“Особливості проведення фронтального фізичного експерименту” 07. 10. 2016 Відділ освіти, молоді та спорту Сарненської рда



Дата конвертації04.01.2017
Розмір445 b.


“Особливості проведення фронтального фізичного експерименту” 07.10.2016

  • Відділ освіти, молоді та спорту Сарненської РДА

  • Районний методичний кабінет

  • Сарненська ЗОШ І-ІІІ ступенів № 2

  • семінар-практикум для вчителів фізики з теми


  • ПЛАН ПРОВЕДЕННЯ

  • Теоретичний блок

  • Фізичний експеримент та його роль при вивченні фізики.

  • Кушмирук О.С., методист РМК

  • Особливості проведення фронтального фізичного експерименту.

  • Трофімчук А.Б., завідувач кабінетом

  • фізико-математичних предметів РОІППО

  • Практичний блок

  • Фізичний експеримент у навчальному процесі. Зв’язок розрахункових і експериментальних задач. Наочність під час проведення задач з фізики.

  • Клочко В.М., вчитель фізики

  • Люхчанської ЗОШ І-ІІІ ст.

  • Використання ІКТ в межах фронтального експерименту.

  • Кичан О.Ф., вчитель фізики

  • Сарненського НВК “Школа-колегіум”

  • Наповнюваність фізичного кабінету обладнанням як показник якості навчального середовища.

  • Грушовець І.П., вчитель фізики

  • Сарненської ЗОШ І-ІІІ ст. № 2

  • Особливості проведення фронтального фізичного експерименту.

  • Трофімчук А.Б., завідувач кабінетом

  • фізико-математичних предметів РОІППО



Використання експерименту дозволяє:

  • показати явища, що вивчаються, в педагогічно трансформованому вигляді і створити необхідну експериментальну базу для їх вивчення;

  • проілюструвати встановлені в науці закони і закономірності в доступному для учнів вигляді ;

  • підвищити наочність викладання;

  • ознайомити учнів з експериментальним методом дослідження фізичних явищ;

  • показати застосування фізичних явищ, що вивчаються, в техніці, технологіях та побуті;

  • посилити інтерес учнів до вивчення фізики;

  • формувати політехнічні та дослівно-експериментаторські навички



Навчальний експеримент виступає:

  • як метод навчання, джерело знань і засіб навчання;

  • безпосередньо зв'язаний з науковим фізичним експериментом, під яким розуміють систему цілеспрямованого вивчення природи;

  • активним втручанням у хід фізичних явищ за допомогою експериментальних засобів;

  • експериментальним засобом, методом дослідження і фактологічним матеріалом;

  • . як дослідження природи і одержання нових знань про природу та доведенням цих знань до учнів.



Шкільний фізичний експеримент можна класифікувати:

  • за дидактичною метою;

  • за рівнем відповідності науковому експерименту;

  • за ступенем складності;

  • за характером навчальної діяльності учнів.



Навчальний експеримент поділяється на:

  • Демонстраційний

  • Лабораторний



Види навчального експерименту

  • 1) демонстраційні досліди, виконувані вчителем;

  • 2) фронтальні лабораторні роботи;

  • 3) роботи фізичного практикуму;

  • 4) експериментальні задачі;

  • 5) позакласні досліди.



Основні етапи діяльності вчителя та учнів на уроці



Експеримент



Лабораторний експеримент

  • . фронтальні лабораторні роботи;

  • практикуми;

  • домашні спостереження і досліди;

  • . експериментальні задачі.



Демонстраційний експеримент

  • метод навчання належить до ілюстративних методів;

  • головна дійова – учитель;

  • учні не працюють з приладами (хоча деякі з них можуть залучатись до підготовки демонстрацій);

  • перелік обов'язкових демонстрацій з кожної теми шкільного курсу фізики є в програмі;

  • постановка повинна бути максимально чіткою, а пояснення - продуманим і відображати не лише фізичну суть експерименту, а і його місце в системі фізичної науки.



Структура демонстраційного експерименту



Демонстрація дослідів є необхідною для:

  • ілюстрації пояснень вчителя;

  • ілюстрації застосування вивчених фізичних явищ та теорій в техніці, технологіях та побуті;

  • ілюстрації зв'язків фізики з технікою;

  • підготовки учнів до життя в умовах сучасного технізованого суспільства;

  • ознайомлення з об'єктами техніко-технологічного характеру;

  • формування мотивації учіння фізики;

  • поглиблення та систематизації знань учнів про раніше вивчені фізичні явища;

  • збудження та активізації пізнавального інтересу до фізичних явищ та теорій;

  • перевірки припущень, висунутих учнями в ході обговорення навчальних проблем.



Взаємозв’язок та відмінності:

  • Науковий експеримент є основою навчального фізичного експерименту, якому він дає експериментальні засоби, методи дослідження і фактологічний матеріал.

  • Головна відмінність полягає в тому, що науковий експеримент ставиться з метою дослідження природи і одержання нових знань про неї, а навчальний експеримент покликаний довести ці знання до учнів.



Методичні вимоги при організації експерименту

  • учнів необхідно готувати до сприйняття дослідів;

  • досліди потрібно ставити в кількох варіантах;

  • кількість демонстрацій на уроці не повинна бути надто великою;

  • демонстраційний експеримент повинен сприяти вивченню навчального матеріалу і не відволікати від головного на уроці;

  • проводити зі встановленням кількісних співвідношень;

  • демонстраційну установку слід збирати перед учнями в процесі викладання навчального матеріалу;

  • установка повинна бути максимально надійною, а техніка демонстрування відпрацьованою;

  • у випадку відмови установки, слід дослід повторити, досягнувши позитивного результату;

  • не слід підміняти демонстраційний експеримент, доступний для шкільних умов, показом відповідних кінофрагментів



Для забезпечення доброї видимості досліду

  • ні сам вчитель, ні його руки не повинні закривати прилади;

  • окремі прилади чи їх частини не повинні затінювати один одного;

  • прилади потрібно добре освітлювати;

  • досліди зі світловими явищами, які слабо спостерігаються, проводяться в темноті;

  • якщо явища відбуваються в безбарвних тілах чи рідинах, то їх роблять видимими одним з методів контрастування: підсвічуванням чи підфарбуванням;

  • якщо предмет обертається у горизонтальній площині, то його мітять вертикальними позначками на видимій стороні;

  • явища, які відбуваються в горизонтальній площині, демонструються учням за допомогою похилих дзеркал.



ІКТ на уроках фізики допомагає

  • відсутність інтересу до предмету у учня, коли він вважає, що фізика надалі йому не буде потрібна;

  • відсутність здібностей до вивчення точних наук;

  • нестача лабораторного обладнання в школі для демонстрації експерименту.



Ефективне залучення учнів на уроках фізики з використанням ІКТ

  • Ознайомлювальне завдання. Призначення моделі, управління експериментом, завдання і питання по управлінню моделлю).

  • Комп'ютерні експерименти. (Провести прості експерименти по даній моделі по запропонованому плану, питання до них і результати вимірювань).

  • Експериментальне завдання. (Спланувати і провести ряд комп'ютерних експериментів).

  • Тестові завдання.

  • Дослідницьке завдання. (Провести експеримент, що доводить деяку запропоновану закономірність, або спростовує її)

  • Творче завдання. (Придумати завдання, вирішити його, поставити експеримент для перевірки отриманих відповідей).



Принципи застосування комп’ютерної моделі на уроці:

  • Модель явища необхідно використовувати лише у тому випадку, коли неможливо провести експеримент;

  • Комп'ютерна модель повинна допомагати знатися на деталях явища, що вивчається, або служити ілюстрацією умови вирішуваного завдання;

  • Комп'ютер не може повністю замінити вчителя. Тільки вчитель має можливість зацікавити учнів, збудити в них допитливість, завоювати їх довіру;

  • Методика проведення уроку фізики з використанням ІКТ залежить від підготовленості вчителя і від програм, що забезпечують комп'ютерну підтримку;

  • Реальний експеримент необхідно проводити завжди, коли це можливо, а комп'ютерну модель слід використовувати, якщо немає можливості показати дане явище;

  • Неможливо використовувати комп'ютер на кожному уроці, оскільки це приведе до порушення санітарних норм і спричинить погіршення здоров'я школярів.



Рекомендована література

  • Габович О. М., Габович Н. О. Як в загальноосвітній школі викладати сучасну фізику. – Х.: Вид. Група “Основа”, 2005. –  112 с.

  • Гуралюк А.Г., Сергієнко В.П. Деякі аспекти застосування інноваційних технологій навчання фізики // Збірник наукових праць Херсонського державного педагогічного університету. Педагогічні науки: – Херсон: Айлант, 2000. – Вип. 15. – С. 101-106.

  • Огнев’юк В.О. Биков В.Ю., Жалдак М.І., РуденкоВ.Д. та ін. Концепція програми інформатизації загальноосвітніх навчальних закладів, комп’ютерізація сільських шкіл // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2000. – №3. -С.3-10.

  • 6.Про затвердження Правил використання комп’ютерних програм у навчальних закладах [Електронний ресурс] : Наказ Міністерства освіти і науки України 02.12.2004 N 903 / Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17 січня 2005 р. за N 44/10324. – Режим доступу : http://zakon.nau.ua/doc/?code=z0044-05

  • Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук.-метод. посібн./ О.І.Пометун, Л.В.Пироженко. За ред. О.І.Пометун. – К.: Видавництво А.С.К., 2004. – 192 с.

  • Атаманчук П.С. Інноваційні технології управління навчанням фізики. – Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський державний педагогічний університет, нформаційно-видавничий відділ, 1999. – 174 с.

  • Величко С.П., Гайдук С.М. Психолого-педагогічні основи шкільного фізичного експерименту // Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського державного педагогічного університету: Серія педагогічна. – Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський. державний університет, інформаційно-видавничий. відділ, 2002. – Вип. 8.

  • Мендерецький В.В. Навчальний експеримент в системі підготовки вчителя фізики: Монографія. – Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський. державний універси-тет, інформаційно-видавничий. відділ, 2006. – 256 с.

  • Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук.-метод. посібн./ О.І.Пометун, Л.В.Пироженко. За ред. О.І.Пометун. – К.: Видавництво А.С.К., 2004. – 192 с.

  • Бурова В.О., Діка Ю.І. Практикум з фізики в середній школі. Київ "Радянська школа" 1990.

  • Гайдучок Г.М., Нижник В.Г. Фронтальний експеримент з фізики в 7-11 класах середньої школи. Київ "Радянська школа" 1989.

  • Гайдучок Г.М., Нижник В.Г. Фронтальний експеримент з фізики в 7-11 класах середньої школи. Київ "Радянська школа" 1989.




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка