“Некерована”



Дата конвертації03.06.2016
Розмір445 b.





“Некерована”

  • “Некерована”

  • Неуважна

  • Гіперактивна

  • Імпульсивна

  • “лінива”

  • необережна







Найважливіші ліки для кожної дитини – це любов та віра в неї її батьків

  • Найважливіші ліки для кожної дитини – це любов та віра в неї її батьків



3% дітей шкільного віку та 1% дорослих

  • 3% дітей шкільного віку та 1% дорослих

  • Гіперактивність-імпульсивність- дефіцит уваги

  • НЕВИДИМА НЕПОВНОСПРАВНІСТЬ

  • Це один з найбільш досліджених розладів розвитку, щодо якого вироблено ефективні стратегії допомоги



За вчасного виявлення та належної допомоги діти з ГРДУ можуть мати щасливе, повноцінне майбутнє!

  • За вчасного виявлення та належної допомоги діти з ГРДУ можуть мати щасливе, повноцінне майбутнє!



Це нейробіологічний розлад розвитку самоконтролю

  • Це нейробіологічний розлад розвитку самоконтролю

  • Це невідповідно до віку розвитку дитини виражені гіперактивність, імпульсивність та порушення уваги

  • Ці симптоми призводять до порушення функціонування дитини в основних сферах життя



По росту, по інтелектуальних здібностях, по тривожності, соромязливості і т.д.

  • По росту, по інтелектуальних здібностях, по тривожності, соромязливості і т.д.

  • У дітей з ГРДУ нижчий у порівнянні до ровесників ступінь розвитку біологічно-обумовленого самоконтролю



За здатністю імпульс-контролю усі діти (і дорослі) дуже різні – і переважно це визначається генетичними факторами

  • За здатністю імпульс-контролю усі діти (і дорослі) дуже різні – і переважно це визначається генетичними факторами



не може всидіти на місці, постійно рухається – “вовтузиться”

  • не може всидіти на місці, постійно рухається – “вовтузиться”

  • часто залишає своє місце в ситуаціях, де потрібно сидіти (наприклад, на уроці і т.п.)

  • багато бігає і „усе перевертає” там, де цього робити не варто (у підлітків та дорослих еквівалентом цього може бути відчуття внутрішньої напруги та потреби рухатися)

  • не здатен тихо, спокійно бавитися або ж відпочивати

  • діє немов „заведений” - як іграшка з ввімкненим внутрішнім „моторчиком”

  • занадто багато говорить

  • моторна гіперреактивність



їхньою поведінкою керують імпульси, а не розуміння цілей, наслідків, правил... ДЕФІЦИТ САМОКОНТРОЛЮ

  • їхньою поведінкою керують імпульси, а не розуміння цілей, наслідків, правил... ДЕФІЦИТ САМОКОНТРОЛЮ

  • діють, не думаючи про наслідки/правила: знають як поводитися, але не можуть так поводитися...

  • часто говорить наперед, не дослухавши запитання до кінця

  • нетерпеливий, має труднощі з очікуванням своєї черги, якщо щось хочуть – має бути “вже”

  • часто перериває інших і втручається у їхню діяльність/розмову – комунікативні проблеми

  • “що в голові – то на язиці”

  • надмірно ризикують

  • проблеми з плануванням майбутнього (напр., фінанси і т.п.)

  • імпульсивне мислення/спілкування – відволікаються, перескакують з однієї теми на іншу



часто не в змозі зосередитись на деталях або робить помилки через неуважність у виконанні шкільних завдань, на роботі та інших завданнях

  • часто не в змозі зосередитись на деталях або робить помилки через неуважність у виконанні шкільних завдань, на роботі та інших завданнях

  • часто має проблеми з втриманням уваги на завданні або грі

  • часто має проблеми з організацією діяльності та завдань

  • часто уникає, не любить або неохоче вступає у діяльність, яка вимагає тривалого зосередження уваги (наприклад виконання завдань на уроці чи домашніх завдань)

  • часто губить або забуває речі, необхідні для виконання завдань, або іншої діяльності (наприклад, записи домашнього завдання, книжки, ручки, інструменти, іграшки)

  • легко відволікається на сторонні подразники

  • часто не слухає, коли до нього говорять

  • часто не дотримується вказівок і не виконує до кінця або ж в належному обсязі дані доручення, домашнє завдання або ж іншу роботу (але не через опозиційність чи нездатність зрозуміти вказівку/завдання)

  • забудькуватий у щоденній діяльності



ТРУДНОЩІ З НАВЧАННЯМ

  • ТРУДНОЩІ З НАВЧАННЯМ

  • “НЕКЕРОВАНА ПОВЕДІНКА” ПОВЕДІНКОВІ ПРОБЛЕМИ та ВТОРИННІ ПОВЕДІНКОВІ РОЗЛАДИ

  • КОНФЛІКТИ З СОЦІАЛЬНИМ ОТОЧЕННЯМ

  • САМОТНІСТЬ, ДЕФІЦИТ СОЦІАЛЬНИХ НАВИЧОК, ПРОБЛЕМНЕ СОЦІАЛЬНЕ СЕРЕДОВИЩЕ

  • НИЗЬКА САМООЦІНКА

  • РОЗВИТОК ВТОРИННИХ ПСИХІАТРИЧНИХ РОЗЛАДІВ

  • ТРАВМАТИЗМ, НЕЩАСНІ ВИПАДКИ



ПОВЕДІНКОВІ

  • ПОВЕДІНКОВІ

  • ТІКИ

  • ТРИВОЖНІ

  • ДЕПРЕСІЯ

  • ПОРУШЕННЯ СНУ

  • РОЗЛАДИ РОЗВИТКУ МОВИ, ІНТЕЛЕКТУ, ШКІЛЬНИХ НАВИЧОК, АУТИЗМ

  • УЗАЛЕЖНЕННЯ/ЗЛОВЖИВАННЯ: АЛКОГОЛЬ/НАРКОТИКИ/ГРАЛЬНІ АВТОМАТИ

  • ПОРУШЕННЯ ОСОБИСТІСНОГО РОЗВИТКУ



Isaac Newton

  • Isaac Newton

  • Jack Nicholson

  • Mozart

  • Robin Williams

  • Vincent Van Gogh

  • George Bernard Shaw

  • Socrates

  • Steven Spielberg

  • Sylvester Stallone

  • Robert Louis Stevenson

  • Abraham Lincoln

  • John Lennon

  • Thomas Jefferson









Наслідок неадекватного застосування дисципліни батьками

  • Наслідок неадекватного застосування дисципліни батьками

  • Наслідок вживання багатої на вуглеводи/ харчові добавки дієти

  • Гормональна дисфункція (зокрема гормонів щитовидної залози)

  • Вестибулярна дисфункція

  • Вплив глистів, грибків та інших паразитів на мозок



Розлад є наслідком недостатньої і невідповідної віку зрілості функцій фронтальної кори головного мозку

  • Розлад є наслідком недостатньої і невідповідної віку зрілості функцій фронтальної кори головного мозку

  • “інфантилізм”, “розгальмованність” (“недостатня здатність гальмувати власні бажання/ імпульс и підкірки”)

  • Біологічно обумовлений розлад розвитку самоконтролю



Центральний орган управління поведінкою: “пригальмовування” імпульсів та емоцій , аналіз інформації та контроль над поведінкою

  • Центральний орган управління поведінкою: “пригальмовування” імпульсів та емоцій , аналіз інформації та контроль над поведінкою

  • Нормально ми зупиняємося в голові перш ніж діяти, обдумуємо ситуації та можливі наслідки наших дій (різних варіантів дій) і тоді аж діємо: “Зупинись – подумай – дій!”

  • Самоорганізація та саморегуляція поведінки відповідно до попереднього досвіду, а також наших цілей, та існуючих правил.

  • Передбачення наслідків (вибір між близькими та віддаленими наслідками), планування дій



Порушення здатності зосередити увагу на найбільш важливих аспектах ситуації (контроль уваги, селективний фокус уваги) – увага розсіяна, легко відволікається, “губиться” – порушення сприйняття ситуації (метафора: соціальна сліпота)

  • Порушення здатності зосередити увагу на найбільш важливих аспектах ситуації (контроль уваги, селективний фокус уваги) – увага розсіяна, легко відволікається, “губиться” – порушення сприйняття ситуації (метафора: соціальна сліпота)

  • Увага контролюється найбільш сенсорно насиченими аспектами ситуації та внутрішніми імпульсами, а не “центральним командним пунктом” (проблеми з зосередженням уваги на уроках у школі)



Порушення аналізу інформації, нездатність відрізнити перше, емоційне враження від об'єктивної реальності (метафора: їзда в дощ на автомобілі без склоочищувальних двірників) – емоційні, необдумані дії часто на основі помилкових оцінок ситуації

  • Порушення аналізу інформації, нездатність відрізнити перше, емоційне враження від об'єктивної реальності (метафора: їзда в дощ на автомобілі без склоочищувальних двірників) – емоційні, необдумані дії часто на основі помилкових оцінок ситуації

  • Нема часу на аналіз та синтез різних аспектів ситуації

  • Інформація про теперішню ситуацію не встигає також інтегруватися з інформацію про попередній досвід та можливий прогноз розвитку ситуації



Імпульси: “бажання негайної насолоди”, сенсорний голод яскравих/веселих вражень, сильні емоції/ бажання приємності + бажання уникнути усього, що є нудне, неприємне, негайно невинагороджуюче

  • Імпульси: “бажання негайної насолоди”, сенсорний голод яскравих/веселих вражень, сильні емоції/ бажання приємності + бажання уникнути усього, що є нудне, неприємне, негайно невинагороджуюче

  • Ситуація керує поведінкою дітей з ГРДУ, а не їх внутрішній “командний пункт”

  • Відповідно поведінкою дитини керують імпульси, а не соціальні правила та цілі дитини і розуміння можливих віддалених негативних наслідків своєї поведінки

  • Поведінка керована правилами та цілями є недостатньою як на вік дитини



Емоції є сильним “імпульсом” – нема самоконтролю над емоціями, який є необхідний у багатьох життєвих ситуаціях – дії можуть бути надто емоційними, емоції сильні

  • Емоції є сильним “імпульсом” – нема самоконтролю над емоціями, який є необхідний у багатьох життєвих ситуаціях – дії можуть бути надто емоційними, емоції сильні

  • Емоційне сприйняття ситуацій та емоційні дії

  • Схильність “застрягати” на емоціях – не здатність вивести себе з негативних емоцій – нема “раціонального самозаспокоєння”

  • Особливо проблематичними можуть бути злість, роздратованність – ризик агресивної поведінки і відповідно негативних соціальних наслідків

  • Легко піддаються провокуванню, впливу

  • Емоційність у певних ситуаціях є також і позитивною рисою і сильною стороною дітей з ГРДУ



Оскільки поведінку контролюють імпульси, дитина не здатна і не встигає спрогнозувати наслідки своїх дій

  • Оскільки поведінку контролюють імпульси, дитина не здатна і не встигає спрогнозувати наслідки своїх дій

  • Дії відповідно до теперішніх ситуацій без думки про майбутнє

  • Поведінку контролюють найближчі винагороди/покарання, а не віддалені, хоч і сила та вагомість останніх може бути більш значущою

  • Розлад самоорганізації поведінки відповідно до майбутніх/віддалених цілей та наслідків

  • Життя “тут і тепер” без думки про завтра



Внутрішня мова допомагає нам притримати імпульси, нагадати правила та цілі і спланувати свої дії

  • Внутрішня мова допомагає нам притримати імпульси, нагадати правила та цілі і спланувати свої дії

  • У дітей з ГРДУ “внутрішня мова не встигає за їх діями”

  • Проблема не в тому, що вони не знають, як треба поводитися, а в тому, що вони не можуть до кінця керувати своєю поведінкою відповідно до своїх знань



Сенсорний голод/ “нудьга”/ низький поріг сенсорного насичення (“швидко знуджуються”) – надмірна рухова активність

  • Сенсорний голод/ “нудьга”/ низький поріг сенсорного насичення (“швидко знуджуються”) – надмірна рухова активність

  • Порушення здатності контролювати імпульси – неконтрольована/нестримна рухова активність (“заведений двигун”)

  • Сильні емоційні реакції – рухова гіперреактивність (“бурхливе” висловлення почутів мовою тіла)



Розлад контролю уваги

  • Розлад контролю уваги

  • Розлад аналізу інформації

  • Розлад імпульс-контролю

  • Розлад контролю емоцій

  • Розлад прогнозування та планування

  • Розлад передбачення та самомотивування

  • Розлад розвитку внутрішньої мови

  • Розлад контролю над власною руховою активністю

  • Розлад контролю та організації власної поведінки відповідно до правил, соціальних норм, віддалених наслідків та цілей

  • Дисоціація знань, досвіду та актуальної поведінки

  • РОЗЛАД РОЗВИТКУ САМОКОНТРОЛЮ



Зовнішні Внутрішні

  • Зовнішні Внутрішні

  • Інші Я

  • Теперішнє Передбачуване майбутнє

  • Негайна Віддалена винагорода



Це неповносправність у здатності керувати власною поведінкою щодо віддалених цілей – часова міопія – діти з ГРДУ живуть в теперішньому

  • Це неповносправність у здатності керувати власною поведінкою щодо віддалених цілей – часова міопія – діти з ГРДУ живуть в теперішньому

  • Проблема не в тому, що діти поводяться погано, бо не знають, як треба поводитися, а в тому, що вони не можуть поводитися так, як знають, що треба



Необхідність зовнішніх джерел керування поведінкою дитини – вони повинні бути в середовищі, “тут і тепер”

  • Необхідність зовнішніх джерел керування поведінкою дитини – вони повинні бути в середовищі, “тут і тепер”

  • Контроль середовища

  • Екстерналізація:

    • Правил та вказівок
    • Презентації часу
    • Джерел мотивації
  • Контроль уваги шляхом того, щоб зробити завдання цікавим і зменшити джерела відволікання

  • Бажання оточуючих адаптуватися до потреб дитини, з розумінням поставитися до особливих потреб дитини є визначальною

  • Сприйняття дитини у перспективі неповносправності

  • Два методи допомоги: поведінкова терапія та медикаменти



Позитивні аспекти:

  • Позитивні аспекти:

    • Безпосередність, щирість, спонтанність
    • Здатність імпровізувати та творчо, нешаблонно реагувати на різні ситуації
    • Уміння жити тут і тепер, радіти життю та теперішній миті без надмірних хвилювань за майбутнє
    • Здатність швидко відходити, “не тримати, не пам'ятати зла”
    • Сміливість ризикувати
    • Весела вдача, вміння веселити інших
    • Емоційність, пристрасність, позитивна театральність
    • Та багато інших
  • Подвійна особливість – особливі здібності + ГРДУ



У значній частині випадків (60-75%) симптоми ГРДУ залишаються, хоч і дещо модифікуюючись, і у підлітковому, і у дорослому віці

  • У значній частині випадків (60-75%) симптоми ГРДУ залишаються, хоч і дещо модифікуюючись, і у підлітковому, і у дорослому віці



У РІЗНИХ СЕРЕДОВИЩАХ ДІТИ З ГРДУ ПОВОДЯТЬСЯ ПО РІЗНОМУ

  • У РІЗНИХ СЕРЕДОВИЩАХ ДІТИ З ГРДУ ПОВОДЯТЬСЯ ПО РІЗНОМУ

  • У ХЛОПЦІ/ДІВЧАТ КЛІНІЧНА ПРЕЗЕНТАЦІЯ РОЗЛАДУ Є ДЕЩО ВІДМІННОЮ

  • РІЗНІ СУПУТНІ РОЗЛАДИ

  • РІЗНІ ПІДТИПИ ТА СТУПЕНІ ВАЖКОСТІ ГРДУ

  • У РІЗНОМУ ВІЦІ – РІЗНА КЛІНІЧНА КАРТИНА





ХАРАКТЕРИСТИКИ СІМЇ Є ВИЗНАЧАЛЬНИМИ ЩОДО ПРОГНОЗУ ДИТИНИ

  • ХАРАКТЕРИСТИКИ СІМЇ Є ВИЗНАЧАЛЬНИМИ ЩОДО ПРОГНОЗУ ДИТИНИ

  • ІСНУЄ СИЛЬНИЙ ДВОБІЧНИЙ ВПЛИВ ЯК СІМЇ НА ДИТИНУ, ТАК І ДИТИНИ НА СІМЮ

  • УСІ ЧЛЕНИ СІМЇ, ДЕ Є ДИТИНА З ГРДУ ПЕРЕЖИВАЮТЬ ВЕЛИКИЙ РІВЕНЬ СТРЕСУ (ПО ПОКАЗНИКАХ – ЯК СІМЇ ДІТЕЙ З АУТИЗМОМ) – ОСОБЛИВО МАТЕРІ

  • ДОСЛІДЖЕННЯ БАТЬКІВ ПОКАЗАЛИ НИЗЬКУ САМООЦІНКУ СЕБЕ ЯК БАТЬКІВ

  • У БАТЬКІВ ЗНАЧНО ВИЩИЙ РІВЕНЬ ДЕПРЕСІЇ

  • ДЛЯ БАГАТЬОХ СІМЕЙ ВЕЛИКОЮ ПРОБЛЕМОЮ Є СОЦІАЛЬНА ІЗОЛЯЦІЯ

  • 15-20% матерів і 20-30% татів самі мають ГРДУ







Якісної, вчасної, комплексної діагностики

  • Якісної, вчасної, комплексної діагностики

  • Розуміння особливостей дитини батьками, вчителями, братами/сестрами і т.д.

  • Належне виховання і допомога дитині в розвитку

  • Застосування спеціальних методів поведінкового керівництва батьками

  • Застосування специфічних методів навчання та виховання в школі

  • +/- медикаменти

  • +/- при потребі додаткові втручання



Тільки два ефективні методи:

  • Тільки два ефективні методи:

    • Психоедукація + поведінкова терапія вдома та в школі
    • Медикаменти (психостимулянти або атомоксетин – дофамінергічна та норадреналінергічна нейротрансміттерні системи)








Комплексна діагностика

  • Комплексна діагностика

  • Представлення інформації батькам (+ дитині), психоедукація батьків – встановлення партнерських стосунків та узгодження терапевтичного плану

  • Навчання батьків принципам поведінкового керівництва

  • Застосування особливих підходів до навчання та керування поведінкою дитини в школі

  • +/- Психофармакотерапія

  • +/- Індивідуальна/групова когнитивно-поведінкова терапія та тренінг соціальних навичнок для дитини

  • +/- Сімейна психотерапія

  • +/- Специфічна терапія до коморбідних розладів

  • Тривалий супровід сімї та дитини в часі, превентивна орієнтованність



Клінічне інтерв'ю з батьками та дитиною

  • Клінічне інтерв'ю з батьками та дитиною

  • Опитувальники

  • Контакт з учителями, вихователями

  • Педіатричне/неврологічне обстеження при потребі

  • Тестування інтелекту, шкільних навичок при потребі

  • Додаткові інструментальні та лабораторні обстеження при потребі

  • Диференційна діагностика, виявлення супутніх розладів та проблем



ПАРТНЕРСТВО З ФАХІВЦЯМИ!

  • ПАРТНЕРСТВО З ФАХІВЦЯМИ!











Діють напряму на причини розладу

  • Діють напряму на причини розладу

  • Потрібна довготривала замісна терапія



Ліки, ефективність яких є доведеною

  • Ліки, ефективність яких є доведеною

  • Концерта, атомоксетин, іміпрамін, гуанфацин

  • Покази

  • Протипокази, можлива побічна дія

  • Ефективність

  • Моніторинг безпечності та ефективності



Індивідуальна психотерапія для дитини (насамперед когнитивна)

  • Індивідуальна психотерапія для дитини (насамперед когнитивна)

  • Групові психологічні тренінги для дітей

  • Сімейна психотерапія

  • Інтерактивний відеотренінг

  • В залежності від коморбідного розладу – специфічна терапія/ педагогічна інтервенція

  • Важливість руху підтримки батьки для батьків










База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка