Модель структури навчального процесу



Дата конвертації28.06.2016
Розмір445 b.


Модель структури навчального процесу




  • Мета заняття: формування вмінь аналітико-дидактичної діяльності методичних працівників при аналізі навчального заняття.



Питання для обговорення

  • 1. Педагогічний аналіз як засіб аналітичної діяльності методиста.

  • 2. Структурна модель дидактичної одиниці навчання як об'єкт аналізу.

  • 3. Вимоги до спостереження навчального заняття .



Педагогічний аналізце процес, який виконує різноманітні функції (освітню, виховну, розвивальну, управлінську, мотиваційно-стимулюючу) і здійснюється з урахуванням принципів об’єктивності, систематичності, гласності, диференційованості, вимогливості, доброзичливості.

  • Педагогічний аналіз – це процес, який виконує різноманітні функції (освітню, виховну, розвивальну, управлінську, мотиваційно-стимулюючу) і здійснюється з урахуванням принципів об’єктивності, систематичності, гласності, диференційованості, вимогливості, доброзичливості.



  • Аналіз навчального заняття – це метод визначення наявності чи відсутності закономірних зв'язків і залежностей між всіма компонентами процесу навчання, що функціонує в межах навчального заняття.



Структурна модель дидактичної одиниці навчання

  • М – мета, ЦЗ – цільове завдання, ЗНМ – зміст навчального матеріалу,

  • СП – спосіб засвоєння, ФОНД – форма організації навчальної діяльності,

  • Р – результат засвоєння.



Мета – передбачення головного очікуваного результату.

  • При підготовці до уроку потрібно визначити

  • співвідношення мети уроку, діяльності вчителя й учнів;

  • залежність між метою й типом уроку;

  • триєдину мету уроку, заняття (навчальну, виховну, розвивальну);

  • структуру мети уроку, заняття;

  • структуру уроку, заняття відповідного типу.





Завданняте, що завдається для виконання аналітико-вербальним, лабораторним чи практичним способами; окремі дослідницькі дії поетапного руху до мети наукового пошуку.

  • Цільові завдання бувають:

  • теоретичні;

  • емпіричні;

  • практичні.



Процес відбору змісту освіти



загальнодидактичні принципи



В основі теорії змісту освіти можна виділити чотири елементи:

  • знання про природу, суспільство, мислення, техніку й способи діяльності уже здобуті суспільством;

  • досвід здійснення відомих способів діяльності, що втілюється в уміннях і навичках особистості, яка засвоює цей досвід;

  • досвід творчої, пошукової діяльності у розв’язуванні нових проблем, що виникають перед суспільством;

  • досвід ставлення до світу, один до одного, тобто система емоційної, вольової, екологічної, моральної, естетичної вихованості.



Методи навчанняспособи співпраці вчителя і учнів, до складу яких входять прийоми, дії й операції, що забезпечують практичне і теоретичне освоєння дійсності; форма руху інформації.

  • Ознаки методів навчання:

  • метод навчання – спосіб отримання інформації та оволодіння уміннями і навичками;

  • спосіб спільної діяльності вчителя і учнів, керівництва навчально-пізнавальною діяльністю учнів;

  • сукупність упорядкованих прийомів, дій і операцій, достатніх для отримання результатів спільної діяльності вчителя й учнів;

  • спосіб і форма руху змісту навчального матеріалу за правилами індуктивної, дедуктивної чи традуктивної логіки його розгортання.



Функції методів навчання:

  • освітня – надання учням конкретної інформації з певного навчального предмета чи їх сукупності;

  • виховна – виховання самостійності у здобутті знань, формуванні наукового, естетичного, морального, громадянського, правового ставлення учня до суспільного та природного оточення;

  • розвивальнарозвиток різних форм мислення, набуття інтелектуальних умінь аналізу, синтезу, узагальнення, порівняння, абстрагування, конкретизації, творчого підходу до будь-якої справи.



Класифікація методів навчання



Критерії оцінки ефективності методів навчання

  • сприйнятості (готовність учня в слові відтворити одержану інформацію),

  • усвідомленості (готовність навести приклади),

  • осмисленості (готовність розкрити зв’язки між елементами чи компонентами вивченого об’єкта),

  • дієвості (готовність практично виконати відповідні дії).



Умови, які визначають вибір методу навчання:

  • Закономірності та принципи навчання.

  • Зміст науки, предмету, теми.

  • Цілі та задачі навчання.

  • Навчальні можливості тих, хто навчається (вік, рівень підготовки, особливості колективу).

  • Зовнішні умови (географічні, навколишнє середовище).

  • Можливості викладачів (досвід, рівень готовності, знання типових ситуацій процесу навчання).



ФОНДспеціально організована діяльність вчителя і учнів, яка протікає в установленому порядку і у визначеному режимі.

  • ФОНД (за місцем проведення):

  • Урок, факультатив, екскурсія, самопідготовка.

  • ФОНД ( за кількістю учнів):

  • Індивідуальна, парна, групова, загально-класна;

  • ФОНД ( за ступенем самостійності виконання навчального плану, програми):

  • Стаціонарна, заочна, дистанційна, домашня.



Результат – те, що отримано згідно з метою, наближається до неї, з нею співпадає.

  • Рівень успішності проявляється в тому, якою мірою учень володіє наступним:

  • фактами, поняттями, теоріями, закономірностями і методами пізнання;

  • уміннями діяти за заданими алгоритмами, моделювати практичні дії, самоаналізувати результати виконання дій;

  • практичними навичками читання, лічби тощо.



При визначенні навчальних досягнень учнів необхідно аналізувати таке:

  • характеристики відповіді учня: елементарна, фрагментарна, неповна, повна, логічна, доказова, обґрунтована, творча;

  • якість знань: правильність, повнота, осмисленість, глибина, гнучкість, дієвість, системність, узагальненість, міцність;

  • ступінь сформованості загально навчальних та предметних умінь та навичок;

  • рівень оволодіння розумовими операціями: вміння аналізувати, синтезувати, порівнювати, абстрагувати, узагальнювати, робити висновки;

  • ступінь самостійності учнів в навчальній діяльності;

  • досвід творчої діяльності (вміння виявляти проблеми, формулювати гіпотези, розв’язувати проблеми);

  • самостійність оцінних суджень.



Рівні навчальних досягнень

  • Початковий (1-3 бали)

  • Середній (4-6 балів)

  • Достатній (7-9 балів)

  • Високий (10-12 балів)



Здійснюючи педагогічний аналіз навчально-виховного процесу, слід керуватись системним підходом, який передбачає, що:

  • Здійснюючи педагогічний аналіз навчально-виховного процесу, слід керуватись системним підходом, який передбачає, що:

  • Його слід здійснювати постійно, за наперед розробленим алгоритмами, структурними схемами, інструкціями, пам’ятками, контрольними завданнями тощо.

  • Кожній формі педагогічного аналізу навчально-виховного процесу має передувати теоретична та методична підготовка, щоб простежувати взаємозв’язок і взаємодію всіх компонентів.

  • Будь яку форму педагогічного аналізу слід проводити в певній послідовності, дотримуючись таких етапів:

  • ● збір необхідної інформації та її аналіз;

  • ● розроблення структурної схеми запланованої діяльності;

  • проведення аналізу;

  • ● обговорення в колективі його результатів;

  • ● перевірка виконання прийнятих за результатами аналізу рішень.



Мета відвідування занять



Методика аналізу

  • визначити мету;

  • визначити об’єкт (клас, група, викладач, тема);

  • згідно з метою розробити алгоритм спостереження;

  • провести спостереження;

  • провести самоаналіз викладача та аналіз;

  • розробити пропозиції, рекомендації, прийняти управлінське рішення.



  • Умови вибору різновидів педагогічного аналізу (що потрібно проаналізувати)

  • Елемент заняття (уроку)

  • Структурні етапи уроку (порядок, «лінію»).

  • Урок як цілісне явище

  • аспект уроку (дидактичний, методичний тощо);

  • всі аспекти уроку;

  • реалізація мети уроку, виконання плану уроку;

  • фактори уроку.

  • Шлях розв’язання психолого-педагогічної проблеми на уроці



Дані спостереження уроків з метою їх наступного аналізу можна подати за такою формою: Клас (група)_____________________________________________________ Предмет ________________________________________________________ Тема уроку (заняття)______________________________________________ Мета уроку _____________________________________________________








База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка