Оподаткування в системі недержавного пенсійного забезпечення дмитро Леонов



Дата конвертації08.06.2016
Розмір553 b.


ОПОДАТКУВАННЯ В СИСТЕМІ НЕДЕРЖАВНОГО ПЕНСІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ


  • З 1 січня 2004 року діяльність з недержавного пенсійного забезпечення в Україні зможуть здійснювати такі фінансові установи як

    • недержавні пенсійні фонди
    • банки
    • страхові компанії


Оподаткування послуг з недержавного пенсійного забезпечення страхових компаній



І. Внески на довгострокове страхування життя здійснюватимуться на пільгових умовах:

  • самими фізичними особами на власну користь (в межах 1,4 офіційного місячного прожиткового мінімуму на відповідний рік) та на користь їх родичів першого ступеню (в межах 0,7 офіційного місячного прожиткового мінімуму на відповідний рік) з віднесенням цих сум до податкового кредиту цієї фізичної особи по податку на доходи;

  • підприємствами-роботодавцями (до 15% від заробітної плати працівника, але не більше 6 000 грн. на рік) з віднесенням цих внесків на валові витрати при обчисленні податку на прибуток підприємства



І. Внески на довгострокове страхування життя здійснюватимуться на пільгових умовах:

  • самими фізичними особами на власну користь (в межах 1,4 офіційного місячного прожиткового мінімуму на відповідний рік) та на користь їх родичів першого ступеню (в межах 0,7 офіційного місячного прожиткового мінімуму на відповідний рік) з віднесенням цих сум до податкового кредиту цієї фізичної особи по податку на доходи;

  • підприємствами-роботодавцями (до 15% від заробітної плати працівника, але не більше 6 000 грн. на рік) з віднесенням цих внесків на валові витрати при обчисленні податку на прибуток підприємства



І. Внески на довгострокове страхування життя здійснюватимуться на пільгових умовах:

  • Якщо внески на довгострокове страхування життя та недержавне пенсійне страхування одночасно здійснюють і фізична особа і її роботодавець, пільга для фізичної особи надається в межах граничної суми податкового кредиту за цими внесками, визначеними законом в першу чергу на суми, що фактично сплачені на користь цієї фізичної особи її роботодавцем



ІІ. Для страхових компаній резидентів

  • Встановлена нульова ставка податку на прибуток по коштах залучених за договорами довгострокового страхування життя



ІІІ. На етапі виплат для фізичних осіб-бенефіціарів

  • Застосовується пільговий режим оподаткування страхових виплат за договорами довгострокового страхування життя та недержавного пенсійного страхування

  • Зокрема, оподаткуванню підлягає лише 60 відсотків від суми виплати за звичайних обставин (що знижує рівень оподаткування доходів по довгострокових договорах страхування життя до 15 % х 0,6 = 9 %), а у випадку отримання виплат особою віком від 70 років або інвалідом І групи, такі виплати повністю звільняються від оподаткування



Оподаткування “пенсійних планів” на спеціальних банківських рахунках



І. Спеціальний порядок оподаткування щодо внесків юридичних осіб-работодавців

  • До складу валових витрат работодавця включаються суми доходів, накопичуваних на пенсійних рахунках у межах механізму додаткового пенсійного забезпечення, створених згідно з порядком встановленим для відкриття спеціальних пенсійних рахунків в уповноважених банках але не більше ніж як 15 відсотків сукупного доходу, отриманого таким працівником від такого платника податку протягом податкового періоду, коли відбулося таке внесення



І. Спеціальний порядок оподаткування щодо внесків юридичних осіб-работодавців

  • Якщо роботодавець одночасно сплачує внески на додаткове пенсійне забезпечення (страхування) працівника та внески до пенсійних планів в банківській установі, він може віднести до валових витрат суму внесків, фактично сплачених на довгострокове страхування життя працівника та на його додаткове пенсійне забезпечення, які сукупно не перевищують 15 відсотків від заробітної плати, отриманої від нього таким працівником



ІІ. Оподаткування фізичної особи-бенефіціара

  • Щодо оподаткування фізичної особи-бенефіціара існує колізія між нормами Закону України „Про оподаткування прибутку підприємств” (який передбачає звільнення від прибуткового податку внесків фізичних осіб) та Закону України „Про податок з доходів фізичних осіб”, яким ніяких пільг не передбачено



Оподаткування недержавного пенсійного забезпечення через недержавні пенсійні фонди



  • Податкове стимулювання роботодавця - до складу його валових витрат включаються суми надходжень до пенсійних фондів, але не більше ніж чотири відсотки оподаткованого прибутку попереднього звітного періоду

  • Пенсійний фонд є неприбутковою організацією (із виключенням з об’єкту оподаткування внесків та “пасивних” доходів)



  • Оподаткування фізичних осіб – учасників пенсійного фонду податком на доходи, то в спеціальному законодавстві відсутні норми, щодо особливостей їх оподаткування. Відповідно внески до недержавних пенсійних фондів здійснюватимуться за рахунок доходів фізичної особи після оподаткування, а пенсійні виплати оподатковуватимуться на загальних підставах



Висновки



  • Існуюча сукупність норм діючих законодавчих актів щодо оподаткування системи недержавного пенсійного забезпечення не є повною, взаємоузгодженою та рівною для всіх видів схем недержавного пенсійного забезпечення

  • За рахунок системи оподаткування окремим видам фінансових посередників (страховим компаніям) надаються необґрунтовані конкурентні переваги на ринку послуг з недержавного пенсійного забезпечення



  • Послуги недержавних пенсійних фондів є найменш конкурентними за умов діючої системи норм податкового законодавства та, на відміну від схем недержавного пенсійного забезпечення за допомогою страхової компанії або банку, неприваблива для роботодавців-платників внесків та не містить будь-яких податкових стимулів для фізичних осіб



  • З метою створення цілісної системи оподаткування послуг з недержавного пенсійного забезпечення всіх видів фінансових установ нагально необхідним є встановлення єдиної системи норм оподаткування цих послуг за зразком діючої системи оподаткування послуг з довгострокового страхування життя та термінове внесення змін до відповідних актів податкового законодавства



  • Для недержавних пенсійних фондів може виникнути додаткова проблема із застосуванням податку на додану вартість, оскільки на відміну від послуг страхових компаній та банківських установ, які не є об’єктом оподаткування цим податком до послуг недержавних пенсійних фондів спеціальних норм не існує




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка