Педагогічна система К. Д. Ушинського



Дата конвертації30.05.2016
Розмір445 b.


ЛЕКЦІЯ № 12


Тема: Педагогічна система К.Д. Ушинського



ПЛАН

  • 1 Життя і педагогічна діяльність К.Ушинського. Світогляд вченого.

  • 2 Ідея гармонійного розвитку людини.

  • 3 К.Ушинський про значення праці у вихованні людини.

  • 4 Ідея національного виховання К.Ушинського.

  • 5 Дидактика й методика початкового навчання К.Ушинського.

  • 6 К.Ушинський про підготовку вчителя.



Література:

  • Ушинський К.Д. Про народність у громадському вихованні. - -Т.2. – С. 69-167

  • Ушинський К.Д. Праця в її психічному і виховному значенні. – Т.2. – С. 333-362.

  • Ушинський К.Д. Рідне слово. – Т.2. – С. 554-575.

  • Ушинський К.Д. Людина як предмет виховання. – Т.8. – С. 11-61, 267-281.

  • Ушинський К.Д. Педагогічна подорож по Швейцарії. – Т.3. – С. 87-104.

  • Левківський М.В. Історія педагогіки. – Житомир, 2002.

  • Кравець В.П. Історія української школи і педагогіки: Курс лекцій. – Тернопіль, 1994.

  • Історія педагогіки /за ред. М.В.Левківського, О.А.Дубасенюк/. – Житомир,1999.

  • Любар О.О. та ін. Історія української педагогіки /за ред. М.Г.Стельмаховича. – К.: ІЗМН,2000.



ЖИТТЯ ТА ПЕДАГОГІЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ К.Д.УШИНСЬКОГО. СВІТОГЛЯД ВЧЕНОГО



1824 - 1840

  • Дитячі та юнацькі роки.

  • Навчання в Новгород-Сіверській

  • гімназії.



2 березня 1824 р. – народився Костянтин Дмитрович Ушинський у м.Тулі.

  • 2 березня 1824 р. – народився Костянтин Дмитрович Ушинський у м.Тулі.

  • 1836 рік – вступ до Новгород-Сіверської гімназії. На формування особистості майбутнього вченого великий вплив мала російська словесність до якої його долучав тодішній директор І.Ф.Тимковський (майбутній професор і ректор Харківського університету).



1840 - 1844

  • Навчання у Московському університеті



1840 рік - вступ до Московського університету на юридичний факультет.

  • 1840 рік - вступ до Московського університету на юридичний факультет.

  • 1844 рік - 21-річним юнаком, Ушинський блискуче закінчує університет і отримує запрошення посісти місце професора у Демидівському ліцеї м.Ярославля.

  • Перед тим, як приступити до виконання своїх професорських обов’язків, К.Ушинський два роки провів у Московському університеті, готуючись до магістерського екзамену.



1846 - 1849



1846 рік - К.Ушинський яскраво працює в Ярославському ліцеї професором камеральних наук.

  • 1846 рік - К.Ушинський яскраво працює в Ярославському ліцеї професором камеральних наук.

  • Захопленість Ушинського передається слухачам, і вони всі, разом із своїм лектором, не чують дзвоника, не помічають, що вже настав кінець лекції, що вже давно біля дверей стоїть інший професор, чекаючи своєї черги, - і тільки коли терпіння цього останнього остаточно вичерпається і він звернеться до Ушинського із заявою, що час кінчати, а то він, професор, піде, - Ушинський відразу ж спустившись з хмар своєї полум’яної фантазії, страшенно бентежиться, просить вибачення і летить стрімголов з аудиторії під грім аплодисментів зачарованих його промовою студентів.



1850 - 1854

  • Служба в Міністерстві внутрішніх справ

  • Робота К.Д.Ушинського на посаді помічника столоначальника департаменту іноземних віросповідань Міністерства внутрішніх справ Росії не задовольняла його ні морально, ні матеріально.



1854 - 1859

  • К.Д. Ушинський – викладач і інспектор Гатчинського сирітського інституту



1954 рік - К.Ушинський дістає посаду викладача російської мови та інспектора класів у Гатчинському сирітському інституті, де працював до січня 1859 р. Тут широко проявилися його організаторські і педагогічні здібності.

  • 1954 рік - К.Ушинський дістає посаду викладача російської мови та інспектора класів у Гатчинському сирітському інституті, де працював до січня 1859 р. Тут широко проявилися його організаторські і педагогічні здібності.

  • Діяльність усякого навчального закладу, коли він має будь-яку виховну мету, складається з трьох елементів, представниками яких є: адміністратори закладу, його вихователі і його вчителі.



1857-1858 рр. в “Журнале для воспитания” К.Ушинський опублікував статті “Про користь педагогічної літератури”, “Три елементи школи”, “Про народність у суспільному вихованні”, “Шкільна реформа в Північній Америці” та ін.

  • 1857-1858 рр. в “Журнале для воспитания” К.Ушинський опублікував статті “Про користь педагогічної літератури”, “Три елементи школи”, “Про народність у суспільному вихованні”, “Шкільна реформа в Північній Америці” та ін.

  • 1858 рік – стаття М.І. Пирогова “Вопросы жизни”. Ушинський бере участь у обговоренні цієї статті, дає високу оцінку діяльності Пирогова.



1859 - 1862

  • К.Д. Ушинський – інспектор класів Смольного інституту



Ушинський уже був відомий як визначний педагог-реформатор і тому його запрошують на посаду інспектора Смольного інституту шляхетних дівчат.

  • Ушинський уже був відомий як визначний педагог-реформатор і тому його запрошують на посаду інспектора Смольного інституту шляхетних дівчат.

  • Водночас він працював редактором “Журнала Министерства народного просвещения”,

  • 1860-1862 рр. – опублікував статті: “Праця в її психічному і виховному значенні”, “Недільні школи”, “ Питання про народні школи”, “Рідне слово” Проект учительської семінарії”.



1862 рік - К.Ушинський змушений був залишити роботу в Смольному інституті, бо ті зміни, які він вніс у навчально-виховний процес, ускладнили його стосунки з керівництвом.

  • 1862 рік - К.Ушинський змушений був залишити роботу в Смольному інституті, бо ті зміни, які він вніс у навчально-виховний процес, ускладнили його стосунки з керівництвом.

  • - Ушинський створив нові навчальні плани і програми;

  • - запросив передових на той час педагогів для роботи в Смольному інституті;

  • - починає реалізовувати ідею, що освіта повинна бути поза релігією;

  • - відкриває учительські курси;



1862 - 1867

  • Перебування за кордоном

  • Побоюючись громадського суду за погане ставлення до К.Ушинського, Міністерство освіти відрядило його за кордон для вивчення досвіду жіночої освіти.



1861 та 1864 роки він написав і видав чудові підручники для початкового навчання дітей в елементарних школах та сім’ях “Дитячий світ” (1861) і “Рідне слово” (1864), а також хрестоматію і методичні посібники до них.

  • 1861 та 1864 роки він написав і видав чудові підручники для початкового навчання дітей в елементарних школах та сім’ях “Дитячий світ” (1861) і “Рідне слово” (1864), а також хрестоматію і методичні посібники до них.

  • 1867 рік Ушинський повертається на Батьківщину. Тяжка хвороба легенів обірвала плідну діяльність великого вченого, педагога.

  • 1870 рік у Одесі помер К.Д. Ушинський.



1867 – 1871 Останні роки життя

  • 1867 рік Ушинський повертається на Батьківщину. Тяжка хвороба легенів обірвала плідну діяльність великого вченого, педагога.

  • 1870 рік у Одесі помер К.Д. Ушинський.



ІДЕЯ ГАРМОНІЙНОГО РОЗВИТКУ ЛЮДИНИ

  • під гармонійно розвинутою особистістю К.Ушинський розумів людину, в якій поєднані розумова зрілість, моральна досконалість і фізична розвиненість.

  • - філософські погляди К.Ушинського поєднували ідеалістичні та матеріалістичні аспекти;

  • - був глибоко віруючою людиною, але наполягав на тому, що освіта повинна бути поза релігією;

  • - у своїх поглядах на природу, людину він дотримувався еволюційного вчення Ч.Дарвіна. Вважав людину частиною живої природи, (“Людина як предмет виховання”);

  • - дає оцінку праці з етико-релігійної точки зору.

  • (“Праця в її психологічному і виховному значенні”);



- у протилежність метафізичним абстрактним елементам психології І.Гербарта, К.Ушинський намагався побудувати психологію на основі фізіології;

  • - у протилежність метафізичним абстрактним елементам психології І.Гербарта, К.Ушинський намагався побудувати психологію на основі фізіології;

  • - широке використання К.Ушинським даних анатомії і фізіології в ряді розділів праці “Людина як предмет виховання” свідчать про його матеріалістичний підхід до висвітлення проблеми психології пізнання;

  • - Ушинський був буржуазним демократом. Як просвітитель, він бачив в освіті основний засіб досягнення вільного та щасливого життя свого народу;



УШИНСЬКИЙ ПРО ЗНАЧЕННЯ ПРАЦІ У ВИХОВАННІ ЛЮДИНИ

  • - людина формується у трудовій діяльності

  • (“Праця в її психічному і виховному значенні”);

  • - праця є основною і засобом людського існування, вона є джерелом фізичного, розумового і морального вдосконалення людини;

  • - виховання, якщо воно бажає щастя людині, повинно виховувати її не для щастя, а готувати до праці;

  • - вільна праця потрібна для розвитку почуття людської гідності;

  • - виховання повинно прищепити любов до серйозної праці, бо справжня серйозна праця завжди важка;



К.Ушинський приділяв великого значення фізичній праці, вважаючи дуже корисним, що людина у своїй діяльності поєднує фізичну і розумову працю (особливо в сільських школах).

  • К.Ушинський приділяв великого значення фізичній праці, вважаючи дуже корисним, що людина у своїй діяльності поєднує фізичну і розумову працю (особливо в сільських школах).

  • Вимоги до дитячої праці: посильність, відповідність віку дітей: самостійний характер праці (все, що дитина може робити сама, повинна робити сама), чергування видів праці: праця фізична – не тільки приємний а й корисний відпочинок після розумової.



У “Педагогічній антропології” (3 том) він зробив спробу обґрунтувати мету, зміст якої та форми фізичного виховання дітей, виходячи з основ анатомії та фізіології людини, медицини, санітарії та гігієни, приділивши велику увагу зміцненню нервової системи учнів і вихованню у них волі різними способами фізичного загартування.

  • У “Педагогічній антропології” (3 том) він зробив спробу обґрунтувати мету, зміст якої та форми фізичного виховання дітей, виходячи з основ анатомії та фізіології людини, медицини, санітарії та гігієни, приділивши велику увагу зміцненню нервової системи учнів і вихованню у них волі різними способами фізичного загартування.



ІДЕЯ НАЦІОНАЛЬНОГО ВИХОВАННЯ К.УШИНСЬКОГО

  • В основі педагогічної системи К.Ушинського лежить ідея народності. “Всяка жива історична народність є найпрекраснішим створенням Господа на землі, і вихованню залишається тільки черпати з цього багатого і чистого джерела”, - писав він у статті “Про народність в громадському вихованні”.

  • Народність - своєрідність кожного народу, зумовлена його історичними та географічними умовами.

  • Характерною рисою народності за К.Ушинським є громадськість.



Народна освіта повинна знаходитись в руках народу, а навчання дітей здійснюватися рідною мовою, яка має найяскравішим виявом народності. Навчання дітей рідною мовою, на думку К.Ушинського, має на меті: розвиток “природженої душевної здібності, яку називають даром слова”, введення дітей у свідоме володіння скарбами рідної мови, поясненням їм логіки цієї мови, тобто граматичних законів у її логічній системі.

  • Народна освіта повинна знаходитись в руках народу, а навчання дітей здійснюватися рідною мовою, яка має найяскравішим виявом народності. Навчання дітей рідною мовою, на думку К.Ушинського, має на меті: розвиток “природженої душевної здібності, яку називають даром слова”, введення дітей у свідоме володіння скарбами рідної мови, поясненням їм логіки цієї мови, тобто граматичних законів у її логічній системі.

  • Загальна оцінка ролі та значення мови в громадському житті дана К.Ушинським в його статті “Рідне слово”. Мова народу – найкращий цвіт усього його духовного життя, який ніколи не в’яне”.



ДИДАКТИКА Й МЕТОДИКА ПОЧАТКОВОГО НАВЧАННЯ К.УШИНСЬКОГО

  • К.Ушинський був видатним дидактом і педагогом-методистом.



К.Ушинський вважав, що для забезпечення оптимізації навчального процесу треба добре знати основні закономірності і принципи дидактики, індивідуальні та психологічні особливості розвитку дітей, які він виводив із закономірностей процесу пізнавання, добре розуміючи відмінності між процесом наукового пізнання і учіння.

  • К.Ушинський вважав, що для забезпечення оптимізації навчального процесу треба добре знати основні закономірності і принципи дидактики, індивідуальні та психологічні особливості розвитку дітей, які він виводив із закономірностей процесу пізнавання, добре розуміючи відмінності між процесом наукового пізнання і учіння.





Він зробив спробу встановити критерії відбору змісту навчального матеріалу для школи:

  • Він зробив спробу встановити критерії відбору змісту навчального матеріалу для школи:

  • відповідність змісту рівню розвитку науки;

  • важливість і значення для життя людини кожного знання, що дається в школі;

  • врахування вікових особливостей і можливостей дітей при побудові навчального курсу;

  • народність, тобто вивчення здобутків народної культури в усіх навчальних дисциплінах.



У навчанні треба передбачати зміст і характер навчального матеріалу, посильність його для учнів, міцність засвоєння знань, зв’язок з життям, наочність, емоційність, виховуючи навчання тощо. Усі ці педагогічно-дидактичні принципи навчання детально розробляються в його творах, хоча самого терміну “принцип” в дидактиці Ушинського ще немає. Він називає їх як “необхідні умови будь-якого викладання”.

  • У навчанні треба передбачати зміст і характер навчального матеріалу, посильність його для учнів, міцність засвоєння знань, зв’язок з життям, наочність, емоційність, виховуючи навчання тощо. Усі ці педагогічно-дидактичні принципи навчання детально розробляються в його творах, хоча самого терміну “принцип” в дидактиці Ушинського ще немає. Він називає їх як “необхідні умови будь-якого викладання”.

  • Дидактичні принципи Ушинський розглядав у тісному зв’язку з формами та методами навчання.

  • К.Ушинський у своїй педагогічній системі багато уваги приділяв уроку. Необхідною умовою успішної організації навчальних занять мають бути заняття з постійним складом учнів, сталим розкладом, з поєднанням фронтальних та індивідуальних форм при умові провідної ролі вчителя.



У дидактичній системі К.Ушинського особливе місце займають проблеми початкової народної школи. Право на виховання педагог розглядав як природне право кожної людини. В запровадженні загального обов’язкового початкового навчання К.Ушинський бачив могутній фактор прогресу народу і країни.

  • У дидактичній системі К.Ушинського особливе місце займають проблеми початкової народної школи. Право на виховання педагог розглядав як природне право кожної людини. В запровадженні загального обов’язкового початкового навчання К.Ушинський бачив могутній фактор прогресу народу і країни.

  • К.Ушинський запропонував навчальний план народної школи в складі двох циклів – елементарного (пропедевтичного) і власне початкового (систематичного) навчання. Він був прихильником єдиної системи загальної освіти, народна школа виступала першою ланкою в усій системі освіти.



Кожен урок повинен мати цільову установку, бути закінченим і носити виховуючий характер.

  • Кожен урок повинен мати цільову установку, бути закінченим і носити виховуючий характер.

  • К.Ушинський був одним з прихильників такої школи, яка забезпечувала б учнів різнобічними гуманітарними і реальними знаннями. Він стверджував, що у зв’язку з індустріальним розвитком суспільства виникає необхідність ознайомлення дітей з науками про природу і людину, оскільки вони розвивають вміння спостерігати життя, сприяють логічному мисленню і мають велике практичне значення.



УШИНСЬКИЙ ПРО ПІДГОТОВКУ ВЧИТЕЛЯ

  • “Якщо медикам ми довіряємо своє здоров’я, то вихователям ввіряємо моральність і розум наших дітей, ввіряємо їхню душу, а разом з тим і майбутнє нашої Вітчизни”. Так визначав К.Ушинський роль і значення професії вчителя.

  • Учитель повинен стати живою ланкою між минулим і майбутнім. І тому його справа – одна з найважливіших справ історії.

  • Відводячи вчителеві відповідальну роль у суспільстві, К.Ушинський розробив певну систему його підготовки, зокрема у педагогічних семінаріях.

  • Учитель має добре знати психологію дітей і чітко визначати мету своєї діяльності.



Учитель має володіти педагогічним тактом, знати свою справу і завжди займатися самовдосконаленням та підвищенням власної професійної майстерності.

  • Учитель має володіти педагогічним тактом, знати свою справу і завжди займатися самовдосконаленням та підвищенням власної професійної майстерності.

  • Для підготовки народних вчителів він пропонував створювати учительські семінарії.

  • К.Ушинський вважав необхідним вихованням у майбутніх учителів потягу до знань, до самоосвіти.



ДИДАКТИЧНА СИСТЕМА К.Д. УШИНСЬКОГО

  • МЕТА ОСВІТИ

  • Поєднання формальної та матеріальної цілей освіти:

  • - забезпечення оптимальних шляхів засвоєння різноманітних знань про природу суспільство, необхідних для вдосконалення суспільного життя;

  • - формування світогляду людини



ЗМІСТ ОСВІТИ

  • Народна школа:

  • рідна мова як провідний предмет навчання, засіб морального та розумового розвитку дитини;

  • арифметика, Закон Божий, елементи природознавства, основи вітчизняної історії;

  • основи ремесла.

  • Середня школа:

  • гуманізація освіти (рідна мова і література, історія, географія, математика, природничі науки, сучасні іноземні мови);

  • давні мови (лише для окремих спеціалістів);

  • поєднання класичної і реальної освіти.



ПРИНЦИПИ І МЕТОДИ НАВЧАННЯ

  • Принципи:

  • наочність навчання; природо відповідність навчання; виховуючий характер навчання; зв’язок навчання з життям; свідомість і активність навчання; послідовність та систематичність навчання; міцність засвоєння знань.

  • Методи:

  • синтетичний (індуктивний); аналітичний (дедуктивний)



Питання до обговорення

  • 1. Життя, педагогічна діяльність і світогляд К.Д. Ушинського.

  • 2. Трактування К.Д. Ушинським принципу народності виховання.

  • 3. Ушинський про роль праці у вихованні.

  • 4. Дидактика початкового навчання.



Тестові запитання

  • 1.Джерело пізнання за К.Д. Ушинським, це:

  • а) наслідування та вигадка;

  • б) сприйняття;

  • в) зовнішні почуття;

  • 2. Редактором якого видання був Ушинський з 1860 по 1861 рік?

  • а) “Современник”;

  • б) “Журнал Министерства народного просвещения”;

  • в) Журнал для воспитания;

  • 3. Що викладав Ушинський у Гатчинському сирітському інституті?

  • а) економіку;

  • б) право;

  • в) російську словесність;



4. Засоби етичного виховання за Ушинським:

  • 4. Засоби етичного виховання за Ушинським:

  • а) навчання;

  • б) виховання;

  • в) особистий приклад вчителя;

  • г) переконання;

  • д) заохочення і стягнення;

  • 5. Яка книга вийшла в світ у 1861р.?

  • а) “Рідне слово”.

  • б) “Людина як предмет виховання”

  • в) “Дитячий світ”




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка