Найважливіші функції нервової системи: Нормальна взаємодія організму з зовнішнім світом



Дата конвертації12.06.2016
Розмір445 b.





Найважливіші функції нервової системи:





  • Головний мозок – орган, який відіграє найбільш важливу роль у життєдіяльності людини, це орган пристосування до умов оточуючого середовища.





До безумовних (вроджених) рефлексів відносять:

  • Харчовий;

  • Оборонний;

  • Орієнтовний;

  • Статевий.

  • Життя людини регулюється на якісно вищому рівні, ніж у тварин – мисленням і мовною діяльністю, однак, принцип умовного рефлексу, як здатність формувати відповідну реакцію організму з випередженням по відношенню до безпосереднього впливу середовища зберігається.





Морфологічні особливості головного мозку новонароджених дітей:

  • Мозкова тканина багата водою (91,5 %) містить мало лецитину та інших білкових речовин, відрізняється хімічною будовою нейроглобуліну і нейростроміну;

  • Після народження продовжується зміна форми і величини борозн і звивин, особливо енергійно вони проходять у перші 5 років життя;



  • На розрізі сіра речовина погано диференціюється від білої;

  • Кора, пірамідні шляхи, стріарне тіло морфологічно недорозвинуті, корковий шар і абсолютно і відносно більш товстий, ніж мозковий;

  • Мозочок розвинутий слабо, розташований вище, має більш подовгасту форму, неглибокі борозни;

  • Подовгастий мозок розташований більш горизонтально;



  • Нервові шляхи головного мозку недостатньо мієлінізовані (мієлінізація окремих клітин і провідних шляхів закінчується в різні терміни (від 3-4 міс для внутрішньочерепних нервів до 3-4 років – для блукаючого нерва);

  • Нервові клітини зберігають ембріональні риси;

  • Обмін речовин в 2 рази інтенсивніший, ніж у дорослих;

  • Кількість спинно-мозкової рідини менша, ніж у дорослих, вміст білка – більший.

  • З 8-10 років кількість рідини дорівнює дорослим. Вміст білків у порівнянні з дорослими вирівнюється у 6-12 місяців.



Морфологічні особливості спинного мозку:

  • По своїй будові більш закінчений, ніж головний мозок;

  • Відносно довший, ніж у дорослих;

  • У плодів доходить до крижового каналу, у новонароджених – до нижнього краю ІІ поперекового хребця, у старших – до І поперекового хребця;

  • Маса спинного мозку при народженні – 2-6 г, до 5 років вона подвоюється, до 20 років збільшується у 8-9 разів.



Вегетативна нервова система:

  • Переважає симпатикотонія;

  • На 3-4 році життя – ваготонія;

  • З 5 по 12 роки встановлюється вирівнювання двох систем;

  • З 12-13 років може виникнути вегетосудинна

  • дистонія на фоні гормональної перебудови.



Функціональні особливості ЦНС у дітей:

  • Функціональна слабість нервової системи.

  • Імпульси, що поступають з рецепторів викликають пасивне, довготривале, іноді замежне гальмування.

  • Основні життєві функції новонародженого регулюються проміжним мозком (надкорковими центрами таламопалідарної системи).

  • Поступово проходить диференціювання і мієлінізація клітин VII шару кори та їх аксонів.

  • По мірі дозрівання кори рухи стають більш точними, цілеспрямованими; підкоркові вузли залишаються регуляторами тонусу м’язових груп.

  • До моменту народження органи чуття структурно сформовані, але функціонально незрілі.



Периферичні відділи аналізаторів функціонують у зв’язку з незрілістю коркових центрів:

  • Органи зору і слуху закладаються і розвиваються з розвитком ЦНС;

  • Фізіологічні особливості органу зору у новонароджених:

  • - світлобоязнь (перші 2 тижні);

  • - косоокість (на 1-2-му міс);

  • - ністагм;

  • - відсутність розширення зіниць при сильних больових подразниках (на 1-му році життя);

  • - низька гострота зору (0,02 – в першому півріччі; 0,1 – до 1-го року; 1,0 – до 5 років);



Вікові зміни будови головного мозку:

  • У новонароджених і дітей дошкільного віку головний мозок коротший і ширший;

  • До 4 років ріст мозку у довжину, ширину і висоту майже рівномірний, а з 4 до 7 років найбільш інтенсивно збільшується його висота;

  • Окремі долі мозку ростуть нерівномірно:

  • - лобна і тім’яна долі ростуть швидше скулової і потиличної;

  • До 7 років маса мозку становить 4/5 маси дорослих;

  • Після 9 років прибавка маси мозку сповільнюється;

  • До 2- років – маса дорослого;

  • З віком змінюється співвідношення між кількістю нейронів і кількістю клітин глії у сторону переважання останніх;

  • Змінюється хімічний склад головного мозку і вміст у ньому води;

  • Збільшується просвіт кровоносних судин головного мозку.



Вікові зміни будови спинного мозку:

  • Спинний розвивається швидше головного;

  • Спинномозкові рефлекси формуються раніше, ніж рефлекси головного мозку;

  • Найінтенсивніше нейрони спинного мозку ростуть з початком шкільного віку.



Оцінка стану нервової системи:

  • Анамнез.

  • Огляд.

  • Дослідження рухових функцій.

  • Дослідження функцій чутливих аналізаторів.

  • Дослідження вегетативної нервової системи.

  • Дослідження мови.



Допоміжні методи дослідження:

  • Люмбальна пункція.

  • Дослідження спинно-мозкової рідини.

  • Транслюмінація черепа.

  • Краніографія.

  • Пневмоенцефалографія.

  • Вентрикулографія.

  • Ангіографія.























































  • Запитання:

  • 1.Назвіть фактори, що впливають на нервово-психічний розвиток дитини.

  • 2.Основні показники нервово-психічного розвитку дитини у 3 міс.




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка