Методичний банк Методична пам’ятка вчителя Основи дидактики І. Дидактика



Дата конвертації25.12.2016
Розмір445 b.


Методичний банк Методична пам’ятка вчителя Основи дидактики


І . ДИДАКТИКА

  • Дидактика – розділ педагогіки , який розробляє теорію освіти та навчання , тобто науково обґрунтовує їх зміст , досліджує закономірності , принципи , методи й організаційні форми .

  • ОСНОВНІ КАТЕГОРІЇ ДИДАКТИКИ :

  • викладання ;

  • учіння та навчання ; їхні цілі , зміст , організація , методи , засоби й результати ;

  • освіта ;

  • знання , вміння , навички ;

  • технології та моделі навчання .

  • ЗАВДАННЯ СУЧАСНОЇ ДИДАКТИКИ

  • Для чого вчити ? ( Визначення мети освіти й навчання )

  • Що вчити ? ( Визначення змісту )

  • Як вчити ? ( Визначення форм , методів , організації навчальної діяльності )

  • За допомогою чого вчити ? ( Розробка дидактичних засобів - підручників , ТЗН , наочності тощо )

  • Загальні закони , тенденції у навчальному процесі принципи і правила навчання



ІІ . ПРОЦЕС НАВЧАННЯ

  • Процес навчання – взаємопов’язана діяльність учителя ( викладання і організація навчальної діяльності учнів) і діяльність учня ( учіння ) , спрямована на оволодіння учнями системою знань , умінь та навичок їх практичного використання , розвиток творчих здібностей учнів

  • СТРУКТУРА ПРОЦЕСУ НАВЧАННЯ

  • первинна діагностика й актуалізація знань та досвіду учнів

  • *

  • постановка вчителем мети та усвідомлення учнями знань

  • *

  • сприйняття учнями нового матеріалу

  • *

  • усвідомлення нового матеріалу

  • *

  • закріплення первинної інформації , формування нових умінь і навичок

  • *

  • застосування отриманих знань , умінь , навичок

  • *

  • контроль якості знань

  • *

  • корекція

  • *

  • узагальнення та систематизація



ІІІ . ЗАВДАННЯ ПРОЦЕСУ НАВЧАННЯ

  • ЗАПАМ'ЯТАЙТЕ

  • Мета кожного заняття повинна мати і пізнавальний , і розвивальний , і виховний аспекти

  • ТИПОВА ПОМИЛКА

  • У ході підготовки до уроку , формуючи його мету , вчитель не ставить усі три завдання навчального процесу , що відображається й у відборі змісту уроку . Таким чином , навчання не виконує усіх своїх функцій



ІV . ОСНОВНІ ПРИНЦИПИ НАВЧАННЯ

  • 1 . ПРИНЦИП НАУКОВОСТІ :

  • а - вимагає відображення у змісті освіти сучасних науково достовірних знань ; знайомство з основами науково – дослідницької роботи ;

  • б - використання в діяльності вчителя найновіших досягнень педагогіки та психології , передового досвіду .

  • 2 . ПРИНЦИП ДОСТУПНОСТІ В ПОЄДНАННІ З ВИСОКИМ РІВНЕМ СКЛАДНОСТІ

  • вимагає врахування вікових та індивідуальних особливостей учнів , що не означає легкості ; поєднання наукового та емпіричного .

  • ЗАПАМ'ЯТАЙТЕ

  • навчальний матеріал повинен будуватися від простого до складного з урахуванням особистого досвіду учня ;

  • використовуйте аналогії , порівняння , протиставлення , виділяйте головне ;

  • диференціюйте допомогу учням .

  • 3 . ПРИНЦИП ЗВ’ЯЗКУ ТЕОРІЇ З ПРАКТИКОЮ

  • вимагає використання прикладів та завдань , пов’язаних з реальними проблемами ; доведення життєвого значення кожної теми , що вивчається .

  • ЗАПАМ'ЯТАЙТЕ

  • Учителю потрібно домогтися розуміння учнями прикладної важливості вивчення теми ще на початку уроку

  • ТИПОВА ПОМИЛКА

  • використання вчителем на початку уроку висловів на зразок : « Ви повинні вивчити…»( А для чого ? )

  • нехтування етапом мотивації взагалі



  • 4 . ПРИНЦИП ВИХОВУЮЧОГО НАВЧАННЯ

  • відображає зв'язок навчання та виховання . Виховує дитину й зміст навчального матеріалу , й правильна організація та порядок на уроці , й особистий приклад вчителя , й раціонально обрані методи навчання .

  • ЗАПАМ'ЯТАЙТЕ

  • Як це не банально звучить , але…

  • « Ніщо не виховує краще , ніж особистий приклад !» Намагайтеся бути взірцем у всьому .

  • ТИПОВА ПОМИЛКА

  • зміст уроку викликає пригнічений стан , переобтяжений негативом ;

  • на столі вчителя « творчий безлад », як і під час пояснення .

  • 5 . ПРИНЦИП РОЗВИВАЮЧОГО НАВЧАННЯ

  • вимагає використання таких методів та форм роботи , як наприклад , евристична бесіда , пізнавальні завдання , проблемний виклад , які формують уміння логічно мислити , узагальнювати , аналізувати , виділяти головне та ін .

  • 6 . ПРИНЦИП НАОЧНОСТІ ( « ЗОЛОТЕ ПРАВИЛО» Я . А . КАМЕНСЬКОГО )

  • вимагає залучення до сприйняття всіх органів чуття шляхом використання натуральних , зображальних , аудіовізуальних наочних засобів

  • ЗАПАМ'ЯТАЙТЕ

  • Обґрунтовано використовуйте наочні засоби , причому не тільки для ілюстрацій , а й ролі самостійного джерела знань .

  • ТИПОВА ПОМИЛКА

  • На уроці занадто багато наочності ; більшість із засобів « не працює » , а лише « прикрашає » .

  • Переоцінка наочності може стримувати розвиток абстрактного мислення .



  • 7 . ПРИНЦИП СИСТЕМНОСТІ ТА ПОСЛІДОВНОСТІ

  • вимагає суворої послідовності в навчанні , щоб нові знання спиралися на раніше засвоєні ; а також вимагає викладу знань у системі , яка б відображала предмет в цілому , з усіма зв’язками та взаємо залежностями .

  • ЗАПАМ'ЯТАЙТЕ

  • використовуйте плани – алгоритми , логічні схеми , таблиці . які б зводили в єдине ціле окремі частини ( блоки ) знань ;

  • ідеї , штучно вплетені в зміст уроку , знижують його цінність ;

  • звертайтесь до між предметних зв’язків .

  • 8 . ПРИНЦИП МІЦНОСТІ

  • вимагає , щоб засвоєні знання , навички були усвідомлені , добре засвоєні та трималися в пам’яті ; але рішуче відкидає механічне зазублення .

  • ЗАПАМ'ЯТАЙТЕ

  • матеріал для запам’ятовування повинен ділитися на невеликі порції ;

  • логічно пов’язані знання засвоюються краще ;

  • систематично організовуйте повторення й закріплення , постійно змінюючи їх форми .

  • ТИПОВА ПОМИЛКА

  • Від учнів вимагається запам’ятовування великої кількості розрізнених фактів ; високо оцінюється точний переказ тексту без визначення , чи розуміє його учень .

  • 9 . ПРИНЦИП САМОСТІЙНОСТІ Й АКТИВНОСТІ

  • полягає в тому , щоб створити умови для появу пізнавальної самостійності й творчої активності під час навчання . Значно підвищується активність учнів , якщо їх привчати слухати матеріал не пасивно , а осмислювати його . Необхідна умова - розуміння мети та значущості роботи , тобто мотивація навчальної діяльності .



  • ЗАПАМ'ЯТАЙТЕ

  • поясніть важливість та перспективність вивчення теми ;

  • перед своїм поясненням поставте перед учнями завдання для активізації слухання ( скласти план , конспект , відповісти на питання тощо ) ;

  • значно підвищується активність учнів під час проблемного навчання та використання інтерактивних методів.

  • ТИПОВА ПОМИЛКА

  • « Монолог » вчителя на уроці ( розповідь , пояснення ) забирає надто багато часу – від 1/ 3 до 2/3 уроку .

  • 10 . ПРИНЦИП ІНДИВІДУАЛІЗАЦІЇ ТА ДИФЕРЕНЦІАЦІЇ

  • передбачає таку організацію навчального процесу , за якої враховуються індивідуальні психологічні особливості учнів , їх рівень розвитку , здібності , інтереси .

  • ЗАПАМ'ЯТАЙТЕ

  • індивідуалізація – це мета , а диференціація – засіб її досягнення ;

  • використовуйте різнорівневі завдання і за ступенем складності , і за об’ємом вчительської допомоги ;

  • використовуйте індивідуальні та групові форми роботи ;

  • вивчайте особливості , інтереси своїх учнів .

  • ТИПОВА ПОМИЛКА

  • зміст , форми та методи роботи орієнтовані на середнього учня ;

  • одноманітні завдання ( у т.ч. й домашні ) для всього класу .

  • 11 . ПРИНЦИП ОПТИМІЗАЦІЇ

  • вимагає вибору з великої кількості найбільш оптимального варіанту організації навчального процесу – змісту , співвідношення етапів уроку , обраних форм , методів та засобів навчання тощо .



  • ЗАПАМ'ЯТАЙТЕ

  • на початку навчального року потрібно вивчити особливості класу і учнів ;

  • чітко продумайте організацію діяльності вчителя та учнів на кожному етапі уроку ;

  • вивчіть особливості , переваги й недоліки різних форм , методів і засобів навчання ;

  • обмінюйтесь практичним досвідом з колегами .

  • ТИПОВА ПОМИЛКА

  • Зміст уроку переобтяжений другорядним матеріалом , чітко не виділене головне ;

  • Використані « модні» форми та методи роботи стають само метою , а не вирішують завдань уроку ;

  • Необґрунтовано велика кількість форм та методів протягом одного уроку ; нераціонально використовується час на уроці , зі дзвоником урок не закінчується.

  • 12 . ПРИНЦИП ГУМАНІЗАЦІЇ НАВЧАННЯ

  • 13 . ПРИНЦИП ЗВЕРНЕННЯ ДО НАЦІОНАЛЬНИХ ЗВИЧАЇВ , ТРАДИЦІЙ І КУЛЬТУРИ

  • 14 .ПРИНЦИП СПРЯМОВАНОСТІ НАВЧАННЯ НА РЕАЛІЗАЦІЮ МЕТИ ОСВІТИ

  • 15 . ПРИНЦИП СПІВРОБІТНИЦТВА ВЧИТЕЛЯ Й УЧНІВ



V . МЕТОДИ НАВЧАННЯ

  • Метод навчання – певний спосіб цілеспрямованої реалізації процесу навчання , досягнення поставленої мети . Складовою частиною методу є методичний прийом

  • КЛАСИФІКАЦІЯ ЗАГАЛЬНИХ МЕТОДІВ НАВЧАННЯ

  • І ГРУПА МЕТОДІВ

  • МЕТОДИ ОРГАНІЗАЦЇ ТА ЗДІЙСНЕННЯ НАВЧАЛЬНО – ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  • ІІ ГРУПА МЕТОДІВ

  • МЕТОДИ СТИМУЛЮВАННЯ Й МОТИВАЦІЇ НАВЧАЛЬНО – ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ



  • ІІІ ГРУПА МЕТОДІВ

  • МЕТОДИ КОНТРОЛЮ , КОРЕКЦІЇ ЗА ЕФЕКТИВНІСТЮ НАВЧАЛЬНО – ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  • ІV ГРУПА МЕТОДІВ

  • БІНАРНІ , ІНТЕГРОВАНІ ( УНІВЕРСАЛЬНІ ) МЕТОДИ

  • 1 . Пояснювально – ілюстративний метод

  • 2 . Репродуктивний метод

  • 3 . Метод проблемного викладу

  • 4 . Частково – пошуковий ( евристичний ) метод

  • 5 . Дослідницький метод



  • КОЖЕН З ЦИХ МЕТОДІВ МАЄ СВОЇ ПЕРЕВАГИ І НЕДОЛІКИ

  • ( успішність навчання залежить від правильного вибору та поєднання різноманітних метолів навчання залежно від особливостей змісту , мети , особливостей класного колективу й кожного учня )

  • ЗАПАМЯТАЙТЕ

  • жоден з методів не дає прямого навчального результату ( лише стимулює певний вид діяльності учнів );

  • тільки сукупність методів приводить до досягнення мети навчання;

  • « жоден із засобів не може бути гарним чи поганим , якщо він вирваний із усієї системи засобів ; вирішальним моментом є логіка та дія всієї системи , гармонійно організованої»

  • ( А . Макаренко)



VІ . ЗАСОБИ НАВЧАННЯ

  • Засоби навчання – це різноманітні матеріали , предмети , знаряддя навчального процесу , завдяки яким більш ефективно досягається мета навчального процесу

  • Дидактичні засоби

  • У практичних розробках найчастіше використовують поділ дидактичних засобів на аудіальні , візуальні , аудіовізуальні , частково програмовані



VII . ФОРМИ ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНО – ВИХОВНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ



VIIІ . ОРГАНІЗАЦІЙНІ ФОРМИ НАВЧАННЯ

  • У сучасній педагогічній науці виділяють велику кількість різноманітних форм навчально – пізнавальної діяльності учнів , це – уроки , консультації , семінари , практикуми . лабораторні заняття , заліки та іспити , додаткові індивідуальні заняття , факультативи , гуртки , конференції , домашні роботи , екскурсії , змагання тощо . Треба зазначити , що кожна з вищезазначених організаційних форм має певні відмінні риси – мету , навчально – організаційні функції вчителя і учня , структурні етапи , часовий і просторовий режим .

  • Найпоширенішою у світі є класно – урочна система навчання , основною структурною одиницею якої є урок ( теоретичні засади і практичні підходи розроблені чеським педагогом Я . Коменським )

  • Урок – це цілісний , логічно завершений у часі , регламентований обсягом навчального матеріалу основний елемент педагогічного процесу , який забезпечує активну й планомірну навчально - пізнавальну діяльність групи учнів певного віку та рівня підготовки , спрямовану на розв’язання поставлених навчально – виховних і розвиваючих завдань.

  • ОЗНАКИ УРОКУ :

  • постійний склад учнів ;

  • точно регламентований час ;

  • системність проведення ;

  • поєднання різноманітних форм організації діяльності та методів навчання ;

  • наявність контролю та ін .

  • Урок має свою будову ( структуру ) , в якій виділяють зовнішні та внутрішні елементи , тобто існує і макроструктура уроку , й мікроструктура .

  • Макроструктура – дидактичні етапи уроку , кожний з яких має конкретну дидактичну задачу , навчальний зміст , певні методи навчання , форми організації навчально – пізнавальної діяльності , результат



  • Мікроструктура – визначається такими засобами , за допомогою яких вирішуються окремі дидактичні завдання на кожному з етапів уроку , тобто це – найбільш гнучка та мобільна частина кожного з уроків

  • ВИМОГИ ДО УРОКУ

  • 1 )

  • 2 ) Дидактичні , виховні , психологічні , гігієнічні



ІХ . ТИПОЛОГІЯ УРОКІВ ТА ЇХ СТРУКТУРА

  • Урок являє собою складну педагогічну систему, тому може бути класифікований за різними ознаками та принципами . Це є причиною того , що в сучасній дидактиці не існує єдиної загальновизнаної типології уроків . В Україні найбільш поширеною є класифікація , яка ґрунтується на визначенні провідної дидактичної мети заняття . За цією типологією виділяють :

  • урок засвоєння нових знань ;

  • урок засвоєння навичок та умінь ;

  • урок застосування навичок та умінь ;

  • урок узагальнення та систематизації знань , умінь , навичок ;

  • урок контролю та корекції ;

  • комбінований урок .

  • ТИПОВА ПОМИЛКА

  • У поурочному плані мета уроку не співпадає з типом уроку ( наприклад , урок – засвоєння нових знань , мета – систематизація та поглиблення знань про …) , зміст окремих етапів уроку не завжди відповідає меті .

  • Мету та етапи уроку визначено за типологією , а тип уроку за іншими класифікаціями ( наприклад , мета – ознайомити учнів з теорією …, етапи відповідають уроку засвоєння нових знань , тип – урок – конференція ) .

  • ЗАПАМЯТАЙТЕ

  • ввикористовуйте в практичній діяльності якусь одну з класифікацій ( за певними критеріями ) , не змішуйте їх ;

  • користуючись класичною типологією , сформулюйте мету уроку , а потім визначте цього тип ; якщо ви проводите нетрадиційний урок , то в плані уроку можна записати так : «Форма проведення : урок – подорож ; урок – лекція ; урок – суд тощо ».



  • СТРУКТУРА УРОКІВ :

  • ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ :

  • Початок уроку ( перевірка д/з , актуалізація опорних знань ) .

  • Повідомлення теми й мети уроку , мотивація навчальної діяльності .

  • Сприймання та первинне усвідомлення матеріалу .

  • Узагальнення та систематизація вивченого , первинне застосування знань .

  • Підсумки уроку , д/з .

  • УРОК ЗАСВОЄННЯ УМІНЬ ТА НАВИЧОК :

  • Початок уроку ( перевірка д/з , актуалізація та корекція опорних знань ) .

  • Повідомлення теми й мети уроку ; мотивація навчання .

  • Вступні вправи ( вивчення нового матеріалу , правил для виконання певних дій ) .

  • Пробні вправи ( використання вивченого в стандартних умовах ) .

  • Тренувальні вправи ( використання вивченого в стандартних умовах ) .

  • Творчі вправи .

  • Підсумки уроку , д/з .

  • УРОК ВИКОРИСТАННЯ ЗНАНЬ , УМІНЬ ТА НАВИЧОК :

  • Перевірка д/з , корекція опорних знань , умінь , навичок .

  • Повідомлення мети уроку . Мотивація навчальної діяльності , загальний інструктаж .

  • Усвідомлення змісту та послідовності використання практичних дій .

  • Самостійне виконання учнями завдань під контролем і за допомогою вчителя .

  • узагальнення та систематизація результатів роботи .

  • Звіт про способи та результати виконаної роботи .

  • Підсумки уроку , д/з .

  • УРОК УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЇ ЗНАНЬ :

  • Повідомлення теми й мети уроку , мотивація навчальної діяльності .

  • Відтворення та корекція опорних знань .

  • Повторення й аналіз основних фактів .

  • Узагальнення й систематизація понять ; засвоєння системи знань та їх використання для пояснення нових фактів .

  • Засвоєння провідних ідей та основних теорій на основі широкої систематизації .



  • ТИПОВА ПОМИЛКА

  • Уроком систематизації часто називають просте повторення окремих фактів наприкінці вивчення великої теми .

  • ЗАПАМЯТАЙТЕ

  • систематизація обов’язково передбачає якусь певну форму відображення окремих фактів у певній системі взаємозв’язків – схему . узагальнюючу таблицю тощо .

  • УРОК ПЕРЕВІРКИ ТА КОРЕКЦІЇ ЗНАНЬ , УМІНЬ , НАВИЧОК :

  • Мотивація навчальної діяльності , повідомлення теми та мети уроку .

  • Перевірка знань фактичного матеріалу .

  • Перевірка знань основних понять .

  • Перевірка глибини усвідомлення знань .

  • Використання знань у стандартних умовах .

  • Використання знань у змінених умовах .

  • Збір виконаних завдань ( їх перевірка , аналіз , оцінювання ) .

  • Підсумки уроку , д/з .

  • КОМБІНОВАНИЙ УРОК :

  • Має дві або декілька дидактичної мети . Тому можливе використання різних комбінацій структурних елементів відповідних типів уроку .



Х . ПІДГОТОВКА ДО УРОКУ

  • СКЛАДАННЯ ПЛАНУ УРОКУ УМОВНО ПОДІЛЯЄТЬСЯ НА ТРИ СТАДІЇ :

  • 1 ) визначення мети уроку ;

  • 2 ) розробка дидактичного апарату для його проведення ;

  • 3 ) встановлення структури .

  • ПОУРОЧНИЙ ПЛАН МІСТИТЬ ТАКУ ІНФОРМАЦІЮ :

  • тему ;

  • мету ; тип уроку ; основні методи навчання ; засоби навчання ;

  • хід уроку ( назви етапів , зміст навчального матеріалу ; розподіл часу тощо ) ;

  • домашнє завдання .

  • Плануючи вивчення теми , обов’язково необхідно запланувати кількість та співвідношення уроків різного типу . На жаль , найчастіше вчителі необґрунтовано віддають перевагу комбінованим урокам . Дидактами встановлено , що такий тип уроку доречний , якщо на заняття виділяється невеликий обсяг матеріалу . В середніх класах можливостей для комбінованих уроків менше , ніж у молодшій школі , а в старшій школі вони зовсім незначні .

  • Вчені рекомендують для історії більше використовувати уроки засвоєння нових знань .

  • У цілому співвідношення різних типів уроку залежить від змісту , мети й завдань предмети та теми , що вивчається .

  • ЗАПАМЯТАЙТЕ

  • ФОРМУЛА ЕФЕКТИВНОСТІ Й УСПІШНОСТІ ЗАВЖДИ СКЛАДАЄТЬСЯ :

  • з глибоких теоретичних знань з предмета , педагогіки та психології ;

  • з ретельного планування та підготовки уроку ;

  • з творчого підходу вчителя .



  • Підготувала вчитель історії Красноармійського навчально – виховного комплексу

  • МОРДВИНОВА ТЕТЯНА ВОЛОДИМИРІВНА

  • 2013н. р.




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка