Методика трудового навчання



Дата конвертації15.06.2016
Розмір445 b.



Дати знання студентам про предмет і зміст навчальної дисципліни “ Методика трудового навчання ”, її методологічні основи, сучасні концепції трудового навчання молодших школярів, ДСЗПО освітня галузь ” Технологія ” , психолого-педагогічні основи формування трудових дій, умінь і навичок;

  • Дати знання студентам про предмет і зміст навчальної дисципліни “ Методика трудового навчання ”, її методологічні основи, сучасні концепції трудового навчання молодших школярів, ДСЗПО освітня галузь ” Технологія ” , психолого-педагогічні основи формування трудових дій, умінь і навичок;

  • Розвивати уміння працювати з нормативними документами, логічно аналізувати їх;

  • Виховувати професійні якості вчителя початкової школи.



Предмет і зміст навчальної дисципліни і її методологічні основи.

  • Предмет і зміст навчальної дисципліни і її методологічні основи.

  • Сучасні концепції трудового навчання молодших школярів.

  • Зміст трудового навчання в початкових класах відповідно до Державного стандарту загальної початкової освіти, освітньої галузі “ Технологія ”.

  • Психолого-педагогічні основи формування трудових дій, умінь і навичок. Психологія і фізіологія праці дитини.

  • Створення позитивної, емоційної атмосфери у процесі учіння, забезпечення компонентів психологічного комфорту.

  • Трудове навчання як засіб формування творчо активної особистості дитини. Розвиваючий характер трудового навчання у початкових класах.

  • Аналіз програм трудового навчання.

  • Формування в учнів знань про елементарні прийоми роботи з використанням інструментів і пристроїв для обробки різних матеріалів, умінь безпечного користування ними.

  • Мотиви створення робочої кімнати для уроків трудового навчання в початкових класах. Санітарно-гігієнічні вимоги до робочої кімнати та її обладнання, робочого місця учня і вчителя. Ергономічні вимоги до організації робочих місць учнів. Організація робочих місць учнів при роботі з різними матеріалами.



Державний стандарт початкової освіти. Освітня галузь “Технологія“. Журн., “Початкова освіта“ №1 – 2001 р., стр. 28.

  • Державний стандарт початкової освіти. Освітня галузь “Технологія“. Журн., “Початкова освіта“ №1 – 2001 р., стр. 28.

  • Організація навчально-виховного процесу в початкових класах загальноосвітніх навчальних закладів. Журн., “Початкова школа” №9 - 2001 р.

  • Хорунжий В.І. Методика трудового навчання в початкових класах. Курс лекцій. Частина І. – Олександрія. РВА “Світло“, 1996 р.

  • Хорунжий В.І. Практикум в навчальних майстернях з методикою трудового навчання. – Тернопіль, Астон – 2001р.

  • Тимченко В. Метод проектів на заняттях з художньої праці. Журн., “Початкова школа“, №9 – 2000р., стр. 46.



У Концепції 12-річної загальної середньої освіти окреслено основні шляхи й умови реалізації нових цілей школи. Зокрема, передбачено збільшення тривалості навчання у початковій і старшій школі, реформування змісту і методики через запровадження Державних стандартів, нових педагогічних технологій, гуманістичних й особистісно-зорієнтованих педагогічних систем, реалізації оздоровчої функції школи, утвердження відкритого державно-громадського управління тощо.

  • У Концепції 12-річної загальної середньої освіти окреслено основні шляхи й умови реалізації нових цілей школи. Зокрема, передбачено збільшення тривалості навчання у початковій і старшій школі, реформування змісту і методики через запровадження Державних стандартів, нових педагогічних технологій, гуманістичних й особистісно-зорієнтованих педагогічних систем, реалізації оздоровчої функції школи, утвердження відкритого державно-громадського управління тощо.



Найважливіші цінності освіти: не тільки дитина, а й педагог, здатний до розвитку задатків, таланту і всього того, чим наділила її природа, соціального захисту, збереження індивідуальності. Тому зорієнтована підготовка в шкільній і педагогічній освіті взаємопов’язані. Особистісно-орієнтовна система потребує побудови навчально-виховного процесу на діагностичній основі, яка є підґрунтям педагогічної дії в інтересах вихованця, а не засобом контролю.

  • Найважливіші цінності освіти: не тільки дитина, а й педагог, здатний до розвитку задатків, таланту і всього того, чим наділила її природа, соціального захисту, збереження індивідуальності. Тому зорієнтована підготовка в шкільній і педагогічній освіті взаємопов’язані. Особистісно-орієнтовна система потребує побудови навчально-виховного процесу на діагностичній основі, яка є підґрунтям педагогічної дії в інтересах вихованця, а не засобом контролю.



Особистісно-орієнтована система навчання об’єктивно змінює позицію учнів і вчителів у спілкуванні, утверджує не рольове, а особистісне спілкування, зумовлює потребу діалогу, дискусій, обміну думками, враженнями, моделювання життєвих ситуацій, стимулює розвиток критичного мислення.

  • Особистісно-орієнтована система навчання об’єктивно змінює позицію учнів і вчителів у спілкуванні, утверджує не рольове, а особистісне спілкування, зумовлює потребу діалогу, дискусій, обміну думками, враженнями, моделювання життєвих ситуацій, стимулює розвиток критичного мислення.

  • Для реалізації особистісно-орієнтованого навчання вчитель має володіти різними варіантами побудови навчального процесу, знати не один універсальний, а кілька шляхів придатних для досягнення мети.







Специфічні особливості сенсорно-рухового апарату.

  • Специфічні особливості сенсорно-рухового апарату.

  • Суб'єктивність сприйняття учня.

  • Перенос умінь і навичок.



1. Розділ “ Методика трудового навчання ” забезпечує професійну, фахову підготовку вчителів початкових класів. Вивчаючи розділ „Методика трудового навчання”, майбутній учитель повинен з’ясувати цілі і завдання трудового навчання в початкових класах, оволодіти системою методичних засобів, за допомогою яких забезпечується успішне проведення навчального процесу на уроках трудового навчання з застосуванням сучасних педагогічних технологій та нових підходів до організації навчального процесу.

  • 1. Розділ “ Методика трудового навчання ” забезпечує професійну, фахову підготовку вчителів початкових класів. Вивчаючи розділ „Методика трудового навчання”, майбутній учитель повинен з’ясувати цілі і завдання трудового навчання в початкових класах, оволодіти системою методичних засобів, за допомогою яких забезпечується успішне проведення навчального процесу на уроках трудового навчання з застосуванням сучасних педагогічних технологій та нових підходів до організації навчального процесу.

  • Методика трудового навчання, як галузь педагогічної науки, має свої об’єкти, завдання та методи дослідження.





2. Трудове навчання в початкових класах є невід’ємною складовою частиною особистісно-орієнтованої моделі освіти, сприяє забезпеченню формування активної особистості, здатної до конструктивного перетворення довкілля на засадах гармонії, краси і доцільності.

  • 2. Трудове навчання в початкових класах є невід’ємною складовою частиною особистісно-орієнтованої моделі освіти, сприяє забезпеченню формування активної особистості, здатної до конструктивного перетворення довкілля на засадах гармонії, краси і доцільності.

  • Трудове навчання забезпечує гармонічний розвиток та виховання особистості і носить розвиваючий характер навчання учнів початкової школи.

  • Велику користь для фізичного розвитку дітей мають уроки трудового навчання, що проводяться в спеціально обладнаних кімнатах та на пришкільних ділянках.



Під впливом трудових дій дитини:

  • Під впливом трудових дій дитини:

    • звільняється від зайвих рухів, вони стають економними в фізіологічному відношенні;
    • тренує м’язи кисті, пальців;
    • розвиває координацію рухів.
  • При виконанні роботи в сидячому положенні слід проводити фізхвилинки, що передбачають роботу м’язів ніг, рук, спини, живота, шиї.

  • Трудове навчання є активним засобом розумового розвитку особистості. Чергування розумової і фізичної праці створює більш сприятливі умови для розумової роботи, а значить і для розумового розвитку дітей. В процесі діяльності в дитини активно розвивається мислення.



Формування конструктивних умінь з трудового навчання та художньої праці сприяє естетичному вихованню учнів.

  • Формування конструктивних умінь з трудового навчання та художньої праці сприяє естетичному вихованню учнів.

  • Уроки трудового навчання спрямовані на естетичний розвиток через художню діяльність школярів.

  • В програмах трудового навчання, художньої праці основний аспект в області естетичного виховання зроблений на формування естетичного смаку. З цією метою вчитель систематично роз’яснює особливості красивих і доцільних форм виробів, способів одержання, знайомить та формує елементи графічного дизайну, створення образів на основі різних технік декоративно-ужиткового мистецтва: орнамент, аплікація, витинанка тощо.

  • В естетичному вихованні значну роль відіграє добір виробів, що виготовляються учнями на уроках та позакласних заняттях з трудового навчання. Тому, при плануванні навчальної діяльності на уроках трудового навчання, завжди необхідно пам’ятати про те, що вироби повинні задовольняти основні вимоги сучасної технічної та художньої естетики.



В процесі гармонійного розвитку особистості учня на уроках трудового навчання поряд з естетичним та трудовим вихованням чільне місце займає моральне виховання. Одне з основних завдань, що стоїть перед учнями - виховання емоційно-позитивного ставлення до праці, культури праці.

  • В процесі гармонійного розвитку особистості учня на уроках трудового навчання поряд з естетичним та трудовим вихованням чільне місце займає моральне виховання. Одне з основних завдань, що стоїть перед учнями - виховання емоційно-позитивного ставлення до праці, культури праці.

  • На уроках трудового навчання виховуються такі якості особистості учня:

    • виховання працелюбності у суспільно корисних видах трудової діяльності;
    • виховання наполегливості;
    • виховання самоповаги, почуття власної гідності у процесі оцінювання результатів праці;
    • колективізм, уміння працювати в групі, колективі.


Праця повинна стати для учня першою життєвою необхідністю, джерелом радості і насолоди. Основна форма вивчення активності дітей є гра. Тому виготовлення виробів, що можна використовувати у грі, використання на уроках різних видів гри, є благодатним засобом виховання любові до праці.

  • Праця повинна стати для учня першою життєвою необхідністю, джерелом радості і насолоди. Основна форма вивчення активності дітей є гра. Тому виготовлення виробів, що можна використовувати у грі, використання на уроках різних видів гри, є благодатним засобом виховання любові до праці.





Програма І. Веремійчик „Трудове навчання” складається з стабільної та варіативної частини. Варіативна частина передбачена в програмі 3-го і 4-го класу. Вибір варіантів здійснюється залежно від регіону країни з урахуванням місцевих трудових традицій, особливостей навчально-методичної бази, рівня підготовленості вчителя до проведення окремих видів робіт.

  • Програма І. Веремійчик „Трудове навчання” складається з стабільної та варіативної частини. Варіативна частина передбачена в програмі 3-го і 4-го класу. Вибір варіантів здійснюється залежно від регіону країни з урахуванням місцевих трудових традицій, особливостей навчально-методичної бази, рівня підготовленості вчителя до проведення окремих видів робіт.

  • Програма В. Тименко, Л. Денисенко, В. Вдовченко „Трудове навчання”.

  • Мета і завдання предмета реалізується на основі змісту кількох основних напрямків життєдіяльності: природа, люди, інформаційні знаки, техніка, художні образи. З огляду на ЦС у програмі виділено п’ять модулів: „Людина і природа”, „Я сам та інші люди”, „Людина і знаки інформації”, „Людна і техніка”, „Людина і художнє довкілля”. Під час їх вивчення учитель може здійснювати міжпредметні зв’язки або забезпечувати інтеграцію трудового навчання з іншими навчальними предметами.  

  • Програма В. Тименко „Художня праця”

  • Метою художньої праці є забезпечення для учнів цілісного сприймання сучасною культурою простору України, розвиток у молодших школярів творчої активності в процесі художньої діяльності. Мета і завдання художньої праці реалізується у таких змістових лініях: „Природа”, „Людина”, „Техніка”, „Умовні знаки”, „Художнє довкілля”. Змістовні лінії відродженні у розділах програми.





Формування конструктивно-художніх і конструктивно-технічних умінь, які включають мовленнєву, графічну предметно-пластичну творчість учнів.

  • Формування конструктивно-художніх і конструктивно-технічних умінь, які включають мовленнєву, графічну предметно-пластичну творчість учнів.





Важливим компонентом програми є пропедевтична профорієнтаційна робота з молодшими школярами на рівні ранньої профінформації і первинної діагностики.

  • Важливим компонентом програми є пропедевтична профорієнтаційна робота з молодшими школярами на рівні ранньої профінформації і первинної діагностики.



Конструктивні уміння молодших школярів ефективно формуються за умови:

  • Конструктивні уміння молодших школярів ефективно формуються за умови:

  • Роль вчителя

  • Де роль вчителя

  • Форма організації НВП



Основні форми організації НТП

  • Основні форми організації НТП

  • Потребує від учителя й учнів



  • Тематичний контроль навчальних досягнень з технічної і художньої праці:



побудовані за принципом концентричних кіл;

  • побудовані за принципом концентричних кіл;

  • визначна мета вивчення предмета;

  • вчителю надається право розподілу часу за темами;

  • вчитель має право переставляти теми;

  • забезпечують інтеграцію термінів з іншими навчальними предметами;

  • в програмі даються орієнтовні вироби з теми;

  • в програмах визначені основні вимоги до знань і вмінь учнів на кінець навчального року;

  • в програмах В. Тименко, Л. Денисенко, В. Вдовченко передбачені узагальнюючі практичні роботи.

  •  



ознайомлення учнів з властивостями матеріалів і застосуванням їх у народному господарстві;

  • ознайомлення учнів з властивостями матеріалів і застосуванням їх у народному господарстві;

  • ознайомлення з інструментами, приладами, пристроями та обладнанням робочої кімнати;

  • вироблення вмінь та навичок працювати з ними з дотриманням технічних та гігієнічних вимог, правил безпечної праці;

  • ознайомлення з конструктором та його деталями з матеріалами та обладнанням для занять з початкових елементів електротехніки;

  • вироблення в учнів графічних навичок – креслити прості технічні рисунки і виготовляти за ними вироби;

  • ознайомлення учнів з виробництвом.



Усі ці завдання, як визначено в програмі, розв’язуються практично, в процесі виконання трудових завдань – виготовлення виробів, навчальних посібників, іграшок, конструювання моделей.

  • Усі ці завдання, як визначено в програмі, розв’язуються практично, в процесі виконання трудових завдань – виготовлення виробів, навчальних посібників, іграшок, конструювання моделей.

  • Зміст програми побудований так, що з кожним роком навчання обсяг знань, умінь і навичок з кожного окремого виду праці ускладнюється, але забезпечується наступність, а між окремими видами праці - взаємозв’язок, для прикладу, розглянемо програму з такого виду праці, як робота з тканиною.

  • Визначений програмою взаємозв’язок між окремими видами праці полягає в тому, що у виготовленні виробів з різних матеріалів повторюються інструменти, прийоми роботи з ними, способи обробки матеріалів, виконання операції, послідовність технологічного процесу. Такий взаємозв’язок між окремими видами праці сприяє розширенню загального і політехнічного кругозору учнів, забезпечує їх трудову підготовку та всебічний гармонійний розвиток.










База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка