Метод творчого читання. Метод творчого читання



Дата конвертації29.05.2016
Розмір445 b.



Метод творчого читання.

  • Метод творчого читання.

  • Евристичний метод.

  • Дослідницький метод.

  • Репродуктивний метод.











Тема. Тонкий ліризм поезії Тютчева “Я знаю в праосені пору”

  • Тема. Тонкий ліризм поезії Тютчева “Я знаю в праосені пору”

  • Виразне читання вірша Тютчева “Я знаю в праосені пору…” заздалегідь підготовленим учнем.

  • Бесіда на первинне сприйняття поетичного твору.

  • - Яке враження викликала у вас поезія?

  • - Який настрій навіює поезія Тютчева? (Спокою, умиротворення, задоволення, смутку. )

  • - Про яку пору осені йдеться у вірші? ( У творі зображено ранню осінь (“золоту”). Ця пора дійсно коротка, її ще називають “бабине літо.)

  • - Які картини уявили?

  • - Які образні вислови запам'яталися?

  • - Назвіть прикмети осені, які зображує автор. (Ясні дні, павутинки, глибоке блакитне небо.)



Тема. Тонкий ліризм поезії Тютчева “Я знаю в праосені пору …”

  • Тема. Тонкий ліризм поезії Тютчева “Я знаю в праосені пору …”

  • ♦ Усне словесне малювання.

  • Уявіть, що ви художник. Ви хочете намалювати вірш (сюжетний малюнок) Тютчева “Я знаю в праосені пору…”. Які вам потрібні для цього фарби?

  • Уявіть, що ви композитор. Прочитавши цей вірш, ви захотіли написати за його мотивами музичний твір. Які б музичні інструменти звучали у вашому

  • оркестрі? Поясніть, чому саме ці інструменти ви вибрали, які звуки природи вони, на вашу думку,

  • могли б найкраще відтворити.



Тема. Німецька народна казка “Пані Метелиця”.

  • Тема. Німецька народна казка “Пані Метелиця”.

  • Ілюстрування прочитаного малюнками

  • Завдання учням – художникам: демонструючи свої малюнки, переказати той епізод, який вони зобразили, визначаючи, до якої частини ( зачину, основної частини, кінцівки) казки вони належать. Пояснити, чим їх приваблює саме цей епізод казки, чим вразив герой, якого вони вирішили намалювати.



Тема. Кіплінг. Казка “Мауглі”

  • Тема. Кіплінг. Казка “Мауглі”

  • Стислий переказ змісту казки Кіплінга «Мауглі»

  • У печері вовків з’являється людське дитинча. Ціною доброго слова Балу й забитого бика Багіри його приймають до Сіонійської Зграї. Мауглі (так назвала хлопчика Мати Вовчиця) переслідує тигр Шер-Хан. Підліток перемагає його під час Ради вовків за допомогою Червоної квітки – вогню.)

  • Тема. Марк Твен. “Пригоди Тома Сойєра”

  • Стислий переказ уривку “Втікачі на безлюдному острові” за поданим планом

  • Ватага “піратів” вирушає у мандри.

  • Безтурботні втіхи на острові.

  • Почуття самотності та туги за рідною домівкою.

  • Рішення втікачів повернутися до цивілізації.



Тема. Поетизація працьовитості та скромності, віра в перемогу добра над злом у казці Ш. Перро “Попелюшка”

  • Тема. Поетизація працьовитості та скромності, віра в перемогу добра над злом у казці Ш. Перро “Попелюшка”

  • Усне словесне малювання.

  • ► Опишіть почуття дівчини від першої особи в епізоді: “Аж ось щаслива мить настала. Сестри з матір'ю сіли в карету й поїхали на бал. Попелюшка довго стояла під брамою й сумно дивилася їм услід”.

  • ► Опишіть, як сприйняли Попелюшку в палаці сестри, гості, принц, король? (“Вродлива”, “мила”, танцює “напрочуд граційно”, “гості милувалися нею”, “найвродливіша”, незнайома принцеса. )

  • ► Словесно змоделюйте вбрання Попелюшки на балу.

  • Інсценізація

  • ► Розіграйте діалог сестер з Попелюшкою перед балом, передаючи голосом почуття і ставлення героїнь одна до одної.



Тема. О.С. Пушкін. Вступ до поеми “Руслан і Людмила”

  • Тема. О.С. Пушкін. Вступ до поеми “Руслан і Людмила”

  • Складання партитури вірша.

  • У лукоморья / дуб зеленый; //

  • Златая цепь / на дубе том: //

  • И днем и ночью / кот ученый /

  • Все ходит по цепи кругом; //

  • Идет направо - // песнь заводит, /

  • Налево - // сказку говорит //



Тема. Прислів’я та приказки – джерело народної мудрості

  • Тема. Прислів’я та приказки – джерело народної мудрості

  • Творчі вправи.

  • 1. Підібрати прислів'я до життєвих ситуацій:

  • Людина робить добру справу, але заздрісники намагаються зашкодити їй, та все ж вона не зважає на це. (Пси виють, а місяць світить. Собака гавкає, а караван іде).

  • Товариш засумував дуже, а ви з ним поговорили втішно, він і забувся про сум. ( Від теплого слова і лід розмерзає. Добре слово краще, ніж мед).

  • 2. Яка може бути життєва ситуація, коли вживаються прислів'я:

  • Легко хату зруйнувати, та нелегко збудувати.

  • Вовка боятися – в ліс не ходити.

  • Сім раз відміряй, а один – відріж.

  • Що посієш, те й пожнеш.

  • Закінчив справу – гуляй на славу.

  • 3. Читання зразка твору за прислів'ям. Завдання учням: визначити, яке прислів'я могло б бути заголовком до нього.



Тема. Тонкий ліризм поезії Тютчева “Я знаю в праосені пору…”

  • Тема. Тонкий ліризм поезії Тютчева “Я знаю в праосені пору…”

  • Творча робота

  • Опишіть ранок, використовуючи художні засоби виразності, прозою або у віршованій формі. Подумайте, які почуття ви хотіли б передати.

  • Напишіть власний вірш про природу.

  • Складіть поетичну мініатюру за поданими римами: природа – мода, час – нас, вітрила – крила, землі – малі, коси – роси, краси – голоси.

  • Складіть поетичну мініатюру за поданими ілюстраціями.



Тема. С.Я. Маршак “Дванадцять місяців”

  • Тема. С.Я. Маршак “Дванадцять місяців”

  • Висловити враження від перегляду мультиплікаційної версії казки Маршака “Дванадцять місяців”

  • Бесіда.

  • Яке враження справив мультиплікаційний фільм?

  • Якими ви уявляли героїв казки і як змалював їх мультиплікатор?

  • Чи всі епізоди увійшли до фільму?

  • Чи вдалося авторові передати атмосферу літературного твору?

  • Чи передано в мультфільмі красу і багатство зимового і весняного пейзажу?

  • Тема. Марк Твен “Пригоди Тома Сойєра”. Цінності дитинства у дорослому житті.

  • Диспут “Що дорожче у житті: романтика пригод чи спокій близьких?”

  • Що для вас означає поняття “романтика пригод”?

  • Як ви розумієте поняття “спокій близьких”?

  • Що у своєму житті обираєте ви, а що обирають герої Марка Твена?



Тема. Ш. Перро – основоположник європейської літературної казки. Казка “Попелюшка, або Соболевий Черевичок”

  • Тема. Ш. Перро – основоположник європейської літературної казки. Казка “Попелюшка, або Соболевий Черевичок”

  • Скласти план казки .

  • Становище Попелюшки в сім’ї.

  • Клопоти та турботи матері та сестер перед балом.

  • Допомога чарівниці Попелюшці.

  • Попередження дівчинці повернутися до півночі.

  • Попелюшка на балу.

  • Розповідь сестер про події у королівському палаці.

  • Друга поїздка дівчини на бал. Втрата черевичка.

  • Принцові посланці в домі Попелюшки.

  • Щасливий фінал казки.



  • Тема. Ш.Перро. “Попелюшка або Соболевий Черевичок”

  • Завдання. Дібрати цитати для відповіді на запитання



Тема. Ідея винагороди за людські чесноти і страждання в казці Ш.Перро “Попелюшка, або Соболевий Черевичок”

  • Тема. Ідея винагороди за людські чесноти і страждання в казці Ш.Перро “Попелюшка, або Соболевий Черевичок”

  • Складання плану характеристики образу героя



Тема. Уславлення любові до праці та інших людських чеснот у німецькій народній казці “Пані Метелиця”

  • Тема. Уславлення любові до праці та інших людських чеснот у німецькій народній казці “Пані Метелиця”

  • Складання плану порівняльної характеристики пасербиці і рідної доньки.

  • Пасербиця та рідна донька вдови.

  • Як дівчата потрапили до колодязя?

  • Пасербиця та рідна донька по дорозі до пані Метелиці.

  • Зустріч з пані Метелицею.

  • Сумлінна праця пасербиці та лінощі рідної доньки.

  • Заробіток дівчат.



Ідейно-художній аналіз твору Р.Бернс «Чесна бідність»

  • Ідейно-художній аналіз твору Р.Бернс «Чесна бідність»

  • Коментоване читання з елементами евристичної бесіди.

  • Про кого поет розповідає у першій строфі?

  • Які образи автор змальовує в другій , третій, четвертій строфі?

  • Що в поезії протиставляється?

  • Який художній прийом у побудові твору використовує поет? Що допомагає передати настрій, почуття?

  • Як антитеза допомагає розкрити головну думку твору?

  • Зачитайте ті рядки, де стверджується головна думка вірша.

  • Як ви вважаєте, що для людини найголовніше: благородна душа чи матеріальне забезпечення?

  • Який зміст вкладає поет у слова «честь», і «чесність»? (

  • Яка головна думка вірша?



Тема. Традиції народної казки та багатство авторських образів у вступі до поеми Пушкіна “Руслан і Людмила”

  • Тема. Традиції народної казки та багатство авторських образів у вступі до поеми Пушкіна “Руслан і Людмила”

  • Аналіз вступу до поеми Пушкіна “Руслан і Людмила”.

  • Евристична бесіда.

  • Чому, на вашу думку, вступ до поеми називають «зібранням» народних казок?

  • Згадайте особливості побудови казки. Що зближує вступ і казку?

  • Про яких казкових героїв йдеться у вступі?

  • Які казки згадуємо ми, читаючи вступ до поеми?

  • Чому саме кіт розповідає і співає в казці Пушкіна?

  • Що вам відомо про русалок? У яких казках чи переказах ви про них читали?

  • За давніми переказами, у лісі живуть могутні духи-лісовики. Опишіть, якими ви їх уявляєте.

  • Русалка, лісовик не казкові образи. Чому поет використовує їх у вступі?

  • Яку казку нагадують рядки: « И тридцать витязей прекрасных

  • Чредой их вод выходят ясных,

  • И с ними дядька их морской»?

  • У яких казках ви читали про Бабу-Ягу, і якою вона постала перед вами з рядків прологу?

  • В якому краю відбуваються казкові події? Як ви його уявляєте? Які кольори ви використали б , якби малювали цей край?

  • Які казкові зміни відбулися у світі, створеному уявою поета? Які образи він вигадав? Яких небачених звірів ви «побачили» біля лукомор’я?

  • Яких традицій народної казки дотримується поет у своєму творі?

  • Скільки разів вживається слово «там»?

  • Про що свідчать слова: «… і я там був, і мед я пив…»?

  • Про що свідчить така велика кількість використаних казкових образів у такому невеликому за обсягом уривку?



  • М. Басьо – майстер японського хоку

  • Аналіз поетичного твору

  • На всохлу гілку

  • сів ночувати крук .

  • Глибока осінь.

  • Бесіда

  • 1. Яку картину малює ваша уява? Що ви побачили?

  • 2. Що почули? Чи затишно навкруги в цю мить, чи вирує вітер?

  • 3. Який образ втілив поет у своєму кращому творі? Хто герої цих рядків?

  • 4. Людина в хоку пов’язана з природою чи зображується відокремлено від неї?

  • 5. Як ви вважаєте, який колір переважає в хоку?

  • 6. Тепер спробуйте, об’єднавши образи тихого вечірнього безвітря, пізньої осені, самотності, чорного кольору, по-філософськи переосмислити у загальний образ. Який образ у вас склався?

  • 7. Провідна думка одразу помітна в хоку чи прихована? Чи для всіх ця думка одна й та сама?

  • 8. Чи легко одразу зрозуміти глибинний зміст цього невеликого вірша?

  • 9. Про що цей вірш?

  • 10. Які визначальні риси хоку Басьо?



Тема. Казка Андерсена “Снігова королева”

  • Тема. Казка Андерсена “Снігова королева”

  • Завдання. Порівняйте казку «Снігова королева» Андерсена з пушкінською «Казка про мертву царівну і сімох богатирів».

  • 1. Які спільні риси характеру у Герди і царівни?

  • 2. Хто х героїв казки Андерсена схожий на царицю?

  • 3. Яка роль відводиться у сюжеті обох казок дзеркалу?

  • 4. Чи однакові то були дзеркала? Розкажіть.

  • 5. Які сили природи допомагають молодій царівні, а які – Герді?

  • 6. Чи схожі ідеї цих літературних творів? Чому?

  • 7. У якій казці більше вигаданого, ніж реального?



Тема. Тонкий ліризм поезії Тютчева “Я знаю в праосені пору”

  • Тема. Тонкий ліризм поезії Тютчева “Я знаю в праосені пору”

  • ♦ Дослідницька робота .

  • 1. Робота з картиною. Опишіть, що зображено на картині І Левітана Золота осінь” (1896). ( На картині зображено осінній день, ясний і сонячний. Небо голубе і чисте, лише де-не-де пропливають легкі хмаринки. Вони віддзеркалюються в річці, такій же тихій і спокійній. Дерева вже приміряють різнокольорові шати, а землю вкриває килим з листя)

  • Співставте її з текстом вірша Тютчева. Що об'єднує , на вашу думку, рядки Тютчева та твір Левітана?

  • Який з рядків вірша найближчий до картини “Золота осінь”?

  • 2. Робота з віршем. Дослідіть, за допомогою яких засобів художньої виразності поету Тютчеву вдається створити образ осінньої природи.



Тема. Тонкий ліризм поезії Тютчева “Я знаю в праосені пору”

  • Тема. Тонкий ліризм поезії Тютчева “Я знаю в праосені пору”

  • Порівняльний аналіз оригіналу і перекладу вірша Тютчева.

  • Порівняйте оригінал і переклад вірша Тютчева. Поміркуйте над значенням вислову “І вечір зве в далечину…” з першої строфи вірша у перекладі Ю.Клена.

  • У чому полягає відмінність у третіх строфах оригіналу і перекладу вірша?

  • Який із варіантів – оригінал чи переклад – справив на вас сильніше враження?

  • Тема. Пейзажна лірика. Лермонтов. Гете

  • Порівняльний аналіз переспіву Лермонтова з віршем Гете “Нічна пісня подорожнього”

  • Що об'єднує двох поетів?

  • Зображення яких картин природи є в обох текстах?

  • Виділіть образи, які є в поезіях. Це зорове чи слухове сприйняття природи?

  • Чи є в поезіях ліричний герой?

  • Чи пов’язаний пейзаж із внутрішнім станом ліричного героя?

  • Чому ліричний герой Лермонтова і Гете так чекає спокою?

  • Від чого відпочиває природа, а від чого – ліричний герой?

  • Чи можемо ми стверджувати, що в поезіях Гете і Лермонтова автор насамперед створює сумний настрій, щоб підкреслити стан душі героя?

  • Які тропи найчастіше використовують поети у віршах?

  • Який з віршів подобається більше? Чому?



Усні відповіді на запитання за матеріалами прочитаної статті підручника “Марк Твен”

  • Усні відповіді на запитання за матеріалами прочитаної статті підручника “Марк Твен”

  • Які факти біографії письменника вас вразили найбільше?

  • Ким довелося працювати Марку Твену, перш ніж він став письменником?

  • Які риси характеру, на вашу думку, допомогли Марку Твену стати всесвітньо відомим письменником?

  • Поясніть походження псевдоніму письменника.

  • Яке справжнє прізвище митця?

  • Назвіть твори , написані М. Твеном.

  • Чим можна пояснити популярність повісті “Пригоди Тома Сойєра?”



Складання плану прочитаної статті підручника “ Дж. Р. КІплінг”

  • Складання плану прочитаної статті підручника “ Дж. Р. КІплінг”

  • Де пройшло дитинство Кіплінга?

  • Чи було воно щасливим?

  • Чому Кіплінг покинув Індію?

  • Що йому дали роки, проведені в Англії?

  • Як Кіплінг став письменником?

  • Яких успіхів досяг митець?

  • Які твори написав Кіплінг?

  • Які з них можна вважати творами про Індію?






База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка