Маркетингове середовище – це середовище прямого впливу на суб'єкта підприємницької діяльності та її результати, але це й середовище постійних змін



Дата конвертації01.06.2016
Розмір445 b.





МАРКЕТИНГОВЕ СЕРЕДОВИЩЕ – це середовище прямого впливу на суб'єкта підприємницької діяльності та її результати, але це й середовище постійних змін.

  • МАРКЕТИНГОВЕ СЕРЕДОВИЩЕ – це середовище прямого впливу на суб'єкта підприємницької діяльності та її результати, але це й середовище постійних змін.

  • МАРКЕТИНГОВЕ СЕРЕДОВИЩЕ БАНКУ можна визначити як сукупність активних суб’єктів і сил, які діють ззовні та всередині банку, впливають на процес прийняття відповідних рішень.





Середовище банківського маркетингу складається з мікро- та макро- складових.

  • Середовище банківського маркетингу складається з мікро- та макро- складових.

  • Під мікросередовищем розуміють сукупність відносин, що складаються усередині самого банку (його підрозділів) чи за його безпосередньою участю.

  • Макросередовище банкуце ширше поняття, що включає чинники, які впливають на всі елементи його мікросередовища.



Внутрішні відносини, що формують мікросередовище маркетингової складової діяльності банку реалізуються в рамках (чи між) функціональних організаційно-управлінських підрозділів:

  • Внутрішні відносини, що формують мікросередовище маркетингової складової діяльності банку реалізуються в рамках (чи між) функціональних організаційно-управлінських підрозділів:

  • правління (дирекція) банку;

  • департаменти банку (прогнозування діяльності банку, маркетингу і зв’язків з клієнтурою, депозитних операцій, кредитування, розрахунково-касового обслуговування, управління філіями банку, аналізу і статистики та ін.);

  • філії (дирекції, відділення) банку;

  • управління (банківських технологій, обліку і звітності, цінних паперів, кредитування, валютне та ін.);

  • відділи (служби) банку (кадрів, безпеки, юридичний, ревізійний (внутрішнього аудиту), бухгалтерія, адміністративно-господарський).



Зовнішнє мікросередовища маркетингу включає відносини банку з:

  • Зовнішнє мікросередовища маркетингу включає відносини банку з:

  • клієнтами (приватними, корпоративними);

  • посередниками (маркетинговими компаніями, фінансово-кредитними установами);

  • контактними аудиторіями (власними працівниками, небанківськими фінансовими установами, засобами масової інформації, державними установами, громадськістю);

  • конкурентами (існуючими, потенційними, новими банками).



МАКРОСЕРЕДОВИЩЕ БАНКІВСЬКОГО МАРКЕТИНГУ включає широкий спектр відносин з силами, що складають зовнішнє оточення.

  • МАКРОСЕРЕДОВИЩЕ БАНКІВСЬКОГО МАРКЕТИНГУ включає широкий спектр відносин з силами, що складають зовнішнє оточення.

  • Глобалізація такого підходу забезпечується за рахунок урахування основних факторів демографічного, економічного порядку, а також природних, науково-технічних, політичних факторів і факторів культурного рівня.



Демографічна ситуація:

  • Демографічна ситуація:

    • населення (по регіонах, місто-село);
    • вік клієнтів;
    • місце роботи;
    • сімейний стан.


Економічна ситуація:

  • Економічна ситуація:

        • ВНП, ВНП на душу населення;
        • прибуток після сплати податків;
        • інфляція;
        • рівень безробіття;
        • валютні курси;
        • платіжний баланс;
        • процентні ставки;
        • доходи;
        • ціни на енергоносії та основні продукти.


Політична ситуація:

  • Політична ситуація:

  • законодавча база;

  • виборча система;

  • державна устрій і органи влади;

  • політичні партії;

  • співробітництво з міжнародними фінансовими організаціями.



Соціально-культурні чинники:

  • Соціально-культурні чинники:

  • поведінка людей стосовно грошей;

  • рівень заощаджень;

  • освіта;

  • рівень довіри до фінансової системи і банків;

  • ставлення до роботи;

  • система зарплати і заохочень.



Соціально-культурні чинники:

  • Соціально-культурні чинники:

  • поведінка людей стосовно грошей;

  • рівень заощаджень;

  • освіта;

  • рівень довіри до фінансової системи і банків;

  • ставлення до роботи;

  • система зарплати і заохочень.



Природне середовище:

  • Природне середовище:

  • екологічна ситуація;

  • корисні копалини, енергоресурси;

  • охорона природи.



Науково-технічне середовище:

  • Науково-технічне середовище:

  • рівень комп’ютеризації та інформатизації;

  • телекомунікації;

  • охоронні системи;

  • банкомати та ін.





Конкуренція у перекладі з латинської (concurre) означає «стикання», «зштовхування».

  • Конкуренція у перекладі з латинської (concurre) означає «стикання», «зштовхування».

  • У загальному розумінні «конкуренція» – це економічний закон ринкового господарства, який проявляється як суперництво між учасниками за кращі умови виробництва, купівлі або продажу товарів .



За М. Портером конкуренція – це складний процес, що визначається взаємодією п’яти основних сил, а саме:

  • За М. Портером конкуренція – це складний процес, що визначається взаємодією п’яти основних сил, а саме:

    • суперництвом вже існуючих на ринку конкурентів;
    • появою нових конкурентів;
    • появою нових конкурентноздатних товарів (замінників);
    • конкурентною здатністю постачальників (продавців);
    • можливостями покупців.


Закон України «Про захист економічної конкуренції»: «Економічна конкуренція (конкуренція) – змагання між суб'єктами господарювання з ме­тою здобуття завдяки власним досягненням переваг над іншими суб'єктами господарювання, внаслідок чого споживачі, суб'єкти господарювання мають можливість вибирати між кількома продавцями, покупцями, а окремий суб'єкт господарювання не може визначати умови обороту товарів на ринку».

  • Закон України «Про захист економічної конкуренції»: «Економічна конкуренція (конкуренція) – змагання між суб'єктами господарювання з ме­тою здобуття завдяки власним досягненням переваг над іншими суб'єктами господарювання, внаслідок чого споживачі, суб'єкти господарювання мають можливість вибирати між кількома продавцями, покупцями, а окремий суб'єкт господарювання не може визначати умови обороту товарів на ринку».





Конституція України (ст. 42),

  • Конституція України (ст. 42),

  • Закон України «Про захист економічної конкуренції»,

  • Закон України «Про захист від недобросовісної конкуренції»,

  • Закон України «Про банки і банківську діяльність»,

  • Закон України «Про захист прав споживачів».



«... держава забезпечує захист конкуренції у підприємницькій діяльності. Не допускаються зловживання монопольним становищем на ринку, неправомірне обмеження конкуренції та недобросовісна конкуренція. Види і межі монополії визначаються законом. Держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю і безпечністю продукції та усіх видів послуг і робіт, сприяє діяльності громадських організацій споживачів».

  • «... держава забезпечує захист конкуренції у підприємницькій діяльності. Не допускаються зловживання монопольним становищем на ринку, неправомірне обмеження конкуренції та недобросовісна конкуренція. Види і межі монополії визначаються законом. Держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю і безпечністю продукції та усіх видів послуг і робіт, сприяє діяльності громадських організацій споживачів».



“… недобросовісною конкуренцією є будь-які дії в конкуренції, що суперечать правилам, торговельним та іншим чесним звичаям у підприємницькій діяльності.

  • “… недобросовісною конкуренцією є будь-які дії в конкуренції, що суперечать правилам, торговельним та іншим чесним звичаям у підприємницькій діяльності.



регламентація умов конкурентної боротьби на ринку банківських послуг, але при цьому ставить у центр уваги не саму конкурентну боротьбу, а клієнта банку як об'єкт конкуренції: “… Відносини банку з клієнтом регулюються законодавством України, нормативно-правовими актами Національного банку України та угодами (договорами) між клієнтом і банком.

  • регламентація умов конкурентної боротьби на ринку банківських послуг, але при цьому ставить у центр уваги не саму конкурентну боротьбу, а клієнта банку як об'єкт конкуренції: “… Відносини банку з клієнтом регулюються законодавством України, нормативно-правовими актами Національного банку України та угодами (договорами) між клієнтом і банком.



Банк зобов'язаний докладати максимальних зусиль для уникнення конфлікту інтересів працівників банку і клієнтів, а також конфлікту інтересів клієнтів банку.

  • Банк зобов'язаний докладати максимальних зусиль для уникнення конфлікту інтересів працівників банку і клієнтів, а також конфлікту інтересів клієнтів банку.

  • Банкам забороняється вимагати від клієнта придбання будь-яких товарів чи послуг від банку або від спорідненої чи пов'язаної особи банку як обов'язкову умову надання банківських послуг.

  • Клієнт має право доступу до інформації щодо діяльності банку.

  • Банки зобов'язані на вимогу клієнта надати таку інформацію:

  • відомості, які підлягають обов'язковій публікації, про фінансові показники діяльності банку та його економічний стан;

  • перелік керівників банку і його відокремлених підрозділів, а також фізичних та юридичних осіб, які мають істотну участь у банку;

  • перелік послуг, що надаються банком;

  • ціну банківських послуг;

  • іншу інформацію та консультації з питань надання банківських послуг».



КОНКУРЕНЦІЯ У БАНКІВСЬКОМУ СЕКТОРІ - це боротьба між банківськими установами на ринку, в ході якої створюються відмінні конкурентні переваги власної установи та її продуктів, що зумовлюють залучення найпривабливіших клієнтських сегментів.

  • КОНКУРЕНЦІЯ У БАНКІВСЬКОМУ СЕКТОРІ - це боротьба між банківськими установами на ринку, в ході якої створюються відмінні конкурентні переваги власної установи та її продуктів, що зумовлюють залучення найпривабливіших клієнтських сегментів.



Засобами конкуренції є банківські продукти, за допомогою яких банки-конкуренти намагаються завоювати визнання та залучити клієнтів.

  • Засобами конкуренції є банківські продукти, за допомогою яких банки-конкуренти намагаються завоювати визнання та залучити клієнтів.

  • Об'єктом конкуренції - потреби груп споживачів, які входять до цільового ринку (ринків), що обрали для себе банки-суперники.

  • Суб'єктами конкуренції виступають ті учасники ринку, які здатні задовольнити потреби цільових ринків і прагнуть це зробити, реалізуючи господарську діяльність на ринку.



високий рівень регулювання банківської діяльності та, зокрема, захист середовища здорової конкуренції;

  • високий рівень регулювання банківської діяльності та, зокрема, захист середовища здорової конкуренції;

  • відносно сталий перелік банківських продуктів;

  • відсутність прямого державного регулювання банківських тарифів (однак траплялися випадки, коли орган регулювання встановлював мінімальні ставки на ціну іноземних кредитів або рекомендував зниження ставок кредиту);

  • відсутність явних, безумовних монополій;

  • стрімкий розвиток альтернативного сервісу - самообслуговування.



До найбільш суттєвих вхідних бар’єрів належать:

  • До найбільш суттєвих вхідних бар’єрів належать:

  • правові обмеження: складні процедури реєстрації і ліцензування банківської діяльності; високі вимоги до керівників (стаж роботи, освіта, наявність управлінського досвіду, відсутність суттєвих зауважень з боку НБУ до діяльності на попередніх посадах тощо); високі вимоги до мінімального розміру статутного капіталу.

  • високі затрати на переорієнтацію клієнтів;

  • необхідність значних інвестицій в матеріально-технічну базу і кадри.



між банками;

  • між банками;

  • між банківськими та небанківськими фінансовими установами (кредитними спілками, страховими компаніями тощо);

  • між банками та нефінансовими установами.

  • *- кожному із рівнів можна виділити два підрівні банківської конкуренції:

  • індивідуальна конкуренція, при якій конкурують окремі кредитні інститути;

  • групова конкуренція, при якій конкурують групи кредитних інститутів.



Тотальна конкуренція виникає за наявності великої кількості банків, які здатні задовольнити потреби клієнтів наявного сегмента. Важливим є те, що конкурують не лише виробники аналогічних продуктів, а й товарів-замінників і субститутів. Кількість усіх конкурентів є великою.

  • Тотальна конкуренція виникає за наявності великої кількості банків, які здатні задовольнити потреби клієнтів наявного сегмента. Важливим є те, що конкурують не лише виробники аналогічних продуктів, а й товарів-замінників і субститутів. Кількість усіх конкурентів є великою.

  • Сильна конкуренція виникає за наявності достатньої кількості банків, які задовольняють потреби споживачів цільового ринку. Конкурують виробники аналогічних продуктів і товарів-замінників. Кількість усіх конкурентів є досить великою.

  • Середня конкуренція виникає за умов конкурентної боротьби між банками з аналогічними продуктами за привабливі ринки клієнтів.

  • Слабка конкуренція притаманна тим ринкам, де кількість його учасників є дуже обмеженою.



Функціональна конкуренція пов'язана з альтернативними можливостями використання грошових коштів потенційними клієнтами банків: створення депозитних вкладів (заощадження грошових ресурсів) або придбання матеріальних цінностей (споживання). У цьому разі предметом функціональної конкуренції виступають, з одного боку, банківська послуга (наприклад, депозит), а з іншого - товар (наприклад, ювелірні коштовності).

  • Функціональна конкуренція пов'язана з альтернативними можливостями використання грошових коштів потенційними клієнтами банків: створення депозитних вкладів (заощадження грошових ресурсів) або придбання матеріальних цінностей (споживання). У цьому разі предметом функціональної конкуренції виступають, з одного боку, банківська послуга (наприклад, депозит), а з іншого - товар (наприклад, ювелірні коштовності).

  • Видова конкуренція може виникати як усередині одного банку, так і між різними банками щодо надання послуг однієї видової групи, але різних за формою проведення. Скажімо, кредитування юридичних осіб та фінансовий лізинг можуть бути прикладом видової конкуренції на банківському ринку.

  • Предметна конкуренція пов'язана з конкуренцією аналогічних послуг, які надають різні банки. Прикладом предметної конкуренції може бути ощадний вклад, кредит, депозит і будь-які інші операції, що їх пропонують різні кредитні установи.

  • Цінова конкуренція також має місце на ринку банківських послуг.



Функціональна, видова та предметна конкуренція в сукупності являють собою нецінову конкуренцію.

  • Функціональна, видова та предметна конкуренція в сукупності являють собою нецінову конкуренцію.

  • Нецінова конкуренція включає:

  • зміну якостей продукції;

  • надання продукції якісно нових властивостей;

  • створення нової продукції для задоволення наявних потреб клієнтів;

  • для задоволення нових потреб клієнтів;

  • оновлення властивостей продукції.




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка