Основи наукових досліджень двнз національний гірничий університет



Дата конвертації28.05.2016
Розмір445 b.


Основи наукових досліджень

  • ДВНЗ Національний гірничий університет

  • Інститут економіки

  • Кафедра економічного аналізу

  • і фінансів




Предмет і сутність науки, як сфери людської діяльності

  • Наука — це сфера людської діяльності, спрямована на вироблення нових знань про природу, суспільство і мислення.

  • Наука є результатом суспільного розподілу праці, відокремлення розумової праці від фізичної, перетворення пізнавальної діяльності в особливу галузь занять певної групи людей.





Наука виникла в момент усвідомлення незнання, що в свою чергу викликало об'єктивну необхідність здобуття знання.

  • Наука виникла в момент усвідомлення незнання, що в свою чергу викликало об'єктивну необхідність здобуття знання.



Знання

  • Знання

  • перевірений практикою результат пізнання дійсності, адекватне її відбиття у свідомості людини

  • ідеальне відтворення умовною формою узагальнених уявлень про закономірні зв'язки об'єктивної реальності.





Цілі науки

  • Описування процесів та явищ об'єктивної дійсності

  • Пояснення процесів та явищ об'єктивної дійсності

  • Передбачення процесів та явищ об'єктивної дійсності

  • що становлять предмет її вивчення на основі законів, які вона відкриває,

  • тобто у широкому значенні — теоретичне відтворення дійсності.







Основні ознаки науки

  • наявність систематизованого знання (наукових ідей, теорій, концепцій, законів, закономірностей, принципів, гіпотез, основних понять, фактів);

  • наявність наукової проблеми, об'єкта і предмета дослідження;

  • практична значущістьяк явища (процесу), що вивчається, так і знань про нього.



Наукова ідея (інтуїтивне пояснення явища (процесу) без проміжної аргументації, без усвідомлення всієї сукупності зв'язків, на основі яких робиться висновок)



Основні поняття



Закон — внутрішній суттєвий зв'язок явищ, що зумовлює їх закономірний розвиток.

  • Закон — внутрішній суттєвий зв'язок явищ, що зумовлює їх закономірний розвиток.

  • Судження — думка, в якій за допомогою зв'язку понять стверджується або заперечується що-небудь.

  • Умовивід — розумова операція, за допомогою якої з певної кількості заданих суджень виводиться інше судження, яке певним чином пов'язане з вихідним.

  • Теорія — вчення, система ідей, поглядів, положень, тверджень, спрямованих на тлумачення того чи іншого явища.



Різновиди гіпотез :



Стадії розвитку гіпотези:

  • накопичення фактичного матеріалу і висунення на його основі припущень;

  • формулювання гіпотези і обґрунтування на основі припущення прийнятної теорії;

  • перевірка отриманих результатів на практиці і на її основі уточнення гіпотези;





Наукова концепція — система поглядів, теоретичних положень, основних думок щодо об'єкта дослідження, які об'єднані певною головною ідеєю.

  • Наукова концепція — система поглядів, теоретичних положень, основних думок щодо об'єкта дослідження, які об'єднані певною головною ідеєю.

  • Концептуальність — це визначення змісту, суті, смислу того, про що йде мова.

  • Принцип — це правило, що виникло в результаті об'єктивно осмисленого досвіду.

  • Поняття — це думка, відбита в узагальненій формі. Воно відбиває суттєві й необхідні ознаки предметів та явищ, а також взаємозв'язки.



Науковий факт — подія чи явище, яке є основою для висновку або підтвердження.

  • Науковий факт — подія чи явище, яке є основою для висновку або підтвердження.

  • На основі наукових фактів визначаються закономірності явищ, будуються теорії і виводяться закони.



Наукова діяльність — інтелектуальна творча діяльність, спрямована на здобуття і використання нових знань.

  • Наукова діяльність — інтелектуальна творча діяльність, спрямована на здобуття і використання нових знань.



Види наукової діяльності:

  • науково-дослідницька діяльність;

  • науково-організаційна діяльність;

  • науково-інформаційна діяльність;

  • науково-педагогічна діяльність;

  • науково-допоміжна діяльність та ін.



Науково-дослідницька діяльність здійснення наукових досліджень.

  • Науково-дослідницька діяльність здійснення наукових досліджень.

  • Наукове дослідження — цілеспрямоване пізнання, результати якого виступають як система понять, законів і теорій.





Етапи наукового дослідження

  • виникнення ідеї, формулювання теми;

  • формування мети та завдань дослідження;

  • висунення гіпотези, теоретичні дослідження;

  • проведення експерименту узагальнення наукових фактів і результатів;

  • аналіз та оформлення наукових досліджень;

  • впровадження та визначення ефективності наукових досліджень;



Результати наукового дослідження







Класифікація наукових досліджень за групами наук

  • природничі (фізика, хімія, біологія, географія, астрологія та ін.), науки, предметом яких є різні види матерії та форми їхнього руху, їх взаємозв'язки та закономірності;

  • суспільні (економічні, філологічні, філософські, логічні, психологічні, історичні, педагогічні та ін.), науки, предметом яких є дослідження соціально-економічних, політичних та ідеологічних закономірностей розвитку суспільних відносин;

  • технічні (радіотехніка, машинобудування, літакобудування), предметом яких є дослідження конкретних технічних характеристик і їх взаємозв´язки.



Класифікація наукових досліджень за галузями науки

  • 1.   Фізико-математичні науки.

  • 2.   Хімічні науки.

  • 3.   Біологічні науки.

  • 4.   Геологічні науки.

  • 5.   Технічні науки.

  • 6.   Сільськогосподарські науки.

  • 7.   Історичні науки.

  • 8.   Економічні науки.

  • 9.   Філософські науки.

  • 10. Філологічні науки.

  • 11. Географічні науки.

  • 12. Юридичні науки.



Науково-дослідницька діяльність студентів

  • навчання студентів елементам дослідницької діяльності, організації та методики наукової творчості;

  • наукові дослідження, що здійснюють студенти під керівництвом професорів і викладачів.



Основні завдання науково-дослідної діяльності студентів:

  • формування наукового світогляду, оволодіння методологією і методами наукового дослідження;

  • надання допомоги студентам у прискореному оволодінні спеціальністю, досягненні високого професіоналізму;

  • розвиток творчого мислення та індивідуальних здібностей студентів у вирішенні практичних завдань;

  • прищеплення студентам навичок самостійної науково-дослідницької діяльності;

  • розвиток ініціативи, здатності застосувати теоретичні знання у своїй практичній роботі, залучення найздібніших студентів до розв'язання наукових проблем, що мають суттєве значення для науки і практики;

  • необхідність постійного оновлення і вдосконалення своїх знань;

  • розширення теоретичного кругозору і наукової ерудиції майбутнього фахівця;

  • створення та розвиток наукових шкіл, творчих колективів, виховання у стінах вищого навчального закладу резерву вчених, дослідників, викладачів.



Зміст і характер НДДС визначаються:

  • проблематикою дослідницької і науково-методичної діяльності кафедр, факультетів, інституту;

  • тематикою досліджень, що здійснюються кафедрами у творчій співпраці з закладами культури, освіти, з усіма профільними для ВНЗ установами та організаціями;

  • умовами дослідницької роботи студентів, наявністю бази дослідження, можливістю отримання необхідних документів, наявністю комп'ютерної техніки; забезпеченням НДДС науковим керівництвом та ін.



Основні напрями НДРС:

  • науково-дослідницька робота, що є невід'ємним елементом навчального процесу і входить до календарно-тематичних та навчальних планів, навчальних програм як обов'язкова для всіх студентів;

  • науково-дослідницька робота, що здійснюється поза навчальним процесом у межах СНТТ — у гуртках, проблемних групах (лабораторіях), перекладацьких та інформаційних студіях, фольклорних експедиціях та ін.;

  • науково-організаційні заходи; конференції, конкурси та ін.



Науково-дослідницька робота студентів у межах навчального процесу:

  • написання рефератів наукової літератури з конкретної теми в процесі вивчення дисциплін соціально-гуманітарного циклу, фундаментальних і професійно-орієнтованих, спеціальних дисциплін, курсів спеціалізації та за вибором;

  • виконання лабораторних, практичних, семінарських та самостійних завдань, контрольних робіт, що містять елементи проблемного пошуку;

  • виконання нетипових завдань дослідницького характеру в період виробничої практики, на замовлення підприємств, установ, організацій, закладів культури тощо;

  • розробка методичних матеріалів з використанням дослідницьких методів (глосаріїв, кросвордів, програм і методик соціологічних досліджень тощо);

  • підготовка і захист курсових та дипломних робіт, пов'язаних з проблематикою наукових досліджень спеціальних кафедр.



Науково-дослідницька робота студентів поза навчальним процесом

  • участь студентів у роботі наукових гуртків, проблемних груп, творчих секцій, лабораторій та ін.;

  • участь студентів у виконанні держбюджетних або госпрозрахункових наукових робіт, проведенні досліджень у межах творчої співпраці кафедр, факультетів, комп'ютерного центру із закладами культури, освіти тощо;

  • робота в студентських інформаційно-аналітичних та культурологічних центрах, перекладацьких бюро;

  • рекламна, лекторська діяльність та ін.;

  • написання статей, тез доповідей, інших публікацій;




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка