Основи судової реформи 2010 р. Основні новели



Дата конвертації27.05.2016
Розмір445 b.


Основи судової реформи 2010 р.


Основні новели

  • Судоустрій

  • Статус суддів

  • Судочинство

  • (кримінальний, цивільний, господарський та адміністративний процес)



















Державна судова адміністрація введена в систему судової влади









Вища кваліфікаційна комісія суддів – щодо суддів місцевих та апеляційних судів

  • Вища кваліфікаційна комісія суддів – щодо суддів місцевих та апеляційних судів

  • Вища рада юстиції – щодо суддів вищих спеціалізованих судів та Верховного Суду України



Порушення присяги (Закон “Про Вищу раду юстиції”)

  • вчинення суддею дій, що порочать звання судді і можуть викликати сумнів у його об'єктивності, неупередженості та незалежності, у чесності та непідкупності судових органів



Порушення присяги



Порушення присяги

  • умисне затягування суддею строків розгляду справи понад терміни, встановлені законом

  • порушення морально-етичних принципів поведінки судді.



Основні зміни в судовому процесі

  • чітко визначено строки для провадження у кожній інстанції

  • cкорочено строки для подання апеляційних (10/5 днів) та касаційних (20 днів) скарг

  • апеляційна інстанція втратила повноваження направляти справу на новий розгляд



Основні зміни в судовому процесі

  • заявити відвід можна лише до початку судового розгляду

  • запроваджується автоматизована система документообігу

  • питання про відповідальність за неповагу до суду вирішується негайно після вчинення порушення самим судом



Верховний Суд України переглядає судові рішення у разі:

  • Верховний Суд України переглядає судові рішення у разі:

  • неоднакового застосування судом (судами) касаційної інстанції норм матеріального права,

  • встановлення міжнародною судовою установою, юрисдикція якої визнана Україною, факту порушення Україною міжнародних зобов’язань.



Основні зміни в судовому процесі

  • у цивільному процесі:

  • попереднє судове засідання перестало бути обов'язковим

  • реформовано інститут судового наказу

  • змінити предмет та підстави позову можна лише до початку судового розгляду



Основні зміни в судовому процесі

  • у кримінальному процесі:

  • усі справи у першій інстанції розглядають місцеві загальні суди



Основні новели адміністративного судочинства



  • Юрисдикція і підсудність

  • Виклики і повідомлення

  • Строк звернення до адміністративного суду

  • Порядок подання позовної заяви

  • Письмове провадження

  • Скорочене провадження

  • Обмеження права на оскарження судових рішень

  • Порядок подання апеляційної і касаційної скарг

  • Відповідальність за невиконання судових рішень



Рішення КСУ

  • у справі за конституційним поданням Вищого адміністративного суду України щодо офіційного тлумачення положень частини першої статті 143 Конституції України, пунктів „а“, „б“, „в“, „г“ статті 12 Земельного кодексу України, пункту 1 частини першої статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України від 1 квітня 2010 р.

  • у справі за конституційним поданням Верховного Суду України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень Закону України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвідомчості справ, пов’язаних із соціальними виплатами“ від 9 вересня 2010 р.



Предметна підсудність

  • Окружним адміністративним судам підсудні адміністративні справи, у яких однією зі сторін є орган державної влади, інший державний орган, орган влади Автономної Республіки Крим, обласна рада, Київська або Севастопольська міська рада, їх посадова чи службова особа



Предметна підсудність

  • Вищому адміністративному суду України як суду першої інстанції підсудні справи щодо:

  • встановлення Центральною виборчою комісією результатів виборів або всеукраїнського референдуму

  • дострокового припинення повноважень народного депутата

  • щодо оскарження актів, дій чи бездіяльності Верховної Ради, Президента, Вищої ради юстиції, Вищої кваліфікаційної комісії суддів



Територіальна підсудність

  • Адміністративні справи з приводу оскарження правових актів індивідуальної дії, а також дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень, які прийняті (вчинені, допущені) стосовно конкретної фізичної чи юридичної особи (їх об'єднань), вирішуються за вибором позивача:

  • - адміністративним судом за зареєстрованим у встановленому законом порядку місцем проживання (перебування, знаходження) позивача, або

  • - адміністративним судом за місцезнаходженням відповідача.



Підсудність пов'язаних вимог

  • Якщо справа щодо пов'язаних вимог територіально підсудна різним місцевим адміністративним судам, то її розглядає один з цих судів за вибором позивача.

  • Якщо справа щодо однієї з вимог підсудна окружному адміністративному суду, а щодо іншої вимоги (вимог) – місцевому загальному суду як адміністративному суду, таку справу розглядає окружний адміністративний суд.



Повістки (ст. 38)

  • Суб'єкту владних повноважень текст повістки надсилається електронною поштою (факсимільним повідомленням) на адресу електронної пошти або на номер факсу (телефаксу), які містяться у Єдиній базі даних електронних адрес, номерів факсів (телефаксів) суб'єктів владних повноважень.



Повістки (ст. 38)

  • Такий порядок повідомлення може бути застосовано також щодо особи, яка бере участь у справі, незалежно від того, чи є вона суб'єктом владних повноважень, у разі, якщо вона зазначила адресу своєї електронної пошти (номер факсу, телефаксу) і не висловила заперечень проти її використання для одержання текстів судових рішень та інших документів.



Строк звернення (ст. 99)

  • Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів

  • Для звернення до суду у справах щодо прийняття громадян на публічну службу, її проходження, звільнення з публічної служби встановлюється місячний строк.



Строк звернення

  • Якщо законом передбачена можливість досудового порядку вирішення спору і позивач скористався цим порядком, то для звернення до суду встановлюється місячний строк, який обчислюється з дня, коли позивач дізнався про рішення суб'єкта владних повноважень за результатами розгляду скарги.

  • Для звернення до адміністративного суду щодо оскарження рішення суб'єкта владних повноважень, на підставі якого ним може бути заявлено вимогу про стягнення грошових коштів, встановлюється місячний строк.



Наслідок пропущення строку (ст. 100)

  • Адміністративний позов, поданий після закінчення строків, установлених законом, залишається без розгляду, якщо суд за заявою особи, яка його подала, не знайде підстав для поновлення строку.



Подання позову (ст. 106)

  • Суб'єкт владних повноважень при поданні адміністративного позову зобов'язаний додати до позовної заяви доказ надіслання відповідачу і третім особам копії позовної заяви та доданих до неї документів.



Письмове провадження

  • І інстанція

  • якщо всі заявили клопотання про розгляд за їх відсутності

  • якщо справа розглядається у скороченому провадженні

  • якщо не всі особи, які беруть участь у справі, прибули в судове засідання (ст. 128)



Письмове провадження

  • Апеляційна інстанція

  • якщо ніхто не заявив клопотання про розгляд за їх участю

  • якщо переглядається рішення, ухвалене у скороченому провадженні (п.1 і 2)

  • якщо особи, які беруть участь у справі, не прибули в судове засідання (ст. 128)



Скорочене провадження (ст. 182-2)

  • зобов'язання СВП вчинити певні дії щодо розгляду звернення, у тому числі інформаційного запиту, особи;

  • оскарження фізичними особами рішень, дій чи бездіяльності СВП щодо пенсійних виплат, соціальних виплат, доплат, соціальних послуг, допомоги, захисту, пільг;

  • припинення за зверненням СВП юридичних осіб чи фізичних осіб - підприємців у випадках, передбачених законом;

  • стягнення грошових сум, які ґрунтуються на рішеннях СВП, щодо яких завершився встановлений цим Кодексом строк оскарження.




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка