Мета: розвивати навички порівняльного аналізу творів на ідейно-тематичному та художньому рівнях, вдосконавлювати вміння робити порівняльну характеристику персонажів



Дата конвертації03.06.2016
Розмір445 b.



Мета: розвивати навички порівняльного аналізу творів на ідейно-тематичному та художньому рівнях, вдосконавлювати вміння робити порівняльну характеристику персонажів, проводити спостереження над художніми особливостями творів; порівнювати історичні і літературні джерела; розвивати критичне, асоціативне мислення учнів, вміння застосовувати здобуті знання; виховувати повагу до історичного минулого.

  • Мета: розвивати навички порівняльного аналізу творів на ідейно-тематичному та художньому рівнях, вдосконавлювати вміння робити порівняльну характеристику персонажів, проводити спостереження над художніми особливостями творів; порівнювати історичні і літературні джерела; розвивати критичне, асоціативне мислення учнів, вміння застосовувати здобуті знання; виховувати повагу до історичного минулого.

  •  



План

  • План

  • Героїчний епос, його ознаки.

  • Історична основа “Пісні про Роланда” і “Слова о полку Ігоревім”.

  • Історія створення і проблема авторства творів.

  • Ідейно-тематична схожість “Пісні про Роланда” і “Слова о полку Ігоревім”.

  • Система образів поем.

  • Образ природи у творах.

  • 7. Використання художніх засобів.



  • Героїчний епос – це назва фольклорних творів різних жанрів, в яких у легендарізованній формі відображено волю, завзяття народу у боротьбі проти ворогів соціального і релігійного пригноблення, прославляються розум, сила, мужність воїнів, богатирів, народних героїв.

  • Епічні(архаїчні) Давній(класичний) Середньовічний

  • форми епос героїчний епос

  • міф; “Махабгарата” “Пісня про мого

  • казка; “Рамаяна” Сіда”

  • легенда; “Іліада” та “Пісня про

  • билина; “Одіссея Гомера Нібелунгів”

  • сказання. “Пісня про Роланда”

  • “Беофульф”



Ознаки середньовічного героїчного епосу:

  • Ознаки середньовічного героїчного епосу:

  • - ідеї служіння батьківщині, самоутвердження народу, боротьби проти національного, соціального пригноблення;

  • відображення реальних подій у легендаризованій формі, надання реальним фактам героїчного змісту;

  • історична конкретність, зв’язок з певною добою;

  • автори творів – невідомі учасники чи очевидці певних історичних подій;

  • органічне поєднання реальних історичних постатей із вигаданими персонажами;

  • герої – сини свого часу, народу, які уособлюють ідеї національної незалежності, етичних і соціальних норм певного народу;

  • основна тема – боротьба із зовнішніми ворогами за віру, незалежність народу, об’єднання країни.



Історична основа творів

  • Історична основа творів

  • Похід короля Карла Великого в Іспанію у 778 році.

  • Похід князя Ігоря Святославовича проти половців у 1185 році.



  • Чим схожі дані історичні події?

  • Походи короля Карла Великого і князя Ігоря Святославовича були нетривалими за часом і завершились невдало.

  • Чому саме ці історичні факти, незважаючи на їхній трагічний характер, автори поклали в основу написання своїх творів?

  • У змісті поем відбилися важливі події життя середньовічної Франції і Давньої Русі (відповідно VIII-XI ст. і XII ст.). Французькі королі тривалий час вели боротьбу з арабомавританською експансією, яка загрожувала Європі. Ці війни сприяли формуванню патріотичної свідомості і разом з тим розцінювались як “благогородна справа ” - викорінення язичництва. До того ж наприкінці XI ст. під впливом духовенства лицарство почало збиратися у хрестовий похід у Палестину. В такому патріотичному і релігійному настрої постає народногероїчний зміст “Пісні про Роланда ” .

  • Ідея засудження феодального свавілля споріднює старофранцузьку “Пісню про Роланда ” з пам’яткою давньоруської літератури кінця XII ст. “Словом о полку Ігоревім “ , в якій також звучить пристрасний заклик до князів припинити чвари і об’єднатися для відсічі грізній навалі кочівників. Тема пронизана любов’ю до рідного краю та народу, вболіванням за їхнє майбутнє. Змальовуючи картину спустошення Руської землі, розбрат між князями, автор “Слова о полку Ігоревім” закликає забути про власні егоїстичні інтереси, понад усе опікуватись справою всенародною.

  • Що відомо про авторів цих героїчних поем?

  • Автори творів – невідомі учасники чи очевидці певних історичних подій.



Назвіть основних персонажів творів.

  • Назвіть основних персонажів творів.

  • “Слово о полку Ігоревім” “Пісня проРоланда”

  • ……………………. …………………..

  • Встановіть паралелі між героями поем.

  • Карл Великий Святослав

  • Роланд Ігор

  • Олівер Всеволод

  • Альда Ярославна





Порівняйте образи Ігоря і Роланда

  • Порівняйте образи Ігоря і Роланда

  • - Опишіть, як поводять себе герої у битві з ворогом.

  • - Охарактеризуйте стосунки між персонажами: Роланд – Олівер, Ігор – Всеволод.

  • - Як у поемах реалізується мотив «прекрасної дами»?

  • ( смерть Альди від трагічної звістки: “…Всіма святими й Богом присягаюсь -Не житиму на світі без Роланда!І раптом зблідла й впала до ніг Карла. Померла... То помилуй її, Боже!”; плач Ярославни за Ігорем: “ Ярославна рано плаче у Путивлі на заборолі… ” ).

  • - Як героїв характеризують слова?

  • Роланд: “ Волію радше смерть, аніж безчестя”,

  • Ігор: “Браття і дружино! Лучче ж би потятим бути, аніж полоненим бути.»

  • -З ким порівнюються Роланд і князь Ігор у бою?

  • Роланд порівнюється з левом, леопардом – сильними і сміливими тваринами, які символізують волю до перемоги; князь Ігор із туром – могутньою сильною твариною, із сонцем.



Заповніть таблицю

  • Заповніть таблицю

  • - Які якості персонажів у вас викликають позитивну, а які – негативну оцінку?

  • - Чи можна назвати Ігоря і Роланда справжніми лицарями своєї доби?

  • - Які причини призвели до появи образу ідеального епічного героя у різних народів світу?





1. Наведіть приклади засобів художньої виразності у творах (гіперболи, постійні епітети, порівняння) . Яку роль вони відіграють у поемах?

  • 1. Наведіть приклади засобів художньої виразності у творах (гіперболи, постійні епітети, порівняння) . Яку роль вони відіграють у поемах?

  • 2. Порівняйте «віщі сни» князя Святослава і короля Карла Великого? З якою метою їх вводять автори у свої твори? Знайдіть і поясніть алегоричні деталі.

  • 3. Наведіть приклади описів батальних сцен у поемах.

  • 4. Визначте, які художні засоби використовуються для змалювання поразки Ігоря і смерті Роланда (“плачі”).

  • Оплакування князем Святославом “синовців“ Ігоря і Всеволода, плач Ярославни ( “Ярославна рано плаче у Путивлі на заборолі”), плач короля Карла Великого і франків над загиблими воїнами (“Ридає гірко, з ним усі барони…”).

  • Знайдіть у творах фантастичні елементи.

  • Серед білого дня насувається темрява, яка провіщає лихо (“Слово о полку Ігоревім”); король Карл просить Бога продовжити день, щоб він міг помститися за смерть Роланда “(Пісня про Роланда”).

  • Висновок: використання гіпербол, постійних епітетів, розгорнуті описи батальних сцен, наявність “віщих” снів, “плачів“, фантастичність свідчать про художню наближеність творів.



«Бушують грози, смерчі, лячні бурі,

  • «Бушують грози, смерчі, лячні бурі,

  • Потоками ллють з градом й снігом зливи,

  • І блискавки б'ють раз за разом страшно.

  • Земля вже починає скрізь двигтіти -

  • Від церкви Сен-Мішель і аж до Сени,

  • Від гавані Віссант до Безансона.

  • Немає міст, де б мури не тріщали;

  • А ясний день враз огортає морок,

  • І світло лише в спалахах у небі.

  • Усіх жахають ці пророчі знаки,

  • Волають франки: «То кінець вже світу!»

  • «Це Судний день до нас прийшов нещадний!»

  • Але не відають гіркої правди -

  • То плаче вся природа за Роландом…»

  • Які описи природи у “Слові о полку Ігоревім”нагадує дана картина із

  • “Пісні про Роланда”?





1. Використання художніх засобів виразності (постійні епітети, гіперболи, порівняння).

  • 1. Використання художніх засобів виразності (постійні епітети, гіперболи, порівняння).

  • 2. ”Віщі сни”.

  • 3. ”Плачі”.

  • 4. Описи батальних сцен.

  • 5. Наявність фантастичних елементів.



Ідейно-тематична схожість творів

  • Ідейно-тематична схожість творів

  • “Слово о полку Ігоревім” “ Пісня про Роланда”





Порівняння зразків давньоруського і французького

  • Порівняння зразків давньоруського і французького

  • героїчного епосу свідчить про те , що ці твори ідейно і

  • естетично пов’язані між собою, мають багато спільного у художньому відношенні. Вони створені в один час, за подібних суспільних і культурних умов XII-XIV ст., коли у Європі відбувалися процеси становлення народності і державності, боротьба з внутрішніми феодальними усобицями, захист рідного краю від зовнішніх ворогів. Водночас, ці твори вказують на самобутність державного, національного та культурного розвитку народів Європи. Таким чином, “Пісня про Роланда” та “Слово о полку Ігоревім” як пам’ятки героїчного епосу виконували високу політично-культурну місію в житті свого народу та світовій історії.




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка