Першочергове завдання педагога полягає в тому,щоб відкрити у кожній людині творця, поставити його на шлях самостійної, творчої, інтелектуальної праці



Дата конвертації01.01.2017
Розмір445 b.



Першочергове завдання педагога полягає в тому,щоб відкрити у кожній людині творця, поставити його на шлях самостійної, творчої, інтелектуальної праці.

  • Першочергове завдання педагога полягає в тому,щоб відкрити у кожній людині творця, поставити його на шлях самостійної, творчої, інтелектуальної праці.

  • В. О. Сухомлинський



  • Здатність до творчості є однією з найбільш важливих умов для успішного самовираження особистості її всебічної самореалізації та адаптації в сучасному світі.

  • Перешкодою, що стримує розвиток творчих здібностей учнів у практиці навчання та виховання є існуючі педагогічні парадигми.



Перша парадигма: існує установка у багатьох вчителів на те, що спочатку в учнів потрібно сформувати глибокі, міцні знання, а далі, на завершальних етапах навчання, ставити та вирішувати творчі завдання.

  • Перша парадигма: існує установка у багатьох вчителів на те, що спочатку в учнів потрібно сформувати глибокі, міцні знання, а далі, на завершальних етапах навчання, ставити та вирішувати творчі завдання.

  • Друга парадигма пов'язана з реалізацією дидактичного принципу доступності навчання. Те, що доступно, не розвиває або майже не розвиває.

  • Третя парадигма. Вчителі дуже часто ототожнюють знання , ерудицію та творчі здібності учня.



Четверта парадигма пов'язана з переоцінкою значення теоретичних знань, формуванням теоретичного мислення та заниженням практичного компонента у навчально-творчій діяльності.

  • Четверта парадигма пов'язана з переоцінкою значення теоретичних знань, формуванням теоретичного мислення та заниженням практичного компонента у навчально-творчій діяльності.

  • П'ята парадигма полягає в тому, що існує установка в окремих педагогів на те, щоб методи навчання (наприклад, проблемне навчання) необхідно безпосередньо широко впроваджувати у практику. Все це замість прискорення втілення ідей врешті-решт призводить до розчарування педагогів-практиків у досить плідних методах.



На втілення педагогіки творчості в практику навчально-виховного процесу впливають також і протиріччя в ньому.

  • На втілення педагогіки творчості в практику навчально-виховного процесу впливають також і протиріччя в ньому.

        • Головним є протиріччя між педагогічним управлінням навчально-творчою діяльністю, яке здійснює педагог, та самоуправлінням особистості учня в цьому напрямі діяльності.
        • Існує й інше протиріччя в розвитку творчих здібностей учнів. У практиці навчання та виховання переважає функціональний підхід до розвитку творчих здібностей учнів.
        • Існує протиріччя між потребами суспільства в розвинутих здібностях особистості до колективної творчої діяльності, з одного боку, і відсутністю необхідних педагогічних умов для їх розвитку в реальній практиці навчання та виховання — з іншого.
        • Існує також протиріччя, яке полягає в тому, що єдині для всіх і кожного педагогічні вимоги, завдання не можуть бути виконані всіма учнями в один і той же час, з однаковим результатом без послідовної індивідуально-диференційованої допомоги.


Недоліки в самій системі освіти,

  • Недоліки в самій системі освіти,

  • які значно ускладнюють розвиток творчих здібностей учнів.

  • Авторитарна педагогіка, яка характеризується грубим деспотизмом, пригнобленням учня, передбаченням того, що без примушення неможливо залучити учнів до праці.

  • Валовий підхід у підготовці фахівців — ігнорування особистості.

  • Пасивна педагогіка. Майже 99 % часу в навчальному процесі складають споглядальні процеси. Не реалізується у навчанні діяльнісний підхід.

  • Учень в освітній системі сприймається як об'єкт, від якого майже нічого не залежить. Все залежить тільки від діяльності вчителя.



Перевантаження змісту навчання, ігнорування психолого-фізіологічними рекомендаціями стосовно створення необхідних умов для ефективного засвоєння учнями навчального матеріалу.

  • Перевантаження змісту навчання, ігнорування психолого-фізіологічними рекомендаціями стосовно створення необхідних умов для ефективного засвоєння учнями навчального матеріалу.

  • Існуюча школа монологу не дає змогу інтенсивно розвиватися учням,навчитися спілкуватися, самостійно вирішувати складні завдання, які зараз виникають перед людиною.

  • Школа пам'яті, в якій існує стійка ілюзія, що кількість знань збільшує інтелект.

  • Недостатня розробленість всебічної системи мотивації навчання. Воно й не дивно, тому що головний принцип авторитарної педагогіки — примусити учнів вчитися.



Для формування і розвитку творчого стилю діяльності потрібно спеціальним чином організоване соціально-педагогічне середовище, певні педагогічні засади.

  • Для формування і розвитку творчого стилю діяльності потрібно спеціальним чином організоване соціально-педагогічне середовище, певні педагогічні засади.

  • До них належать:

  • педагогіка співробітництва;

  • педагогіка оптимізму і успіху;

  • проблемне навчання;

  • діалог як форма творчої діяльності;

  • рефлексивна позиція вчителів і учнів у навчальному процесі;

  • евристичні методи навчально-творчої діяльності;

  • самостійна робота учнів.





Творчість — це один із видів людської діяльності, спрямований на розв'язання протиріччя (вирішення творчої задачі), для якого необхідні об'єктивні (соціальні, матеріальні) і суб'єктивні особистісні умови (знання, уміння, творчі здібності), результат якої має новизну й оригінальність, особисту і соціальну значимість, а також прогресивність.

  • Творчість — це один із видів людської діяльності, спрямований на розв'язання протиріччя (вирішення творчої задачі), для якого необхідні об'єктивні (соціальні, матеріальні) і суб'єктивні особистісні умови (знання, уміння, творчі здібності), результат якої має новизну й оригінальність, особисту і соціальну значимість, а також прогресивність.

  • Слово «творчість» походить від слова «творити», і в загальному значенні воно означає шукати, створювати щось таке, що не зустрічалось в минулому — індивідуальному або соціальному.



Характерними рисами творчості є:

  • Характерними рисами творчості є:

  • наявність протиріччя проблемної ситуації чи творчої задачі;

  • соціальна й особиста значимість і прогресивність, тобто вона вносить вклад у розвиток суспільства й особистості (антисоціальна діяльність, навіть у її самій винахідливій формі — це не творчість, а варварство);

  • позитивна мотивації особистості;

  • новизна й оригінальність процесу чи результату.

  • Отже, творчість включає в себе три складові: новизну, цінність отриманих результатів, високий рівень мотивації.



Творча особистість — це такий тип особистості, для якої характерна стійка, високого рівня спрямованість на творчість, мотиваційно-творча активність, що виявляється в органічній єдності з високим рівнем творчих здібностей, що дозволяють їй досягти прогресивних, соціально й особисто значимих творчих результатів в одному чи декількох видах діяльності.

  • Творча особистість — це такий тип особистості, для якої характерна стійка, високого рівня спрямованість на творчість, мотиваційно-творча активність, що виявляється в органічній єдності з високим рівнем творчих здібностей, що дозволяють їй досягти прогресивних, соціально й особисто значимих творчих результатів в одному чи декількох видах діяльності.

  • Творчі здібності особистості — це синтез властивостей і особливостей особистості, що характеризують ступінь її відповідності вимогам певного виду творчої діяльності й обумовлюють рівень її результативності.



Складові творчих здібностей особистості

  • Складові творчих здібностей особистості

  • Мотиваційно-творча активність і спрямованість особистості

  • Допитливість, творчий інтерес.

  • Почуття захопленості, емоційний підйом

  • Прагнення до творчих досягнень

  • Прагнення до лідерства

  • Прагнення до одержання високої оцінки

  • Почуття відповідальності

  • Особиста значимість творчої діяльності

  • Прагнення до самоосвіти, саморозвитку



2. Інтелектуально-логічні здібності особистості

  • 2. Інтелектуально-логічні здібності особистості

  • Здібність аналізувати, порівнювати

  • Здібність виділяти головне, відкидати другорядне

  • Здібність описувати явища, процеси

  • Здібність пояснювати

  • Здібність доводити, обґрунтовувати

  • Здібність до систематики



3. Інтелектуально-евристичні здібності особистості

  • 3. Інтелектуально-евристичні здібності особистості

  • Здібність генерувати ідеї, висувати гіпотези

  • Здібність до фантазії

  • Асоціативність мислення

  • Здібність бачити протиріччя і проблеми

  • Здібність до перенесення знань, умінь у нові ситуації

  • Здатність відмовитися від нав'язливої ідеї, перебороти інерцію мислення

  • Незалежність суджень

  • Критичність мислення, здатність до оцінних суджень



4. Світоглядні властивості (якості) особистості

  • 4. Світоглядні властивості (якості) особистості

  • Переконаність особистості в соціальній значимості творчої діяльності

  • Здатність відстоювати свої творчі позиції



5. Моральні властивості (якості) особистості

  • 5. Моральні властивості (якості) особистості

  • Чесність

  • Здатність особистості в різних ситуаціях морального вибору в процесі творчої діяльності керуватися засадами колективізму, гуманізму, єдності слова і справи, справедливості, оптимізму та ін.

  • Скромність

  • Сміливість

  • Рішучість



6. Здібність особистості до самоврядування

  • 6. Здібність особистості до самоврядування

  • Досягнення мети і цілеспрямованість

  • Здатність до планування

  • Здатність до самоорганізації

  • Здатність до самоконтролю

  • Самооцінка

  • Здатність до рефлексії і корекції

  • Старанність



7. Комунікативно-творчі здібності особистості

  • 7. Комунікативно-творчі здібності особистості

  • Здібність акумулювати і використовувати творчий досвід інших

  • Здібність до співробітництва

  • Здібність організувати колективну творчу діяльність

  • Здібність відстоювати свою точку зору і переконувати інших

  • Здібність уникати конфліктів і успішно їх розв'язувати



8. Індивідуальні особливості особистості

  • 8. Індивідуальні особливості особистості

  • Найбільш типовий темп діяльності

  • Працездатність

  • Найбільш характерні особливості стилю — це інтегративна характеристика найбільш типових, стійко виявлених, домінуючих мотивів діяльності, особливостей розвитку інтелектуальних, світоглядних, моральних, комунікативних та інших якостей особистості.



здатність до бачення проблеми;

  • здатність до бачення проблеми;

  • оригінальність (самостійність) мислення;

  • діалектичність мислення;

  • легкість асоціювання;

  • гнучкість мислення;

  • антиконформізм мислення;

  • легкість генерування ідей;

  • критичність мислення;

  • здатність до перенесення;

  • готовність пам'яті.



збирання матеріалу, накопичення знань, які можуть лягти в основу вирішення або переформулювання проблеми;

  • збирання матеріалу, накопичення знань, які можуть лягти в основу вирішення або переформулювання проблеми;

  • дозрівання, або інкубація, коли працює в основному підсвідомість, а на рівні свідомої регуляції людина може займатися зовсім іншою діяльністю;

  • осяяння, або інсайт, коли рішення часто цілком несподівано з'являється у свідомості;

  • контролю або перевірки, яка вимагає активної роботи свідомості.



впевненість у своїх силах, оптимізм;

  • впевненість у своїх силах, оптимізм;

  • висока самооцінка;

  • самостійність;

  • здатність до критичного аналізу;

  • здатність правильно формулювати проблему;

  • схильність до ризику;

  • відсутність боязні здаватися дивним і незвичайним;

  • відсутність конформності;

  • толерантність, терпимість до ідей інших людей;

  • образність мислення;

  • концентрація уваги.





  • Гра — особливим чином організоване заняття, що потребує напруження емоційних та розумових сил.

  • Гра завжди попереджує прийняття рішення — як зробити, що сказати, як виграти? Бажання розв'язати ці питання загострює розумову діяльність гравців.



ТИПОЛОГІЯ ІГОР

  • ТИПОЛОГІЯ ІГОР



Гру можна проводити на уроках різних типів та структур:

  • Гру можна проводити на уроках різних типів та структур:

  • а) при вивченні нового матеріалу (урок засвоєння нових знань і умінь). Можна застосувати такі види ігор: лото, кросворд, «третій не зайвий», «хрестики-нулики», ребус та ін. Запропонувати такі виконавчі ролі: репетитор, майбутній учитель, викладач, інструктор та ін.;

  • б) удосконалення і застосування теоретичних знань, практичних умінь і навичок. Можна застосувати такі види ігор: вікторини, лабіринти, турніри знань, «хімічний розумник» та ін. Запропонувати такі виконавчі ролі: член журі;

  • в) узагальнення і систематизації знань. Можна застосувати такі види ігор: інсценівки, ситуаційні задачі, захист навчальних проектів, пресконференції, диспути та ін. Запропонувати такі виконавчі ролі: режисери, конструктори, технологи, лікарі CEC, екологи, лаборанти та ін.;

  • г) при контролі навчальних досягнень учнів. Можна застосувати такі види ігор: атестаційний залік, грамадський огляд знань та ін. Запропонувати такі виконавчі ролі: члени атестаційного журі, рецензенти, коментатори та ін.



Форми організації гри

  • Форми організації гри

  • на уроках хімії можуть бути такими:

  • фронтальна гра;

  • групова,

  • індивідуальна.



ВИКОРИСТАННЯ ІГОР

  • ВИКОРИСТАННЯ ІГОР

  • (зразки)

  • Гра «хімічна розминка».

  • Гру доцільно проводити з метою кращого запам'ятовування назв хімічних елементів. Гру проводять у такий спосіб: учнів класу поділяють на 3 команди, учасник кожної команди (по черзі) робить крок та називає хімічний елемент, виграє та команда, учасники якої назвуть не менше 15 елементів.



Гра «хрестики-нулики».

  • Гра «хрестики-нулики».

  • Всі діти вже грали колись у гру «хрестики-нулики». Таку гру можна запропонувати учням для кращого засвоєння класифікації хімічних елементів: метали, неметали, амфотерні. «Виграшний шлях» на таких таблицях — це назви металів, або неметалів. Такі таблиці вчитель креслить на дошці, а учні записують правильний шлях у вигляді чисел. Наприклад: «Таблиця 1. Правильний шлях — 1,5, 9».



  • Складання казок про хімічні елементи

  • Кросворди

  • Вірші і загадки




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка