Матеріали до уроку правознавства у 9 класі



Дата конвертації02.06.2016
Розмір445 b.


Матеріали до уроку правознавства у 9 класі

  • Матеріали до уроку правознавства у 9 класі

  • Хто такі споживачі, продавці, виробники, виконавці. Як захистити права споживачів.

  • підготувала учитель історії та правознавства І категорії Козлова Людмила Василівна

  • ЗОШ №36 м. Миколаєва






Мета: сформувати знання учнів про громадські товари та послуги; сформувати активну позицію щодо захисту своїх прав як споживачів;

  • Мета: сформувати знання учнів про громадські товари та послуги; сформувати активну позицію щодо захисту своїх прав як споживачів;

  • розвивати економічне мислення;

  • виховувати толерантність, ціннісне ставлення до суспільства і держави; формувати соціальну, комунікативну та творчу компетентність.

  • Очікуванні результати: після уроку учні зможуть:

  • • охарактеризувати громадські товари та послуги;

  • • висловити своє ставлення до захисту прав споживача;

  • • застосувати свої знання в нестандартних ситуаціях;

  • • набути навичок толерантності, спілкування і співпраці.

  • Обладнання: папір, маркери, надруковані норми Закону України “ Про захист прав споживачів ”, картки з описами ситуацій, схеми, таблиці, кольоровий папір, ТЗН



Споживач — фізична особа, яка купує, замовляє, використовує або має намір придбати чи замовити продукцію для особистих потреб, не пов'язаних з підприємницькою діяльністю або виконанням обов'язків найманого працівника.

  • Споживач — фізична особа, яка купує, замовляє, використовує або має намір придбати чи замовити продукцію для особистих потреб, не пов'язаних з підприємницькою діяльністю або виконанням обов'язків найманого працівника.



Угода між споживачем і продавцем (виконавцем) оформлюється квитанцією, товарним чеком, або касовим чеком.

  • Угода між споживачем і продавцем (виконавцем) оформлюється квитанцією, товарним чеком, або касовим чеком.







В Конституції України, стаття 42, проголошено: «Держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю і безпечністю продукції та усіх видів послуг і робіт, сприяє діяльності громадських організацій споживачів».

  • В Конституції України, стаття 42, проголошено: «Держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю і безпечністю продукції та усіх видів послуг і робіт, сприяє діяльності громадських організацій споживачів».

  • У статті 50 головного закону України встановлено: «Кожен має право на безпечне для життя і здоров'я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди. Кожному гарантується право вільного доступу до інформації про стан довкілля, про якість харчових продуктів і предметів побуту, а також право на її поширення. Така інформація ніким не може бути засекречена».

  • Право кожного на задоволення базових потреб - на житло, на достатній життєвий рівень, на охорону здоров'я та медичну допомогу – також гарантується Конституцією України.

  • Захист прав споживачів забезпечується Законом України «Про захист прав споживачів» у редакції від 01.12.2005. Цей Закон регулює відносини між споживачами товарів, (робіт, послуг) та виробниками, виконавцями, продавцями різних форм власності, а також встановлює права споживачів.



  • назва товару, найменування і зображення товарного знаку для товарів і послуг, під якими вони реалізуються;

  • назви нормативних документів, вимогам яких повинна відповідати продукція;

  • інформація про вміст шкідливих для здоров’я речовин;

  • відмітка про наявність генетично модифікованих речовин;

  • ціна й умови придбання продукції;

  • дата виготовлення, відомості про умови зберігання.

  • гарантійні зобов’язаня виробника;

  • правила й умови ефективного використання продукції;

  • термін служби (придатності);

  • назва й адреса виробника, а також виконавця чи продавця, або того, хто буде виконувати ремонт і технічне обслуговування товару.



Кожен товар має упаковку.

  • Кожен товар має упаковку.

  • Упаковка - комплекс заходів, призначених для зберігання товару, які забезпечують захист товару від ушкоджень і втрат під час транспортування та зберігання

  • Елементом упаковки є тара.

  • Тара - основний елемент упаковки, який є виробом для розміщення продукції

  • Упаковка (тара) виготовляються з різних матеріалів: паперу, дерева, картону, скла , тканини, пластика. Під час вибору товару слід звертати увагу на те, щоб упаковка і тара були екологічно безпечними і не принесли негативної дії на організм людини, а також на навколишнє середовище.



Reduce – відновлювати

  • Reduce – відновлювати

  • Reuse – повторно використовувати

  • Recycle - переробляти





Еко – знаки

  • Еко – знаки

  • Інформують споживачів про безпеку продукції інформаційні екологічні знаки. Вони надають інформацію про безпеку товарі, про його чистоту. Деякі еко – знаки надають інформацію про виготовлення упаковки і попереджають про забруднення навколишнього середовища.

  • Так, на етикетці з – під газованої води можна побачити зображення дерева і навколо нього заклик: «Не залишайте на природі», що закликає нас не забруднювати навколишнє середовище.

  • Слід пам’ятати про те, що ми повинні охороняти навколишнє середовище. Адже кинута скляна пляшка в море розчиниться через 1000 років, паперові серветки – 3 роки, сірники – 6 місяців, поліетиленові пакети – 20 років. Тому і для цього використовують еко – знаки.



Існує ще такий інформаційний знак, який призначений для автоматизованого способу обліку інформації про товар, закодованої у вигляді комбінації послідовно розміщених паралельних штрихів і проміжків між ними – це штриховий код.

  • Існує ще такий інформаційний знак, який призначений для автоматизованого способу обліку інформації про товар, закодованої у вигляді комбінації послідовно розміщених паралельних штрихів і проміжків між ними – це штриховий код.

  • Перші дві – три цифри коду позначають країну – виробника або продавця товару. Наступні чотири – п’ять – фірму виробника. Ще п‘ять цифр – найменування товару, колір, масу, розмір. Остання цифра – контрольна. Вона допомагає визначити правильність зчитування коду сканером.

  • А чи знаєте ви, як визначити за штрих – кодом, якісний товар чи підроблений?

  • Для цього необхідно:

  • додати всі цифри, розташовані на парних місцях;

  • отриманий результат помножити на 3;

  • додати цифри, які стоять на непарних місцях без контрольної;

  • додати отримані результати;

  • в отриманому числі відкинути десятки;

  • від десяти відняти отримане число.

  • Результат повинен збігтися з контрольною цифрою, яка стоїть у штрих – коді останньою. Якщо ці цифри збігаються, то перед нами не підробка.

  • Інколи у коді стоїть знак «>», що означає – товар виготовлений за ліцензією.



Документи, які споживач має право отримати під час придбання продукції від продавця чи виробника.

  • Документи, які споживач має право отримати під час придбання продукції від продавця чи виробника.

  • І. Сертифікат відповідності

  • Документ, який видається органом сертифікації і засвідчує, що товар чи послуга відповідають стандарту якості.

  • ІІ. Технічний паспорт

  • Документ,який додається до технічно складного товару і в якому обговорюються умови експлуатації, гарантійний термін.

  • ІІІ. Гарантійні зобов’язання

  • Зобов’язання виробника (продавця) товару на його нормальну експлуатацію протягом певного періоду часу – гарантійного терміну.

  • Гарантійний термін

  • Термін, протягом якого продавець чи виробник зобов’язаний безкоштовно здійснювати технічне обслуговування та ремонт проданого товару.

  • Гарантійний термін має бути вказаний у паспорті на товар. На медикаменти, продукти харчування споживчі якості, які з часом можуть погіршитися і становити безпеку для життя, здоров’я в обов’язковому порядку встановлюється термін придатності.

  • Термін придатності

  • Вказується на етикетці чи упаковці товару і визначається з дати виготовлення до дати, яка вказує на останній термін використання.



Щоб у вас не викликали будь – які продукти отруєння, то слід звертати увагу на харчові добавки, які містяться в тому чи іншому продукті. Харчові добавки позначаються буквою Е. Давайте розглянемо таблицю шкідливих харчових добавок.

  • Щоб у вас не викликали будь – які продукти отруєння, то слід звертати увагу на харчові добавки, які містяться в тому чи іншому продукті. Харчові добавки позначаються буквою Е. Давайте розглянемо таблицю шкідливих харчових добавок.

  • Дуже небезпечні – Е – 123,510,513,527.

  • Небезпечні – Е – 102,110,120,124,127,129,155,180, 201, 220, 222, 223, 224, 228, 233, 242, 400, 401, 402, 403, 404, 405,501,502,620,637.

  • Канцерогенні – Е – 131,142,153, 210, 212, 213, 214, 215, 216, 219, 230, 240, 249, 280, 281, 282, 283, 310, 954.

  • Розлад шлунка – Е – 338, 339, 340, 341, 343, 450, 461, 463, 465, 466.

  • Захворювання шкіри – Е – 151, 160, 231, 232, 239, 311, 312, 320, 907, 951,1105.

  • Розлад кишечника – Е – 154, 626, 627, 628, 629, 630, 631, 632, 633, 634, 635.

  • Тиск – Е – 154, 250, 252.

  • Небезпечні для дітей – 270.

  • Заборонені – Е – 103,105,111,121,123,125,126,130, 152,211,952.



Kellogg’s (Келлогс) — продукує готові сніданки, кукурудзяні пластівці; Nestle (Нестле) — шоколад, кава, кавові напої, дитяче харчування; Unilever (Юнілевер) — дитяче харчування, майонези, соуси тощо; Heinz Foods (Хайнц Фудс) — кетчупи, соуси; Hershey’s (Хершис) — шоколад, безалкогольні напої; Coca-Cola (Кока-Кола) — «Кока-Кола», «Спрайт», «Фанта», тонік «Кіндлі»; McDonalds (Макдональдс) — мережа ресторанів швидкого харчування; Danon (Данон) — йогурти, кефір, сир, дитяче харчування; Similac (Сімілак) — дитяче харчування; Cadburi (Кедбері) — шоколад, какао; Mars (Марс) — шоколадні батончики «Марс», «Снікерс», «Твікс»; PepsiCo (Пепсі-Кола) — «Пепсі», «Мірінда», «Севен-Ап».

  • Kellogg’s (Келлогс) — продукує готові сніданки, кукурудзяні пластівці; Nestle (Нестле) — шоколад, кава, кавові напої, дитяче харчування; Unilever (Юнілевер) — дитяче харчування, майонези, соуси тощо; Heinz Foods (Хайнц Фудс) — кетчупи, соуси; Hershey’s (Хершис) — шоколад, безалкогольні напої; Coca-Cola (Кока-Кола) — «Кока-Кола», «Спрайт», «Фанта», тонік «Кіндлі»; McDonalds (Макдональдс) — мережа ресторанів швидкого харчування; Danon (Данон) — йогурти, кефір, сир, дитяче харчування; Similac (Сімілак) — дитяче харчування; Cadburi (Кедбері) — шоколад, какао; Mars (Марс) — шоколадні батончики «Марс», «Снікерс», «Твікс»; PepsiCo (Пепсі-Кола) — «Пепсі», «Мірінда», «Севен-Ап».



Реклама - інформація про товар, його виробника і продавця, яка розповсюджується у будь – якій формі й оплачується рекламодавцем.

  • Реклама - інформація про товар, його виробника і продавця, яка розповсюджується у будь – якій формі й оплачується рекламодавцем.

  • Реклама вперше з’явилася в Давній Греції. Її писали на стінах, потім почали писати на папері.

  • Реклама буває:

  • пряма

  • через пресу

  • друкована

  • екранна

  • на транспорті

  • на місці продажу.



Значні заборони введені щодо реклами для дітей і за участю дітей з метою їхнього захисту від неналежної реклами, беручи до уваги те, що їх легше ввести в оману через відсутність життєвого досвіду.

  • Значні заборони введені щодо реклами для дітей і за участю дітей з метою їхнього захисту від неналежної реклами, беручи до уваги те, що їх легше ввести в оману через відсутність життєвого досвіду.

  • Так, забороняється реклама:

  • - з використанням зображень дітей, які споживають або використовують продукцію, призначену тільки для дорослих чи заборонену законом для придбання або споживання неповнолітніми;

  • - з інформацією, яка може підірвати авторитет батьків, опікунів, піклувальників, педагогів та довіру до них дітей;

  • - з вміщенням закликів до дітей придбати продукцію або звернутися до третіх осіб з проханням зробити покупку;

  • - з використанням зображень справжньої або іграшкової зброї, вибухових пристроїв.

  • Реклама не повинна містити зображення дітей у небезпечних ситуаціях чи за обставин, що у разі їх імітації можуть завдати шкоди дітям або іншим особам, а також інформації, здатної викликати зневажливе ставлення дітей до небезпечних для здоров'я і життя ситуацій.

  • Реклама не повинна завдавати дітям моральної чи фізичної шкоди, викликати у них відчуття неповноцінності.



Права споживачів у нашій країні забезпечені Конституцією України, Законами «Про інформацію», «Про рекламу», Цивільним кодексом, Державним кодексом, Законом «Про захист прав споживачів».

  • Права споживачів у нашій країні забезпечені Конституцією України, Законами «Про інформацію», «Про рекламу», Цивільним кодексом, Державним кодексом, Законом «Про захист прав споживачів».

  • Держава захищає права споживачів, сприяє діяльності громадських організацій споживачів, здійснює контроль за безпекою і якістю продукції (С.42 Конституції України)

  • У Кримінальному кодексі України передбачено кримінальну відповідальність за службову недбалість.

  • Цивільний кодекс України регламентує договірні відносини купівлі – продажу споживчої продукції, відповідальність виконавця за порушення умов договору й умови розірвання договору.

  • Кожна людина, як споживач, має право на піклування та допомогу з боку держави. Тому 12 травня 1991 року був прийнятий Закон України «Про захист прав споживачів».

  • Цей Закон регулює відносини між споживачами товарів і їх виробниками, установлює права споживачів і визначає механізм реалізації державного захисту їхніх прав.



Захист прав споживачів —гарантований Конституцією контроль за якістю і безпечністю продукції та всіх видів послуг і робіт з боку держави та громадсько-суспільний рух на його підтримку.

  • Захист прав споживачів —гарантований Конституцією контроль за якістю і безпечністю продукції та всіх видів послуг і робіт з боку держави та громадсько-суспільний рух на його підтримку.



захист своїх прав державою;

  • захист своїх прав державою;

  • якість продукції та її безпеку;

  • інформацію про продукцію та її виробника (продавця);

  • відшкодування шкоди (збитків), завданих продукцією неналежної якості, а також майнової та моральної (немайнової) шкоди, заподіяної небезпечною для життя і здоров'я людей продукцією;

  • звернення до суду та інших органів дервлади за захистом порушених прав.



Перед тим,як почати користуватись товаром, потрібно уважно ознайомитися з правилами використання;

  • Перед тим,як почати користуватись товаром, потрібно уважно ознайомитися з правилами використання;

  • За роз'ясненнями звертатися до продавця (виробника,);

  • Користуватися товаром слід за його призначенням та дотримуватися умов (вимог, норм, правил), встановлених виробником товару.



Якщо споживач придбав неякісний товар,то він :

  • Якщо споживач придбав неякісний товар,то він :

  • має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника:

  • безоплатного усунення недоліків товару або відшкодування витрат на їх виправлення споживачем чи третьою особою;

  • заміни на товар аналогічної марки належної якості;

  • зменшення купівельної ціни товару.





Вимоги споживача задовольняються відносно товарів, строк гарантії на які не закінчився.

  • Вимоги споживача задовольняються відносно товарів, строк гарантії на які не закінчився.

  • Продавець і виробник під час продажу товару повинні інформувати споживача про підприємства, які розглядають претензії споживачів.



Недоліків товару мають бути усунені протягом 14 днів.

  • Недоліків товару мають бути усунені протягом 14 днів.

  • За кожен день затримки виконання вимоги про надання аналогічного товару і за кожний день затримки усунення недоліків вище зазначеного строку (14 днів) споживачеві сплачується неустойка у розмірі 1% вартості товару.

  • Однак, слід мати на увазі, що не всі товари дозволяється обмінювати.



Перелік товарів, що не підлягають обміну (поверненню), включає в себе:

  • Перелік товарів, що не підлягають обміну (поверненню), включає в себе:

    • Продовольчі товари, лікарські препарати та засоби,предмети сангігієни;
    • Непродовольчі товари:
      • фотоплівки, фотопластинки, фотографічний папір
      • парфюмерно-косметичні вироби
      • дитячі іграшки м'які,гумові надувні
      • товари для немовлят (пелюшки, соски, пляшечки для годування тощо)
      • зубні щітки ,розчіски, гребенці
      • білизна натільна,постільна
      • панчішно-шкарпеткові вироби
      • аудіо-, відеокасети
      • ювелірні вироби
      • друковані видання


У разі обміну товару, його гарантійний термін обчислюється заново з дня обміну. Споживач має право на повернення товару, відшкодування збитків, має право на безкоштовний ремонт.

  • У разі обміну товару, його гарантійний термін обчислюється заново з дня обміну. Споживач має право на повернення товару, відшкодування збитків, має право на безкоштовний ремонт.

  • безкоштовний ремонт товару, якщо ще не закінчився гарантійний термін , має бути здійснений протягом 14днів або за домовленістю в інший термін. Споживач, на час ремонту, може звернутися з письмовою вимогою, щоб йому надали аналогічний товар, незалежно від моделі.

  • Споживач має право вимагати безкоштовного ремонту або відшкодування збитків і після закінчення гарантійного терміну.

  • Претензії споживача розглядаються у разі, коли він надав квитанції, товарний або касовий чек, технічний паспорт, який засвідчує дату придбання товару, його ціну.



  • Директору магазина

  • (власнику товару):

  • записується найменування

  • підприємства (власника);

  • у родовому відмінку пишеться

  • прізвище, ім’я та по батькові

  • домашня адреса споживача

  • Скарга (претензія)

  • 1. Повідомляється, коли та за якою ціною був придбаний товар,

  • який встановлений на нього гарантійний термін та якими документами підтверджуються ці дані.

  • 2. Описуються причини скарги, у чому полягає порушення прав споживача.

  • 3. Висловлюється зміст претензії та конкретні вимоги споживача.

  • 4. Наводиться перелік документів, які додаються до скарги (претензії).

  • Дата Підпис





Який Закон захищає права споживачів?

  • Який Закон захищає права споживачів?

  • Назвіть права споживачів.

  • У чому особливість гарантійного терміну сезонного товару?

  • Чому продукція повинна мати сертифікат відповідності?

  • У які терміни має бути задоволена вимога споживача про заміну товару?

  • За якої умови розглядаються претензії споживача на неякісний продукт?

  • Які еко – знаки ви знаєте? У чому їх особливості?

  • У якому вигляді може надаватися інформація про продукцію?

  • Наведіть приклади словесної, цифрової, образної, символьної інформації.

  • Яке основне завдання виконує реклама?

  • Які попереджувальні знаки містяться на упаковках з отруйними та вогненебезпечними товарами?

  • Назвіть обов’язки споживачів?



  • У кожному магазині повинні обов'язково міститися:

  • «Куточок споживача», де повинні бути відображені права і обов'язки продавця і покупця, відомості про продавця (адреса, телефон, ПІБ директора), адреса і телефони контролюючих органів,

  • Закон України «Про захист прав споживачів», відповідні правила торгівлі тощо;

  • «Книга відгуків і пропозицій» у доступному місці.

  • Продавці і касири мусять мати значки («бейджики»), на яких вказані їх посади і імена.

  • Перш ніж оплачувати обраний товар чи послугу, перевірте:

  • відповідність названої продавцем ціни тій, яка вказана у ціннику чи прейскуранті;

  • якщо товар штучний – чи не пошкоджена упаковка і чи дійсно в ній той товар, за який ви сплачуєте гроші; комплектність товару; наявність супроводжувальної документації. При цьому попросіть у продавця продемонструвати, як працює товар і як ним користуватися;

  • якщо товар ваговий – чи правильно працюють ваги;

  • наявність необхідної інформації на упаковці та у супроводжувальній документації. Слід детально ознайомитися з цією інформацією, перш за все – зі строком придатності, гарантійними зобов'язаннями виробника тощо.

  • Під час покупки товару (оплати послуги, роботи) прослідкуйте:

  • щоб вам видали касовий чек (якщо товар тривалого зберігання, попросіть також виписати товарний чек) і щоб на чеку було видно сплачену суму;

  • щоб у паспорті виробу було точно вказано дату покупки і назву магазину-продавця. У відповідності до ст. 15 Закону України «Про захист прав споживачів» споживач має право на отримання необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про товари (роботи, послуги), що забезпечує можливість їх компетентного вибору.






База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка