Мовленнєва готовність дитини до шкільного навчання Вчитель-логопед: Маслова Тетяна Володимирівна



Дата конвертації01.01.2017
Розмір445 b.


Мовленнєва готовність дитини до шкільного навчання Вчитель-логопед: Маслова Тетяна Володимирівна


  • В наш час від дитини в першому класі вимагають більше, ніж це було раніше. Тому, щоб адаптація до школи проходила нормально і у дитини не зникло бажання вчитися, малюк повинен бути 

  • ГОТОВИЙ ДО ШКОЛИ.

  • Готуючи дітей до школи, особливу увагу слід звернути на  мовленнєвий розвиток.



МОВЛЕННЄВИЙ РОЗВИТОК

  • Мовленнєвий розвиток дітей 6-го року життя  ґрунтується на комплексному вирішенні завдань:

  • формування звукової культури;

  • лексичного запасу;

  • граматичного ладу мовлення;

  • зв’язного мовлення (діалогічного і монологічного).

  • Розвиток цих компонентів мовлення є пропедевтикою читання та письма.



Готовність або неготовність дитини до початку шкільного навчання визначається рівнем його мовленнєвого розвитку.

  • Якість навчальної діяльності буде залежати від того, наскільки були сформовані передумови в дошкільному періоді.

  • Чим краще у нього буде розвинене мовлення до вступу до школи, тим швидше учень навчиться читати та писати. І взагалі засвоїть всю систему знань.



На що потрібно звернути увагу? Стан звуковимови

  • Дитина до 6 років повинна правильно та чітко вимовляти всі звуки мовлення.

  • Особливо не повинно бути замін одних звуків іншими,

  • н-д: ЛАК замість РАК.

  • Бо письмо є відображенням усного мовлення. Дитина пише так, як промовляє.

  • Виражені ж порушення в цій сфері призводять до відбиття неправильної вимови на письмі через опору на неправильне промовляння.



Дітям, які мають мовленнєві розлади, необхідна рання своєчасна корекція усного мовлення.

  • Чим раніше буде розпочата корекція, тим краще буде її результат.

  • Логопедичну допомогу майбутнім школярам надають:

  • - логопеди в дитячому садочку.

  • - логопеди в медичному закладі.

  • - консультативну допомогу- вчителі-логопеди управління освіти на логопунктах при ЗНЗ.



Стан фонематичних процесів

  • 1. Дитина повинна вміти розрізняти всі звуки на слух

  • ( дзвінкі-глухі, тверді-м'які, свистячі-шиплячі, Р-Л-Й)

  • Чітке розрізнення на слух всіх звуків мовлення - є однією з необхідних передумов оволодіння грамотою.

  • Такі недоліки виправляє логопед.



  • 2. Дитина повинна володіти елементарними навичками звукового аналізу.

  • Прості форми такого аналізу стають «доступними» дітям вже в дошкільному віці, і це є одним з важливих показників їх готовності до навчання грамоті.

  • Діти повинні вміти:

  • - ділити речення на слова;

  • - ділити слова на склади;

  • вміти виділяти всі звуки в словах;

  • встановлювати послідовність звуків в слові;

  • визначати перший і останній звук у слові, порахувати кількість звуків у слові.



Найбільш характерні помилки, що проявляються на письмі внаслідок недорозвинення функцій мовленнєвого аналізу та синтезу.

  • пропуски;

  • перестановки;

  • додавання зайвих букв та складів.



Стан складової структури слова.

  • Засвоєння дітьми складової структури слова передбачає оволодіння не тільки кількісним складом слова, але і певною послідовністю звуків, його ритміко-інтонаційним оформленням та наголосом.

  • Шестирічна дитина повинна вміти безпомилково вимовляти слова типу: велосипедист, екскурсовод і т.п.

  • При порушенні складової структури слова може спотворюватися порядок складів, скорочуватися їх число, відзначаються заміщення.



Стан словникового запасу слів. Лексична сторона мовлення

  • Словниковий запас дитини старшого дошкільного віку повинен складати не менше 2000 слів, причому в ньому повинні бути представлені всі основні частини мови: іменники, прикметники, дієслова, займенники, прийменники тощо.

  • Повинні бути присутні в словнику дитини і узагальнювальні слова (типу: одяг, взуття, посуд, тварини, птахи, овочі, фрукти і т.п.)

  • Недорозвинення лексичної сторони мовлення впливає на розуміння прочитаного, навіть при технічно правильному читанні.

  • Такі діти важко усвідомлюють значення прочитаних слів, речень, тексту.

  • У старших класах виникають помилки в підборі перевірочних слів на письмі.



щоб мова дитини відповідала віковій нормі, а словник був досить багатим, намагайтеся:

  • по-перше, самі говорити правильно,

  • по-друге, більше часу знаходити для спілкування з дітьми,

  • а по-третє, займатися з ними.

  • – (наприклад, дитині пропонується назвати всі відомі йому дерева, квіти та ін.);

  • – підбір ознак до певного предмету;

  • – підбір можливих дій до предмету;

  • – підбір предметів до заданої дії;

  • підбір синонімів;

  • – підбір антонімів, тощо.



Формування граматичної будови мови.

  • У дітей повинні бути сформовані навички словозміни та словотворення.

  • Дітей необхідно навчати

  • - називати слова у множині ( стіл-столи);

  • - правильно узгоджувати слова в реченні: іменники з числівниками (пять олівців)

  • - вживати різні прийменники ( під столом, із-за дерева);

  • - узгоджувати іменники з прикметниками в роді, числі, відмінку

  • (наприклад: блакитний рушник);

  • - утворювати слова за допомогою зменшувально-пестливих суфіксів

  • (наприклад: руки-рученята);

  • - утворювати відносні і присвійні прикметники від іменників

  • (наприклад: малина - малинове, лисиця - лисяча).

  • • складати прості і складні речення;



Володіння зв'язною мовою.

  • Про розвиток зв'язного мовлення у дитини необхідно турбуватися вже в дошкільному віці.

  • Дитину потрібно вчити чітко та послідовно висловлювати свої думки.

  • Порушення самостійного зв'язного мовлення може виражатися в труднощах переказу, в складанні розповіді, в написанні творів.

  • Як працювати над розвитком зв'язного мовлення та формуванням граматичної будови мовлення?

  • Навчайте дітей відповідати повними реченнями на питання.

  • Переказувати казку, розповідь.

  • Пропонуйте скласти казку, продовжити речення, описати те, що відбувається на вулиці, картині.

  •     



Розвиток інших процесів- Розвиток дрібних м’язів пальців рук

  • Запорукою готовності до навчання є розвиток дрібних м’язів пальців рук, це впливає і на розвиток мовлення дитини, і на підготовку руки до письма.

  • Яким же чином розвивати дрібну моторику?

  • - Розминати пальцями тісто, пластилін. - Катати по черзі кожним пальцем дрібні намистинки, камінчики, кульки. - Зав’язувати вузли на товстій і тонкій мотузках і шнурках. - Штрихувати, малювати, розфарбовувати олівцем, крейдою, фарбами. - Різати ножицями. - Конструювати з паперу (оригамі),в’язати. - Робити пальчикову гімнастику.

  • - Складати пазли.

  • Для попередження мовних розладів, а також дисграфії, дислексії, пропонується використовувати на уроках фізкультхвилинки з елементами пальчикової гімнастики.



Стан зорово-просторових функцій

  • Дитина повинна добре орієнтуватися у просторі:

  • уміти визначати «право - ліво» в різних умовах, положеннях тіла;

  • уміти розрізняти предмети і геометричні фігури за формою, за розмірами (коло, овал, квадрат, трикутник; великий — маленький, більше — менше);

  • правильно розташовувати предмети у просторі ( вгорі-внизу, праворуч-ліворуч;

  • уміти впізнавати предмети, букви в різних положеннях;

  • - Орієнтуватися в поняттях: “Вчора - сьогодні – завтра», «Частини доби» тощо.



Відомо, що основний розвиток мовлення відбувається до 5 років. Після 5 років відбувається вдосконалення мовних функцій.

  • Тому потрібно:

  • Розмовляти з дитиною правильно вимовляючи слова;

  • Вчасно звертатися до спеціалістів - своєчасно виправляти неправильну звуковимову дитини, розвивати фонематичний слух;

  • Виправляти, якщо дитина неправильно вимовляє звуки в словах або перекручує, спрощує складову структуру слова, переставляє місцями слова в реченні під час повторення за дорослим;

  • Розвивати загальну і дрібну моторику дитини: більше малюйте, фарбуйте, ліпіть з пластиліну, збирайте намисто.

  • Працювати над розвитком пізнавальних здібностей дитини: розучувати вірші, придумувати розповіді.

  • Частіше грати з дітьми в магазин, лікарню, перукарню, будівництво тощо.

  • Будьте послідовні в своїх вимогах. З розумінням поставтеся до того, що багато чого не буде виходити відразу.



  • Добре розвинена мова першокласника служить засобом успішного навчання не тільки з письма та читання, але й з інших предметів у школі.




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка