам народних депутатів України;

  • в) по виборам до органів місцевого самоврядування (до ВР АР Крим, до місцевих рад і сільських, селищних, міських голів).



РОЗДІЛ 1. АНАЛІЗ ВИБОРЧОГО ЗАКОНОДАВСТВА УКРАЇНИ ТА ПРАКТИКИ ЙОГО ЗАСТОСУВАННЯ ЩОДО ФОРМУВАННЯ ВИБОРЧИХ КОМІСІЙ

  • Кожна з підсистем побудована на основі територіальної організації виборів та складається з трьох рівнів.

  • Для загальнонаціональних виборів (парламентських і президентських) це:

  • перший рівень (вищий) - Центральна виборча комісія (ЦВК) - постійно діючий орган, який очолює систему виборчих комісій;

  • другий рівень (проміжний) - окружні виборчі комісії (ОВК) (територіальні у термінології Закону "Про вибори Президента України") - всього 225;

  • третій рівень (нижній) - дільничні виборчі комісії (ДВК) - всього їх налічується понад 34 тисячі.

  • Для місцевих виборів це:

  • перший рівень (вищий) – Територіальні виборчі комісії (ТВК)

  • другий рівень (проміжний) - окружні виборчі комісії (ОВК)

  • третій рівень (нижній) - дільничні виборчі комісії (ДВК)



РОЗДІЛ 1. АНАЛІЗ ВИБОРЧОГО ЗАКОНОДАВСТВА УКРАЇНИ ТА ПРАКТИКИ ЙОГО ЗАСТОСУВАННЯ ЩОДО ФОРМУВАННЯ ВИБОРЧИХ КОМІСІЙ

  • Проблеми в застосуванні українського виборчого законодавства в частині формування виборчих комісій:

  • недоукомплектованість виборчих комісій,

  • прострочення строків формування комісій,

  • "політизація" комісій,

  • відсутність кваліфікації та досвіду у членів комісій,

  • низький рівень роботи комісій,

  • часті і грубі порушення виборчого законодавства.

  • Причини цих проблем:

  • норма, за якою право подання кандидатур до складу виборчих комісій на парламентських, президентських та місцевих виборах мають лише партії, блоки та кандидати - суб’єкти відповідного виборчого процесу

  • відсутність у законодавстві чіткої вимоги щодо наявності до членів комісій фахових знань та досвіду з адміністрування виборів



РОЗДІЛ 2. АНАЛІЗ ЗАРУБІЖНОГО ДОСВІДУ АДМІНІСТРУВАННЯ ВИБОРІВ

  • Міжнародні акти, що регламентують адміністрування виборів:

  • Загальний коментар до статті 25 Міжнародного пакту про громадянські і політичні права, розробленому Комітетом ООН з прав Людини

  • Декларація про критерії вільних і чесних виборів, схвалена Радою Міжпарламентського Союзу

  • Кодекс кращої практики з виборчих питань Європейської комісії за демократію через право (Венеціанської комісії)



РОЗДІЛ 2. АНАЛІЗ ЗАРУБІЖНОГО ДОСВІДУ АДМІНІСТРУВАННЯ ВИБОРІВ

  • У країнах з усталеними демократичними традиціями адміністрування виборчого процесу здійснюється органами виконавчої влади та місцевого самоврядування.

  • Функції вищого органу адміністрування загальнодержавних та, в окремих випадках, місцевих виборів у таких країнах покладено на Міністерство внутрішніх справ або утворений ним орган чи інший центральний орган виконавчої влади.

  • На регіональному і місцевому рівнях підготовка і проведення виборів в цих країнах забезпечується або державними службовцями або ж виборчими комісіями, які утворюються органами місцевого самоврядування з представників органів судової влади і муніципальних службовців.

  • В постсоціалістичних країнах Центральної та Східної Європи проведення виборів забезпечують Центральні виборчі комісії та утворені ними або місцевими представницькими органами місцевого самоврядування окружні та дільничні виборчі комісії, склад яких формується з представників партій - суб’єктів виборчого процесу або партій, що подолали виборчий бар’єр на парламентських виборах.



РОЗДІЛ 3. НАПРЯМКИ ВДОСКОНАЛЕННЯ ВИБОРЧОГО ЗАКОНОДАВСТВА УКРАЇНИ ЩОДО РЕГУЛЮВАННЯ ПРОЦЕДУРИ ФОРМУВАННЯ ВИБОРЧИХ КОМІСІЙ

  • Вибір моделі формування виборчих комісій, на нашу думку, повинен відповідати наступним цілям:

  • залучення до участі в процесі адміністрування виборів експертів та фахівців з питань виборів;

  • підвищення рівня професіоналізму в організації виборчого процесу, що передбачає наявність спеціальних знань і навиків в осіб, які беруть в ньому участь;

  • зменшення політичних пристрастей в діяльності виборчих комісій;

  • підвищення рівня ефективності діяльності виборчих органів.

  • Саме досягнення цих цілей дозволить створити таку модель формування виборчих комісій, що буде найкраще сприяти становленню в Україні стандартів демократичних виборів і забезпечить дотримання прав і свобод громадян України.

  • Запропонована модель формування виборчих комісій є способом поступового вдосконалення виборчих процедур без радикальних змін чи нововведень, що гарантує її сприйняття як політиками так і громадськістю.



РОЗДІЛ 3. НАПРЯМКИ ВДОСКОНАЛЕННЯ ВИБОРЧОГО ЗАКОНОДАВСТВА УКРАЇНИ ЩОДО РЕГУЛЮВАННЯ ПРОЦЕДУРИ ФОРМУВАННЯ ВИБОРЧИХ КОМІСІЙ

  • Для вдосконалення системи адміністрування виборів в Україні слід:

  • 1. Створити регіональні виборчі комісії (РВК), як представництва ЦВК в кожній області, а також в Автономній республіці Крим та містах Київ і Севастополь.

  • 2. На загальнодержавних виборах залишити існуючий принцип вертикального формування всіх виборчих комісій, на місцевих надати право формування ТВК в окремих випадках РВК.

  • 3. Доповнити існуючий принцип формування ВК за рахунок представників партій, блоків, кандидатів, запровадивши обов’язковість включення в усі виборчі комісії кандидатур від органів місцевого самоврядування та від ЦВК.

  • 4. Запровадити постійно діючу систему підготовки адміністраторів виборів із видачею відповідних сертифікатів та встановити обов’язковою норму, що членами комісій можуть бути призначені особи, що мають відповідні сертифікати



Автор роботи:

  • Автор роботи:

  • слухач групи ДУд-22

  • Шелеп Михайло Романович

  • Науковий керівник:

  • кандидат історичних наук, доцент кафедри політичних наук та філософії

  • ЛРІДУ НАДУ при Президентові України

  • Панфілова Тетяна Олександрівна

  • Рецензент:

  • кандидат політичних наук, доцент кафедри політичних інститутів та процесів

  • ВНУ ім. Лесі Українки

  • Ярош Оксана Богданівна




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка