Методичне об`єднання практичних психологів днз московського р-ну 26 січня 2016року



Дата конвертації02.06.2016
Розмір445 b.


Методичне об`єднання практичних психологів ДНЗ Московського р-ну 26 січня 2016року

  • Формування стратегії безпечної поведінки та розвиток емоційного інтелекту у дітей дошкільного віку як шлях попередження сексуального насильства над ними

  • Підготувала творча група

  • практичних психологів ДНЗ

  • під керівництвом

  • Карбовської О.А.


Мета :

  • Акцентувати увагу фахівців-психологів дошкільних навчальних закладів на актуальності і масштабності питання сексуального насильства над дітьми дошкільного віку та стимулювати професійну та творчу активність практичних психологів в напрямку профілактичної діяльності з даного питання.



Завдання МО:

  • проаналізувати можливі небажані наслідки психологічного, психосоматичного і поведінкового характеру у дітей дошкільного віку, які зазнали сексуального насильства.

  • визначити: як на підставі комплексного соціально-психологічного аналізу стану дитини та її сім'ї спрогнозувати можливість виникнення ризику сексуального насильства над дитиною.

  • обґрунтувати важливість профілактичної роботи з даного питання і сприяти підвищенню рівня професійної компетентності практичних психологів дошкільних закладів по запобіганню сексуального насильства над дітьми;



Нормативно-правове забезпечення, що гарантує дитині безпеку від протиправних дій сексуального характеру

  • Конвенція ООН про права дитини.

  • Декларація прав дитини.

  • Конституція України.

  • Закон України “Про охорону дитинства” (від 26.04.2001) з доповненнями та змінами.

  • Кримінальний кодекс України (ст.155, ст.156).

  • Доктрина, прийнята на Женевській конференції (1923)



Фактори, які провокують вчинення неправомірних сексуальних дій у відношенні дітей

  • Відсутність єдиних системних заходів і скоординованих дій фахівців різних служб в організації профілактичної роботи з питань попередження сексуального насильства над дітьми.

  • Ігнорування профілактичної роботи з сім`єю.

  • Низький рівень психологічної та правової обізнаності населення.

  • Низький культурний рівень населення.

  • Відсутність достатнього досвіду і навичок щодо роботи з жертвами сексуального насильства та членами їх родини, що провокує приховування багатьох фактів насильницьких дій (особливо, якщо один з батьків не зацікавлений в покаранні винуватого і реабілітації постраждалого).



Чинники, сприяючі сексуальному насильству над дітьми

  • особливості соціально-психологічних умов життя сім'ї;

  • перенесені самими батьками в дитинстві; сексуальне насильство, порушені батьківсько - дитячі відносини, особистісні особливості членів сім'ї і т.д.

  • алкоголізм і наркоманія;

  • психічні захворювання;

  • часта зміна сексуальних партнерів;

  • пережите в дитинстві сексуальне насильство батьків можуть бути сприятливими моментами сексуального зловживання щодо дітей.



Наслідки сексуального насильства, що порушують структуру особистості:

  • Порушення сексуального розвитку дитини: дитина вчиться використовувати сексуальну поведінку для задоволення різних несексуальних потреб, в результаті чого може спостерігатися ненормальна і передчасна сексуальна активність, неясна сексуальна ідентифікація та сексуальне збудження з відхиленнями;

  • Безсилля: дитина відчуває себе безпорадним, що викликає у нього страх;

  • Стигматизація: знижається самооцінка.

  • Зрада: дитина відчуває розчарування, після того як над ним поглумився людина, якій він довіряє, від якого чекає любові і захисту.



Алгоритм дій психолога

  • У разі виявлення або отримання звістки про сексуальне насильство над дитиною в сім`ї :

  • 1. Негайно повідомити завідуючому закладом.

  • 2. Протягом доби завідуючий має повідомити у формі заяви (за фактом проблеми) в вище стоячі органи та спеціальні служби “роботи з дітьми”



Алгоритм дій практичного психолога в разі виявлення факту сексуального насильства над дитиною:

  • Повідомити керівнику закладу щодо певної підозри.

  • Організувати супровід дитини:

  • Спостереження за дитиною (настроєм, діями поведінкою) під час різних режимних моментів.

  • Бесіда з дитиною.

  • Діагностування.

  • Корекційно - відновлювальна робота

  • Робота з сім`єю та близьким оточенням (за згодою)



«Прогностичні здібності та інтуїція»



Емоційний інтелект – запорука успіху

  • Емоційний інтелект це здатність точно сприймати емоції, оцінювати і виражати їх, застосовувати знання емоційної сфери людини, вміння регулювати емоції з метою просування емоційного та інтелектуального зростання. Поняття «емоційний інтелект» виникло недавно, на перше воно було описано в 1999 році.



Історична довідка щодо відкриття поняття “емоційний інтелект”

  • 1872-торкнувся Чарльз Дарвін у своїй праці «Вираження емоцій у людей і тварин»;

  • Проблемою емоцій і контролю над емоціями багато займався засновник психоаналізу Зігмунд Фрейд;

  • У 1920 році професор Едвард Торндайк вперше ввів поняття «соціального інтелекту»;

  • У 1940 році Девід Уекслер;

  • У 1964 році поняття саме емоційного інтелекту з'явилося в роботі Майкла Белдока;

  • У 1975 році Клод Штайнер розробив концепцію емоційної грамотності;

  • У 1983 році Говард Гарднер опублікував свою відому модель інтелекту;

  • У 1995 році журналіст Деніел Гоулман опублікував науково-популярну книгу Emotional Intelligence.



П`ять сфер емоційного інтелекту:

  • Знання власних емоцій

  • Управління емоціями

  • Здатність мотивувати себе

  • Розпізнавання емоцій в інших

  • Встановлення і підтримка відносин з іншими



Тест з виявлення EQ

  • Щоб пристосуватися до мінливого світу, недостатньо інтелекту в його традиційному розумінні. Для успіху вирішальне значення має наше мистецтво сприймати зміни. Кожен день ми оперуємо своїм «емоційним інтелектом» - здатністю максимально використовувати свою інтуїцію і емоції. Щоб дослідити цю сторону вашої особистості, ми пропонуємо 42 твердження. Визначте, в якій мірі ви їх розділяєте, і виберіть формулювання, яке вам ближче: «вірно» - «швидше вірне» - «скоріше невірно» - «невірно».

  • Не замислюйтесь підлягає над кожним питанням, покладайтеся на інтуїцію ...



Запитання до тесту:

  • 1. Я часто хандрю и пребываю в мрачном настроении без видимой причины.

  • 2. Я умею «отпускать вожжи» и не пытаюсь всегда и все контролировать в моей жизни.

  • 3. В кино я благодарный зритель - меня легко рассмешить и заставить плакать, и мне это нравится.

  • 4. В повседневной жизни эмоции часто мне мешают.

  • 5. Когда я в сильном гневе, я могу что-нибудь сломать, разбить и даже ударить человека.

  • 6. Я легко вижу, когда мне говорят неправду.

  • 7. Я слежу за тем, чтобы получать удовольствие от маленьких радостей жизни.



Запитання до тесту:

  • 8. Я могу заболеть от собственных эмоций.

  • 9. У меня есть стойкие симпатии и антипатии, и я с трудом меняю свое мнение о людях.

  • 10. Если что-то вывело меня из себя, мне удается довольно быстро успокоиться.

  • 11. Когда мне нужно выступать перед аудиторией, я почти не ощущаю физических проявлений волнения.

  • 12. Я страдаю «синдромом скороварки»: если что-то меня раздражает, я долго сдерживаюсь, а потом взрываюсь.

  • 13. Мне часто случается дуться, обижаться на кого-нибудь.



Запитання до тесту:



Запитання до тесту:

  • Когда у меня плохое настроение, я посылаю всех куда подальше.

  • Мне очень трудно принимать критику, даже обоснованную и конструктивную.

  • Я хороший дипломат.

  • Чтобы хорошо себя чувствовать, мне нужно выражать себя в искусстве (в живописи, музыке...).

  • Когда я слишком взволнован(а) хорошей новостью, я могу потерять сон.

  • Я слишком много работаю - вплоть до того, что жертвую своим отдыхом и развлечениями.

  • Я довольно часто медитирую или молюсь.



Запитання до тесту:

  • 28. Мне всегда было трудно сказать «я тебя люблю».

  • 29. Я нуждаюсь в регулярном общении с природой.

  • 30. В детстве родители недостаточно прислушивались к моим эмоциям.

  • 31. Я могу долго держать зло на тех, кто причинил мне боль.

  • 32. Я внимательно отношусь к качеству своей жизни.

  • Я мирюсь с тем, что не могу все узнать, все понять или все объяснить в своей жизни и в жизни других людей.

  • Когда мне грустно, я стараюсь поднять себе настроение и не позволить себе впасть в уныние.



Запитання до тесту:

  • 35. Когда я что-то предлагаю коллегам (или выступаю на собрании), ко мне часто прислушиваются.

  • 36. Я испытываю неловкость, когда вижу наигранные эмоции, вроде тех, что присутствуют по сценарию в некоторых телепередачах.

  • 37. Я предпочитаю читать романы, а не очерки и эссе.

  • 38. Когда я мысленно возвращаюсь к своим самым светлым воспоминаниям, я вновь испытываю сильные эмоции.

  • 39. Мне часто требуется время, чтобы осознать, что я нервничаю.



Запитання до тесту:

  • 40. Я в состоянии выслушать и понять точку зрения собеседника, даже если я ее не разделяю.

  • 41. Иногда я плохо понимаю свои эмоциональные реакции.

  • 42. Я в значительной степени доверяю своей интуиции при принятии решений.

  • Вы получите результат от 42 до 168 баллов.

  • Это общий эмоциональный коэффициент (ЕQ).

  • Он показывает, как вы используете эмоции в своей жизни, и учитывает разные стороны эмоционального интеллекта: отношение к себе и к другим и способности к общению; отношение к жизни и поиски гармонии.



Сексуальне насильство-

  • будь-які дії сексуального характеру здійснені відносно дитини (підлітка або дорослого) проти його (її) волі або використовуючи його (її) стан (наприклад, діти схильні довіряти дорослим і не завжди відразу розуміють, що дії, які провізводіт дорослий, є насильством).

  • Жертва насильства не в змозі дати відсіч подібним діям, перебуваючи під тиском емоцій, переваги сил, загрози застосування розправи. Дії можуть мати характер сексуального залякування, переслідування, розпусних дій, спроб згвалтування і статевих актів.



Невтішна статистика

  • Найчастіше сексуальне насильство щодо дитини починається коли йому 2-3 роки.

  • У 80% сексуальне зловживання щодо дітей скоюють родичі (всередині сім`ї).

  • Сексуальному використанню в рівній мірі піддаються як дівчатка, так і хлопчики, але дівчатка стають жертвами найчастіше хлопчиків (5: 1).

  • В разі домашнього сексуального насильства частіше страждають діти молодшої вікової групи (3-6 років).

  • Сексуальне зловживання щодо дітей всередині сім'ї скоюють: батько в 50% випадків, вітчим - в 14,2%, співмешканці матері - в 11,8%, та інші родичі - в 24%.



Види сексуального насильства:

  • Інцест.

  • Спокушання.

  • Зґвалтування (вагінальне, анальне, інше).

  • Примус або пропозиція статевих відносин.

  • Демонстрація статевих органів.

  • Демонстрація фотографій та відео

  • порнографічного характеру.

  • Ексгибіционізм.

  • Мастурбація.

  • Вуайєризм.

  • Торкання статевих органів.

  • Сексуальна експлуатація з метою заробітку.

  • Примус до стосунків дитини з тваринами.



Поведінкові індикатори, що надають змогу з високою вірогідністю підозрювати факт сексуального насильства

  • Надзвичайна сексуальна обізнаність

  • Недоречні сексуальні ігри

  • Сексуалізовані прояви поведінки

  • Самостимуляція геніталій

  • Імітація статевого акту в іграх з іншими

  • Сексуалізовані поцілунки і торкання

  • Сексуальна стурбованість

  • Компульсивна сексуальна поведінка

  • Десмонстрація статевих органів, тіла

  • Порушення уяви про интимну зону та межі власного тіла



Психосоматичні прояви, за допомогою яких можна діагностувати наявність факту сексуального насильства над дітьми дошкільного віку

  • Нервові тики

  • Енурез

  • Енкопрез

  • Алергії

  • Астматичні прояви

  • Булимічні та анорексичні прояви



Можливі психологічні стани дитини після сексуального насилля

  • Шок

  • Заперечення факту, який стався

  • Депресивний стан (на 3-4 день)

  • Запобігання спілкування

  • Гнів на тих, хто не допоміг

  • Прийняття рішення



Психологічні наслідки сексуального насильства неповнолітніх

  • ПТРС

  • Дистресс

  • Особистісні порушення

  • Девіантна поведінка сексуального характеру

  • Аутодеструктивна поведінка

  • Алкоголізм

  • Наркоманія

  • Психотичні стани



Факти, за допомогою яких можна підозрювати наявність факту сексуального насильства над дітьми дошкільного віку

  • Пригніченість або надмірне збудження дитини.

  • Неспокійний сон (боязкість засинати).

  • Відмова від їжі або надмірне поглинання їжі.

  • Плаксивість або агресивність (аутоагресія).

  • Компульсивні прояви.

  • Страхи.

  • Прагнення постійно знаходитись серед однолітків.

  • Уникання спілкування з дорослими і однолітками в будь-якій формі.

  • Занадта сором`язливість або розкутість.



Діагностичні методики для роботи практичного психолога з дітьми дошкільного віку :

  • Проективні методики:

  • “Малюнок родини”

  • “Малюнок людини”

  • “Три дерева”

  • “Малюнок неіснуючої тварини”

  • “Кактус”

  • “Картинки”

  • Методика Рене Жиля

  • Д.Векслер-субтест “Розуміння”

  • “Дитячий апперцептівний тест (CAT, Л. Беллак)”

  • Тест-казка “Слоненятко”

  • “Світ, в якому можна жити”



Деякі правила надання психологічної допомоги дитині

  • Встановлення довірливих відносин.

  • Врахування вікових особливостей дитини.

  • Врахування тяжкості отриманих псхотравм.

  • Індивідуально-особистісний підхід.

  • Певна делікатність.

  • Дотримання морально-етичних аспектів.

  • Скажіть дитині, що ви хочете їй допомогти.

  • Бесіду проводити в ігровій формі.



Психологу треба пам`ятати, що в роботі з дитиною,яка зазнала сексуального насильства

  • НЕ ВАРТО:

  • 1. Ставити нездійснені цілі.

  • 2. Критикувати особистість.

  • 3. Піддавати сумніву розповідь про те, що сталося.

  • 4. Обвинувачувати.

  • 5. Допитуватись.

  • 6. Без дозволу дитини: ніяких тактильних взаємодій (торкань, обіймань, поглажувань).

  • 7. Підтримка мімікою, висказуваннями: “ Мені дуже шкода, що з тобою це трапилося, але це можна подолати. Я спробую тобі допомогти.”



Рекомендації психологу щодо проведення бесіди з дитиною, яка зазнала сексуального насильства

  • 1. Ставте питання не тільки про небажані сексуальні дії дорослого, які здійснилися у відношенні дитина (дотики), але і про те, що йому довелося робити самому.

  • 2. Ставте питання не тільки про негативний сексуальний досвід, а й про телесні відгуки; згадайте, що дотики можуть бути дивними, або спочатку приємними, а пізніше неприємними.

  • 3. Під час першого розмови не розпитуйте про всі сексуальні подробиці, але запитайте про те, коли це почалося, скільки разів траплялося, хто в цьому брав участь і т. п.

  • 4. Розпитайте про інші випадки: після того як дитина розповіла про один випадок / ґвалтівника, може виявитися, що відбувалися випадки і з іншими ґвалтівниками.

  • 5. Переконайте дитину в тому, що вірите почутому від нього (не сумніваєтесь у його оповіданні).



Питання під час бесіди з дитиною, яка зазнала сексуального насильства

  • Питання "закриті", "відкриті", "багатоваріантні". Для того щоб дати можливість дитині самій розповісти про все це і не впливати на його розповідь, ставте йому, коли можливо, "відкриті" питання (Як ...? Що ...? Коли ...? Де .. .?). Використовуючи "відкриті" питання, можна отримати спочатку загальне уявлення, а потім дізнатися подробиці. Часто можна задати "відкритий" питання типу: "А далі що сталося?" або "А до цього що сталося?".



“Дитячий апперцептівний тест (CAT) (Леопольда і Соні Беллак)”



Тест –казка “Слоненятко” (Автор: Луїза Дюссо, дитячий психолог)



Дебріфінг

  • Дебріфінг

  • Проєктивні методики (малювання, розфарбовування)

  • Мандалотерапія

  • Пескотерапія Казкотерапія Лялькотерапія



Робота з малюнками як засіб гармонізації внутрішнього простору



Корекційна, реабілітаційна та підтримуюча робота практичного психолога з дітьми, які зазнали сексуального насильства



Якщо психологічна допомога своєчасно не надана, можливі особистісні порушення

  • Гіперсексуальність

  • Зміна статевої орієнтації

  • Прояви фемінності у хлопців та маскулінності у дівчат.



Профілактика сексуального насильства неповнолітніх

  • Психолого-педагогічна та правова просвіта дітей, батьків (інших членів родини), вихователів.

  • Підвищення загального культурного рівня суспільства.

  • Організація та впровадження чіткого механізму співпраці певних фахівців (психологів, соціальних робітників, медиків, поліції, ЗМІ) з питань профілактики та попередження сексуального насильства над неповнолітніми.

  • Підвищення контролю за виявленням дітей, які зараховані, але мало відвідують садочок, дітей, які мають специфічні тілесні ушкодження (синці, подряпини та інше).

  • Розробка (на державному рівні) дієвого механізму захисту прав і інтересів дітей за їх власним звертанням у відповідні органи.



Рекомендації психологам з питань профілактичної роботи з дітьми дошкільного віку:

  • Розвивати навички соціальної взаємодії вихованців з однолітками та дорослими, а саме:

  • вміння розпізнавати емоційні стани та відчуття інших людей і прогнозувати їх поведінку і дії в різних життєвих ситуаціях;

  • формувати і розвивати “соціальну чуйність”;

  • формувати і розвивати навички конструктивної комунікатики і співпраці;

  • сприяти розвитку емоційної сфери дитини;

  • сприяти формуванню адекватної самооцінки та благодійному гендерному розвитку;

  • поширювати знання про соціум.



Алгоритм формування безпечної поведінки дитини

  • Загальний психолого-педагогічний супровід дитини в дошкільному закладі:

  • діагностика

  • корекційно-розвивальна робота

  • просвітницька діяльність

  • прогностичні висновки

  • Просвітницько-консультативна робота з учасниками НВП



Можливий сценарій інтегративної бесіди (метод просвіти дітей 4-6 років)

  • (1)Тут мене не торкайся!

  • (2) Твоє тіло належить тільки Тобі!

  • (3) Добре зробиш, коли розкажеш про секрети, які Тебе турбують!

  • (4) «НІ» означає «НІ»!

  • (5) «Ні - біжи - розкажи!»



Український фонд «Благополуччя дітей»



Негативні психологічні наслідки сексуального насильства:

  • Недовіра: над тобою поглумився батько, якого ти так любила, а ти думала, що людям можна довіряти, тепер ти нікому не віриш.

  • Сором: ти думаєш, що подібне могло статися тільки з тобою, і відчуваєш себе приниженою; те, що відбулося, - гидко і брудно, ти не наважуєшся кому-небудь про це розповісти.

  • Страх: ти боїшся, що все може повторитися, що тебе саму звинувачувати у всьому; більше нікому не можна довіряти, ти більше нікуди не ходиш, боїшся залишатися вдома одна або, навпаки, боїшся залишатися вдома один на один з насильником.

  • Відчуття провини: ти тепер думаєш, що сама у всьому винна.



Завдання комплексної терапії наслідків сексуального насильства

  • 1. відреагування зафіксованих психотравмуючих переживань, пов'язаних з пережитим насильством;

  • 2. корекція психічних порушень та з урахуванням клінічних варіантів цієї стадії ПТСР;

  • 3. пом'якшення та нівелювання виникших в результаті травматизації психики патологічних змін характеру;

  • 4. формування мотиваційних установок і навичок усвідомленої відмови від патологічних форм реагування на зовнішні обставини як у дітей, так і у їх батьків, навичок вібіру альтернативних підходів до цих обставин;

  • 5. реадаптация до колишніх умов життя.



Завдання психолога, що проводить психокорекційну роботу з дитиною, яка зазнала сексуальгого насильства

  • Сприяти зміцненню відчуття безпеки і поновленню довіри дитини до дорослих;

  • Надати дитині можливість виражати свої почуття;

  • Сприяти підвищенню обізнаності дитини щодо своїх власних почуттів, вмінню їх розрізняти;

  • Сприяти підвищенню самооцінки дитини;

  • Сприяти поновленню і розвитку прийняття власного тіла та навичок володіння власним тілом;

  • Сприяти розвитку навичок диференціації і володіння власними емоціями.



Рекомендації для дітей дошкільного віку щодо профілактики та запобігання сексуального насильства над ними

  • Вивчи напам`ять свою адресу, номери телефонів своїх батьків, номери робочих телефонів батьків, номер домашнього телефону, телефон 102.

  • Спілкуйся тільки зі знайомими дорослими, але без дозволу батьків нікуди їх не супроводжуй.

  • Сідати в авто з незнайомими дорослими забороняється.

  • Приймати подарунки і солодощі від незнайомих людей забороняється.

  • Придумай разом з батьками ”секретний пароль”, який маєш використовувати в складній ситуації.

  • Ніколи не дозволяй нікому з дорослих торкатись до тебе (гладити, обіймати, цілувати). Якщо такі наміри є, ретельно повідом про це батькам, або психологу.

  • Пам`ятай: завжди навколо тебе є люди, які допоможуть!

  • Розповіси тому, до кого є довіра!



Рекомендації батькам :

  • Встановлення довірливих відносин з дитиною.

  • Більше спілкуватись з дитиною.

  • Спільний перегляд дитячих телепередач з подальшим обговоренням.

  • Читання книжок та оповідань з прикладами безпечних стратегій поведінки.

  • Підвищувати загальну культуру дитини і обізнаність щодо оточуючого середовища (природного та соціального) шляхом відвідування кінотеатрів, цирку, музеїв, вернісажів, виставкових залів, зоопарку та інше.



Рекомендації вихователям з питань загального інтелектуального та соціального розвитку вихованців:

  • Розвивати:

  • понятійне мислення

  • сприйняття

  • пам`ять

  • уяву

  • навички комунікатики з дорослими та дітьми

  • емоційну сферу

  • навички самостійності

  • Надавати дитині знань та навичок безпечної поведінки власним прикладом



Важливі телефони:

  • 8(057)705-12-66 – гаряча лінія з попередження домашнього насильства (різного характеру, в тому числі і сексуального) МУОН (міське управління освіти та науки);

  • 8(057)738-43-13

  • 8(057)771-62-95 – притулок для неповнолітніх “ГАРМОНИЯ”, м. Харків, вул. Фісановича, буд.4.



Джерела та посилання:

  • 1. Профілактика насильства та виявлення дітей, які зазнали різних форм насильства: Методичний посібник.- Харків: ХОНМІБО, 2009.-132с. (Автори-укладачі: Марінушкіна О.Є., Вішне ва І.М., Носенко В.В.);

  • 2. Вайсбах Х., Дакс У. Эмоциональный интеллект.- М.: Лик Пресс,1998.

  • 3. Насилие над детьми: как защитить наших детей и помочь им: Сборник методических рекомендаций / Сост. Лапицкая Н.Н., Соловьева И.Е., Конкина В.А. и др. – Рязань: Рязанский гендерный центр,2008.

  • 4. Психология и психотерапия насилия. Ребенок в кризисной ситуации. Зиновьева Н. О., Михайлова Н. Ф.. -СПб.: Речь. -248 с., 2003

  • http://www.eti-deti.ru/det-test/333.html

  • http://www.psychologos.ru/articles/view/skazka-test_slonenok

  • http://www.psychologos.ru/images/0/08/Istoriya_Dyussa-6.jpg

  • http://www.childfund.org.ua/publications/view/2314/1

  • http://www.coe.int/t/dg3/children/1in5/default_en.asp



Творча група у складі:

  • Карбовської О.А.

  • Костенко О.А.

  • Неєлової В.В.

  • Новікової Н.С.

  • Самойленко С.Ю.

  • Светлічної Т.М.

  • бажає вам творчого успіху та професійного натхнення!



Дякуємо за увагу!

  • ДІТИНАШЕВСЕ

  • Нехай усім щастить!




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка