Охорона праці в інфекційних, протитуберкульозних та психіатричних установах і лабораторіях санітарно- епідеміологічних установ



Дата конвертації01.01.2017
Розмір445 b.


Лекція на тему: Охорона праці в інфекційних , протитуберкульозних та психіатричних установах і лабораторіях санітарно- епідеміологічних установ

  • Старший викладач кафедри медицини катастроф і військової медицини полковник у відставці М.Б. Ярошенко


У правовому полі України знаходяться питання техніки безпеки і виробничої санітарії в системі закладів охорони здоров’я, які, зокрема, регламентують роботу операційних блоків, інфекційних, психіатричних, протитуберкульозних лікарень, лабораторій санітарно-епідеміологічної служби, патологоанатомічних відділень.

  • Мета лекції: познайомитися з особливостями правил облаштування, техніки безпеки, виробничої санітарії та ін. регламентацій при роботі інфекційних, психіатричних та протитуберкульозних лікарень, лабораторій санітарно-епідеміологічних закладів, лабораторій санітарно-екологічної служби, а також патологоанатомічних відділень. Пожежна безпека в ЛПУ.



План лекції

  • 1 Правила з облаштування і експлуатації інфекційних закладів (інфекційних відділень, палат) та з охорони праці цих закладів

  • 2. Правила санітарії при роботі в протитуберкульозних закладах

  • 3.Правила облаштування і експлуатації психоневрологічних і психіатричних лікарень

  • 4. Правила облаштування, техніки безпеки і виробничої санітарії і особистої гігієни при роботі в лабораторіях санітарно-епідеміологічних установ

  • 5.Правила облаштування і експлуатації приміщень патологоанатомічних відділень і моргів (патогістологічних і судово-гістологічних лабораторій) лікувально-профілактичних і судово-медичних закладів, інститутів та вузів





  • Територія лікарні має бути огороджена. Частину території, яку виділяють для транспортування інфекційних хворих, заразних матеріалів, трупів інфекційних хворих, повинна мати суцільне водонепроникне покриття з пристосуванням для промивання водою.

  • Для знищення відходів і сміття на території повинні бути обладнані спеціальні сміттєспалювальні печі, які мають бути встановлені поблизу котельної з використанням її труб. Печі мають забезпечувати спалювання сміття, кремацію трупів лабораторних тварин, кип’ятіння залишків їжі (як корм для тварин). Спалювання зазначених об’єктів в топках котлів центрального опалення категорично заборонено.

  • Викидання незнезараженого сміття і відходів в загальні надвірні сміттєзбиральні категорично заборонено.



Прийом хворих

  • Прийом інфекційних хворих проводиться в спеціально відведених (ізольованих) і обладнаних оглядових кабінетах (боксах).

  • Після кожного прийому здійснюється ретельна волога дезінфекція.

  • Транспортний засіб, яким був доставлений хворий, також піддається знезараженню безпосередньо на території лікарні.

  • При вході в оглядовий кабінет повинні бути халати і головні убори (ковпак, косинка) для персоналу та килимок, змочений дезінфікуючим розчином.



Санітарна обробка хворих. З оглядового кабінету хворого направляють у приміщення для санітарної обробки - сан. пропускник.

  • Обов'язкове знезараження речей хворого.

  • Медичний персонал (сестра, санітарка) повинні проводити обробку хворого і дезінфекцію сан. пропускника у додатковому халаті. При вході і виході взуття необхідно витирати в килимок, змочений дезінфікуючим розчином.

  • до отримання результатів обстеження на бациллоносійство хворий має перебувати в ізоляторі або окремих палатах.

  • Хворих у відділеннях групують таким чином, щоб тільки-но прибулі не знаходилися в одній палаті з тими, що одужують.





Правила виконання медичним і обслуговуючим персоналом санітарно-гігієнічного режиму і вимоги охорони праці

  • Персонал, який обслуговує інфекційних хворих, зобов’язаний беззастережно виконувати правила санітарно-гігієнічного режиму:

  • носіння спецодягу

  • обов’язкового миття в душі після закінчення роботи,

  • правил зберігання спецодягу,

  • вимог особистої гігієни та ін.





Медичне освідчення персоналу та допуск до роботи.

  • До роботи в інфекційні заклади та палати або відділення інших закладів приймаються особи в віці не молодші 18 років.

  • Усі, кого приймають на роботу, повинні обов’язково:

  • пройти медогляд (бактеріологічні обстеження , анамнез щодо перенесених інфекцій)

  • Хворі відкритою формою туберкульозу, венеричними і заразними хворобами шкіри і слизових оболонок на роботу в інфекційні лікарні і відділення не приймаються.

  • періодичні медогляди не рідше як 2 рази на рік.

  • профілактичні щеплення проти особливо небезпечних інфекцій (віспа, холера, туляремія, грип, висипний тиф та ін.).

  • інструктаж



2. Правила санітарії при роботі в протитуберкульозних закладах

  • У цілому заходи щодо забезпечення гігієнічного режиму для працівників протитуберкульозних закладів аналогічні тим, що прийняті при роботі в інфекційних лікарнях і відділеннях. Проте є ряд суттєвих відмінностей.

  • Обов'язкове носіння масок.

  • Заборона ведення розмов під час виконання маніпуляцій.

  • Усі роботи повинні виконуватися в гумових рукавичках.

  • Зміна халатів, шапочок (косинок) проводиться 2 рази на тиждень, костюмів (платтів) - 2 рази на місяць. При забрудненні мокротою (харкотинням) або іншими виділеннями хворих спецодяг замінюється негайно.

  • У протитуберкульозних закладах повинна проводитися санітарно-просвітницька робота з хворими, спрямована на попередження зараження туберкульозом оточуючих людей.



3.Правила облаштування і експлуатації психоневрологічних і психіатричних лікарень

  • Територія лікарняного двору повинна відповідати певним вимогам: а) має бути відгородженою по всьому кордону б)доступ на територію стороннім особам має бути обмеженим в)освітлення в нічний час. г)під’їздні дороги і шляхи покриті асфальтом д)естетичне озеленення, садові ділянки.



Приміщення приймального відділення складається з таких приміщень:

  • приміщення для очікування прийому;

  • кімната для роздягання хворого;

  • ванна кімната;

  • кімната для одягання хворого;

  • кімната для відпочинку і харчування чергового персоналу;

  • гардеробна для персоналу або вбудовані шафи;

  • туалети для хворих при кімнаті чекання та при кімнаті для одягання хворих;

  • туалет для персоналу.

  • Вхід і вихід з прийомного відділення повинні бути завжди зачинені на вагонний і контрольний замки.

  • Під час прийому у хворого насамперед забирають усі предмети, небезпечні для життя і здоров’я персоналу і хворого.



Особливості облаштування приміщень

  • Стіни не повинні мати ніяких гострих виступів.

  • Вікна засклені міцним ударостійким матеріалом, не повинні відкриватися.

  • Двері вбиралень замикаються тільки ззовні.

  • Електропроводка виконана скритою.

  • Сигналізація повинна бути світловою і звуковою.

  • До роботи не допускаються особи, молодші 18 років, а також особи, які перенесли хронічні психічні захворювання.

  • При прийомі на роботу і не рідше 1 разу на рік з усіма працівниками проводиться детальний інструктаж.



Охорона праці персоналу.

  • Адміністрація лікарні зобов’язана забезпечити персонал санітарним одягом, спецвзуттям і запобіжними засобами.

  • У кожному відділенні повинен бути журнал для запису усіх тілесних пошкоджень, нанесених хворими персоналу.

  • У відділенні повинен знаходитися тільки персонал, зайнятий на чергуванні.

  • При роботі персоналу з аміназином обов’язково керуватися інструктивними вказівками щодо профілактики контактних ускладнень при користуванні аміназином.

  • Самовільне полишення робочого місця персоналом забороняється.



Правила облаштування, техніки безпеки і виробничої санітарії і особистої гігієни при роботі в лабораторіях санітарно-епідеміологічних установ

  • Правила передбачають проведення заходів, спрямованих на попередження небезпеки, пов’язаної з особливостями роботи в лабораторіях:

  • можливості зараження персоналу при дослідженні матеріалів, які містять збудників інфекційних і паразитарних хвороб;

  • отруєнь, алергізації, опіків та інших уражень, пов’язаних з застосуванням отруйних і вогненебезпечних речовин сильних кислот, лугів та ін.;

  • шкідливостей, які виникають при роботі з апаратами, обладнанням і скляним посудом.



Облаштування і утримання приміщень

  • Лабораторія має бути забезпечена водопроводом, каналізацією, електромережею, боксами з притічно - витічною вентиляцією з механічним керуванням, центральним опаленням і гарячим водопостачанням.

  • Приміщення повинні бути обладнані фрамугами або кватирками, витяжними шафами

  • Електророзетки розміщують на боковій стороні робочого столу поза витяжною шафою.

  • Температура повітря в лабораторії має бути в межах 18-21оС.

  • Приміщення повинне мати природне і штучне освітлення, стіни облицьовані плиткою, підлоги настелені лінолеумом або реліном, а в боксах, операційних та віварії - гладкою плиткою.

  • Приміщення лабораторії повинне бути недоступним для гризунів.



Апаратура обладнання.

  • При експлуатації апаратури та обладнання необхідно суворо дотримуватися вимог інструкцій та паспортів. При порушенні роботи електропроводки (запах диму, зміни характеру шуму і т.д.) прилади відключають від мережі і не використовують до перевірки й проведення відповідного ремонту.

  • Перед пуском повітродувки ретельно змащують поверхні, що труться, та перевіряють обертання ротору.

  • Слідкують за справністю системи газопостачання і газових приладів. Заборонено залишати без нагляду включені газові горілки.



Апаратура обладнання.

  • Центрифугування заразного матеріалу повинно виконуватися навченим персоналом. Якщо розбивається пробірка з заразним матеріалом, центрифугу слід відключити від мережі та провести дезінфекцію та очистку забруднених місць.

  • При збереженні в рефрижераторах заразного матеріалу необхідно вживати заходів з попередження інфікування рефрижераторів.



При експлуатації автоклавів, окрім "Правил при роботі на автоклавах", необхідне дотримання таких вимог:

  • здавати під розписку особі, що працює на автоклаві, запломбовані баки та інший посуд з заразним матеріалом.

  • не відкривати до стерилізації баки, які містять заразний матеріал;

  • вести журнал автоклавування;

  • при відкриванні кришки автоклава оберігати руки від опіків;

  • знезаражувати приміщення автоклавної в кінці роботи шляхом протирання стін і підлоги дезінфікуючим розчином.



При роботі з газоподібними речовинами, які знаходяться в балонах під тиском, забороняється:

  • зіштовхувати балони з іншими предметами;

  • швидко відкривати вентилі балону;

  • користуватися будь-якими видами вогню;

  • знаходитися перед редуктором перед штуцером вентиля під час відкриття вентиля балона;

  • застосовувати редуктор, який не має надпису "КИСЕНЬ", для балону з киснем для запобігання вибуху.



Техніка безпеки при роботі в лабораторіях.

  • Крім загальних правил з ТБ при роботі в лабораторіях, регламентовані правила роботи в бактеріологічних лабораторіях, правила роботи з рикетсіями і вірусами та правила роботи в паразитологічних лабораторіях. Окремо розроблені правила роботи в хімічних, фізико-хімічних і токсикологічних лабораторіях, а також правила роботи у віварії.



Заходи у випадку аварії

  • При аварії під час роботи з інфекційним матеріалом (бій посуду, розбризкування з шприца або піпетки, розбризкування при зараженні або розтині тварин, а також у випадках, що ведуть до забруднення одягу або окремих ділянок тіла працівників) присутній при цьому персонал зобов’язаний негайно повідомити про це завідувача лабораторії та провести знезараження приміщення, обладнання і предметів, які могли б бути інфікованими, а також провести самознезараження.

  • Усі дезінфікуючі заходи при аварії виконують інструментами (пінцети, корнцанги та ін.). Цю роботу виконують лікарі або лаборанти під безпосереднім наглядом лікаря. Молодший персонал (санітарки, препаратори) залучають до прибирання лише після закінчення дезінфекції.

  • Після закінчення робіт із знезараження персонал знімає та здає на стерилізацію спецодяг і миється у душі.



Перша медична допомога

  • Надання першої медичної допомоги:відкриті ділянки шкіри обличчя, рук та ін. частин тіла у випадку забруднення їх заразним матеріалом обробляють 70% етиловим спиртом;

  • при забрудненні слизових оболонок рот полощуть 0,5% розчином соди, 0,5% розчином соляної кислоти або розчином марганцевокислого калію 1:10000,

  • очі промивають розчином марганцевокислого калію 1:10000 або закапують в очі 1-2 краплі 1% розчину азотнокислого срібла;

  • у ніс закапують 1-2 краплі 1% розчину протарголу;при попаданні на шкіру кислот пошкоджене місце необхідно змити великою кількістю води із спеціального шлангу, після чого уражену ділянку обробляють 5% розчином двовуглекислої соди;



  • при попаданні на шкіру лугів необхідно змити їх спочатку водою, а потім 4% розчином оцтової кислоти або 2% розчином борної кислоти;

  • при попаданні в очі кислоти або лугу необхідно добре вмити очі струменем води та обсушити рушником, після чого звернутися за медичною допомогою;

  • при попаданні кислот і лугів на одяг слід негайно нейтралізувати ушкоджене місце водним розчином аміаку, соди або кислоти;

  • при термічних опіках: змастити опечене місце спиртом або 3-5% розчином марганцевокислого калію, маззю від опіків або 3-5% свіжоприготованим розчином таніну.

  • При значних опіках негайно викликати швидку допомогу!!!!!



Правила зберігання отруйних речовин

  • Отруйні речовини повинні зберігатися в лабораторіях у окремих кімнатах з металічними шафами або сейфами. Особливо токсичні засоби (сулема та ін.) повинні зберігатися в спеціально виділеному внутрішньому відділенні шафи або сейфу.

  • На вікнах кімнати, де зберігаються отруйні речовини, повинні бути залізні решітки, а двері оббиті залізом.

  • Ключі від кімнати і шаф (сейфів), де зберігаються особливо отруйні речовини, а також печатка та пристрій для пломбування повинні знаходитися у особи, відповідальної за збереження цих речовин.



Правила зберігання отруйних речовин

  • Відповідальним є завідувач лабораторією або особа, уповноважена на те наказом по закладу.

  • Отруйні засоби підлягають предметно-кількісному обліку в окремих книгах по відповідній формі.

  • Усі хімічні леткі речовини повинні зберігатися в щільно закупорених посудинах та розміщатися на віддалі від нагрівних та опалювальних приладівач .



Вимоги з охорони праці і техніка безпеки при роботі в патологоанатомічних відділеннях і моргах (патогістологічних і судово-гістологічних лабораторіях)

  • пов’язані з рядом шкідливих факторів, зумовлених:

  • проведенням розтинів померлих від різних захворювань (у тому числі інфекційних);

  • дослідженням біопсійного матеріалу,

  • розтином і дослідженням трупів експериментальних тварин, у тому числі з інфекційним захворюванням;

  • постійним застосуванням у роботі шкідливих для організму речовин: формаліну, хлороформу, ксилолу, толуолу, бензолу, діоксану, солей ртуті, аніліну та ін., а також речовин, які легко загоряються (спирт, ефір і т.д.).



  • При проведенні розтину трупів осіб, що померли від особливо небезпечних інфекцій, необхідно користуватися подвійним комплектом санітарного одягу (два халати, дві пари рукавичок та нарукавників, дві шапочки) з марлевою маскою, в гумових чоботах та водонепроникному фартуху, що закриває ноги до ступнів.






База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка