Особлива дитина – особливою є роль батьків



Дата конвертації11.06.2016
Розмір445 b.



Особлива дитина – особливою є роль батьків

  • Особлива дитина – особливою є роль батьків

  • У дитини біологічно обумовлений розлад розвитку самоконтролю

  • Аналогія правила дорожнього руху



Дитина з ГРДУ має розлад самоконтролю поведінки – тому вона потребує значно більшою мірою, аніж ровесники, зовнішнього контролю та керівництва її поведінкою.

  • Дитина з ГРДУ має розлад самоконтролю поведінки – тому вона потребує значно більшою мірою, аніж ровесники, зовнішнього контролю та керівництва її поведінкою.





середовище повинно бути позитивним – тобто позбавленим негативного впливу на дитину, провокування її до негативних дій;

  • середовище повинно бути позитивним – тобто позбавленим негативного впливу на дитину, провокування її до негативних дій;

  • середовище повинно бути максимально вільним від «спокус»;

  • середовище повинно бути чітко структурованим з метою скерування поведінки дитини у належне русло та допомоги їй в організації діяльності;

  • середовище повинно встановлювати для дитини чіткі і міцні рамки, які не дозволяють поведінці дитини вийти з межі бажаної;

  • середовище повинно бути зрозумілим і передбачуваним для дитини, воно повинно функціонувати згідно з чіткими правилами;

  • у середовищі повинні бути присутні чіткі вказівні знаки та нагадування дитині щодо необхідної поведінки;

  • у середовищі повинна бути присутня допоміжна система моніторингу часу, яка допомагає дитині організовувати свої дії у певних часових рамках;



у такому середовищі те, що важливе, повинно бути максимально цікавим – і у такий спосіб сприяти зменшенню проблем із неуважністю;

  • у такому середовищі те, що важливе, повинно бути максимально цікавим – і у такий спосіб сприяти зменшенню проблем із неуважністю;

  • у такому середовищі бажана поведінка повинна підтримуватися негайними, частими та значущими для дитини заохоченнями, а проблемна поведінка має призводити до негайних значущих негативних наслідків;

  • у цьому середовищі дитина не повинна користуватися повною свободою, необхідною є присутність батьків та інших дорослих, які здійснюють моніторинг поведінки дитини та скеровують її у необхідному напрямку;

  • з іншого боку, у середовищі повинен бути структурований час і простір, де дитина може насолоджуватися свободою, «випускати пару», виявляти свою потребу у моторній активності і т.п.;

  • середовище повинно бути організоване за принципом передбачення і випередження проблем.



Дитина з ГРДУ має труднощі з тим, щоби самостійно, «ізсередини» давати собі вказівки, нагадувати правила, передбачати віддалені наслідки своїх дій, а тому вона потребує системи частих, чітких і «видимих» зовнішніх скерувань/нагадувань.

  • Дитина з ГРДУ має труднощі з тим, щоби самостійно, «ізсередини» давати собі вказівки, нагадувати правила, передбачати віддалені наслідки своїх дій, а тому вона потребує системи частих, чітких і «видимих» зовнішніх скерувань/нагадувань.



Присутність батьків

  • Присутність батьків

  • Ефективні і вчасні вказівки

  • Ефективні правила

  • Зовнішні нагадування



Ефективні вказівки короткі, зрозумілі й однозначні – дитина здатна їх запам’ятати, зрозуміти і виконати (діти з ГРДУ часто просто нездатні запам’ятати і виконати вказівку, що складається з кількох послідовностей дій).

  • Ефективні вказівки короткі, зрозумілі й однозначні – дитина здатна їх запам’ятати, зрозуміти і виконати (діти з ГРДУ часто просто нездатні запам’ятати і виконати вказівку, що складається з кількох послідовностей дій).

  • Ефективні вказівки звучать як вказівка, а не прохання для розгляду, питання і т.п. (для прикладу, вказівку типу: «чи не міг би ти ...?» – дитина може сприймати, як таку, що її виконання залишене на її розсуд).

  • Ефективна вказівка дається дитині у такий спосіб, що дитина дійсно її чує (тобто, не з кухні «принеси мені...», а підійти, стати перед телевізором, пересвідчитися, що дитина звернула увагу і слухає – і щойно тоді вказівка).



Ефективна вказівка говориться у позитивний спосіб, вона скеровує дитину до бажаної поведінки, а не просто вказує на поведінку, яку необхідно припинити (тобто замість «не говори з їжею в роті» – «спершу пережуй, а тоді говори»).

  • Ефективна вказівка говориться у позитивний спосіб, вона скеровує дитину до бажаної поведінки, а не просто вказує на поведінку, яку необхідно припинити (тобто замість «не говори з їжею в роті» – «спершу пережуй, а тоді говори»).

  • Ефективна вказівка говориться один раз (максимум два, якщо іде попередження), а якщо дитина не береться її виконувати – слідують чіткі дії батьків (приклади ефективних дій наведено нижче).



Ефективним вказівкам часто повинен передувати «попереджувальний сигнал» – наприклад, тобі залишилося бавитися 5 хвилин – для дітей з ГРДУ це особливо важливо з огляду на їхні труднощі з переходами від одної діяльності до іншої.

  • Ефективним вказівкам часто повинен передувати «попереджувальний сигнал» – наприклад, тобі залишилося бавитися 5 хвилин – для дітей з ГРДУ це особливо важливо з огляду на їхні труднощі з переходами від одної діяльності до іншої.

  • Ефективні вказівки, які негайно виконуються, супроводжуються заохоченням, а ті, що невиконані – покаранням

  • І, звісно, ж ефективні вказівки є справедливими, доречними і не є ані приниженням дитини, ані проявом тотального контролю.



Ефективні правила демократичні і служать загальному добру.

  • Ефективні правила демократичні і служать загальному добру.

  • Ефективні правила чіткі, зрозумілі й однозначні.

  • Ефективні правила передбачають визначення ситуацій, у яких вони діють.

  • Ефективні правила визначають як наслідки їх дотримання, так і наслідки їх порушень.

  • Ефективні правила передбачають існування системи, яка забезпечує їхню реалізацію – і відповідно однозначне, послідовне, ефективне, передбачуване заохочення і покарання у разі дотримання/ порушення.

  • Ефективні правила передбачають систему нагадування.



З огляду на те, що у дітей із ГРДУ існує дефіцит внутрішньої мови та внутрішнього самокерування – роль батьків полягає у тому, щоби бути системою зовнішніх указівок, нагадувань і т.п., з метою компенсувати таким чином відсутність внутрішніх інструкцій. Одне з головних завдань батьків – допомогти дітям навчитися «думати вголос, думати наперед» – щоби з часом цей зовнішній голос міг перетворитися у внутрішню мову.

  • З огляду на те, що у дітей із ГРДУ існує дефіцит внутрішньої мови та внутрішнього самокерування – роль батьків полягає у тому, щоби бути системою зовнішніх указівок, нагадувань і т.п., з метою компенсувати таким чином відсутність внутрішніх інструкцій. Одне з головних завдань батьків – допомогти дітям навчитися «думати вголос, думати наперед» – щоби з часом цей зовнішній голос міг перетворитися у внутрішню мову.



З огляду на те, що поведінку дитини з ГРДУ контролюють негайні, а не віддалені наслідки, батьки повинні створити систему поведінкового керівництва, яка забезпечує заохочення бажаної поведінки дитини негайними, частими, ефективними заохоченнями, а проблемну поведінку – такими ж негативними наслідками.

  • З огляду на те, що поведінку дитини з ГРДУ контролюють негайні, а не віддалені наслідки, батьки повинні створити систему поведінкового керівництва, яка забезпечує заохочення бажаної поведінки дитини негайними, частими, ефективними заохоченнями, а проблемну поведінку – такими ж негативними наслідками.



Ваша дитина має часову міопію – тому на неї впливають негайні наслідки – потреба частого зворотнього звязку та більш негайного зворотнього звязку і відповідних позитивних/негативних наслідків

  • Ваша дитина має часову міопію – тому на неї впливають негайні наслідки – потреба частого зворотнього звязку та більш негайного зворотнього звязку і відповідних позитивних/негативних наслідків



Ваша дитина має сповільнений розвиток здатності до внутрішнього самомотивування, на неї слабше впливають соціальне заохочення/критика, а також віддалені винагороди – тому дитина потребує більш сильних і більш негайних наслідків (позитивних/негативних) для впливу на її поведінку

  • Ваша дитина має сповільнений розвиток здатності до внутрішнього самомотивування, на неї слабше впливають соціальне заохочення/критика, а також віддалені винагороди – тому дитина потребує більш сильних і більш негайних наслідків (позитивних/негативних) для впливу на її поведінку

  • Потреба в ефективній системі зовнішнього домотивування поруч з розвитком внутрішньої самомотивації



Потреба бути послідовними і довготерпеливими!!!

  • Потреба бути послідовними і довготерпеливими!!!



Увагу дітей з ГРДУ контролюють найбільш яскраві та цікаві аспекти ситуації – тому для контролю уваги треба зробити необхідні завдання якомога цікавішими та захоплюючими

  • Увагу дітей з ГРДУ контролюють найбільш яскраві та цікаві аспекти ситуації – тому для контролю уваги треба зробити необхідні завдання якомога цікавішими та захоплюючими

  • + зменшити джерела відволікання

  • + нагадування та мотивування щодо належного зосередження уваги

  • + розбивати на міні-порції завдання



Діти з ГРДУ потребують не тільки заохочення бажаної поведінки, дуже часто вони потребують навчання та моделювання бажаної поведінки та важливих життєвих навичок

  • Діти з ГРДУ потребують не тільки заохочення бажаної поведінки, дуже часто вони потребують навчання та моделювання бажаної поведінки та важливих життєвих навичок

  • (зокрема вирішення проблем, комунікативні та соціальні, побутові навички, навчання, школа, проблеми підліткового віку і т.д.)



Комунікативні та соціальні навички

  • Комунікативні та соціальні навички

  • Уміння вирішувати проблеми

  • Уміння планувати і використовувати час

  • Уміння робити домашнє завдання

  • Уміння контролювати злість

  • Емоційна компетентність: розуміння та висловлення почуттів, елементи психологічної самогігієни – здатність розуміти себе, допомагати собі при емоційних труднощах і т.п.

  • Інтеграція сексуальності



Давайте своїй дитині більш негайні наслідки

  • Давайте своїй дитині більш негайні наслідки

  • Давайте своїй дитині більш часті наслідки

  • Давайте своїй дитині більш сильні/значущі наслідки

  • Застосовувати заохочення перед покаранням

  • Бути послідовним

  • Діяти, а не говорити

  • Думати наперед

  • Не персоналізуйте проблем своєї дитини

  • Дивіться на дитину крізь призму неповносправності

  • Вибачайте!





В цілому на поведінку людини впливають наслідки цієї поведінки

  • В цілому на поведінку людини впливають наслідки цієї поведінки

  • Ми робимо переважно те, що приводить до бажаних, приємних наслідків (близьких чи віддалених) і уникаємо того, що веде до неприємних наслідків (близьких чи віддалених)

  • Дитина з малечку “випробовує” і досліджує цей світ на наслідки своїх дій



Цей принцип може пояснювати походження як бажаної, так і проблемної поведінки будь-якої дитини

  • Цей принцип може пояснювати походження як бажаної, так і проблемної поведінки будь-якої дитини



Ми “нагороджуємо” проблемну поведінку (істерика, не хоче прибирати іграшки)

  • Ми “нагороджуємо” проблемну поведінку (істерика, не хоче прибирати іграшки)

  • Ми не нагороджуємо бажану поведінку (щоб не зіпсути, не будити пса, що спить)

  • Ми не належно нагороджуємо бажану поведінку (недотримання обіцянок, книжка англійської)

  • Ми невірно реагуємо на проблемну поведінку (крик, бити, жодного негативного наслідку і т.п.)

  • Непослідовність



Принцип: добра поведінка – заохочення

  • Принцип: добра поведінка – заохочення

  • батькам пропонується вибрати цільову бажану поведінку (наприклад, виконання вказівок із першого разу, ввічливе спілкування, вчасно і якісно виконані уроки, дотримання порядку у своїй кімнаті і т.д.) і систематично заохочувати її частими, негайними, ефективними заохоченнями



Чим менша дитина, тим більший вплив негайних наслідків і менша здатність до використання самомотивації щодо віддалених

  • Чим менша дитина, тим більший вплив негайних наслідків і менша здатність до використання самомотивації щодо віддалених

  • У дітей з ГРДУ часова міопія, тому на них переважно впливають лише негайні наслідки, а для того, щоб впливали віддалені, вони мусять бути “наближені” і представлені чимось конкретним



На дітей з ГРДУ менше діють соціальні заохочення, тому важливо щоб для підкріплення їх бажаної поведінки, застосовувалися більш сильні та ефективні наслідки

  • На дітей з ГРДУ менше діють соціальні заохочення, тому важливо щоб для підкріплення їх бажаної поведінки, застосовувалися більш сильні та ефективні наслідки

  • Дітям з ГРДУ заохочення швидше “приїдаються”, тому важливо, щоб вони часто мінялися і були дійсно сильними, бажаними

  • Важливо теж, щоби ці заохочення не були доступні “просто так”



Це не є система “купляння доброї поведінки”, це не повинно стати приводом дитині шантажувати батьків “а що мені за це буде?”

  • Це не є система “купляння доброї поведінки”, це не повинно стати приводом дитині шантажувати батьків “а що мені за це буде?”

  • Це система додаткової мотивації, поруч з зусиллями скерованими на розвиток здатності до самомотивування і розуміння суті, цінності, важливості “доброї поведінки” самої по собі не залежно від заохочень



Соціальні

  • Соціальні

  • Привілеї, улюблені активності

  • Матеріальні

  • Список заохочень (меню)

  • Можуть пропонуватися спонтанно, а можуть бути передбачені “контрактом”



Важливі для дитини, залучення дитини до їх визначення – але рішення приймають батьки

  • Важливі для дитини, залучення дитини до їх визначення – але рішення приймають батьки

  • Різноманітні (меню)

  • Часто міняти, урізноманітнювати

  • Активності!

  • Елемент сюрпризу

  • Трьох видів (щоденні, щотижневі і віддалені)

  • Недоступні “просто так”

  • Використання балів, жетонів, “сонечок”, схем, контрактів



Бавитися в якусь гру

  • Бавитися в якусь гру

  • Улюблений десерт (нешкідливий)

  • Мультик

  • Покупка іграшки

  • Омріяна активність

  • Мішечок сюрпризів

  • Сонечка/горішки/лабіринт



Меню заохочень:

  • Меню заохочень:

  • Щоденні:

    • перегляд мультфільму (до 1 години) – 30 балів
    • покататися на велосипеді (до 1,5 годин) – 30 балів
    • гра на комп’ютері (до 1 години) – 30 балів
    • гра з батьками у настільний футбол – 30 балів
    • вибір десерту на вечерю (за згодою батьків) – 30 балів
    • запросити друга побавитися разом до себе додому/ або піти в гості до друга (до 1.5 години) – 30 балів
  • Щотижневі:

    • кишенькові гроші (максимум 5 гривень за тиждень, витрачати лише під контролем батьків) 25 балів – 1грн
    • взяти напрокат мультфільм – 50 балів
    • вибрати меню увечері в суботу – 50 балів
    • прогулянка на велосипеді в парк разом із батьками – 50 балів
    • похід на дитячий спортивний майданчик -50 балів
  • Віддалені:

    • похід на вибір (піццерія, кафе, Макдональдз, цирк) – 150 балів
    • покупка цінної іграшки, велосипеда, комп’ютера (по домовленості) – 150 балів
    • поїздка на іподром із катанням на конях – 150 балів


Моніторинг поведінки: показати дитині, що ви пильно слідкуєте і фіксуєте

  • Моніторинг поведінки: показати дитині, що ви пильно слідкуєте і фіксуєте

  • Вибір конкретної поведінки

  • Встановлення правил

  • Пояснення дитині

  • І тоді: похвала + послідовно, часто, ефективно заохочувати



Спонтанні заохочення

  • Спонтанні заохочення

  • Договірні

  • Система балів

  • Поведінкові контракти



Вироблення в дитини послушності

  • Вироблення в дитини послушності

  • Не заважати говорити по телефону

  • Гарна поведінка на дитячому майданчику



Пояснити дитині ваш намір.

  • Пояснити дитині ваш намір.

  • Скласти список бажаної поведінки і за кожен вид поведінки (важливо точно визначити якісні і часові характеристики, щоб уникнути можливих суперечок у майбутньому) призначити певну суму балів або жетонів. Підрахувати середню суму балів, яку, очікується, дитина заробить за типовий «гарний» день. На початках пропонується робити список бажаної поведінки доволі коротким – з двох-трьох пунктів, а тоді поступово додавати нові.

  • Разом із дитиною продумати меню нагород, яке повинно складатися із заохочень щоденних, тижневих і віддалених. Призначити кожній нагороді певну суму балів відповідно до її значення, але з таким розрахунком, що половину щоденної суми дитина могла б витратити на одну чи декілька зі щоденних нагород, а решту відкласти на віддалені.

  • Організувати «матеріальну» сторону справи – жетони, банку для їх накопичення, блокнот чи аркуш для запису балів, систему візуальних нагадувань правил і заохочень і т.п.

  • Ще раз узгодити спільне розуміння правил дії системи і починати…









Будьте щедрими напочатку. Зробіть систему легкою

  • Будьте щедрими напочатку. Зробіть систему легкою

  • Залучення усіх родичів

  • Брати/сестри. Батьки. Справедливість.

  • Не заохочувати проблемну поведінку!!!

  • Усі привілеї мають бути за бажану поведінку!!! Не може так бути, що “поводжуся як хочу, маю все, що хочу”

  • Дати дитині знати, що це ваше рішення і ви застосовуєте систему незалежно від того, чи вона їй подобається. Але підкреслити, що це позитивна система і дивно її не хотіти…



Зменшення проблемної поведінки

  • Зменшення проблемної поведінки

  • Кращі стосунки, менше конфлікту

  • Позитивна самооцінка

  • Встановлює дома чіткі правила, впровадження ефективних наслідків замість неефективних (крики, вмовляння і т.п.) – ефективне батьківство, краща самооцінка батьків

  • Вчить дитину етику праці (не можна не ходити на роботу і мати зарплату). Але водночас любов є безумовна, як і базові потреби дитини.

  • Дає дитині відчуття, що батьки “взялися”, що її зусилля цінують, що їй хочуть допомогти



Але багатьом дітям цього недостатньо:

  • Але багатьом дітям цього недостатньо:

    • треба теж негативні наслідки
    • Треба пильний моніторинг
    • Треба модифікація/контроль середовища
    • Треба позитивний стосунок
    • Треба ефективне батьківство
    • При важких формах – треба ліки додатково


УСПІХІВ!!!

  • УСПІХІВ!!!





Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка