Основи діяльності кооперативних організацій (зарубіжний та вітчизняний досвід) Гончаренко Владислав Васильович



Дата конвертації23.06.2016
Розмір445 b.


ОСНОВИ ДІЯЛЬНОСТІ КООПЕРАТИВНИХ ОРГАНІЗАЦІЙ (зарубіжний та вітчизняний досвід)

  • Гончаренко Владислав Васильович

  • Доктор економічних наук, професор кафедри міжнародної економіки

  • BHЗ Укоопспілки “Полтавський університет економіки і торгівлі”

  • Vlad_gonch@inbox.ru, (050)634-26-59

  • Пантелеймоненко Андрій Олексійович

  • Доктор економічних наук, зав.кафедри грошового обігу і кредиту

  • BHЗ Укоопспілки “Полтавський університет економіки і торгівлі”

  • panandriy @ukr.net, (050)942-36-19


2012 – Міжнародний рік кооперативів

  • Кооперативи відіграють унікальну роль

  • в економіці, особливо в кризовий час.

  • Чому???



Якоб

  • Кооперативне товариство являє собою засновану на принципі рівноправності спілку осіб з необмеженим числом членів, метою якої є допомога промислу або господарству своїх членів шляхом спільного ведення справ на основі чистої або посиленої державою самодопомоги



Г. Шульце-Деліч

  • Кооператив це об’єднання мало-забезпечених представників переважно трудових класів, які прагнуть об’єднати малі поодинокі зусилля для досягнення економічних переваг великої сили



М.Туган-Барановський

  • Кооператив є таке господарське підприємство декількох добровільно об’єднаних осіб яке має за мету не одержання найбільшого прибутку на вкладений капітал, а збільшення завдяки спільному веденню господарства, трудового доходу своїх членів або зменшення їхніх витрат на споживчі потреби.



О.Чаянов

  • Кооператив - це підприємство що обслуговує своїх клієнтів, які одночасно є його господарями і які будують управління цим підприємством так, щоб воно було безпосередньо відповідальне перед ними.



Д.Бартон

  • Кооператив – це бізнес, який знаходиться у володінні і під контролем користувачів, з розподілом доходів на цій основі.



Р. Хейзлер та Г. Дрехейм

  • Кооператив є об’єднанням людей з відкритим членством, створеним з метою задоволення потреб членів за допомогою підприємства, яким вони спільно володіють і користуються.



Г.Уітні

  • Кооператив - добровільна організація самодопомоги, яка належить своїм членам, демократично контролюється ними і надає їм послуги на неприбутковій основі.



М.Шаарс

  • Кооператив - це підприємство, що перебуває у добровільній власності його членів-клієнтів, яке здійснює свою діяльність у їхніх інтересах та їхніми зусиллями на неприбутковій основі.



В Уебстерському словнику англійської мови, в якому вказано, що слово "кооператив" вживається з 1883 року і означає:

  • В Уебстерському словнику англійської мови, в якому вказано, що слово "кооператив" вживається з 1883 року і означає:

  • "підприємство або організацію, що належить тим та існує для вигоди тих, хто користується її послугами".



Еurocoop

  • Тому що споживачі-члени є власниками споживчих кооперативів, необхідно приділяти особливу увагу розвитку членства …

  • http://www.eurocoop.coop/





Члени кооперативу є одночасно його власниками і споживачами послуг (клієнтами).

  • Цей принцип в кооперативній літературі часто називають "принципом тотожності". Він випливає із самої першопричини створення будь-якого кооперативу - ідеї колективного самозабезпечення необхідними товарами чи послугами.



Маркетингові канали





У дрібних споживачів та виробників є 2 шляхи:

  • У дрібних споживачів та виробників є 2 шляхи:

  • Користуватись послугами посередників і платити встановлену ними ціну (оплачуючи всі витрати всіх посередників, причетних до просування товару)

  • Зробити спробу просунутись в маркетинговому каналі, щоб отримати вигідніші умови придбання (продажу) товарів за рахунок більших обсягів за оптовими цінами



Як просунутись в маркетингому каналі?

  • Це можна зробити об'єднавшись з іншими людьми, що мають аналогічні потреби.

  • Таке об'єднання і буде КООПЕРАТИВОМ,

  • який дозволить учасникам (членам):

  • Як споживачам – скорочувати витрати

  • Як виробникам – збільшувати доходи



Скорочення витрат членів кооперативу відбувається за рахунок зменшення кількості посередників, функції яких кооператив бере на себе, створюючи умови для:

  • закупівлі необхідних членам кооперативу товарів партіями за оптовими цінами;

  • закупівлі товарів з врахуванням сезонного коливання цін;

  • закупівлі необхідних членам товарів на віддалених ринках;

  • ефективного використання наявних в господарствах членів кооперативу матеріальних ресурсів;

  • організації виробництва необхідних товарів чи надання послуг членам кооперативу;



Збільшення доходів господарств членів кооперативу відбувається за рахунок зменшення кількості посередників, функції яких кооператив бере на себе, створюючи умови для:

  • концентрації продукції членів кооперативу та продажу її великою партією;

  • організації продажу продукції своїх членів на нових та віддалених ринках;

  • організації переробки (сортування, упаковки, фасування тощо) продукції господарств членів кооперативу;

  • продажу в найбільш сприятливий ціновий період (враховуючи сезонні коливання цін);

  • оптимізації використання тимчасово вільних ресурсів (грошових коштів, майна тощо) господарств членів кооперативу;



МЕТОЮ КООПЕРАТИВУ Є

  • МЕТОЮ КООПЕРАТИВУ Є

  • НЕ ОТРИМАННЯ ПРИБУТКУ, А НАДАННЯ ПОСЛУГ СВОЇМ ЧЛЕНАМ



Кооперативи мають неприбуткову економічну природу, яка визначається наступними ознаками:

  • мотивацією створення та участі в кооперативі для членів є отримання необхідних їм товарів чи послуг, а не прибутку на вкладені в діяльність кооперативу кошти;

  • кооператив обслуговує переважно своїх членів, які одночасно є його рівноправними власниками та користувачами (клієнтами);

  • кооператив прагне здійснювати обслуговування за собівартістю;



Кооперативи мають неприбуткову економічну природу, яка визначається такими ознаками (продовження)

  • господарська діяльність кооперативу здійснюється від імені його членів і спрямована на задоволення їхніх потреб в товарах та послугах;

  • кошти на ведення господарської діяльності кооператив отримує від своїх членів;

  • члени кооперативу вносять паї для отримання можливості користуватись послугами, а не для отримання нарахувань на них (тому нараховані на паї кошти мають відмінну від дивідендів економічну природу);



Кооперативи мають неприбуткову економічну природу, яка визначається такими ознаками (продовження)

  • фінансовий результат (перевищення доходів над витратами) є не метою кооперативної діяльності, а наслідком неможливості точного попереднього розрахунку собівартості. Цей результат отримується від членів кооперативу і розподіляються між ними за їх спільним рішенням і, після визначення фактичної собівартості, повністю чи частково повертається членам кооперативу пропорційно обсягам користування послугами.



Таким чином, можна зробити висновок, що в кооперативах фактично немає отримання та розподілу прибутку в класичному розумінні.

  • Таким чином, можна зробити висновок, що в кооперативах фактично немає отримання та розподілу прибутку в класичному розумінні.



У зв’язку із особливою економічною природою кооперативів, в багатьох країнах світу вони мають статус неприбуткових (non-profit) організацій та звільняться від сплати податку на прибуток (дохід).

  • У зв’язку із особливою економічною природою кооперативів, в багатьох країнах світу вони мають статус неприбуткових (non-profit) організацій та звільняться від сплати податку на прибуток (дохід).



Унікальність природи кооперативів втілюється в міжнародних кооперативних принципах, на яких має ґрунтуватись діяльність будь-якого кооперативу

  • Добровільне і відкрите членство

  • Демократичний членський контроль

  • Економічна участь членів

  • Автономія і незалежність

  • Освіта, підвищення кваліфікації, інформація

  • Співпраця між кооперативами

  • Сприяння громаді



У розвинутій ринковій економіці існує велика кількість видів кооперативних організацій, які діють в найрізноманітніших сферах. За деякими оцінками у кооперативному секторі світового господарства існує понад 120 різновидів кооперативів

  • У розвинутій ринковій економіці існує велика кількість видів кооперативних організацій, які діють в найрізноманітніших сферах. За деякими оцінками у кооперативному секторі світового господарства існує понад 120 різновидів кооперативів



Найбільш поширеними є:

  • Кредитні кооперативи (кредитні спілки та кооперативні банки), які забезпечують своїх членів необхідними фінансовими послугами – кредитами, розрахунково-касовим обслуговуванням, вигідними депозитними послугами.

  • Споживчі кооперативи – забезпечують своїх членів необхідними, якісними і недорогими товарами.



Сільськогосподарські кооперативи (постачальницькі, збутові, переробні, по спільному використанню техніки, селекційні, племінні, ветеринарні тощо), які забезпечують своїх членів-сільгоспвиробників необхідними товарами та послугами, організовують збут, переробку та/чи реалізацію виробленої ними продукції, забезпечують технічне обслуговування їхніх господарств.

  • Сільськогосподарські кооперативи (постачальницькі, збутові, переробні, по спільному використанню техніки, селекційні, племінні, ветеринарні тощо), які забезпечують своїх членів-сільгоспвиробників необхідними товарами та послугами, організовують збут, переробку та/чи реалізацію виробленої ними продукції, забезпечують технічне обслуговування їхніх господарств.

  • Житлові кооперативи (житлово-будівельні, житлово-орендні, житлово-експлуатаційні) забезпечують житлові потреби своїх членів.



Страхові кооперативи – забезпечують своїх членів необхідними страховими послугами

  • Страхові кооперативи – забезпечують своїх членів необхідними страховими послугами

  • Енергетичні кооперативи (кооперативні АЗС, вітро-електростанції, установки із виробництва біо-дизеля тощо), створюються для забезпечення своїх членів необхідним видом енергоресурсів.

  • Прокатні кооперативи – забезпечують своїх членів у тимчасово-необхідних їм товарах (палатках, велосипедах, гірськолижному спорядженні, аквалангах, домашньому інструменті тощо).



Кооперативні дитячі садки та школи – забезпечують потреби своїх членів у догляді та якісному навчанні дітей.

  • Кооперативні дитячі садки та школи – забезпечують потреби своїх членів у догляді та якісному навчанні дітей.

  • Кооперативні таксі та СТО - здійснюють прийом замовлень на перевезення, ремонт автомобілів своїх членів.

  • ІТ - кооперативи забезпечують своїх членів різноманітними ІТ-послугами



Кооперативи можуть створюватись у будь-якій сфері, де ведеться чи може вестись бізнес, бо кооператив - це форма господарювання, що направлена на забезпечення своїх членів такими ж товарами чи послугами, які пропонуються підприємцями, але на кращих умовах.

  • Кооперативи можуть створюватись у будь-якій сфері, де ведеться чи може вестись бізнес, бо кооператив - це форма господарювання, що направлена на забезпечення своїх членів такими ж товарами чи послугами, які пропонуються підприємцями, але на кращих умовах.



Класифікація кооперативів

  • Незважаючи на все різноманіття видів кооперативів, умовно їх можна поділити на 2 типи:

    • кооперативи споживачів;
    • кооперативи підприємців


Кооперативи споживачів

  • є об’єднаннями людей з метою забезпечення власних споживчих потреб у необхідних товарах чи послугах за нижчими цінами або кращої якості, чим пропонують суб’єкти підприємницької діяльності.

  • З цією метою кооперативи споживачів здійснюють господарську діяльність щодо гуртової закупівлі у безпосередніх виробників чи оптовиків необхідних своїм членам товарів (робіт, послуг) за гуртовими цінами, які, як правило, значно нижчі, чим роздрібні, або організовують виробництво цих товарів (робіт,послуг) для своїх членів.

  • До кооперативів споживачів можна віднести кредитні, споживчі, житлові, енергетичні та інші кооперативи.



Кооперативи підприємців

  • створюються для надання допомоги своїм членам у веденні підприємницької діяльності, у вигляді зменшення витрат на окремих її стадіях (отримання кредиту, пошуку товару, купівлі товару та матеріалів, транспортування, страхування, продажу та ін.) та/чи збільшення дохідності їхніх підприємницьких господарств (переробка та/чи спільний збут виробленої продукції, продаж під спільною торговою маркою тощо).

  • До них відносяться: кооперативи фермерів, власників таксі, дрібних торгівців та інші.



Схема класичних кооперативних систем



Переваги об'єднання в систему

  • Принцип вертикальної інтеграції кооперативів дозволяє маленьким первинним кооперативам, що діють на місцевому рівні (села та селища) ставати економічно ефективними організаціями завдяки кооперації із подібними кооперативними організаціями.

  • Співпраця між кооперативами сприяє скороченню витрат кожного окремо взятого кооперативу та зниженню собівартості послуг, що надаються його членам.

  • Формується потужне представництво інтересів кооперативів та їх захист на різних рівнях









Відмінності кооперативних і підприємницьких форм господарювання



Відмінності кооперативних і підприємницьких форм господарювання



Відмінності кооперативних і підприємницьких форм господарювання



Але в кожній з них є національні особливості

  • Але в кожній з них є національні особливості

  • А в Україні?..









Кількість ринків СК



К-ть оптових торгових баз СК



К-ть роздрібних торг. підприємств СК



Кількість членів СК









Працівники/члени СК, %



Члени СК/населення, %



Прац./члени СК Члени/насел., %



Членів/на 1 спож.тов-во, тис.осіб



Частка СК в роздрібному т/о, %




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка