Петрина Катерина Старший спеціаліст з питань соціального захисту Світового банку



Дата конвертації09.06.2016
Розмір825 b.


Фінансові показники пенсійної системи в Україні та запровадження другого накопичувального рівня: прогнозні розрахунки НА ОСНОВІ АКТУАРНОЇ ПЕНСІЙНОЇ МОДЕЛІ, РОЗРОБЛЕНОЇ УКРАЇНСЬКИМ ЦЕНТРОМ СОЦІАЛЬНИХ РЕФОРМ

  • Петрина Катерина

  • Старший спеціаліст з питань соціального захисту Світового банку

  • Засідання круглого столу, 6 березня 2008 р


Демографічний прогноз

  • Демографічний прогноз та співвідношення кількості пенсіонерів до платників внесків ( в 2050 на 10 платників припадатиме 14 пенсіонерів)

  • Демографічні перспективи зумовлюють величезний тиск на пенсійну систему та економіку загалом і вимагають прийняття запобіжних заходів уже сьогодні (з 2022 кількість пенсіонерів перевищуватиме кількість платників внесків)



Параметричні зміни, які запроваджено в 2008

  • (1) у 2008 р. здійснено одноразовий перерахунок пенсій, призначених до 2007 р., на базі середньої заробітної плати (доходу), з якої сплачено пенсійні внески у 2006 р. (928,81 грн.)

  • (2) величина оцінки одного року страхового стажу (формула ст. 27) збільшується спочатку до 1,2%, а з жовтня 2008 р - до 1,35%;



Динаміка фінансових потоків у пенсійній системі України (без урахування внесків військовослужбовців та трансферту на вплату пенсій військовослужбовців)



Макропоказники, закладені в основу розрахунків на 2008 рік

  • Бюджет ПФУ 2008 р. проаналізований за методом нарахувань, а не згідно діючої практики (касовий метод)

  • 1 варіант: згідно Постанови КМ від 13.02.08 №52, зарплата 1822 грн.

  • Річні надходження ПФУ на 6 млрд менші, ніж видатки

  • 2 віріант з*: прогноз Світового банку

  • Річні надходження ПФУ на 10 млрд менші ніж видатки



Сценарій Статус- кво

  • Припущення: індексація пенсій та їх підвищення на 20% приросту номінальної зарплати згідно діючого законодавства та базовий макропрогноз Світового банку

  • Бюджет ПФУ проаналізований за методом нарахувань, а не згідно діючої практики (касовий метод)



Динаміка коефіцієнту заміщення,%



Динаміка пенсійних видатків, у % ВВП



Висновок

  • Хвилеподібний розвиток та зміна параметрів системи кожні два роки, які зумовлюють пікові підвищення пенсій

  • Чинні правила індексації за 1-2 роки знижують видатки до їх попереднього рівня

  • Купівельна спроможність пенсії не захищена від інфляції

  • Складні та непрозорі правила індексації та підвищення – важко знайти аналог таких правил у світі

  • У 2008 році відбувається переросподіл в структурі пенсійної виплати – збільшується частка заробленої пенсії і зменшується доплата до прожиткового мінімуму.

  • Чинні правила індексаціїї пенсій за 2-4 роки зводять на нівець цей переросподіл



Пропозиція на 2009 рік та її фіскальні наслідки

  • Замість піковидних підвищень і падінь розміру пенсії пропонуємо розглянути введення плавної індексації (підвищення), яка захищає купівельну спроможність всієї пенсійної виплати, а не лише її частини у межах прожиткового мінімуму, зберігає диференціацію та призупиняє різке зменшення коефіцієнту заміщення.



Вартість підвищення розміру пенсії на 100% зростання інфляції



Наслідки запровадження 2 накопичувального рівня (з 2009 з віковим обмеженням у 40 років та зростаючим внеском на 1% з 2% до 7%, та вартістю року стажу-1.08%)

  • Очікувана кількість платників внесків до 2 рівня: 2009 рік-8.5 млн, 2025-13 млн

  • Обсяг сплачених внесків до 2 рівня: 2009-0.3%ВВП, 2010-0.6%ВВП, 2011-0.8%ВВП, 2012-1%ВВП, 2025-2.5%ВВП

  • Пенсійні активи: 2010-1%ВВП, 2025-28%ВВП



Запровадження 2 рівня та поточний баланс пенсійної системи, у %ВВП

  • За умови підвищення повного розміру пенсії на 100% зростання інфляції



Висновок

  • Якщо оцінювати лише фіскальні наслідки, то 2 рівень можна запроваджувати вже в 2009 році навіть разом з підвищенням всього розміру пенсії на 100% зростання інфляції

  • Якщо підвищення пенсій запровадити в 2009, а 2-ий рівень в 2010- дефіцит взагалі відсутній

  • АЛЕ



Висновки

  • Зміна параметрів в 2008 році, особливо збільшення вартості одного року страхового стажу до 1.35% спричинила фундаментальні зміни в системі, тому починати треба мінімум з 4% внесків на 2 рівень, або навіть більше

  • Передумова запровадження 2 рівня - введення обов’язкової щоденної оцінки пенсійних активів та розрахунку одиниці пенсійних внесків за єдином правилом для приватних пенсійних фондів

  • Перегляд моделі управління 2 рівнем – питання полягає в дозволі на індивідуальний вибір приватного фонду учасником 2 рівня одночасно з запровадженням 2 рівня чи через 10-15 років –рішення треба прийняти в 2008 р



Управління 2 рівнем та індивідуальний вибір приватного фонду – існуючі моделі

  • Якщо дозволити індивідуальний вибір приватного фонду, то треба дати відповіді на додаткові питання

  • Хто збірає внески? ПФУ чи приватний фонд

  • Чи існуватиме державної схеми чи приватний фонд, до якого автоматично перераховуватимуться внески учасника, який не може чи не хоче зробити індивідуальний вибір – фонд(схема) на випадок невибору

  • Анонімність вибору (Швеція, Хорватія)

  • Додаткові вимоги до приватних фондів, які працюють з внесками учасників 2 рівня

  • Обмеження на шляху до індивідуального вибору: рівень фінансової грамотності учасників, мінімізація адмін видатків

  • Хто обмежує і як інвестиційний портфель?

  • Більшість країн з 2 рівнем дозволяють фндивідуальний вибір учасником приватного фонду, але деражва жорстко регулює вибір інвестиційного портфелю. Лише ті країни, які мають добре розвинений фінансовий сектор, дозволяють індивідуальний вибір інвестиційного портфелю



Параметричні зміни – запорука стабільності системи та можливість підвищити внесок до 2 рівня

  • Підвищення пенсійного віку, спочатку для жінок, при цьому поступово – заощадження зростають поступово до рівня 1% ВВП на рік через 10 років

  • Відміна для нових пенсіонерів надбавки за понаднормовий стаж (якщо врахувати підвищення розміру пенсії за понаднормовий страховий стаж, то вартість 1 року трудового стажу ~ 1.5%). Заощадження зростають поступово і через 10 років сягатимуть 1%ВВП на рік

  • Ділема щодо працюючих пенсіонерів: хто вони? Працюючі чи отримувачі страхової виплати? Заощадження виникають одразу на рівні 0.5% ВВП на рік, якщо рівень пенсії обмежити мінімальним розміром

  • Спеціальні пенсійні режими – перегляд, відміна, заміна? – можливі заощадження одразу на рівні 1.5% ВВП на рік




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка